Stenungsund
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
20 live, 37 building
Stenungsund
Stenungsund
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
20 live, 39 building
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag var förbi den i Malmö idag.. Har kommit en bit..
6 st ser de ut att bli.
6 st ser de ut att bli.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Najs 
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
I samarbete med circle k enligt skylten. Kan detta vara exklusivt samarbete i Sverige åtminstone eller vad tror ni?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Inte så ofta. Sidan är alltid öppen på en dedikerad skärm. 
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
C K är Ionitys främsta samarbetspartner i hela Norden. Men om tillfälle ges samarbetar de även med andra aktörer.chaffis75 skrev:I samarbete med circle k enligt skylten. Kan detta vara exklusivt samarbete i Sverige åtminstone eller vad tror ni?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2085
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Det tror jag inte.chaffis75 skrev:I samarbete med circle k enligt skylten. Kan detta vara exklusivt samarbete i Sverige åtminstone eller vad tror ni?
https://ionity.eu/en/about.html
Tesla Model Y
Re: Ionitys laddnätverk
Dock inte så många där som känns aktuella för Sverige. Shell tex har väl inte egna butiker.. Okq8 skulle dock kanske kunna vara aktuellt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2085
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Ionitys laddnätverk
Bemannade Circle K = 293 stchaffis75 skrev:Dock inte så många där som känns aktuella för Sverige. Shell tex har väl inte egna butiker.. Okq8 skulle dock kanske kunna vara aktuellt.
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... ation.html
Täcker in rätt bra men visst finns det fläckar kvar
Bemannade OkQ8 = 301st
https://www.okq8.se/kundservice/#/
Men OkQ8 får till inlandsvägen hyfsat.
Shell blir nog inte att räkna med i Sverige, för klen spridning jmf med de andra två.
Detta täcker in mer än var 12 mil i större delen av Sverige. Blir tyvärr lite fläckar norr om "The Wall".
Tesla Model Y
Re: Ionitys laddnätverk
I videon här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p278945 säger vd:n att de även kan sätta sina laddare på privat mark hos någon som är intresserad och om det är en lämplig placering. Det måste alltså inte vara någon av de ovannämnda samarbetsparter. Kanske någon här som bor norr om Östersund och som råkar ha några megawatt framdragen till kåken (eller kåtan
) ?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de de är väl ungefär vad jag skrev även om jag inte pratade lika varmt om Okq8 vilket väl mest beror på att jag sällan tänker på de kedjan själv, men jo egentligen vet jag att de finns många av den kedjan i Sverige.gellerstam skrev:Bemannade Circle K = 293 stchaffis75 skrev:Dock inte så många där som känns aktuella för Sverige. Shell tex har väl inte egna butiker.. Okq8 skulle dock kanske kunna vara aktuellt.
https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340725 ... ation.html
Täcker in rätt bra men visst finns det fläckar kvar
Bemannade OkQ8 = 301st
https://www.okq8.se/kundservice/#/
Men OkQ8 får till inlandsvägen hyfsat.
Shell blir nog inte att räkna med i Sverige, för klen spridning jmf med de andra två.
Detta täcker in mer än var 12 mil i större delen av Sverige. Blir tyvärr lite fläckar norr om "The Wall".
Ja blir spännande att se hur snabbt de utvecklas och om de kommer vettiga bilar (pris vs kvalité?) snart I rätt volymer. VW låter vettiga men återstår att se att de kan leverera.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Var exakt i Stenungsund bygger dom?mati skrev:20 live, 37 building
Stenungsund
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Ionitys laddnätverk
Här: https://maps.google.com/maps?daddr=58.0244,11.84746Zalman3 skrev:Var exakt i Stenungsund bygger dom?mati skrev:20 live, 37 building
Stenungsund
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag såg precis ett YouTube-klipp där det påstås att alla Ionitys laddare bara är utrustade med 200A-laddkontakter, vilket skulle innebära max 80kW effekt. Det känns ju aningen konstigt med tanke på att de säger att det är 150kw nu och 350kW i framtiden.
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Verdi
Re: Ionitys laddnätverk
Förklarar ju varför I-Pace inte lyckades ladda med mer än 80kW.mati skrev:Jag såg precis ett YouTube-klipp där det påstås att alla Ionitys laddare bara är utrustade med 200A-laddkontakter, vilket skulle innebära max 80kW effekt. Det känns ju aningen konstigt med tanke på att de säger att det är 150kw nu och 350kW i framtiden.
Är det nån här som har varit i närheten av en färdig laddstation och som kan bekräfta eller dementera det påståendet?
Re: Ionitys laddnätverk
När Tesla Bjørn Nyland testade i Danmark fick han ut max 200A, testade med en I-pace
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
Men det är inte logiskt ändå. Enda Ionity-laddaren som än så länge finns i Danmark var samtidigt också den första som byggdes. Och det är en pilotanläggning som ska klara 350kW. Den var ju fram tills nyligen i teststadiet, just för att testa 350kW-laddning.frippan skrev:När Tesla Bjørn Nyland testade i Danmark fick han ut max 200A, testade med en I-pace
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Beror ju på spänningen, att man har en strömbegränsning betyder ju egentligen bara att man behöver höja spänningen så att man når upp till rätt effekt. Nu är det väl inte så många bilar som har 1750V som spänning på batteriet 
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Ionitys laddnätverk
CCS 2.0 som ska kunna kommunicera betal info finns den än? Och mer än 80kW
Wiki
httpss://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System säger att den är kommande
High Power Charging
As vehicle couplers for DC charging according to IEC 62196-3:2014 Ed.1 allow DC charging only with currents up to 200 A they do not sufficiently cover the needs of the future charging infrastructure. Consequently the next edition of the standard will support currents of up to 400 A. Such high currents, however, result in numerous problems. High currents either require large cable cross sections, leading to heavy and stiff cables, or require cooling, if thinner cable cross sections are desired. As well the contact resistance leads to more heat dissipation. To cope with these technical issues, the IEC TS 62196-3-1 is currently under development, which describes the requirements for high power DC couplers including thermal sensing, cooling and silver plating of contacts.
Wiki
httpss://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System säger att den är kommande
High Power Charging
As vehicle couplers for DC charging according to IEC 62196-3:2014 Ed.1 allow DC charging only with currents up to 200 A they do not sufficiently cover the needs of the future charging infrastructure. Consequently the next edition of the standard will support currents of up to 400 A. Such high currents, however, result in numerous problems. High currents either require large cable cross sections, leading to heavy and stiff cables, or require cooling, if thinner cable cross sections are desired. As well the contact resistance leads to more heat dissipation. To cope with these technical issues, the IEC TS 62196-3-1 is currently under development, which describes the requirements for high power DC couplers including thermal sensing, cooling and silver plating of contacts.
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19957
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
frippan skrev:Beror ju på spänningen, att man har en strömbegränsning betyder ju egentligen bara att man behöver höja spänningen så att man når upp till rätt effekt. Nu är det väl inte så många bilar som har 1750V som spänning på batteriet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Alltså Fortums ABB-laddare i Kristinehamn kan ju uppenbarligen leverera 175kW, åtminstone på CCS-sidan. Kabeln är vätskekyld och handsken är gjord för astronomiska strömstyrkor. Jag kommer inte ihåg hur mycket, men det var betydligt mer än 200A vad jag minns.
Ionity verkar använda sig åtminstone delvis av samma typ av laddare, om man kan gå efter utseendet med det karakteristiska "handtaget" uppepå.
Ionity verkar använda sig åtminstone delvis av samma typ av laddare, om man kan gå efter utseendet med det karakteristiska "handtaget" uppepå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14