Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19955
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Walker skrev:Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8215
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ionitys laddnätverk
Nej, det borde förstås gå att ha flera av varje av bilar, taggar och telefon/app som godkända sätt att identifiera sig vid "pumpen".Svenssons skrev:Självklart går det men jag menar att man inte kan knyta abonnemanget till en specifik bil och sedan ha kontroll på att endast den bilen laddas på abonnemanget om bilen i fråga inte kan identifiera sig. Abonnemanget kan alltså inte vara knutet till en specifik bil.Surfaren skrev:Kan man inte ha båda varianterna (tagg + via CCS)? Måste det vara det ena eller det andra?Svenssons skrev:Alla bilar kan inte identifiera sig via protokollet för laddning via CCS. Ska man inte få ladda dessa bilar då?
"Pumpen" borde också föreslå att automatiskt lägga till bilen till kontot när man laddar med tagg eller app med en ny bil som "pumpen" kan identifiera via CCS-kontakten.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Ionitys laddnätverk
Att de inte vill är en sak. Men de måste sälja elbilar, annars åker de på böter så in i he*e för varje såld bil. VW har mig veterligen bara en enda fossilbil i sitt modellprogram som klarar EU:s gränsvärde för CO2-utsläpp, och det är Golf med minsta dieselmotorn. Alla andra, till och med lilla Up, klarar sig inte under gränsvärdet. Detta kan enbart kompenseras med elbilar om man vill undvika ofantliga bötesbelopp. VW-gruppen har åtminstone i teorin en viss chans att klara sig, bara de får ut alla ID3 de pratar om. Men Merca, BMW och Ford har ingenting. Ändå så saboterar de elbilsutveckligen.Walker skrev:Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
De hoppas nog slippa böter. Om ingen vill köpa elbilarna de säljer tycker nog att de kan förhandla bort böterna. Därav dessa skenmanövers som inte direkt visar att de inte vill sälja men det får ändå effekten att färre köper.
Ionitys laddnätverk
Övertygad om att det sker enormt mkt lobbying nu från bilindustrin i Tyskland där de försöker på alla möjliga och omöjliga sätt att få ner bötesbeloppen.
Som Beigler ovan tror jag också ionity bara är en bricka i spelet, som sagt är dess investeringskostnad en piss i havet för de inblandade.
De lyckades inte övertyga med prat, så de byggde nätverket för att visa att det rent praktiskt inte funkar.
Som Beigler ovan tror jag också ionity bara är en bricka i spelet, som sagt är dess investeringskostnad en piss i havet för de inblandade.
De lyckades inte övertyga med prat, så de byggde nätverket för att visa att det rent praktiskt inte funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?mati skrev:Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.
Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är väl samma taktik som runt Eco maten. Tillverkarna börjar sälja eco-mat till höga priser för att kunna säga att vi erbjuder miljövänlig mat men inte tillräckligt många vill ha det och slipper att göra hela sin produktion lite miljövänligare. VW planerar väl att säga att vi erbjuder elbilar men ingen ville ha dem så varför tycker ni politiker att vi ska böta? Jag kommer inte köpa en bil från det företaget.
-
heldiggrisen
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Tror tyvärr du har rätt.HenrikC skrev:Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?mati skrev:Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.
Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Någon drog jämföranden mot pizza till 500 spänn.
Om jag startat pizzeria och tog 500kr för en pizza med argumentet ”man äter så billig hemma, så man har råd med dyr mat när man då & då äter ute”, så tar det ungefär 1 vecka innan jag får en konkurrent som säljer pizzan för 300 spänn, så en som säljer till 200 spänn, till slut kommer man ner på normalpriset 70-150 spänn. Så ska fria marknadsekonomin fungera.
Problemet med laddinfrastrukturn är att ”pizzaugnen” kostar 10 miljoner att införskaffa.
Svårt att starta konkurrerande verksamhet då.
Nu blir det häller att folk äter burgaren till 95 spänn isf.
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det finns ju bevisligen billigare laddning med hög effekt. Inte överallt, men åndå på tillräckligt många ställen så att kunden kan se att den där "pizzaugnen" inte kostar 10 miljoner. Det gör den bara när man klistrar en ionity-logga på den och förser den med en hittepå-premiumstämpel. "Hos oss laddar du färsk premium-el av högsta kvalitet, vi använder aldrig gammal ström."
Det funkar säkert när man säljer fisk eller nåt, men el? Tveksamt.
Det funkar säkert när man säljer fisk eller nåt, men el? Tveksamt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Hoppas verkligen att EU håller benhårt i uppsatta regler för CO2-böter. Tyvärr drabbar det jobb och jobb är utomordentligt politiskt.
Utöver böter så har man ett allt mer uppenbart teknikskifte med behov av andra personalkompetenser, sälj och serviceorganisation, andra leverantörer och därtill en totalt sett vikande marknad.
Utöver böter så har man ett allt mer uppenbart teknikskifte med behov av andra personalkompetenser, sälj och serviceorganisation, andra leverantörer och därtill en totalt sett vikande marknad.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
En undran: kan man betala månadskostnaden för ett Ionity-abbonemang via sitt företag om man har tjänstebil? Och då slippa förmånsvärde om man betalar den laddade energin privat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Ionitys laddnätverk
Vi lever i en ekonomisk nutid med räntor på 670 årslägsta så den där ”pizzaugnen” är extremt billig att finansiera i detta nu.heldiggrisen skrev:Tror tyvärr du har rätt.HenrikC skrev:Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?mati skrev:Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.
Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Någon drog jämföranden mot pizza till 500 spänn.
Om jag startat pizzeria och tog 500kr för en pizza med argumentet ”man äter så billig hemma, så man har råd med dyr mat när man då & då äter ute”, så tar det ungefär 1 vecka innan jag får en konkurrent som säljer pizzan för 300 spänn, så en som säljer till 200 spänn, till slut kommer man ner på normalpriset 70-150 spänn. Så ska fria marknadsekonomin fungera.
Problemet med laddinfrastrukturn är att ”pizzaugnen” kostar 10 miljoner att införskaffa.
Svårt att starta konkurrerande verksamhet då.
Nu blir det häller att folk äter burgaren till 95 spänn isf.
Re: Ionitys laddnätverk
Om man vill äta en klassisk wallenbergare i Sverige och går till en restaurang blir det dyrt på kvällen men billigt vid lunchtid på en vardag. Om man lagar den hemma blir det ännu billigare. Samtidigt är pizza billigt på restaurang oavsett tidpunkt.
Det finns ingen riktig logik i detta. Allt baseras på förväntningar från kunderna vad något ska kosta. Det är inte ens lika mellan olika länder.
Ionity har 350 kW för att folk ska börja förvänta sig detta och att billiga 50 kW laddare inte längre ska räknas. Man har lyckats över förväntan: Det har gått så långt att de som skriver inlägg på TCS bara ser Ionity och Superchargers, trots att det finns flera leverantörer. Jag måste säga att Ionity är den bästa marknadskuppen på åratal. Man kom in sist och snodde all uppmärksamhet från de som satsat sedan flera år, till exempel Clever.
Det finns ingen riktig logik i detta. Allt baseras på förväntningar från kunderna vad något ska kosta. Det är inte ens lika mellan olika länder.
Ionity har 350 kW för att folk ska börja förvänta sig detta och att billiga 50 kW laddare inte längre ska räknas. Man har lyckats över förväntan: Det har gått så långt att de som skriver inlägg på TCS bara ser Ionity och Superchargers, trots att det finns flera leverantörer. Jag måste säga att Ionity är den bästa marknadskuppen på åratal. Man kom in sist och snodde all uppmärksamhet från de som satsat sedan flera år, till exempel Clever.
Re: Ionitys laddnätverk
Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen". E.On kommer bygga mest 150kW nere i södra Sverige/Danmark eftersom HQ ligger i Malmö, Vattenfall bygger runt Stockholm/GBG, Grön kontakt bygger i vissa delar av Norge, FastNed bygger runt Benelux och lite in i Tyskland, osv.
Om gemene man ska gå över till elbil så vill man ha det lika enkelt som Tesla SuC. Knacka in adressen dit man ska på långresa och sen bara tuta och köra. Med Ionity kommer detta gå smidigt när de är klara med sina 400 stationer senare i år och förhoppningsvis blir nätverket hyfsat integrerat med bilarna samt autobilling via CCS knutet till abonnemang.
Så Ionity har faktiskt ingen konkurrens överhuvudtaget och ingen konkurrens i sikte heller för det är ingen annan operatör som tänker yttäckning både inom och över landsgränserna. Eller är det någon som kan nämna en operatör som konkurrerar utifrån dessa viktiga parametrar? Användarvänlighet och enkelhet är a och o för alla som inte är entusiaster och detta blir helt avgörande för om folk köper elbil eller kör vidare med diesel på långfärd och kör elbil bara som andrabil.
Om gemene man ska gå över till elbil så vill man ha det lika enkelt som Tesla SuC. Knacka in adressen dit man ska på långresa och sen bara tuta och köra. Med Ionity kommer detta gå smidigt när de är klara med sina 400 stationer senare i år och förhoppningsvis blir nätverket hyfsat integrerat med bilarna samt autobilling via CCS knutet till abonnemang.
Så Ionity har faktiskt ingen konkurrens överhuvudtaget och ingen konkurrens i sikte heller för det är ingen annan operatör som tänker yttäckning både inom och över landsgränserna. Eller är det någon som kan nämna en operatör som konkurrerar utifrån dessa viktiga parametrar? Användarvänlighet och enkelhet är a och o för alla som inte är entusiaster och detta blir helt avgörande för om folk köper elbil eller kör vidare med diesel på långfärd och kör elbil bara som andrabil.
Re: Ionitys laddnätverk
Klarar inte Passat GTE bötesgränsen?mati skrev:Att de inte vill är en sak. Men de måste sälja elbilar, annars åker de på böter så in i he*e för varje såld bil. VW har mig veterligen bara en enda fossilbil i sitt modellprogram som klarar EU:s gränsvärde för CO2-utsläpp, och det är Golf med minsta dieselmotorn. Alla andra, till och med lilla Up, klarar sig inte under gränsvärdet. Detta kan enbart kompenseras med elbilar om man vill undvika ofantliga bötesbelopp. VW-gruppen har åtminstone i teorin en viss chans att klara sig, bara de får ut alla ID3 de pratar om. Men Merca, BMW och Ford har ingenting. Ändå så saboterar de elbilsutveckligen.Walker skrev:Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Re: Ionitys laddnätverk
All’s laddhybrider som släpper ut <50g CO2 räknas som elbil.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Ionitys laddnätverk
Räknas 2 ggr (i år) men fortfarande med utsläppsvärdet i åtanke som jag fattat det. 28g/km för Passat GTE tex.Magnus71 skrev:All’s laddhybrider som släpper ut <50g CO2 räknas som elbil.
Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Ionitys laddnätverk
Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.RagWal skrev:Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, du har naturligtvis rätt, men varför måste ett laddnätverk som ett företag bygger upp egentligen vara heltäckande? Tesla har visserligen gjort det, men de hade inget annat val. De var först.helix skrev:Så Ionity har faktiskt ingen konkurrens överhuvudtaget och ingen konkurrens i sikte heller för det är ingen annan operatör som tänker yttäckning både inom och över landsgränserna. Eller är det någon som kan nämna en operatör som konkurrerar utifrån dessa viktiga parametrar? Användarvänlighet och enkelhet är a och o för alla som inte är entusiaster och detta blir helt avgörande för om folk köper elbil eller kör vidare med diesel på långfärd och kör elbil bara som andrabil.
Om man säger såhär, jag kan ju utan problem åka till södra Italien med en fossilbil trots att ST1 eller Preem inte finns där nere, och trots att jag kanske alltid tankar hos dem när jag är hemma. Helt utan abonnemang dessutom. Ingen bensinkedja är heltäckande. Varför måste jag teckna ett dyrt abonnemang hos en laddöperatör när jag kanske laddar hos flera olika? Ionity är inte heller heltäckande. Här i Sverige är det ju extra tydligt. Åker man norrut så finns de inte alls. Inte i Norge heller. Då behöver jag alltå även ett Bee-abonnemang eller Grön kontakt eller så. I Nederländerna är det FastNed som är störst. Så visst har de konkurrenter.
Jag vill inte ha abonnemang. Det är dåligt på alla sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag förstår inte detta argument. Om jag kör bensinbil i Danmark tankar jag kanske på OK, i Tyskland kanske på Aral, i Frankrike på något annat. Sak samma, alla har samma bensin. Alla tar, numera, betalkort. Varför skulle det vara annorlunda med laddare?helix skrev:Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen".
Att det varit det tidigare är för att betallösningarna varit fullständigt usla, men det håller på att ändras.
Ni minns säkert också hur trassligt det var att bila i Europa med en katalysatorbil innan blyfri bensin blev allmänt tillgänglig, men det löste sig ganska snart trots att det fanns många olika mackar och oktantal. Jag tror samma sak händer här.
Re: Ionitys laddnätverk
Hört många säga att de vill ha en elbil. Aldrig hört någon säga att de vill ha en hybrid.Fredrik j skrev:Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.RagWal skrev:Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Oj, jag ser att jag och Mati tänkte samma sak och han postade medan jag skrev. Great minds think alike? 
Re: Ionitys laddnätverk
Lösningen är kanske reglering. Om EU krävde att alla som tillhandahåller publik laddning erbjöd kortbetalning så vore det plötsligt mycket enklare.HenrikC skrev:Jag förstår inte detta argument. Om jag kör bensinbil i Danmark tankar jag kanske på OK, i Tyskland kanske på Aral, i Frankrike på något annat. Sak samma, alla har samma bensin. Alla tar, numera, betalkort. Varför skulle det vara annorlunda med laddare?helix skrev:Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen".
Att det varit det tidigare är för att betallösningarna varit fullständigt usla, men det håller på att ändras.
Ni minns säkert också hur trassligt det var att bila i Europa med en katalysatorbil innan blyfri bensin blev allmänt tillgänglig, men det löste sig ganska snart trots att det fanns många olika mackar och oktantal. Jag tror samma sak händer här.
Kanske också någon form av reglering gällande priserna, likt de gjorde med roaming för mobiltrafik.
Bort med ockerpriserna helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.