Vad menar du i bilens konfigurator? Teslas Gemini-fälgar går inte att köpa vid beställning utav MYP i beställningskonfiguratorn om det var det du menade. I Teslas shop står det uttryckligen ”Obs: Detta paket är inte kompatibelt med Model Y Performance…” på Gemini med Hakka 10.
Och läser du vidare står det: ... Kontakta ditt närmaste Tesla service center för mer information.
Precis så gjorde jag, och svaret jag fick har jag redan skrivit till dig 9 inlägg upp.
Vad jag menar med ”i bilens hjulkonfigurator” skrev jag 4 inlägg upp.
La även med en bild för att förtydliga...
Missade svaret, tack.
Dock, vilket servicecenter har du pratat med? Jag kollade med både Norrköping och Segeltorp och deras däckspecialister. De sa samma sak, finns inga dubbdäcksalternativ som Tesla säljer till MYP.
Får du skriftligt från Tesla och det servicecenter som du pratat med att dessa Gemini är kompatibla med MYP så dela gärna med dig.
I bilens konfigurator även välja rosa färg på bilen, att du kör på mars och blir dragen av renar. Skämt åsido, jag tror det blir svårt att hävda att denna konfigurator upphäver texten på Tesla.com. Då tror jag mer på skriftligt från servicecenter.
Det var SC Malmö, men jag kommer inte att lägga en sekund till på Tesla och deras tramsande med vinterdäck till MYP.
Jag har vinterhjul till min MYP klara inför vintern. Det är 19” tredjepartsfälgar med nordiskt dubbfritt.
Valde dock att köpa original TPMS-sensorer från Tesla för att slippa ev strul efter uppdateringar av bilen, som jag läst att en del har fått med tredjeparts BLE-sensorer. Prisskillnaden var försumbar i sammanhanget.
Har du lust att specificera mer i detalj vad du köpte för vinterdäck/fälg och var du köpte dessa?
Fälgarna köpte jag från http://www.megahjul.se, blev ZAX Gforce 18.0x8.0", maxlast 820 kg och väger endast 9,2 kg/st.
Däcken blev Nokian Hakka 10 i dimension 225/60-18, ger +0,18 till +2,15 % ökad rullomkrets beroende på om man jämför med bak eller fram original (275 respektive 255or). Lastindex 104 så inga problem där heller.
TPMS köpte jag även det i Sverige, Tesla original fanns inte i lager under flera månader så köpte tredjeparts.
Någon som testat montera model 3 performance 20" uberturbine och isåfall vilken däckdimension?
Funderar på dessa som vinterdäck 245/45r20
Borde funka fint. Ser ju trevligt ut om man gilla Uberturbine.
Dock passar 40 profil bättre storleksmässigt på 20” fälgar, även om du går ner 10mm i däckbredd.
Skulle helt klart ta 45 profil på 20" 245 bredd (728mm diameter) Passar bra på überturbine, blir lite bättre skydd för 9" fälgen vs original 235.
245/40 blir ett för litet hjul (704mm) , ser ut som skottkärrehjul speciellt i bakre hjulhuset.
Även 255/40-20 (712mm) ser lite för litet ut i hjulhuset.
Testa på denna sida
Willtheyfit.com
Utgå från 275/35-21 som är original bak, diameter 726mm
Jag tycker dock 245 ser så spinkigt ut bakifrån när 275 är original, så jag tog 265/40-20 (720mm) på 9,5" som jag tyckte var en bra kompromiss för mig med tanke på utseende och väghållning.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skulle helt klart ta 45 profil på 20" 245 bredd (728mm diameter) Passar bra på überturbine, blir lite bättre skydd för 9" fälgen vs original 235.
245/40 blir ett för litet hjul (704mm) , ser ut som skottkärrehjul speciellt i bakre hjulhuset. Även 255/40-20 (712mm) ser lite för litet ut i hjulhuset.
Testa på denna sida
Willtheyfit.com
Utgå från 275/35-21 som är original bak, diameter 726mm
Jag tycker dock 245 ser så spinkigt ut bakifrån när 275 är original, så jag tog 265/40-20 (720mm) på 9,5" som jag tyckte var en bra kompromiss för mig med tanke på utseende och väghållning.
Hur det ser ut är bara en fråga om tycke och smak.
255/40-20 är en originaldimension på Model Y. (Induction Wheel)
245/40-20 ligger närmare originalet än 245/45-20. Men båda passar så man kan välja, men på ohala vägar ger 40 profil bättre väghållning än 45 profil, om man nu är intresserade av det.
Om 265 breda däck är en bra kompromiss för väghållningen på snöbelagda vägar, vet jag inte om jag håller med om.
Det räcker med att vara nykter för att se vilken hjuldimension som passar bäst i hjulhusen.
Jag kör >95% på asfalt på vintern.
Dom bästa däcken fanns ej i 255/40-20 som tur var, så jag slapp skämmas
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Det räcker med att vara nykter för att se vilken hjuldimension som passar bäst i hjulhusen.
Jag kör >95% på asfalt på vintern.
Dom bästa däcken fanns ej i 255/40-20 som tur var, så jag slapp skämmas
Men vem är nykter halv 10 en lördag kväll?
Varför begränsa sig till 21”? Jag har sett en MY med 22”. Ser sjukt fläskigt ut. Borde funka med vinterdäck också.
Jag köpte inte vinterdäck för att de skulle vara snygga, så jag nöjde mig med 245 breda. Så det blir sjukt jobbigt för den stackaren som ligger bakom och ser dessa cykeldäck.
Det räcker med att vara nykter för att se vilken hjuldimension som passar bäst i hjulhusen.
Jag kör >95% på asfalt på vintern.
Dom bästa däcken fanns ej i 255/40-20 som tur var, så jag slapp skämmas
Den övre bil(d)en är en MYP och den undre är en MYLR.
Det räcker med att vara nykter för att se vilken hjuldimension som passar bäst i hjulhusen.
Jag kör >95% på asfalt på vintern.
Dom bästa däcken fanns ej i 255/40-20 som tur var, så jag slapp skämmas
Den övre bil(d)en är en MYP och den undre är en MYLR.
Den ena med 21” fälgar och sänkt fjädring och den andra med 20” fälgar med standardfjädring. Så inte konstigt att de ser olika ut. Men tydligen detaljer som man lätt kan förtränga om man är nykter.
Den ena med 21” fälgar och sänkt fjädring och den andra med 20” fälgar med standardfjädring. Så inte konstigt att de ser olika ut. Men tydligen detaljer som man lätt kan förtränga om man är nykter.
Konstigt att det står 20" på både däck och fälgarna då...
Förtydligande till dom onyktra;
DEN VITA MODEL Y PERFORMANCE PÅ MITT INLÄGG OVAN HAR 20" FÄLGAR MED DÄCKDIMENSION 265/40-20 OCH HAR ORIGINALFJÄDRING
Jag infogar fotot här igen på nästan hela bilen
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Den ena med 21” fälgar och sänkt fjädring och den andra med 20” fälgar med standardfjädring. Så inte konstigt att de ser olika ut. Men tydligen detaljer som man lätt kan förtränga om man är nykter.
Konstigt att det står 20" på både däck och fälgarna då...
Förtydligande till dom onyktra;
DEN VITA MODEL Y PERFORMANCE PÅ MITT INLÄGG OVAN HAR 20" FÄLGAR MED DÄCKDIMENSION 265/40-20 OCH HAR ORIGINALFJÄDRING
Jag infogar fotot här igen på nästan hela bilen
Visst ORIGINAL PERFORMANCE-fjädring som är sänkt i förhållande till original LR-fjädring... så fortfarande äpplen och päron.
Men snyggt! Nästan lika snyggt som originalhjulen.
Du har alltså bredare vinterdäck än sommardäck fram?
Den ena med 21” fälgar och sänkt fjädring och den andra med 20” fälgar med standardfjädring. Så inte konstigt att de ser olika ut. Men tydligen detaljer som man lätt kan förtränga om man är nykter.
Konstigt att det står 20" på både däck och fälgarna då...
Förtydligande till dom onyktra;
DEN VITA MODEL Y PERFORMANCE PÅ MITT INLÄGG OVAN HAR 20" FÄLGAR MED DÄCKDIMENSION 265/40-20 OCH HAR ORIGINALFJÄDRING
Jag infogar fotot här igen på nästan hela bilen
Visst ORIGINAL PERFORMANCE-fjädring som är sänkt i förhållande till original LR-fjädring... så fortfarande äpplen och päron.
Men snyggt! Nästan lika snyggt som originalhjulen.
Du har alltså bredare vinterdäck än sommardäck fram?
Jag vill ha bra grepp fram så det inte släpper när man styr på isen
Original ser hemskare ut med för låg profil, tysk stuk och för smala däck i förhållande till fälgbredd
Här 21" originalfälg på båda bilarna
Bildtext från teslamotorclub
In case you are interested, the stock Pirelli 255/275 tires are in the top photo, and the Michelin all season 275/295 tires are in the bottom photo.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Jag vill ha bra grepp fram så det inte släpper när man styr på isen
Original ser hemskare ut med för låg profil, tysk stuk och för smala däck i förhållande till fälgbredd
Här 21" originalfälg på båda bilarna
Bildtext från teslamotorclub
In case you are interested, the stock Pirelli 255/275 tires are in the top photo, and the Michelin all season 275/295 tires are in the bottom photo.
Ja det gäller att ha ordentlig bredd på däcken så de inte släpper på isen.
Tysk-stuket är grymt fult tycker jag. Fälgarna borde vara en tum smalare, med tanke på däcksbredden. Men det sämsta med Uberturbine-fälgarna är nog vikten. De är sjukt tunga även för att vara 21”
När jag byter till vinterhjul så bantar jag bilens vikt med 31,2 kg. Borde göra en hel del på förbrukningen med tanke på att det är roterande vikt.
Jag vill ha bra grepp fram så det inte släpper när man styr på isen
Original ser hemskare ut med för låg profil, tysk stuk och för smala däck i förhållande till fälgbredd
Här 21" originalfälg på båda bilarna
Bildtext från teslamotorclub
In case you are interested, the stock Pirelli 255/275 tires are in the top photo, and the Michelin all season 275/295 tires are in the bottom photo.
Ja det gäller att ha ordentlig bredd på däcken så de inte släpper på isen.
Tysk-stuket är grymt fult tycker jag. Fälgarna borde vara en tum smalare, med tanke på däcksbredden. Men det sämsta med Uberturbine-fälgarna är nog vikten. De är sjukt tunga även för att vara 21”
När jag byter till vinterhjul så bantar jag bilens vikt med 31,2 kg. Borde göra en hel del på förbrukningen med tanke på att det är roterande vikt.
Varför begränsa sig till 21”? Jag har sett en MY med 22”. Ser sjukt fläskigt ut. Borde funka med vinterdäck också.
Jag köpte inte vinterdäck för att de skulle vara snygga, så jag nöjde mig med 245 breda. Så det blir sjukt jobbigt för den stackaren som ligger bakom och ser dessa cykeldäck.
Vi är nog inne på samma spår, jag tycker MYP'en är snyggast i vänsterfil i +100 km/h.
Feta fälgar gör att den ser snabb ut när den står still, jag prioriterar att den är snabb oavsett vinterväglag.
Så du siktar på fatbike i vinter?
/Mvh Mr 225/60-18
Jag vill ha bra grepp fram så det inte släpper när man styr på isen
Original ser hemskare ut med för låg profil, tysk stuk och för smala däck i förhållande till fälgbredd
Här 21" originalfälg på båda bilarna
Bildtext från teslamotorclub
In case you are interested, the stock Pirelli 255/275 tires are in the top photo, and the Michelin all season 275/295 tires are in the bottom photo.
Ja det gäller att ha ordentlig bredd på däcken så de inte släpper på isen.
Tysk-stuket är grymt fult tycker jag. Fälgarna borde vara en tum smalare, med tanke på däcksbredden. Men det sämsta med Uberturbine-fälgarna är nog vikten. De är sjukt tunga även för att vara 21”
När jag byter till vinterhjul så bantar jag bilens vikt med 31,2 kg. Borde göra en hel del på förbrukningen med tanke på att det är roterande vikt.
Har du vägt dina vinterhjul?
Vikten på fälgarna påverkar nog förbrukningen omätbart lite, det är i princip bara vid acceleration som
det påverkar, däremot så har ju formen på fälgarna förhållandevis stor påverkan (luftmotståndet)…
Fast lättare fälgar är ju väldigt bra på en rad andra sätt
Vikten på fälgarna påverkar nog förbrukningen omätbart lite, det är i princip bara vid acceleration som
det påverkar, däremot så har ju formen på fälgarna förhållandevis stor påverkan (luftmotståndet)…
Fast lättare fälgar är ju väldigt bra på en rad andra sätt
Ja i jämn fart påverkar hjulens vikt förbrukningen minimalt. Men när man kör mycket i stan (vilket jag börjat göra) med massa rödlysen överallt, så tror jag att skillnaden är klart mätbar. Men det återstår att se...
Drygt 31kg skillnad i roterande massa var mer än jag förväntade mig för ett byte till 19”.
Har försökt att plöja igenom tråden men inte hittat svaret. Jag tänkte kränga på nya gummin och köra samma fälgar på vintern. Är det Nokian hakka 3 som är standarddäcket hos tesla i samma dimensioner som sommardäcken?