Det som var mindre kul var ju knappchocken när man kommer från Tesla. Knappar överallt för olika saker.
Sen var det en massa irriterande plingande när man körde, men det kanske går att avaktivera.
Ganska mycket skärmyta, men svårt att få fram något vettig information.
Vad är det för knappar du syftar på? Jag blev förvånad när jag läste ditt inlägg och kollade upp interiören och ser inte så mycket knappar. Är det knapparna på ratten du syftar på?
Personligen tycker jag det är mycket bättre med knappar/vred för de vanligaste funktionerna än att ha dem på skärmen. Särskilt när allt fler nu lägger till en rad med "knappar" längst ner på skärmen, som funkar sämre än vanliga knappar och tar upp skärmyta som kunde utnyttjats bättre. Men alla har vi olika preferenser, och tur är väl det!
Den gulmarkerade raden på bilden.
De röda markeringarna är vanliga knappar i olika grupper.
Sen är ju ratten fullsmetad med knappar också.
Fysiska knappar för klimatanläggningen, uppvärmda/ventilerade säten, fönsterhissar, externa kameror/autoparkering, drive modes, och farthållare/autosteer är sånt som jag personligen uppskattar väldigt mycket. Däremot har jag svårt att förstå man ska ha en rad med knappar för mediafunktioner när man redan har dem på ratten. Å andra sidan är de snyggt integrerade i det här fallet och jag föredrar att ha dem där istället för att de tar upp användbar skärmyta.
Men personliga preferenser är aldrig fel, så jag förstår om du inte gillar det. Jag tror mest det handlar om vad man är van vid. Som gammalt F1 fan kan jag dock konstatera att knappar på ratten är "the shit" om man vill justera bilens egenskaper under körning utan att ta för mycket fokus från själva körningen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tycker knappar på ratten är det bästa. Med en joystickplatta kan man ju styra det mesta i bilen om man har ett smart menysystem.
En skärm till allt är ju bara av kostnadsskäl.
Jag tycker knappar på ratten är det bästa. Med en joystickplatta kan man ju styra det mesta i bilen om man har ett smart menysystem.
En skärm till allt är ju bara av kostnadsskäl.
True, saknar min gamla Mazda 6 AWD jag hade som tjänstebil, hela infotainmentsystemet styrdes av ett hjul alt touchpaden på scrollhjulet, gud kan Mazda bara få tummen och röven och bygga en typ Mazda 6 sedan electric och jag står i första led
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Kollade på en EV9 i helgen, STOOOR.
Sköna säten. Snygg. Massa knappar.
Nämnde jag storleken?
Har inte sett en själv ute i vilda verkligheten. Hur är bilens storlek i förhållande till Model X eller ID.Buzz?
EDIT: Verkar ju vara ung. lika lång och bred som en Model X, fast nästan 10 cm högre.
Precis. Höjden gör stooor skillnad för storlek och upplevd storlek. Måste vara någon kubik eller mer större i volym pga höga motorhuven och taket är högt hela vägen bak. Kollade på en i showroom i Täby C och den upplevdes gigantisk.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Kollade på en EV9 i helgen, STOOOR.
Sköna säten. Snygg. Massa knappar.
Nämnde jag storleken?
Har inte sett en själv ute i vilda verkligheten. Hur är bilens storlek i förhållande till Model X eller ID.Buzz?
EDIT: Verkar ju vara ung. lika lång och bred som en Model X, fast nästan 10 cm högre.
Precis. Höjden gör stooor skillnad för storlek och upplevd storlek. Måste vara någon kubik eller mer större i volym pga höga motorhuven och taket är högt hela vägen bak. Kollade på en i showroom i Täby C och den upplevdes gigantisk.
Samma intryck fick jag på Åre torg i somras. En dunderklump.
Jag tror den kantigare formen också gör att den känns stor och klumpig.