Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Freez skrev: 23 maj 2024 20:58
Storfamilj >5 köper jag som argument. Men den väger 400kg mer än en X.
Japp och drar ungefär 10% mer el.

Men det är ju genomgående så att Teslas bilar är lättare och energieffektivare. Det är inget unikt för just den här storleksklassen. Den är fortfarande långt mycket snålare än tom de allra minsta fossilbilarna.

Effektivitet är trevligt, men det är inte allt. Jag älskar hur EV9 är absolut maxad med utrustning och kul teknik trots ett för storleksklassen lågt pris (vilket ger ännu större utslag på förmånsvärdet).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Freez skrev: 23 maj 2024 20:58
Storfamilj >5 köper jag som argument. Men den väger 400kg mer än en X.
Knappt 200kg skiljer det mellan min EV9 och de X jag sökt på.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Kia EV9

Inlägg av Freez »

R_Edvinsson skrev: 23 maj 2024 21:14
Freez skrev: 23 maj 2024 20:58
Storfamilj >5 köper jag som argument. Men den väger 400kg mer än en X.
Knappt 200kg skiljer det mellan min EV9 och de X jag sökt på.
2335 vs 2697 kg

https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
MY RWD Vit 2023
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Freez skrev: 23 maj 2024 21:59
R_Edvinsson skrev: 23 maj 2024 21:14
Freez skrev: 23 maj 2024 20:58
Storfamilj >5 köper jag som argument. Men den väger 400kg mer än en X.
Knappt 200kg skiljer det mellan min EV9 och de X jag sökt på.
2335 vs 2697 kg

https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
7 sitsig Model X
IMG_1916.jpeg
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Kia EV9

Inlägg av Freez »

R_Edvinsson skrev: 23 maj 2024 22:15
Freez skrev: 23 maj 2024 21:59
R_Edvinsson skrev: 23 maj 2024 21:14
Freez skrev: 23 maj 2024 20:58
Storfamilj >5 köper jag som argument. Men den väger 400kg mer än en X.
Knappt 200kg skiljer det mellan min EV9 och de X jag sökt på.
2335 vs 2697 kg

https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
7 sitsig Model X

IMG_1916.jpeg
Har svårt och tro att ett par extra säten väger 200 kg. Jag länkade till tillverkarnas egna officella siffror och väljer att lite på dessa. Även EV9 väger något mer med 7 säten.
MY RWD Vit 2023
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Freez skrev: 24 maj 2024 09:13
R_Edvinsson skrev: 23 maj 2024 22:15
Freez skrev: 23 maj 2024 21:59
R_Edvinsson skrev: 23 maj 2024 21:14
Freez skrev: 23 maj 2024 20:58
Storfamilj >5 köper jag som argument. Men den väger 400kg mer än en X.
Knappt 200kg skiljer det mellan min EV9 och de X jag sökt på.
2335 vs 2697 kg

https://www.tesla.com/sv_se/modelx
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/k ... cation.pdf
7 sitsig Model X

IMG_1916.jpeg
Har svårt och tro att ett par extra säten väger 200 kg. Jag länkade till tillverkarnas egna officella siffror och väljer att lite på dessa. Även EV9 väger något mer med 7 säten.
Tillverkarens siffror för vikt, förbrukning och laddhastighet är till 99% helt ointressanta.

Vad transportstyrelsen säger om vikten däremot är vad bilarna väger i detta fall.
Och ja min 7sits väger 2720kg.
Så 180kg mer än en Model X. 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Kia EV9

Inlägg av Freez »

Enligt TS väger en Tesla model X med 7 säte 2415 kg😉

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/GPH83W#specs
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

"Tjänstevikt" inkluderar vikten av förare.

Hyfsat irrelevant att mäta en bil inklusive förare och en utan om man vill jämföra vikten på två bilar.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia EV9

Inlägg av Leo »

EV9 GT-Line 6-sits =2670kg utan förare och utan packning. Vägd på Trafikverkets fordonsvåg i Nyköping.

Tycks minnas att vår X100D 6-sits inte var sååå mycket lättare, strax under 2500kg om jag minns rätt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kia EV9

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Dealbreaker, vilka andra bilar har samma problem?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 maj 2024 06:24
MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Dealbreaker, vilka andra bilar har samma problem?
Intressant. Varför är det en dealbreaker? Finns ju väldigt gott om HPCs numera där EV9 laddar blixtsnabbt.

Numera så finns det ju tex ofta Circle Ks egna HPC-nätverk parallellt med Ionitys HPCs. Dessutom en massa OKQ8 HPCs osv, osv.

Enda nackdelen IMO är att SUC är aningen billigare, men det handlar ju om hundralappar per år för "normal"-användaren.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Kia EV9

Inlägg av Donk »

Jag kör sedan en vecka tillbaka en KIA EV9 efter att lite hastigt sålt min gamla MS. Väldigt annorlunda upplevelse kan jag säga. Otroligt komfortabel och rymlig, barnen älskar den! Förvånansvärt snabb för att vara så tung, men såklart en helt annan typ av körglädje än tidigare Teslor. Mycket roliga och behagliga funktioner som jag ändå saknat lite hos Tesla, tex fysiska knappar för många funktioner, HUd, bra 360-kamera, riktig taklucka, kyla (och massage) i stolarna mm. MEN infotainmentsystemet är verkligen inte av modernaste snitt. Håller just nu på att ladda ner en uppdatering för att få trådlöst Carplay, via USB-sticka 😱😱

Har inte kört några långturer än men i Sthlm med omnejd har förbrukningen varit ok. Vi får väl se i vinter på långkörning… Självklart rejäl nackdel att inte kunna ladda på SuC. Har faktiskt inte laddat på nån annan laddare sen jag åkte på min Kamikaze-tur från Malmö till Sthlm med en nyinköpt Leaf 2018, ingen kul upplevelse. Men har läst en del på KIA-forumet och många skriver att det är så pass bra utbyggt nu att det inte är något problem. Jag tror på det när jag ser det! Men snabbt verkar den iaf ladda 😬

Vi får se om jag står ut i längden med laddsituationen och usla infotainmentsystemet, hoppas det för jag gillar verkligen bilen! Är iaf kul att prova något nytt efter att ha kört Tesla senaste 5 åren.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Sportbilsentusiasten skrev: 25 maj 2024 06:24
MrRun skrev: 29 mar 2024 08:41
Matte skrev: 29 mar 2024 08:07
Vad är status med att ladda denna bil på Teslas laddare?
V3 funkar inte men V2 och V4 gör det men med runt 86kW som mest.
Dealbreaker, vilka andra bilar har samma problem?
Varför är det en dealbreaker när ingen annan bil är Tesla ändå stödjer deras version av Plug-n-play?

Vem med 800v bil stannar ens i på en SuC?
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av flamman »

Kul med intryck av EV9, fortsätt gärna.
Vad tycker ni om Higway Assist och Lane Following Assist, funkar de bra och smidigt? Ni som haft Tesla innan, några skillnader ni upplever?
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Kia EV9

Inlägg av Donk »

flamman skrev: 25 maj 2024 11:36
Kul med intryck av EV9, fortsätt gärna.
Vad tycker ni om Higway Assist och Lane Following Assist, funkar de bra och smidigt? Ni som haft Tesla innan, några skillnader ni upplever?
Har bara provat autopiloten runt Sthlm och jag har lite svårt att bedöma den. Väldigt skönt att det räcker med att hålla på ratten och att den är fortsatt aktiv efter filbyte. Inte lika enkel/logisk att aktivera/avktivera som Teslas dubbelklick, men det kanske är en vanesak. Känner mig än så länge inte lika trygg med den som Teslas autopilot, iaf den på min senaste MS som fungerade i stort sett felfritt och aldrig spökbromsade.

En annan sak som jag glömde nämna är allt plingande, rätt störande. En del kanske gå ratt stänga av permanent men hastighetsvarningen måste ju alltid stängas av manuellt (som för alla nya bilar). Ögonkontrollen är också rätt så hård, men fyller ju sin funktion. Så länge jag har ögonen på vägen är den tyst. Men tänk vad skönt om det gick att rycka en säkring så man slapp alla varningar och pling 😬
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".

APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.

Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.

Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 415
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Kia EV9

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Legato skrev: 25 maj 2024 14:46
Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".

APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.

Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.

Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
Kia är verkligen på G!
Personligen gillar jag körkänslan mest i EV6, ja tveklöst bästa asiatiska bilen!! Synd den är sjuuuukt ful och infotainment'en är förvirrande ologisk.
O så plinget såklart, men det är inte SÅ farligt i just EV6 enl mig.
Rätt ok tyst med.

Får testa en EV 9!!
Cool design.
Ja och nu kommer EV3 nästan ännu snyggare, ja Kia är på G
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
wheels
Inlägg: 549
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Kia EV9

Inlägg av wheels »

Legato skrev: 25 maj 2024 14:46
Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".

APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.

Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.

Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
Kanske finns en säkring som kan trilla av, precis som säkringen till lastbilstutan när man backar med EV6an
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

wheels skrev: 26 maj 2024 10:34
Legato skrev: 25 maj 2024 14:46
Ögonkontrollen gillar jag. Fartplinget är sjukt irriterande och segt att man trots genväg alltid har den "tre tryck bort".

APn föredrar jag i Tesla, men är nog mycket vanesak.

Mina favorit-features hittills:
1.) Massagen! Så sjukt skön och bra med automatik så den aktiveras var 30e minut.
2.) Sätesventilationen även bak!
3.) Funktionen att få sin röst förstärkt till 3e radens passagerare. Så jäkla smart!
4.) HUDen. Bästa jag haft.
5.) Backkameran. Bästa jag haft.

Irriterande:
1.) Hastighetsplingandet.
2.) Mobilnyckeln. Trots att jag nu köpt en Samsung så är det inte alla lika smidigt som på Teslor.
Kanske finns en säkring som kan trilla av, precis som säkringen till lastbilstutan när man backar med EV6an
Hehe ja det hade ju varit trevligt helt klart!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kia EV9

Inlägg av spacecoin »

Nu har jag kört EV9 en vecka och gjort lite motorväg och 2:1-väg.

Förarassistansen funkar kanonbra sommartid även i spöregn. Trevligare än AP med marginal. Filbyten med blinkers funkar bra, även de, bättre än Tesla.

Gillar HUD:en skarpt.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Kia EV9

Inlägg av Donk »

Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.

Vi får se om det blir en keeper eller inte.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Vi är väldigt nöjda med vår.

Förarassistansen så föredrar jag fortfarande Teslas, men tror det är mycket vanesak samt att jag inte orkat lära mig systemet ännu.

Jag tycker infotainment är bra. Har aldrig haft en bil med ens I närheten av så många funktioner och individuella anpassningsmöjligheter. Helt galet!

För navigation är Android Auto en självklarhet för mig och då är navigationen jättebra IMO, eftersom den även använder HUDen i AA-läge.

Inga problem med laddning för oss.

Jag älskar sätena med ventilation och massage. Aldrig haft en så bekväm bil. Jag älskar även all teknik och finesser.

De enda riktiga nackdelarna för mig är:
* Hastighetsplingandet.
* Att jag nu köpt tre nya telefoner för att få nyckellöst att fungera som det ska :shock:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kia EV9

Inlägg av chaffis75 »

Donk skrev: 04 jun 2024 08:07
Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.

Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.

Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6599
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kia EV9

Inlägg av spacecoin »

chaffis75 skrev: 04 jun 2024 08:39
Donk skrev: 04 jun 2024 08:07
Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.

Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.

Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Ja det är en UNECE-bestämmelse (inte EU) ang kurvorna. Tesla försöker nog tänja på reglerna lite. Jag tyckte också att EV9;an inte var lika bra skarpare kurvor. Det är mest en vanesak.

Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?

Massagen och stolarna ger jag 10/10. Det var lite svårt att fatta hur jag slog på massagen eller ventilation på förarsätet bara (knappar på dörren är inte Teslas stil, så där tittade jag inte ens). Och det fanns inte ens ett menyval i Infodatorn om att slå på kyla i förarsätet eller massage vad jag kunde se.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 04 jun 2024 22:03
chaffis75 skrev: 04 jun 2024 08:39
Donk skrev: 04 jun 2024 08:07
Efter 2-3 veckor med en EV9 är jag lite kluven. Rymlig och bekväm bil med massor av härliga funktioner, men också en del saker som jag stör mig på. Där ingår bla förarassistans-systemet. Har inte läst på exakt hur det är tänkt att fungera men det känns som det inte styr helt själv alla gånger på landsväg/motorväg utan jag måste styra själv om vägen svänger lite mer. Till skillnad från Teslas autopilot så känner jag inte att jag kan lita på systemet, även om det absolut är skönt med tryckkänslig ratt! Är alltså mer assistans än autopilot, vilket säkert är helt som det ska vara. Verkar inte heller starta av sig själv efter stillastående i tex bilkö. Sen är den enligt mig inte alls lika enkelt att sätta på/av som Teslas dubbelklick. Så sammantaget tycker jag Teslas autopilot är betydligt bättre. Kanske också för jag kört Tesla i 5 år och KIA i typ 3 veckor….

Störsts irritationsmoment är annars det urusla infotainmentsystemet och den värdelösa navigatorn med väldigt liten huvudskärm. Sen har jag problem med laddningen hemma då laddporten verkar väldigt känslig och laddningen konstant avbryts, sannolikt pga att laddsladden glappar. Laddat massor av olika bilar på vår Tesla-laddare hemma utan problem så jag tror problemet finns hos bilen. Läst lite på olika forum och det verkar vara många som har problem på såväl snabbladdare som hemmaladdare. Inte bra och lite oroväckande för sommarens långturer.

Vi får se om det blir en keeper eller inte.
Vad de gäller något skarpare kurva så är de någon eu regel, bilen får inte avlånga hur mycket som helst. Sen kan man ju såklart då undrar varför Tesla funkar i samma kurva (antagande från min sida). Skulle gissa ändå att de är därför du upplever problem.

Navigatorn har jag hört de klagas på mycket i Kia, de sägs den fungerar men man måste lära sig exakt hur man ska göra, Tja inte så bra precis men kanske man kan stå ut om funktionen finns där åtminstone.
Hastighetsplinget är väl ett krav på alla 2024 års modeller?
Jo, men mig veterligen har ingen annan gjort det så svårt att stänga av. Trots att man "slösar bort" en genväg för detta så krävs det tre tryck varje körning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar