Sida 175 av 238

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 01 aug 2023 15:26
av taliz
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 01 aug 2023 15:32
av Bjelke
Legato skrev: 01 aug 2023 12:01
pejvic skrev: 31 jul 2023 18:20
100D-17 för 250k måste ju ändå vara rätt bra bil för pengarna trots 20.000 mil jämfört med tex en gammal 85D som verkar röra sig runt de summorna.

Den står som såld på KVD nu.
Mycket fel på den och köparen betalar ju i slutändan 258k inklusive avgift, men ja, det känns ändå som ett väldigt bra pris! Sjukt att säljaren alltså nöjt sig med att få 236k för bilen... Måste verkligen ha varit desperat (alternativt känt till något stort fel på bilen som KVD missat i sin besiktning, en klassiker vore extremt degraderat batteri).

Personligen tycker jag alla äldre Model S är extremt övervärderade nu i relation till S100D och Raven. De enda som känns hyfsat rimliga i övrigt är nyare S75D.

S70, S85, S90 är alla helt orimligt dyra relativt sett imo.
Kan det vara samma person, en som vill köpa ut sin bil ur firman till så lågt pris som möjligt?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 01 aug 2023 16:09
av Legato
Bjelke skrev: 01 aug 2023 15:32
Legato skrev: 01 aug 2023 12:01
pejvic skrev: 31 jul 2023 18:20
100D-17 för 250k måste ju ändå vara rätt bra bil för pengarna trots 20.000 mil jämfört med tex en gammal 85D som verkar röra sig runt de summorna.

Den står som såld på KVD nu.
Mycket fel på den och köparen betalar ju i slutändan 258k inklusive avgift, men ja, det känns ändå som ett väldigt bra pris! Sjukt att säljaren alltså nöjt sig med att få 236k för bilen... Måste verkligen ha varit desperat (alternativt känt till något stort fel på bilen som KVD missat i sin besiktning, en klassiker vore extremt degraderat batteri).

Personligen tycker jag alla äldre Model S är extremt övervärderade nu i relation till S100D och Raven. De enda som känns hyfsat rimliga i övrigt är nyare S75D.

S70, S85, S90 är alla helt orimligt dyra relativt sett imo.
Kan det vara samma person, en som vill köpa ut sin bil ur firman till så lågt pris som möjligt?
Ja det är ju absolut en möjlighet. Svettigt att lägga totalt 22.000:- i avgifter dock...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 01 aug 2023 17:32
av Bjelke
Jo så är det ju men kanske värt det ändå eftersom en viss myndighet iaf inte
lär ”klaga” :)
Ett intyg väger ju inte lika tungt som en riktig auktion, har själv börjat fundera på
samma upplägg nu på ena bilen som står på firman, låga begagnade-priser nu ju :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 01 aug 2023 18:22
av pejvic
För ett par tusenlappar hjälper KVD till att skriva en pissdålig värdering på bilen. Det är betydligt billigare än att sälja och köpa den av sig själv. Man hjälper naturligtvis till att förstora upp alla små skråmor, vibrationer, fuktskador och repor i inredningen tillsammans med KVD.

Eftersom intyget görs av en av handelskammaren förordnad värderingsman så gäller det gentemot SKV.

Blir man inte överens och nöjd så kastar man bara intyget.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 02 aug 2023 18:20
av taliz
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740

Vit Model 3 med 22k mil.
Såldes en svart med lika många mil för ett tag sen(som väl legato köpte), lacken på den var ju helt sönderblästrad. Stora sjok med ren plåt.
Tydligt tecken på att den vita är väldigt tålig. (Min vita såg också mkt bättre ut än min VW efter 3k mil på båda)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 02 aug 2023 18:59
av Klintan
taliz skrev: 02 aug 2023 18:20
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740

Vit Model 3 med 22k mil.
Såldes en svart med lika många mil för ett tag sen(som väl legato köpte), lacken på den var ju helt sönderblästrad. Stora sjok med ren plåt.
Tydligt tecken på att den vita är väldigt tålig. (Min vita såg också mkt bättre ut än min VW efter 3k mil på båda)
Vita stänkskydd antyder i mina ögon att det är någon som intresserat sig för bilen och tagit hand om den. Verkar ha klarat sig bra.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 02 aug 2023 20:28
av taliz
Klintan skrev: 02 aug 2023 18:59
taliz skrev: 02 aug 2023 18:20
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740

Vit Model 3 med 22k mil.
Såldes en svart med lika många mil för ett tag sen(som väl legato köpte), lacken på den var ju helt sönderblästrad. Stora sjok med ren plåt.
Tydligt tecken på att den vita är väldigt tålig. (Min vita såg också mkt bättre ut än min VW efter 3k mil på båda)
Vita stänkskydd antyder i mina ögon att det är någon som intresserat sig för bilen och tagit hand om den. Verkar ha klarat sig bra.
Kanske kört med vita handskar också. :lol:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 02 aug 2023 23:15
av Legato
taliz skrev: 02 aug 2023 18:20
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-179740

Vit Model 3 med 22k mil.
Såldes en svart med lika många mil för ett tag sen(som väl legato köpte), lacken på den var ju helt sönderblästrad. Stora sjok med ren plåt.
Tydligt tecken på att den vita är väldigt tålig. (Min vita såg också mkt bättre ut än min VW efter 3k mil på båda)
Ja, jag är benägen att hålla med. Har min första vita nu, den har gått nästan 8000 mil och är fortfarande väldigt fin i lacken.

Den svarta är redan omlackerad delvis. Har inte landat i om jag ska foliera den, lacka om även resten eller slita som ett djur med polering...

Jag tycker:
Svart är solklart känsligast. Är ju inte unikt för Tesla dock, även tex Polestars solidsvarta lack är väldigt känslig.

Röd och Blå är bra men ändå ganska repkänsliga.

Vit och Midnight Silver verkar tåligast med minst problem med repor.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 03 aug 2023 16:59
av +46
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 03 aug 2023 17:12
av NEO
+46 skrev: 03 aug 2023 16:59
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Holy shit, jag betalar 6000kr för vår Plaid med 15000km, Y RWD kostar 4300kr. Bägge 2023. Jämfört med dina 12044kr skulle jag alltså ha över 7744kr varje år för laddning. Det räcker till typ 2000kWh/13000km på SUC med kostnad på 4kr/kWh (högt räknat)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 03 aug 2023 17:50
av +46
NEO skrev: 03 aug 2023 17:12
+46 skrev: 03 aug 2023 16:59
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Holy shit, jag betalar 6000kr för vår Plaid med 15000km, Y RWD kostar 4300kr. Bägge 2023. Jämfört med dina 12044kr skulle jag alltså ha över 7744kr varje år för laddning. Det räcker till typ 2000kWh/13000km på SUC med kostnad på 4kr/kWh (högt räknat)
Nu blev det väl äpplen och päron, eller?
Du har förmodligen vagnskadegaranti kvar på dina bilar och betalar nu bara för en halvförsäkring.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 03 aug 2023 18:04
av taliz
+46 skrev: 03 aug 2023 16:59
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Det är typ vad jag får för halv på en 3/Y.
För hel på en S/X vill bolagen ha 2-3k/mån.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 03 aug 2023 22:56
av Hertsh
+46 skrev:
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Jag betalar nu 19k i helförsäkring med alla tillägg på Trygg Hansa på min X -19. Gick från LF som ville ha 42k detta året.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 04 aug 2023 06:04
av Daven
Hertsh skrev: 03 aug 2023 22:56
+46 skrev:
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Jag betalar nu 19k i helförsäkring med alla tillägg på Trygg Hansa på min X -19. Gick från LF som ville ha 42k detta året.
Min Model 3 SR+ blev precis 3 år, så har skaffat helförsäkring hos watercircles eftersom de var överlägset billigast ca 13k de andra bolagen jag kollade med ville ha mellan 19-24k.
Tidigare hade jag THs Tesla halvförsäkring och den gick på ca 6k.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 04 aug 2023 15:01
av +46
Hertsh skrev: 03 aug 2023 22:56
+46 skrev:
taliz skrev: 01 aug 2023 15:26
Mm risk för dyra fel på en gammal S. Dyr försäkring också.
Svårt att gissa om det kommer kostar mer att köpa en gammal S och rulla runt Europa och sen sälja, eller göra samma med en ny Y. Betydligt tryggare med det senare iaf.
Jag var riktigt nära att klicka hem en Y RWD igår. :lol:
Jag betalar 12 044:- i helårspremie för en helförsäkring hos WaterCircles för min S85D.
Är det dyrt jämfört med vad man får betala för X/3/Y i premie? Har själv dålig koll på vad som anses vara dyrt.
Jag betalar nu 19k i helförsäkring med alla tillägg på Trygg Hansa på min X -19. Gick från LF som ville ha 42k detta året.

Typiskt försäkringsbolag. Vill man av olika skäl slippa att försäkra ett objekt så sätter man en riskpremie som ingen vill betala för.
Vet inte hur det är idag men mobila lyftkranar var ett objekt som inget försäkringsbolag ville få in i sitt försäkringsbestånd…

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 09 aug 2023 19:51
av Rasmussen
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 10 aug 2023 09:33
av Legato
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 19:51
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...

Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 10 aug 2023 13:55
av taliz
Legato skrev: 10 aug 2023 09:33
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 19:51
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...

Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Så länge inte drivlinan rasar...
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 10 aug 2023 16:58
av Trevlig
taliz skrev: 10 aug 2023 13:55
Legato skrev: 10 aug 2023 09:33
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 19:51
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...

Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Så länge inte drivlinan rasar...
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.
Jag är nyfiken på första reklamationen då nya lagen gäller i tre år. Kan ju inte vara förväntat att batteriet går sönder efter 8år.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 10 aug 2023 20:40
av Legato
taliz skrev: 10 aug 2023 13:55
Legato skrev: 10 aug 2023 09:33
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 19:51
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...

Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Så länge inte drivlinan rasar...
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.
130k har jag hört från två oberoende håll gällande batteri till M3. Det jobbiga då är ju dock att det kan rasa inom kort igen om man har riktig otur. Vet inte om man får någon garanti alls på reparationen?

Den risken finns absolut, men jag tror den är låg. Jobbigt om man har begränsad ekonomi, men väntevärde/TCO så tror jag det handlar om ett par tusen extra per år.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 10 aug 2023 20:41
av Legato
Trevlig skrev: 10 aug 2023 16:58
taliz skrev: 10 aug 2023 13:55
Legato skrev: 10 aug 2023 09:33
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 19:51
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...

Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Så länge inte drivlinan rasar...
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.
Jag är nyfiken på första reklamationen då nya lagen gäller i tre år. Kan ju inte vara förväntat att batteriet går sönder efter 8år.
Kanske inte efter åtta år och få mil, men med 22000 mil är det nog svårare...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 10 aug 2023 22:21
av Trevlig
Legato skrev: 10 aug 2023 20:41
Trevlig skrev: 10 aug 2023 16:58
taliz skrev: 10 aug 2023 13:55
Legato skrev: 10 aug 2023 09:33
Rasmussen skrev: 09 aug 2023 19:51
Två avslut på kvd idag, en m3lr med 2000 mil och en med 22.000. Man kan väl konstatera att värdetappet per mil är lågt så snart det första värdetappet är taget... 6kr per mil i detta fallet, det blir billiga mil det!
Japp! Precis som det ska vara IMO. Personligen hade jag hellre köpt bilen med 22.000 mil...

Med extremt låga driftskostnader och höga räntor så blir det kapitalkostnad och värdefall som står för den stora delen av TCOn. Billiga och driftsäkra elbilar med lågt servicebehov får rekordlåg TCO.
Så länge inte drivlinan rasar...
Med så många mil så finns ju inga garantier eller försäkringar som täcker det, och det kostar väl ett par hundra tusen att byta batteri tex.
Jag är nyfiken på första reklamationen då nya lagen gäller i tre år. Kan ju inte vara förväntat att batteriet går sönder efter 8år.
Kanske inte efter åtta år och få mil, men med 22000 mil är det nog svårare...
Tror frågan hamnar i rimlighet, 20k på ett batteri som borde hålla 40-80? Tycker det ska bli intressant första arn ärendet

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 aug 2023 19:46
av Vindens
Det framgår ej om det är något fel på denna bil, om inte annat väldigt billig.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000286003

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 19 aug 2023 20:02
av Legato
Vindens skrev: 19 aug 2023 19:46
Det framgår ej om det är något fel på denna bil, om inte annat väldigt billig.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1000286003
Skulle gissa att de bara skrivit fel.