Tips före garantin går ut som sparade mig 13kkr

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Tips före garantin går ut som sparade mig 13kkr

Inlägg av mussla »

Teslaaa skrev: 01 jun 2026 18:39
slugger75 skrev: 01 jun 2026 18:30
Jag gjorde en kontroll hos Grufman bil för några veckor sedan, inför att min Model Y närmade sig 4 år.

Kontrollen kostade 5.000 kr.

Grufman konstaterade litet glapp på båda camberbussningarna bak samt trasig dimljusjustering.

Jag kontaktade då Tesla och bokade in ett verkstadsbesök/garantireparation, där jag hänvisade till Grufmans findings.

Tesla verkade lita på Grufman, för jag blev uppringd några dagar före verkstadsbesöket där de berättade att de hade beställt hem delar till min bil.

Det visade sig sen att Tesla under verkstadsbesöket bekräftade glapp i bussningarna, pga slitage i de bakre spindlarna och bärarmarna. De bytte då bakre spindlarna på båda sidor, de främre nedre länkarmarna samt de övre bakre länkarna. Även en fyrhjulsjustering gjordes, samt byte av dimljus.

Jag har ingen aning om vad det hade kostat om det inte gått på garantin, nån som vet?

Känslan är i alla fall att det var bra att jag ändå gjorde kontrollen hos Grufman.
Vad mer ingick i denna kontroll?

Jag fick också veta att jag har glapp i båda bakhjulen vid kontroll, dock för 269kr hos bilprovningen. Tesla åtgärdade på garanti med detta underlag.
Värmepumpen skall vara en punkt. Det kan man också kontrollera själv. Finns info i tråden.
Model Y LR AWD -24
Berguv

Re: Tips före garantin går ut som sparade mig 13kkr

Inlägg av Berguv »

Grufman har gjort de här videorna av en anledning - marknadsföring av sin teslakompetens.

Om man inte orkar greja själv känns han som ett väldigt bra val.

Jag skruvade loss täckplåtar etc själv för att kolla värmepaketet. Hade bilprovningen att kolla upphängningen. Detta räckte för mig och sparade 4500 kronor mot att lämna in bilen för 5000 = 9000 oskattad lön. Tog mig två timmar. Bra betalt.