FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är inte som att Tesla har monopol på wide ODD L2 heller:
och NIO, XPENG etc etc
och NIO, XPENG etc etc
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Och icke att förglömma några storspelare:
Baidu och Pony.ai.
Det är många som jobbar påd et här och jag skulle vilja påstå (jag vet att jag direkt får mothugg här) att Tesla ligger jäkligt långt ner i den listan. Man är inte ens i närheten av vad de andra åstadkommer. Skillnaden är att Tesla skryter mest (men presterar sämst för att dra det till sin spets). Många ord och inga visor så att säga.
Baidu och Pony.ai.
Det är många som jobbar påd et här och jag skulle vilja påstå (jag vet att jag direkt får mothugg här) att Tesla ligger jäkligt långt ner i den listan. Man är inte ens i närheten av vad de andra åstadkommer. Skillnaden är att Tesla skryter mest (men presterar sämst för att dra det till sin spets). Många ord och inga visor så att säga.
Re: FSD Beta är imponerande!
Baidu och Pony är inte i konsumentbilssegmentet. Det är snarare att jämföra med Waymo och Cruise.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:45Och icke att förglömma några storspelare:
Baidu och Pony.ai.
Det är många som jobbar påd et här och jag skulle vilja påstå (jag vet att jag direkt får mothugg här) att Tesla ligger jäkligt långt ner i den listan. Man är inte ens i närheten av vad de andra åstadkommer. Skillnaden är att Tesla skryter mest (men presterar sämst för att dra det till sin spets). Många ord och inga visor så att säga.
Tesla ligger långt fram i ”wide ODD L2”, men min uppfattning är att de är 5-10 år efter Waymo i autonomi.
Huawei har ett kapabelt system i Avatr 12 utöver xpeng och nio.
Jag ser fram emot att kunna köpa en L4-bli om 10-15 år.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 718
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Fler som pratar om hur FSD (Supervised) V12.3.3 känns "magic". Det verkar hända saker nu som går i rätt stora steg i rätt riktning. Och nu säger ju Tesla att uppdateringar kommer ske oftare än hittills. Spännande!
Mvh
Nilsson
Nilsson
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Tror du behöver titta lite närmre. Många företag som sysslar med autonomi säljer självklart kunskap, mjukvara och hårdvara och designexpertis till andra företag, och ofta finns dessutom andra företag i bakgrunden i form av samarbeten och liknande. Här ett exempel:spacecoin skrev: ↑04 apr 2024 18:51Baidu och Pony är inte i konsumentbilssegmentet. Det är snarare att jämföra med Waymo och Cruise.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:45Och icke att förglömma några storspelare:
Baidu och Pony.ai.
Det är många som jobbar påd et här och jag skulle vilja påstå (jag vet att jag direkt får mothugg här) att Tesla ligger jäkligt långt ner i den listan. Man är inte ens i närheten av vad de andra åstadkommer. Skillnaden är att Tesla skryter mest (men presterar sämst för att dra det till sin spets). Många ord och inga visor så att säga.
Tesla ligger långt fram i ”wide ODD L2”, men min uppfattning är att de är 5-10 år efter Waymo i autonomi.
Huawei har ett kapabelt system i Avatr 12 utöver xpeng och nio.
Jag ser fram emot att kunna köpa en L4-bli om 10-15 år.
https://epaper.chinadaily.com.cn/a/2023 ... 85fc4.html
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Njae. Inte riktigt.HerrNilsson skrev: ↑04 apr 2024 19:09
Fler som pratar om hur FSD (Supervised) V12.3.3 känns "magic". Det verkar hända saker nu som går i rätt stora steg i rätt riktning. Och nu säger ju Tesla att uppdateringar kommer ske oftare än hittills. Spännande!
Här ett fint exempel.
Tesla har dessutom kört MASSOR i just exakt den HÄR korsningen för att försöka lösa ut saker och trots det så utmanar bilen med livet som insats, minst sagt. Vad sägs om att stanna i korsningen med ankommande bilar? Två gånger dessutom. Eller accelerera när en annan bil är på väg så att en redig smäll hade blivit resultatet utan människans ingripande?
Tio år senare klarar man fortfarande inte enkel vägbom:
Klarar inte av enkla trafikljus:
Fattar inte att en gatlykta är en gatlykta och inte ett trafikljus:
Kör mot rött ljus:
Kör rätt igenom avstängd väg:
Kör mot rött (och klarar dessutom inte av enkel vänstersväng, enligt navigatorns rutt):
Kör på tydliga objekt på vägen:
Och den tolkar inte hastighetsskyltar rätt så att den kör för fort. Och den kör för fort trots att den tolkar hastighetsskyltar korrekt.
Tesla har alltid tjatat om att det kommer nya uppdateringar och att det är något "Ground breaking!" när version X kommer ut, och samma när version Y kommer ut, och samma när version Z kommer ut, och samma...
I åratal!
Och märk väl: Det skulle vara självkörande för drygt 10 år sedan...
Status?
Kan inte ens backa eller undvika väl synliga hinder på vägen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Finns det ett ”L2+” från Pony installerat i någon OEM:s bil menar du? Är det något jag lärt mig av det här fältet så är det att bortse från PR.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 07:49Tror du behöver titta lite närmre. Många företag som sysslar med autonomi säljer självklart kunskap, mjukvara och hårdvara och designexpertis till andra företag, och ofta finns dessutom andra företag i bakgrunden i form av samarbeten och liknande. Här ett exempel:spacecoin skrev: ↑04 apr 2024 18:51Baidu och Pony är inte i konsumentbilssegmentet. Det är snarare att jämföra med Waymo och Cruise.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:45Och icke att förglömma några storspelare:
Baidu och Pony.ai.
Det är många som jobbar påd et här och jag skulle vilja påstå (jag vet att jag direkt får mothugg här) att Tesla ligger jäkligt långt ner i den listan. Man är inte ens i närheten av vad de andra åstadkommer. Skillnaden är att Tesla skryter mest (men presterar sämst för att dra det till sin spets). Många ord och inga visor så att säga.
Tesla ligger långt fram i ”wide ODD L2”, men min uppfattning är att de är 5-10 år efter Waymo i autonomi.
Huawei har ett kapabelt system i Avatr 12 utöver xpeng och nio.
Jag ser fram emot att kunna köpa en L4-bli om 10-15 år.
https://epaper.chinadaily.com.cn/a/2023 ... 85fc4.html
Re: FSD Beta är imponerande!
Det beror på vad man menar med totalt. Waymo kör ju ”totalt” på alla vägtyper (motorväg rider-only i år tippar jag) och i en väldigt stor geo. Man gör pickup och dropoff på flygplatser.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Det Waymo säger är att de successivt kommer att klara snö, svart is osv med den säkerhet som krävs. Man har ju testat i dessa klimat till och från i 7-8 år.
Re: FSD Beta är imponerande!
Men det är väl med väldigt detaljerade geodata? Har det skett några krockar med Waymo? Har de folk som sitter på en central och övervakar bilarna och kan ingripa?spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 09:08Det beror på vad man menar med totalt. Waymo kör ju ”totalt” på alla vägtyper (motorväg rider-only i år tippar jag) och i en väldigt stor geo. Man gör pickup och dropoff på flygplatser.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Det Waymo säger är att de successivt kommer att klara snö, svart is osv med den säkerhet som krävs. Man har ju testat i dessa klimat till och från i 7-8 år.
Re: FSD Beta är imponerande!
1. Ang HD-kartorJerker skrev: ↑05 apr 2024 09:44Men det är väl med väldigt detaljerade geodata? Har det skett några krockar med Waymo? Har de folk som sitter på en central och övervakar bilarna och kan ingripa?spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 09:08Det beror på vad man menar med totalt. Waymo kör ju ”totalt” på alla vägtyper (motorväg rider-only i år tippar jag) och i en väldigt stor geo. Man gör pickup och dropoff på flygplatser.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Det Waymo säger är att de successivt kommer att klara snö, svart is osv med den säkerhet som krävs. Man har ju testat i dessa klimat till och från i 7-8 år.
Ja, Waymo använder HD-maps för att öka säkerheten (man "ser" objekt/skyltar som är skymda, och man vet vad som kommer framöver, precis som en människa som kört en sträcka många gånger). Det är inget problem att mappa upp eller att underhålla. Man gör det typiskt på en vecka i en stad och seden underhålls de automatiskt av flottan.
Deras forskningschef kommenterar på Lidar och HD-maps här:
2. Krockar
Nej, Waymo har aldrig varit vållande så vitt jag vet (i alla fall inte de senaste 3-4 åren). Se även https://waymo.com/blog/2023/09/waymos-a ... iven-ones/
3. Ingripanden och issue resolution
Det beror på vad du menar med ingripa. Ingen människa kan påverka körningen. Rider support, som det kallas, kan ge högnivå-instruktioner efter det att bilen har stannat säkert själv och "ringt hem" som t ex "byt väg" eller "säkert att fortsätta".
Detta händer ytterst sällan.
Ex här (en tidig video från Los Angeles):
Dom kan även skicka ut "roadside assistance" som tar över taxifärden manuellt om det skulle vara något fel på bilen.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag vet inte och kan tänka mig att sådan information betraktas lite som en företagshemlighet i dag, när det är så många företag som man går efter.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 09:03Finns det ett ”L2+” från Pony installerat i någon OEM:s bil menar du? Är det något jag lärt mig av det här fältet så är det att bortse från PR.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 07:49Tror du behöver titta lite närmre. Många företag som sysslar med autonomi säljer självklart kunskap, mjukvara och hårdvara och designexpertis till andra företag, och ofta finns dessutom andra företag i bakgrunden i form av samarbeten och liknande. Här ett exempel:spacecoin skrev: ↑04 apr 2024 18:51Baidu och Pony är inte i konsumentbilssegmentet. Det är snarare att jämföra med Waymo och Cruise.Xanthopteryx skrev: ↑04 apr 2024 18:45Och icke att förglömma några storspelare:
Baidu och Pony.ai.
Det är många som jobbar påd et här och jag skulle vilja påstå (jag vet att jag direkt får mothugg här) att Tesla ligger jäkligt långt ner i den listan. Man är inte ens i närheten av vad de andra åstadkommer. Skillnaden är att Tesla skryter mest (men presterar sämst för att dra det till sin spets). Många ord och inga visor så att säga.
Tesla ligger långt fram i ”wide ODD L2”, men min uppfattning är att de är 5-10 år efter Waymo i autonomi.
Huawei har ett kapabelt system i Avatr 12 utöver xpeng och nio.
Jag ser fram emot att kunna köpa en L4-bli om 10-15 år.
https://epaper.chinadaily.com.cn/a/2023 ... 85fc4.html
Och vad är L2+ egentlgen? L2 eller inte L2. Det är det som finns. Rent krasst.
Och vad är OEM:s-bil...?
Vad räknar du in till OEM-tillverkare?
Alla som tillverkar bildelar till andra biltillverkare är OEM-tillverkare till exempel. Tesla är full av sådana delar. För att ta ett exempel.
Waymo-bilarna är fulla av OEM-delar. Och så vidare.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Angående inlägget ovan om HD-kartor:
Tesla använder också HD-kartor.
Den karta du som användare ser i bilen för navigering används inte av bilen.
Bakom ligger massor av kartdata där en del är skapat av satellitfoton och vissa delar är insamlade av bilar och vissa delar inmatade. En kombination. Där finns information om väglinjer (alla sorter såsom övergångsställen, filer, pilar, stoplinjer och så vidare), skyltinformation, regler för korsningar (right turn on red-grejer till exempel) med mera.
När du kör så laddas det ner kopiösa mängder data för att fylla på med information.
Tesla använder också HD-kartor.
Den karta du som användare ser i bilen för navigering används inte av bilen.
Bakom ligger massor av kartdata där en del är skapat av satellitfoton och vissa delar är insamlade av bilar och vissa delar inmatade. En kombination. Där finns information om väglinjer (alla sorter såsom övergångsställen, filer, pilar, stoplinjer och så vidare), skyltinformation, regler för korsningar (right turn on red-grejer till exempel) med mera.
När du kör så laddas det ner kopiösa mängder data för att fylla på med information.
Re: FSD Beta är imponerande!
L2 + är marknadsföringssnack för "en L2 som kan mycket". Begreppet användes i pressen du länkade till.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 10:43Jag vet inte och kan tänka mig att sådan information betraktas lite som en företagshemlighet i dag, när det är så många företag som man går efter.
Och vad är L2+ egentlgen? L2 eller inte L2. Det är det som finns. Rent krasst.
Och vad är OEM:s-bil...?
Vad räknar du in till OEM-tillverkare?
Alla som tillverkar bildelar till andra biltillverkare är OEM-tillverkare till exempel. Tesla är full av sådana delar. För att ta ett exempel.
Waymo-bilarna är fulla av OEM-delar. Och så vidare.
Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.
Waymobilarna är inte "fulla med OEM-delar" om du menar autonomistacken. De bygger nästan all hårdvara in-house. Inklusive kameror och lidar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, Tesla använder kartor med semantisk information som de köper in. Det är dock inte med samma kvalitet eller upplösning som de robotaxi-företagen använder. Vad jag sett av v11 så verkar de värdera kartinfo över verkligheten till och med. Kollar inte så mycket på videos längre då det är så mycket cherry-picking.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 10:46Angående inlägget ovan om HD-kartor:
Tesla använder också HD-kartor.
Den karta du som användare ser i bilen för navigering används inte av bilen.
Bakom ligger massor av kartdata där en del är skapat av satellitfoton och vissa delar är insamlade av bilar och vissa delar inmatade. En kombination. Där finns information om väglinjer (alla sorter såsom övergångsställen, filer, pilar, stoplinjer och så vidare), skyltinformation, regler för korsningar (right turn on red-grejer till exempel) med mera.
När du kör så laddas det ner kopiösa mängder data för att fylla på med information.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
Re: FSD Beta är imponerande!
Första filmen är ju ett exempel på ett extremt risktagande människor kanske accepterar om dom själv bestämmer risken men som inte skulle accepteras om bilen överraskar med det.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 08:12Njae. Inte riktigt.HerrNilsson skrev: ↑04 apr 2024 19:09
Fler som pratar om hur FSD (Supervised) V12.3.3 känns "magic". Det verkar hända saker nu som går i rätt stora steg i rätt riktning. Och nu säger ju Tesla att uppdateringar kommer ske oftare än hittills. Spännande!
Här ett fint exempel.
Tesla har dessutom kört MASSOR i just exakt den HÄR korsningen för att försöka lösa ut saker och trots det så utmanar bilen med livet som insats, minst sagt. Vad sägs om att stanna i korsningen med ankommande bilar? Två gånger dessutom. Eller accelerera när en annan bil är på väg så att en redig smäll hade blivit resultatet utan människans ingripande?
Tio år senare klarar man fortfarande inte enkel vägbom:
Klarar inte av enkla trafikljus:
Fattar inte att en gatlykta är en gatlykta och inte ett trafikljus:
Kör mot rött ljus:
Kör rätt igenom avstängd väg:
Kör mot rött (och klarar dessutom inte av enkel vänstersväng, enligt navigatorns rutt):
Kör på tydliga objekt på vägen:
Och den tolkar inte hastighetsskyltar rätt så att den kör för fort. Och den kör för fort trots att den tolkar hastighetsskyltar korrekt.
Tesla har alltid tjatat om att det kommer nya uppdateringar och att det är något "Ground breaking!" när version X kommer ut, och samma när version Y kommer ut, och samma när version Z kommer ut, och samma...
I åratal!
Och märk väl: Det skulle vara självkörande för drygt 10 år sedan...
Status?
Kan inte ens backa eller undvika väl synliga hinder på vägen.
En normalt funtad människa svänger ju höger och försöker vända på ett säkert sätt. I en rondell t.ex.
Re: FSD Beta är imponerande!
Som jag skrev ovan:Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 11:36OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
"Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.".
Jag kunde ha skrivit tydligare. Hur som helt finns det ingen som jag känner till som ens pratat om att integrera PonyAi. Sånt här brukar man gå ut med i förväg dessutom.
Ang kartor:
Jag är 80% säker på att Tesla köper kartor för FSD från TomTom. Man använde OpenStreetMaps innan. Jag tror även att man kompletterar kartinformationen in-house till viss grad.
https://www.tomtom.com/products/hd-map
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6443419
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja, att man fortfarande behöver en fysisk lokförare längst fram i tåg tycker jag är konstigt.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu när FSD gått över till Supervised istället för beta så är det lite mer klarhet i vad det är man betalar för.
De senaste versionerna bland annat 12.3.3 är extremt bra.
De nya regelverket som tagits fram och accepterats av UNECE via wp.29 i EU tillåter tyvärr FORTFARANDE inte mjukvaru initierade handlingar, så när väl det nya regelverket träder i kraft någon gång mellan September-December detta året så kommer det betyda att vi inte kommer få fsd, åtminstone inte det dem har i USA.
Om Tesla prioriterar EU (vilket de förmodligen kommer göra till följd av inkomsterna som kommer genereras) så kommer de konfigurera äldre versioner så som 10.69.2 eller 11.1.3 för att ge all kontroll till föraren vilket tyvärr kommer betyda: vid varje filbyte på motorväg (som det är idag) såväl som inne i stan med fsd kommer föraren av bilen behöva acceptera eller initiera ett filbyte vilket kommer orsaka mer onödig stress och förvirring. Tror vi har en rejäl soppa framför oss och vi kommer förmodligen få vänta ännu längre på fsd.
Vad har ni själva för tankar kring ämnet? i kan väl hålla oss till en produktiv konversation istället för att smutskasta Tesla för att vi fått vänta alla dessa år vi redan gjort
De senaste versionerna bland annat 12.3.3 är extremt bra.
De nya regelverket som tagits fram och accepterats av UNECE via wp.29 i EU tillåter tyvärr FORTFARANDE inte mjukvaru initierade handlingar, så när väl det nya regelverket träder i kraft någon gång mellan September-December detta året så kommer det betyda att vi inte kommer få fsd, åtminstone inte det dem har i USA.
Om Tesla prioriterar EU (vilket de förmodligen kommer göra till följd av inkomsterna som kommer genereras) så kommer de konfigurera äldre versioner så som 10.69.2 eller 11.1.3 för att ge all kontroll till föraren vilket tyvärr kommer betyda: vid varje filbyte på motorväg (som det är idag) såväl som inne i stan med fsd kommer föraren av bilen behöva acceptera eller initiera ett filbyte vilket kommer orsaka mer onödig stress och förvirring. Tror vi har en rejäl soppa framför oss och vi kommer förmodligen få vänta ännu längre på fsd.
Vad har ni själva för tankar kring ämnet? i kan väl hålla oss till en produktiv konversation istället för att smutskasta Tesla för att vi fått vänta alla dessa år vi redan gjort
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Levererade 2022-12-30
Re: FSD Beta är imponerande!
1) Var har du läst att DCAS inte skulle stödja system-initiated lane changes?Domenix skrev: ↑05 apr 2024 11:56Nu när FSD gått över till Supervised istället för beta så är det lite mer klarhet i vad det är man betalar för.
De senaste versionerna bland annat 12.3.3 är extremt bra.
De nya regelverket som tagits fram och accepterats av UNECE via wp.29 i EU tillåter tyvärr FORTFARANDE inte mjukvaru initierade handlingar, så när väl det nya regelverket träder i kraft någon gång mellan September-December detta året så kommer det betyda att vi inte kommer få fsd, åtminstone inte det dem har i USA.
Om Tesla prioriterar EU (vilket de förmodligen kommer göra till följd av inkomsterna som kommer genereras) så kommer de konfigurera äldre versioner så som 10.69.2 eller 11.1.3 för att ge all kontroll till föraren vilket tyvärr kommer betyda: vid varje filbyte på motorväg (som det är idag) såväl som inne i stan med fsd kommer föraren av bilen behöva acceptera eller initiera ett filbyte vilket kommer orsaka mer onödig stress och förvirring. Tror vi har en rejäl soppa framför oss och vi kommer förmodligen få vänta ännu längre på fsd.
Vad har ni själva för tankar kring ämnet? i kan väl hålla oss till en produktiv konversation istället för att smutskasta Tesla för att vi fått vänta alla dessa år vi redan gjort
Min uppfattning är att det är en del av standarden (som ersätter R79)
edit: i alla fall på motorväg.
2) Var har du fått "sept-dec 2024" i från.
Det närmaste är "The new regulation will be submitted to the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29) for adoption in June 2024, with an entry into force foreseen in January 2025."
https://unece.org/media/press/387961
Så före januari 2025 händer det inte i alla fall. Om det krävs mer för "laglig" i Sverige eller i EU eller i så fall ur tidslinjerna ser ut är oklart.
"UN Regulations enter into force six months after their adoption by the World Forum. This is the time given to contracting Parties to the UN vehicles agreements to notify the United Nations Office of Legal Affairs about their opposition to the adopted text, or their intention not to adopt its provisions, and also to provide countries with sufficient time for implementation. "
UNECE R157 (L3 på motorväg) är tre år gammal, men är bara laglig i Tyskland som ett exempel.
Senaste revisionen till 130km/h:
https://unece.org/sustainable-developme ... conditions
"It will enter into force in January 2023 in those contracting parties which decide to apply it."
Inte laglig utanför Tyskland som sagt.
Sverige skrev på den ursprungliga standarden (60km/h) i Januari 2021:
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetai ... &clang=_en
Edit2:
Jag tror inte S/X med HW3 kommer att få DCAS eftersom det är KRAV på en intern kamera vad jag förstår. Ska blir spännande att se hur Tesla förhåller sig till det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det verkar som att system-initiated lane changes inte är med i "fas1" öht, så vad får vi då egentligen?
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... th+session
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Kartorna du ser ja, alltså det du som användare använder. Inte det som bilen använder. Det finns som sagt var två olika kartor i bilen. En för ruttplaneringen som du ser och sedan har vi den som bilen använder för att köra efter. Den är väldigt speciell och tankar her information när du kör, så den är inte komplett utan beroende av uppkoppling. Likaså använder man satellitbilder för att tolka var vägar och liknande går vilket är en anledning till att bilen kan hitta fram på exempelvis parkeringsplatser som inte är uppmärkta i kartan.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 11:47Som jag skrev ovan:Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 11:36OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
"Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.".
Jag kunde ha skrivit tydligare. Hur som helt finns det ingen som jag känner till som ens pratat om att integrera PonyAi. Sånt här brukar man gå ut med i förväg dessutom.
Ang kartor:
Jag är 80% säker på att Tesla köper kartor för FSD från TomTom. Man använde OpenStreetMaps innan. Jag tror även att man kompletterar kartinformationen in-house till viss grad.
https://www.tomtom.com/products/hd-map
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6443419
OEM som begrepp för tillverkare som tillverkar bilar till privatpersoner är ju ett rätt märkligt begrepp. Waymo tillverkar inga bilar. Det gör andra, såsom Ford. Alla bilar är ju tillverkade av vad du i så fall skulle kalla OEM.
Det traditionella begreppet OEM innebär att till exempel Toshiba tillverkar en TV som sedan säljs under namnet Sony. Då är Toshiba OEM-tillverkaren.
Likaså Bosch gör bromsbelägg som Volvo säljer under märket Volvo - då är Bosch OEM.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 12 dec 2023 06:00
Re: FSD Beta är imponerande!
Det är faktiskt inte trivialt med autnoma tåg heller, särskilt inte i en miljö som det rör sig folk och fä i. Enklare inom gruvnäringen där man kan ha autonoma tåg till exempel i gruvan. Fixt rutt, alltid samma sätt, inget oväntat direkt och man kan skräddarsy omgivningen.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:49Ja, att man fortfarande behöver en fysisk lokförare längst fram i tåg tycker jag är konstigt.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Finns några autonoma kortare tåg men, ja, om det hade varit lätt skulle vi haft fullt av dessa rullandes överallt för länge sedan.