FinaFisken skrev: ↑18 okt 2025 11:03
frippan skrev: ↑17 okt 2025 22:10
Dokument angående fsd test.
20251017_220845.jpg
Tack! Så inget krav på förare i förarsätet (eller ens i bilen) alltså.
Edit: finns det ens sådana tillstånd någon annanstans i världen, i motorvägsfart?
Edit 2: måste vara beskrivet i Teslas ansökan och villkoren här är bara tillägg.
Ericsson har ju testat med att köra bilar över 5g i Kista-trakten. Det var flera år sedan.
Det som beräknas hända under 2026 är att lagstiftningen uppdateras med UNECE ADS-arbete som går bra och det kommer att ske en hamonisering av ramverken och det kommer att finnas lagar för att deploya framöver. Jag vet inte när det kan tänkas bli lagligt i Sverige.
ADS:
https://wiki.unece.org/pages/viewpage.a ... =238223362
Se t ex även (för nuläge)
https://www.connectedautomateddriving.e ... -level/eu/
Som jag skrev innan så avser den nuvarande och kommande lagstiftningen som ADS Level 4-bilar, dvs bilar som aldrig har en förare annat än systemet när de är deployade.
Under testfasen behöver bilen ha en förare som är legalt och personligt ansvarig.
Det Tesla har är inte ett Level 4-system. Det är ett Level 2-system. Det är en helt annan lagstiftning och regler för detta. Se DCAS (UNECE R171),
https://unece.org/media/press/387961 och
https://unece.org/media/press/395206
De semi-autonoma system som ibland tillåter föraren att inte köra (inte titta på vägen under begränsade omständigheter), dvs Level 3, regleras i UNECE R157 (som inte är implementerad brett i EU eller i Sverige) - Tyskland Schweiz och Tjeckien är exempel där L3 på motorväg är lagligt).
Edit: det finns även nya regler för emergency lane keeping system (ELKS) - det tyskarna kallar "Rettungsgasse" - för L3-4-system (dvs ADS och R157), som börjar gälla i februari 2026, se
https://unece.org/media/press/403929