Sida 2 av 2

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 19:55
av AAKEE
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Stylingen håller jag med om, den äldre är mindre grotesk. Förhoppningsvis vänjer man sig. Jag beställde en ny A5 en gång precis vid facelift och gillade inte utseendet lika bra som den äldre just då. (Beställning pga att man införde tre bälten bak som var en dealbreaker just då.)

Tog inte många dagar att lära om sinnet att den nya faktiskt såg bättre ut.

Vi kan väl hoppas att den växel till sig uteseendemässigt!


Fälgarna tycker jag ser bra ut utan plasten!
IMG_8486.jpeg

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 20:50
av Tellus
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 20:57
av jpetters
Tellus skrev:
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug
Något liknande den designmockupen hade varit klart intressant.

Fälgarna tycker jag funkar. Schysst att 21" nu är standard på Plaid.

Bild

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 21:12
av Tellus
jpetters skrev: 22 okt 2025 20:57
Tellus skrev:
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug
Något liknande den designmockupen hade varit klart intressant.

Fälgarna tycker jag funkar. Schysst att 21" nu är standard på Plaid.

Bild
Där va dom rätt snygga 🤩

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 23:29
av manneson
Tellus skrev: 22 okt 2025 20:50
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug
Ja nått sånt behöver de göra, i kombo med 800v, steer by wire etc som sagt.
Då skulle nog försäljningen få ett uppsving.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 05:47
av Airlift
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 13:40
av Niclas
Finns att beställa nu och även massa nya bilar i lager

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 14:13
av R_Edvinsson
AAKEE skrev: 22 okt 2025 14:06
manneson skrev: 22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: 22 okt 2025 13:01
manneson skrev: 22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 14:18
av AAKEE
R_Edvinsson skrev: 23 okt 2025 14:13
AAKEE skrev: 22 okt 2025 14:06
manneson skrev: 22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: 22 okt 2025 13:01
manneson skrev: 22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣
Exakt, och eftersom battericellerna begränsar så blir det bara bilar med bättre celler.
Tesla verkar lägga alla äggen i rullade celler som inte är top notch på laddhastighet.
Om man dessutom strävar efter högsta energidensitet så kommer laddkurvan gå ner eftersom man måste trade:a tillsatser som gör att batteriet tål höga strömmar mot lithium som ger hög kapacitet.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 18:23
av Maw
R_Edvinsson skrev: 23 okt 2025 14:13
AAKEE skrev: 22 okt 2025 14:06
manneson skrev: 22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: 22 okt 2025 13:01
manneson skrev: 22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣
Det finns ju ifs gott om laddare med 800v om man lyfter blicken utanför Teslas.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 20:37
av Vindens
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Det finns en pre-owned från september 2023 med 470 mil för under 800 tkr inklusive vinterhjul.
Med ytterligare 1 års nybilsgaranti blir det alltså 3 av 4 års nybilsgaranti med blygsamma 470 mil som blir över 500 tkr billigare.
Borde vara en no-brainer för någon som är sugen på en "ny" LR.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 21:44
av R_Edvinsson
Maw skrev: 23 okt 2025 18:23
R_Edvinsson skrev: 23 okt 2025 14:13


Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣
Det finns ju ifs gott om laddare med 800v om man lyfter blicken utanför Teslas.
Sen när ser vi Tesla hänvisa till dessa?
Halva marknadsföringen för att äga en Tesla är ju att deras laddnätverket är integrerat med bilen typ helt perfekt.
Så att lansera en ny bil och utesluta dessa från SuC skulle vara självmål, ja 800v bilar suger att ladda på SuC.

Det kommer aldrig hända.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 01:41
av AAKEE
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.