BlevIngenCT skrev: ↑03 dec 2025 21:40
AAKE, var det optimalt att "vardagsladda" hemmavid för alla dessa upp till 59 istället för 55%, om inte vad gäller/rekommenderas specifikt för M53 (enligt dina tankegångar)?
Jag har fattat att optimalast är att ladda till så få procent som möjligt, men om man vill ha en laddning så hög som möjligt utan onödig degradering, då alltså...
Jag ska ju göra en pudel, bara jag får tid. Lite snabbt är det såhär:
Jag har haft fel.
Som tur bara lite, men ändå.
Jag har sagt 55% eller lägre för NCA och 60% eller lägre displayad SOC (för att kompensera för buffern.
Det är rätt, men ändå fel.
Bilar visar SOC i energi. Så 1% är 1% av antalet kilowattimmar batteriet har mellan 100-0%.
Forskarna mäter ampertimmar (Couloumbic SOC), i vart fall i 99% av fallen. (De specar det normalt).
Så 1% är 1% av Amperetimmarna cellen har.
Problemet är att 1% Amperetimmar inte är 1% energi.
Eftersom spänningen är lägre vid lägre SOC så blir energin för 1% Amperevis SOC mindre än en procent energi vid låg SOC.
Vid hög SOC är en procent amperevis vörd mer än en procent energi.
Så, så kan man rita en tabell för hur det skiljer, och jag har gjort det lite ungefärligt för NCA.
Spänningskurvorna skiljer lite, och man kan ta den för NCA som ungefärlig för NMC också, men då är det ungefär som beror på ungefär dvs lite mer osäkerhet.
Den blå linjen är SOC som bilen visar, och den gula linjen är Couloumbic SOC, som forskkingsgraferna använder. (Bilden är inte 100% rätt i den lägsta SOC:en, säg från 20% och nedåt, eftersom bilen visar 0% när det är 4.5% energimässig SOC kvar. (Spelar ingen roll för detta, men jag snabbgjorde bilden och jag greppade inte hur verktyget jag använde kunde lösa det. Det går såklart, men jag hade inte tid.
Forskningens tex 57% Couloumbic för NCA ger att bilen visar omkring 51% då, så för Nca gäller cirka 51%, alltså rent krasst 50% eller lägre.
För NMC, det skiljer rubt 5-6% vid 62% så vi hamnar på ungefär 56-57%. Lite grovt för man behöver egentligen ta spänningskurvan på NMC.
Så vi hamnar på grovt 55% och lägre för NMC.
De senaste högspänningscellerna som används i 5M-packarna har mest troligt de 62% nedflyttade på vår skala, eftersom man rent krasst laddar de nya batterierna till det som motsvarar cirka 105%, så innan vi vet mer skulle jag säga att det troligen blir 50% på 5M.
Summerat:
För att hålla sig i det området med låg calendar aging:
Upp till max 50% för NCA
Upp till max 55% för NMC/NMC(A)
Gissningsvis upp till 50% på nya 5M-batteriet.
Vi har dock sett goda resultat med de gamla värdena så det är ingen kris riktigt.