Funkar uppenbarligen fint utan.
Jag har haft regnsensor på alla bilar utom min Tesla. Är det bättre? Inte ett dugg. Man får konstant skruva på känsligheten på dem.
Hade Tesla haft ett vred för att justera känsligheten så hade ingen klagat, för då hade det upplevts exakt likadant. Det är alltså inte funktionen som är problemet, utan känslan.
Radar gjorde uppenbarligen ingen större nytta eftersom AP funkar fint ändå.
USS hjälper inte mig då jag behöver hjälp på centimeternivå, inte decimeter. Bilar med det tenderar att tjuta och lysa rött när man är ”för nära”. Men det är ju då jag behöver hjälp, inte innan.
Ingen av mina tidigare bilar med regnsensor har någonsin torkat frenetiskt på torr ruta.
Efter att radarn kopplades ur håller farthållaren ett avstånd till bilen framför som är 2 sekunder i regn och 3 sekunder vid god sikt. Bilen sänker hastigheten vid "dålig sikt" och när man spolar rutan.
Jag använder uss främst för att parkera mitt i luckan när jag fickparkerar (varje gång jag kommer hem). Att den säger stopp vid 30 cm är inget problem. Många av de som saknar uss rapporterar att det kan vara 1,3 m istället för 30 cm när bilen säger stopp.
Hur ofta sker det då? Kan räkna det på ena handens fingrar under mina 16 månader med M3P.
Kortare avstånd låter utmärkt, det var alldeles för långt innan.
Kan du inte bedöma om det är 1m eller 30cm menar du? Hur tar du dig fram på småvägar? Där är ju sällan 30cm på sidorna...
Hur ofta sker vad?
Typiskt så får torkarna spunk när man just påbörjat en långresa (på motorväg) och då är det inte helt enkelt att försöka göra ren rutan, samtidigt som det är just då jag vill använda farthållaren.
Jag skulle säga att de tillfällen som torkarna aldrig slutar torka är 5-6 gånger per år. Att de torkar i upp till en minut i onödan sker nästan varje gång jag kör.
Du tycker att 2 sekunder på längsta inställningen är utmärkt i regn? Jag vågade inte testa vad avståndet var på de lägre inställningarna.
Jo, jag kan parkera utan parkeringshjälp också, det var jag tvungen att göra när styrdonet havererade på min Model 3. Jag har också klarat mig hyfsat på tidigare bilar utan parkeringshjälp. Men jag har också klarat mig utmärkt utan farthållare, luftkonditionering, servostyrning, ABS, antisladd mm.
Trots det anser jag att en modern bil skall ha dessa system och att de skall fungera bra.
Min parkeringshjälp fungerar f.ö. ganska bra (eftersom jag har sensorer), jag har t.ex. inga problem med plingande i trånga parkeringshus som vissa verkar ha.
Jo, att de ibland slår på när man aktiverar AP är ju helt klart en försämring. Så var det inte när jag hade min.
Jag tycker väldigt många verkar ha svårt med avståndsbedömning, där man ofta tar i i hästväg. Det du bedömer som 2s kanske jag skulle bedöma som 4s.
När jag hade min Tesla tyckte jag kortaste avståndet var alldeles för långt, så om det blivit möjligt att ha kortare nu tycker jag förstås det är bra. Andra verkar dock tycka det blivit tvärtom, dvs minsta avstånd är nu längre än tidigare. Det vore störigt IMO.
Som sagt har man svårt att bedöma avstånd på flera decimeter/meter så visst, då kan sensorer vara till hjälp. För mig har det dock mest varit störande med frekvent tjutande när det är hur mkt plats som helst kvar. Jag vill veta om det är tex 2 eller 3cm kvar, inte att det är <30cm. Det kan jag se med mina ögon.
Du kanske inte har så trångt som andra helt enkelt.
Hur menar du?
Man tar sikte på något riktmärke, en stolpe till exempel, som bilen framför passerar. Sedan klockar man, eller räknar om man är duktig, till tre sekunder (nolltusen, ettusen, tvåtusen, tre - klart)
110 km/h innebär nära 100 meter på tre sekunder. De vita vägkantstolparna sitter 100 meter emellan på motorväg så har du tre sekunder eller mer skall du alltid ha minst en stolpe mellan dig och bilen framför.
Kan garantera dig att tesla inte uppfyller detta.
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Komponentbrist, så för att kunna trycka ut maximalt antal bilar togs den bort. Man ljög och hävdade annan anledning.
Likadant med parkeringssensorerna.
Mycket troligt att spakarna var samma.
Som bonus sparar man några kronor per bil.
Vad vill ni bekanta Tesla-ägare egentligen uppnå med att försvara varenda feldesign? Försöker ni försvara er leasing, ert restvärde, eller vad ligger på spel? Aldrig i mitt liv sett sådan försäkringspremie som på Tesla - och då har jag ägt motorstarka BMW! Kör ni illa, eller vad är det?
Vi har en M3 i familjen på företagsleasing som sticker snarast möjligt.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?
"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?
"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.
Det finns vad jag vet inga bultar på en bil idag. Särskilt inte i hjulen.
Det är (hjul)skruvar eller (hjul)muttrar.
Det finns gott om bultar. Bra att vara medveten om att teori och praktik inte alltid är samma sak...
Screenshot_20240127-200725.png
Detta är dock ej korrekt utan en felöversättning.
Bultar saknar gängor.
Har den gängor är det en skruv.
Som sagt, skillnad mellan teori och praktik. Det är ganska irrelevant hur ordet blivit del av det svenska språket, det relevanta är att det numera är det.
För mej är bult en skalle som kräver typ skiftnyckel eller fast nyckel (oftast sexkant). En skruv kräver skruvmejsel (spår, Philips, Pozidriv, Torx, insex etc). Har den inga gängor skulle jag kalla den för en nit.
Men det är bara jag det...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
För mej är bult en skalle som kräver typ skiftnyckel eller fast nyckel (oftast sexkant). En skruv kräver skruvmejsel (spår, Philips, Pozidriv, Torx, insex etc). Har den inga gängor skulle jag kalla den för en nit.
Men det är bara jag det...
Undrar hur mycket avsaknaden av låsmuttrar har gjort för försäkringspremierna (Tesla använder hjulmuttrar istället för hjulbultar). Undrar hur många Teslor som fått sina underreden förstörda pga av hjulstölder som kanske hade kunnat förhindrats ifall bilarna haft låsmuttrar?...
Fast å andra sidan... Har du kollat med bolag som Trygg Hansa, Gjensidige, Motormännen och ICA? Premier till Teslor kan variera brutalt och hej vilt mellan olika bolag och från person till person...
Jag tror inte du vet vad en låsmutter är, ärligt talat.
Kanske inte det. Vad är det Tesla använder då?
"Låset" är väl ett mönster på muttern/bulten. Spelar ingen roll om det är en bult eller en mutter.
För mej är bult en skalle som kräver typ skiftnyckel eller fast nyckel (oftast sexkant). En skruv kräver skruvmejsel (spår, Philips, Pozidriv, Torx, insex etc). Har den inga gängor skulle jag kalla den för en nit.
Men det är bara jag det...
Fast just det är ju helt fel definition, finns en uppsjö skruvar med sexkantshuvud. En skruv har gängor och kan därför ta upp både dragkraft och skjuvkraft medans en bult saknar gängor och kan därför enbart ta skjuvkraft.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
För mej är bult en skalle som kräver typ skiftnyckel eller fast nyckel (oftast sexkant). En skruv kräver skruvmejsel (spår, Philips, Pozidriv, Torx, insex etc). Har den inga gängor skulle jag kalla den för en nit.
Men det är bara jag det...
Fast just det är ju helt fel definition, finns en uppsjö skruvar med sexkantshuvud. En skruv har gängor och kan därför ta upp både dragkraft och skjuvkraft medans en bult saknar gängor och kan därför enbart ta skjuvkraft.
Sen kan en bult faktiskt också ha gängor och ändå kallas bult men då är gängorna bara där för att hålla bulten på plats och inte för att ta upp någon dragkraft.
Det finns vad jag vet inga bultar på en bil idag. Särskilt inte i hjulen.
Det är (hjul)skruvar eller (hjul)muttrar.
Är du officer eller före detta officer ?
Ingenjör/civilingenjör kanske?
Jag fick lära mig att en skruv har gängor och att en bult inte har det när jag läste till civilingenjör.
Inte för att det spelar så stor roll, de flesta begriper nog vad man menar om man säger hjulbultar.
Det är möjligt. Men har aldrig varit med om att en ingenjör påpekar liknande även om kunskapen finns där. Däremot väldigt ofta inom militären där det minsann skall visa att det är en grad och vet skillnad på skruv och bult. Kan ju testa bromsvätska också, för det är väldigt sugna på att säga bromsolja då.
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Komponentbrist, så för att kunna trycka ut maximalt antal bilar togs den bort. Man ljög och hävdade annan anledning.
Likadant med parkeringssensorerna.
Mycket troligt att spakarna var samma.
Som bonus sparar man några kronor per bil.
Tack, nu har jag testat en Model 3 Highlind.
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)
Detta är tyvärr en smolk i bägaren.
Tesla är fortfarande ett alternativ men trist med växlingen. Kommer bli svår att uthärda
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Komponentbrist, så för att kunna trycka ut maximalt antal bilar togs den bort. Man ljög och hävdade annan anledning.
Likadant med parkeringssensorerna.
Mycket troligt att spakarna var samma.
Som bonus sparar man några kronor per bil.
Tack, nu har jag testat en Model 3 Highlind.
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)
Detta är tyvärr en smolk i bägaren.
Tesla är fortfarande ett alternativ men trist med växlingen. Kommer bli svår att uthärda
Har ännu inte testat Highland men tänker att växelspaken sitter i princip på samma ställe som man nu istället drar på skärmen? Låter som det blir lite samma om man är van vid rattväxel och ändå har fingrarna där?
Spelar ingen roll om kameran är ren om det är snörök. Då behövs radar. De funkar trots att man inte kan se bilarna framför. Samma problem finns vid svagt ljus, starkt motljus, kraftigt regn, dimma etc… Det är anmärkningsvärt att man marknadsför ett ”full self driving” system som inte ens har en teoretisk chans att komma att bli godkänt som ett sådant. De kommer att behöva redundans på olika nivåer, bland annat genom olika typer av sensorer (kameror, radar, lidar, etc…).
Varför byttes radar mot kamera? Enbart kostnad eller finns det fördelar?
Komponentbrist, så för att kunna trycka ut maximalt antal bilar togs den bort. Man ljög och hävdade annan anledning.
Likadant med parkeringssensorerna.
Mycket troligt att spakarna var samma.
Som bonus sparar man några kronor per bil.
Tack, nu har jag testat en Model 3 Highlind.
Blinkerknappar är inga problem i vanlig trafik men utmanande i rondeller. Kan nog vänja sig. Vindrutetorkarautomatiken är dålig, torkade trots att det inte var regn några ggr på 30min provkörning.
Värst var dock att man skulle växla fram/bak på skärmen, snabba manövrar är ju kass ergonomi (testade på en parkering vid IKEA med gott om plats)
Detta är tyvärr en smolk i bägaren.
Tesla är fortfarande ett alternativ men trist med växlingen. Kommer bli svår att uthärda
Har ännu inte testat Highland men tänker att växelspaken sitter i princip på samma ställe som man nu istället drar på skärmen? Låter som det blir lite samma om man är van vid rattväxel och ändå har fingrarna där?
Tänkte samma sak som du tills jag körde en Highland. Det är inte alls samma sak. Väldigt annorlunda men något man kan vänja sig vid även om det är väldigt mycket sämre rent ergonomiskt.
Showstoppern för mig är blinkers/helljusspaken som inte finns. Jag kan inte acceptera denna kraftiga försämring som har med säkerhet att göra. Om det blir samma sak (vilket jag är övertygad om) på Juniper så blir det ingen beställning förrän Tesla fixat sitt major fuckup, eller det finns ett bra tredjeparts alternativ. Och jag tror bara på det sistnämnda.