spacecoin skrev: ↑21 mar 2024 22:37
jonasl skrev: ↑21 mar 2024 22:36
spacecoin skrev: ↑21 mar 2024 20:47
Laddnät kan man stryka direkt. SuC är ju öppet. Prestanda och körglädje: Porsche Taycan refresh t ex. Om 2-3 år lär det finnas mycket att välja på.
Fast integration med ett så heltäckande laddnät, både betalning och den planerar och navigerar efter beläggning, det är såvitt jag vet ändå unikt bra.
Min fru som är helt ointresserad av bilar som sådana sätter sig utan att tveka i Teslan och kör 100 mil med några laddstopp, bara litar på navigationen. Är det verkligen lika friktionsfritt med andra bilar?
Ja det skulle jag säga i den prisklass vi diskuterar.
Obs! Posten kan uppfattas som *aningen* utanför trådämnet
Tack vare Teslas nät?
Fick en ID4 GTX som hyrbil i Oslo nyligen.
De hade egentligen slut hyrbilar av ngn anledning (trots bokning) så det slutade med en nästan urladdad ID4.
De tre laddförsöken floppade fett. Mitt apple pay, visa eller mastercard accepterades inte av en laddstation+app, efter 30 min fick vi igång det med en android-pay från en kollega.
Funkare då, med undantag för att han blev fett rånad i jämförelse med kWh-priset och antal kWh vi köpte (ca 4X kWh-priset, så 30:-/kWh typ).
Nästa dag falerade två laddningar helt, OK/Q8 gror jag, allt korrekt med app och allt men det kom ingen ström och blev inget laddat. Samma på en till laddare, oklart nät.
Räddningen var att hotellet bjöd på gratisström över natten så det räckte åter till Flygplatsen.
Norge borde vara ett föregångsland, iom el-rutin men för mig blev det tydligt att det inte är så smidigt att ela omkring utan Tesla/Trslas laddnätverk.