"A driverless @Cruise AV (named Lemur) was dangerously cut off by another driver but managed to avoid a collision.
Lemur went from 24mph to zero in ~10m with nearly instant reaction time. Based on the physics here, it's unlikely many of us could do the same."
"[Argo AI] will soon be followed by everyone else. Why? Autonomy is not solved. Never was. Not even close. Deep learning is a red herring. The whole field needs a rethink, and those who were following me had seen this coming for years. #AI #SelfDrivingCars"
Re: Autonoma fordon
Postat: 31 okt 2022 08:22
av themax
Lyft tror att mellan 1 och 10 % av deras ride-sharing kommer ske autonomt inom de närmaste 10+ åren. De kommer behöva mänskliga förare för allt annat.
”Will leisure trips be more affected than work trips by autonomous technology? Modelling self-driving public transport and cars in Stockholm, Sweden”
” Moreover, this study showed decreases in walking and cycling for almost all areas and scenarios. This effect, together with a decrease for public transport and a large increase in car ridership, questions the sustainability of self-driving technology. ”
” Tidigare forskning kring självkörande teknik har fokuserat på hur tekniken kan förverkligas, och på att den kommer att kunna underlätta jobbpendling.
– Vi kom istället fram till att det är fritidsresandet som påverkas allra mest av framtidens självkörande fordonstrafik. Det är självklart positivt att människor enklare kan resa till vänner eller fritidsaktiviteter, men det kan även ge negativa konsekvenser i samhället, säger forskarstuderande Erik Almlöf vid ITRL-labbet på KTH.”
Jag tror inte det kommer att finnas autonoma fordon i bemärkelsen "obemannade" på väldigt lång tid i Sverige som folk kan "använda" (typ som taxi). Och när de väl kommer, säg 2040 eller så, så tror jag att det kommer att vara ett storstadsfenomen som ersätter vanlig "taxi".
Därför tror jag att miljöpåverkan är neutral. Det blir någon som kan tjäna lite mer pengar på att driva taxi bara.
Innan detta kanske vi kan få viss autonomi på motorvägar; kanske obemannade långtradare eller kolonner.
Re: Autonoma fordon
Postat: 18 nov 2022 23:32
av spacecoin
Waymo öppnat 24x7 i SF även dom.
"This makes Waymo the first company to offer a fully autonomous ride-hail service to public riders in multiple major Metro areas simultaneously—at all hours of the day."
Re: Autonoma fordon
Postat: 25 nov 2022 18:17
av spacecoin
JJRicks intervjuar Waymo Product Management Director - Chris Ludwick
Re: Autonoma fordon
Postat: 25 okt 2023 19:55
av spacecoin
Tar och skakar liv i den här tråden igen.
Veckans nyhet är att Cruise har blivit av med licensen att köra utan säkerhetsförare (av CA DMV) och rätten att ta betalt (av CPUC) efter att dom försökt en mindre cover-up av en olycka (och allmänt kaos i utrullningen).
Ang Tibors artikel idag. Är alltså Cruise inte så självkörande som jag och andra trott? Kanske mer L3 med fjärrförare snarare än L4?
Alla siffror om körsträcka per mänskligt ingripande som rapporteras, är det alltså fake?
Gäller detta även Waymo och andra kanske?
Det är en L4 med låg MTBF eller höga skyddsramar beroende hur man väljer att se på saken. L3 kräver ju en chaufför som sitter i förarsätet så det är det inte.
Jag tror att Cruise inte har haft den kvaliteten man hävdat. Jag har länge varit skeptisk till Cruise's siffror. Waymo tror jag inte vi behöver vara oroliga för. De har fem års försprång på alla - och kan köra långt längre än Cruise utan ingripanden.
Jag har inte läst all rapportering kring Cruise och jag vet inte exakt hur deras system funkar, men jag tror inte man "fjärrstyr dem förbi oförutsedda hinder de inte klarar av på egen hand." som Tibor skriver.
I Waymo vet jag hur det funkar: Om en bil inte förstår hur den ska kunna fortsätta säkert så ber den om assistans, och då skickar en operatör en högnivåinstruktion typ: "Säkert att köra runt hindret". Det är inte någon "fjärrstyrning" som det är frågan om.
Det svåra i de här situationerna är att veta när man inte är säker nog på att köra autonomt och ringa hem om du frågar mig. Att ens jämföra Teslas system som inte vet när den kommer att göra fel (och glatt kör in i mötande trafik och blåser förbi rödljus) med en robotaxi är missledande tycker jag.
Jag tror inte det kommer att finnas autonoma fordon i bemärkelsen "obemannade" på väldigt lång tid i Sverige som folk kan "använda" (typ som taxi). Och när de väl kommer, säg 2040 eller så, så tror jag att det kommer att vara ett storstadsfenomen som ersätter vanlig "taxi".
Därför tror jag att miljöpåverkan är neutral. Det blir någon som kan tjäna lite mer pengar på att driva taxi bara.
Innan detta kanske vi kan få viss autonomi på motorvägar; kanske obemannade långtradare eller kolonner.
För mig låter det osannolikt att marginalerna på att driva taxiverksamhet skulle explodera långsiktigt mha självkörande teknologi förutsatt att tekniken blir tillgänglig för alla.
IMO är det mycket mer troligt att man får ökad marginal kortsiktigt för att sedan över tid få lägre och lägre pris för transporterna. Lägre pris relativt andra transportslag bör leda till ökad efterfrågan relativt annat.
Dock har jag ingen aning om vilka alternativ som drabbas mest. Är det privatbilism som drabbas mest så kan det ju bli bra för miljön. Är det cyklande och kollektivtrafik som drabbas mest så är det antagligen dåligt för miljön.
Jag tror inte det kommer att finnas autonoma fordon i bemärkelsen "obemannade" på väldigt lång tid i Sverige som folk kan "använda" (typ som taxi). Och när de väl kommer, säg 2040 eller så, så tror jag att det kommer att vara ett storstadsfenomen som ersätter vanlig "taxi".
Därför tror jag att miljöpåverkan är neutral. Det blir någon som kan tjäna lite mer pengar på att driva taxi bara.
Innan detta kanske vi kan få viss autonomi på motorvägar; kanske obemannade långtradare eller kolonner.
För mig låter det osannolikt att marginalerna på att driva taxiverksamhet skulle explodera långsiktigt mha självkörande teknologi förutsatt att tekniken blir tillgänglig för alla.
IMO är det mycket mer troligt att man får ökad marginal kortsiktigt för att sedan över tid få lägre och lägre pris för transporterna. Lägre pris relativt andra transportslag bör leda till ökad efterfrågan relativt annat.
Dock har jag ingen aning om vilka alternativ som drabbas mest. Är det privatbilism som drabbas mest så kan det ju bli bra för miljön. Är det cyklande och kollektivtrafik som drabbas mest så är det antagligen dåligt för miljön.
Som det ser ut kortsiktigt så tror jag det blir det ett monopol/oligopol och konkurrerar med bemannad ride-hailing, till ett lite lägre pris för kunden. På lång sikt är det omöjligt att säga om det konkurrerar ut andra alternativ och i vilken utsträckning, och effekterna av detta.
Generellt sett är jag entusiastisk ut ett teknikperspektiv, men jag tycker det är fel lösning på transportproblemet för de allra flesta länder. Mer och bättre kollektiv infrastruktur skulle behövas först och främst, så kan man använda robotaxi eller micromobility till last-mile.
Re: Autonoma fordon
Postat: 10 nov 2023 00:54
av SwedishAdvocate
Är inte så insatt, så det här är kanske inte några nyheter...
Och för övrigt verkar ju det där twitterkontot vara 'rätt förtjust' i Elon/Tesla...
Undrar dock om det var lokala AI i bilen eller mänskliga fjärroperatören som egentligen tutade.
Motional antar jag körde bussen. De testar i Vegas, Eller kanske Pony.ai innan de lade ner testing där.
En fjärroperatör kan inte styra bilen eller dess funktioner på det viset du tror. Det är också tydligt i en Waymo när den ringer hem.
När bilen inte når upp till en viss grad av konfidens kan den "ringa hem" och be om råd. En människa kan då ge högnivå-instruktioner som "säkert att passera". Med Waymo sker det extremt sällan. Det finns ingen ratt, joystick eller sånt.