Sida 2 av 2
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 25 sep 2025 06:54
av Jerker
Ja, det är läskigt, det där. Jag minns att jag reagerade med skepsis redan när elektriska fönsterhissar blev standard.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 25 sep 2025 07:05
av mans71
Facing mounting criticism and pressure, Tesla says it is now working on a new design for its door handles. Engineers are developing a single-button system that combines manual and electronic releases, designed to make exits easier not only for drivers but for rescuers trying to reach them.
Är det inte märkligt att man lägger så mycket resurser på att lösa ett problem som inte finns. Dörrhandtag har funnits lika länge som bilar.
Iaf. jag installerar i helgen fönsterhammare.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 25 sep 2025 09:10
av mikebike
Det går nog inte på ICE-bilar heller. De flesta kopplar bort de yttre dörrhandtagen vid färd, och då kan de mycket väl vara låsta efter en krock också.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 25 sep 2025 12:33
av Oscar11
Monterade stroppar i min MY-23 idag. Det var fasen pilligt att få bort locken med en skruvmejsel så hur detta ska gå till i en stressad nödsituation är en gåta. Här har Tesla verkligen gått bort sig säkerhetsmässigt.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 25 sep 2025 13:14
av mikebike
Oscar11 skrev: ↑25 sep 2025 12:33
Monterade stroppar i min MY-23 idag. Det var fasen pilligt att få bort locken med en skruvmejsel så hur detta ska gå till i en stressad nödsituation är en gåta. Här har Tesla verkligen gått bort sig säkerhetsmässigt.
Ja, jag använde ficklampa, skruvmejsel och ett multiverktyg när jag monterade mina. Helt omöjligt att utföra i "mörker" och utan verktyg.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 13 okt 2025 08:01
av spacecoin
Xiaomi Corp. shares fell the most since April after reports that one of its SU7 electric sedan’s doors failed to open after a fiery crash in the southwest Chinese city of Chengdu, trapping at least one person inside.
Det är fler än Tesla. Bra att detta lyfts av journalister.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 03 nov 2025 19:07
av spacecoin
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 08 nov 2025 22:44
av Breeze
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 08 nov 2025 22:48
av Nicke Nyfiken
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 08 nov 2025 23:41
av Breeze
Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2025 22:48
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Det stämmer nog.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 07:56
av spacecoin
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Det är ju uppenbart felaktigt.
Det är ju rapport efter rapport att folk överlever kraschen och brinner upp levande i den här typen av bilar eftersom de inte kommer ut. Det är det rapporteringen handlar om och är det som utreds.
Min åsikt är att alla bilar behöver ett tydligt fysiskt handtag istället för en liten knapp som inte fungerar efter en krock av olika anledningar både funktionellt och kognitivt.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 10:09
av AAKEE
Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2025 22:48
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 11:12
av spacecoin
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 10:09
Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2025 22:48
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 11:46
av AAKEE
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:12
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 10:09
Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2025 22:48
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.
Absolut. Vi är nog helt överrens.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 11:52
av spacecoin
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:12
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 10:09
Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2025 22:48
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.
Absolut.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 13:21
av mussla
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:52
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:12
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 10:09
Nicke Nyfiken skrev: ↑08 nov 2025 22:48
Öppnas?
Jag hoppas de bara låses upp vid en kollision.
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.
Absolut.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.
Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 14:45
av mikebike
mussla skrev: ↑09 nov 2025 13:21
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:52
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:12
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 10:09
Exakt. Precis som vilken random Audi som helst gjort i många år.
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.
Absolut.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.
Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 15:43
av mussla
mikebike skrev: ↑09 nov 2025 14:45
mussla skrev: ↑09 nov 2025 13:21
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:52
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:12
Ja. Problemet är ju om man inte kan öppna dörrarna innefrån eller utifrån även fast de är olåsta.
Absolut.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.
Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.
Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 17:26
av renes
mussla skrev: ↑09 nov 2025 15:43
Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.
På min S funkade inte dörrlåset vänster fram i en vecka, trots att handtaget fälldes ut. Jag kan intyga att man kan dra hur hårt som helst utan att dörren öppnas om solenoiden inte funkar, trots att bilen var olåst. Samma från insidan (fast där fanns ju den rent mekaniska nödöppningen förstås och det funkar ju alltid).
PS: sen spontant började det fungera igen...
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 17:29
av Nicke Nyfiken
mussla skrev: ↑09 nov 2025 15:43
mikebike skrev: ↑09 nov 2025 14:45
mussla skrev: ↑09 nov 2025 13:21
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:52
AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 11:46
Absolut.
3/Y bör gå öppna men på en S om inte handtagen gått ut…
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.
Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.
Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.
Helt rätt.
Det finns ingen mekanisk koppling mellan yttre handtaget och låset på 3 och Y. För övrigt samma på S och X.
Det är enbart de mekaniska nödhandtagen invändigt som har mekanisk koppling till dörrlåset.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 09 nov 2025 18:04
av mussla
Nicke Nyfiken skrev: ↑09 nov 2025 17:29
mussla skrev: ↑09 nov 2025 15:43
mikebike skrev: ↑09 nov 2025 14:45
mussla skrev: ↑09 nov 2025 13:21
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 11:52
Utifrån ja, om man förstår 3/Y-s handtag om man inte är van med dem. Problemet är väl att det inte finns en lättåtkomlig mekanisk funktion innifrån.
Fram på modell y finns en mekanisk lättåtkomlig öppning. Bak är det kört.
Jag vet inte om de yttre handtagen fungerar om bilen är strömlös däremot. Är de verkligen mekaniska?
Även om de är mekaniska kopplas de ur under färd, som på de flesta bilar oavsett drivkälla. För att minska för rån/väskryckning.
Ja, bilen låser sig automatiskt när man rullar iväg. Finns kanske en inställning för detta. Men även om bilen låser upp sig vid en krock så tror jag inte att de yttre handtagen kan öppna en strömlös bil. Det verkar vara någon motor/solonoid som aktiveras och frigör dörrlåset när man drar i handtaget. Detta är väl för att den först skall sänka rutan lite innan det elektromekaniska dörrlåset släpper. Från insidan verkar det gå att öppna helt mekaniskt dock.
Helt rätt.
Det finns ingen mekanisk koppling mellan yttre handtaget och låset på 3 och Y. För övrigt samma på S och X.
Det är enbart de mekaniska nödhandtagen invändigt som har mekanisk koppling till dörrlåset.
Det känns lite obehagligt. Jag har tidigare resonerat att det skall väldigt mycket krockvåld till för att bilen skall bli strömlös. Kanske så mycket krockvåld att dörren ändå inte hade gått att öppna med muskelkraft även om de yttre handtagen hade varit helt mekaniska. Nu när det kommer in rapportering kring att detta kan vara ett problem i verkligheten så känns det plötsligt som en brist i konstruktionen av dörrlåsen.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 10 nov 2025 07:16
av Neostar
spacecoin skrev: ↑09 nov 2025 07:56
Breeze skrev: ↑08 nov 2025 22:44
Jag läste någonstans (manualen?) att dörrarna öppnas automatiskt vid en krock nuförtiden på Teslorna.
Det är ju uppenbart felaktigt.
Det är ju rapport efter rapport att folk överlever kraschen och brinner upp levande i den här typen av bilar eftersom de inte kommer ut. Det är det rapporteringen handlar om och är det som utreds.
Min åsikt är att alla bilar behöver ett tydligt fysiskt handtag istället för en liten knapp som inte fungerar efter en krock av olika anledningar både funktionellt och kognitivt.
Kan inte instämma mer!
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 10 nov 2025 18:02
av Sportbilsentusiasten
Läskigt, men har ingen tänkt på detta?
Är därför jag köper bilar med fysiska handtag.
Samma sak i Apollo #1 1967, då tre austonauter dog då det började brinna i modulen under ett test.
Dörren gick innåt...inte så bra då övertryck (varm gas expanderar) gjorde det omöjligt att dra/trycka in dörren.
Re: Bloomberg's artikel om Teslas dörrar på MY, M3
Postat: 10 nov 2025 19:15
av Earplugged
Sportbilsentusiasten skrev: ↑10 nov 2025 18:02
Läskigt, men har ingen tänkt på detta?
Är därför jag köper bilar med fysiska handtag.
Samma sak i Apollo #1 1967, då tre austonauter dog då det började brinna i modulen under ett test.
Dörren gick innåt...inte så bra då övertryck (varm gas expanderar) gjorde det omöjligt att dra/trycka in dörren.
Skulle tro att de flesta moderna bilar elektriskt kopplat bort den mekaniska kopplingen mellan handtag och lås när man kör, så från insidan gör det nog ingen större skillnad om det sitter handtag eller knapp, däremot utsidan är det mer relevant att ha ett riktigt handtag att dra i förutsatt att den elektriska låsningen släppt så handsget fungerar...
Undrar hur många bilar som faktiskt har en riktig manuell mekanisk nödöppning som i tex Y och hur många som har ett "riktigt handtag" men som kanske inte alls kommer fungera utan ström?