Sida 2 av 6

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 11:12
av jeppe_sthlm
Se till att testa dem på motorväg med grov asfalt. För mig faller model Y bort pga buller/hård fjädring på motorväg, men hur känslig man är för det är helt personligt.

Nya Model 3 highland är betydligt bättre, men låter tight med 3 barn.

Har testat tidigare varianter av ID4 och Enyaq och tycker de är bekvämare på motorväg.

För min del är det dock så att har man en gång haft en Tesla är det svårt att byta. Teknikmässigt är Tesla fortfarande före, även om den senaste generationen av VW/Skoda är klart förbättrade. Är man till på köpet van vid 400+ hk bär det emot att gå till något långsammare :twisted:

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 11:14
av SwedishAdvocate
jeppe_sthlm skrev: 18 apr 2024 11:12
Se till att testa dem på motorväg med grov asfalt. För mig faller model Y bort pga buller/hård fjädring på motorväg, men hur känslig man är för det är helt personligt. [...
Y LR fick ju en uppdaterad fjädring efter ett tag. Tycker du den också är för hård?

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 11:40
av Tillsynsmannen
Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Vi har tre barn och ett litet husdjur, inga problem att klämma in allt i en Y på långresa. Sonen brukar ta med gitarren. Vi har takbox vid fjällresor, ska sägas...

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 11:48
av Skyvandrare
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
Har tagit in fyra offerter och fått fram mitt nettolöneavdrag på dessa:

VW ID7 Tourer Pro [4054kr]
VW ID Buzz [3658kr]
Enyaq IV85X [3712kr]
Tesla Model Y Long Range 4WD [4426kr]

Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula?
Rent affärsmässigt, nåt som sticker ut?
Hej Evert
Vi har stått inför ett liknande val. Har också tre barn och ska byta till ev-familjebil.

För oss föll det på dragvikt där Tesla Y (1600kg) är den enda som kan dra husvagnen och hästtransport. Dock hade vi högst troligt valt ID7 Tourer om den haft högre dragvikt (1200kg). I buzz sitter man bra och har bra utrymmen men är sämre på långresor. Skodan når inte upp till övriga i varken utrymmen eller räckvidd.

Som många andra skriver, provkör alternativen.

Lycka till!

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 11:59
av SwedishAdvocate
holden skrev: 18 apr 2024 11:08
evert11 skrev: 18 apr 2024 11:02
holden skrev: 18 apr 2024 10:54
Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?
Absolut, M3 har ju lite go-cartkänsla och ligger som ett strykjärn på vägen. Sedan har jag väldigt svårt med MYs design men det är ju subjektivt, jag tycker M3 ser helt ok ut och den senaste uppdateringen är nästan snygg.
@evert: Om du även tänker kolla på en M3 – missa inte kika på den rätt rejäla baljan under golvet i bagageutrymmet. Där går det tydligen t.ex. in en del mjukt bagage. Och alla Teslor har ju även en frunk, dvs en del bagage under 'motorhuven' fram. Men det kände du ju säkert till sen tidigare... ;)

Den här baljan under bagagerumsgolvet finns ju i och för sig även i Model Y.

En grej till om M3: Vill du ha dragkrok som du kan dra lagligt med på en Model 3 så måste den kroken monteras i fabriken vid produktion. I dagsläget finns det tyvärr ingen möjlighet att eftermontera drag som man får dra lagligt med på en Model 3 (ifall nu inte det precis skulle ha ändrats dvs. Men det har jag inte sett ngt om på forumet).

Och ifall körglädje också är en faktor i det här beslutet finns ju även BMW i4. Den har ju en mer praktisk halvkombibacklucka än Model 3's sedanbaklucka. Har dock inte suttit i en i4 så vet inte hur kupéutrymmet diffar jämfört med Model 3...

Och gillar man Hyundai Ioniq 6 så antar jag att den också skulle kunna ses som ett alternativ till Model 3. Den har dock sedanbaklucka som Model 3.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 12:36
av Jaegaern
Tillsynsmannen skrev: 18 apr 2024 11:40
Jaegaern skrev: 18 apr 2024 10:29
Jag hade nog valt en Buzz om jag hade 3 barn. Så stort bagage och såpass fyrkantigt inre att det är gott om plats åt alla håll. Samt dörrar som öppnas på skena.
Vi har tre barn och ett litet husdjur, inga problem att klämma in allt i en Y på långresa. Sonen brukar ta med gitarren. Vi har takbox vid fjällresor, ska sägas...
Ja absolut, en Y sväljer massor. Vi har två barn och ofta för mycket packning för ändamålet. Fyller alltid bilen.

Däremot hade jag gärna testat en Buzz för resor. Den borde kunna svälja ännu mer och vara bättre på att lasta i och ur i och med dörrarna.

Oavsett så är en Y såklart ett toppenval.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 12:39
av Jaegaern
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 11:14
jeppe_sthlm skrev: 18 apr 2024 11:12
Se till att testa dem på motorväg med grov asfalt. För mig faller model Y bort pga buller/hård fjädring på motorväg, men hur känslig man är för det är helt personligt. [...
Y LR fick ju en uppdaterad fjädring efter ett tag. Tycker du den också är för hård?
Jag kände ingen större skillnad på fjädringen mellan min 21a och kollegans 23a. Körde över lite skakiga parkeringar och i stadstrafik.

Min tes är att de Y vi fått från Kina alltid haft en bättre fjädring än de i USA som varit stenhårda. Har för mig att vi har iteration 3 eller 4 (21or) och att "comfort suspension" är iteration 6 eller 7. Men kommer inte ihåg länken till där jag läste. Någonstans på tmc.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 12:44
av jeppe_sthlm
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 11:14
jeppe_sthlm skrev: 18 apr 2024 11:12
Se till att testa dem på motorväg med grov asfalt. För mig faller model Y bort pga buller/hård fjädring på motorväg, men hur känslig man är för det är helt personligt. [...
Y LR fick ju en uppdaterad fjädring efter ett tag. Tycker du den också är för hård?
Jag testade en helt ny Y LR för ett par veckor sedan och tyckte den var för hård/bullrig. Den gick förvisso på 20", men har svårt att se att det skulle vara dag och natt med 19".

Min nuvarade Model S Raven och Model 3 Highland är betydligt skönare.

Ville verkligen gilla den - prestanda, räckvidd, teknik, utrymmen och prislapp är riktigt bra.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 12:55
av SwedishAdvocate
holden skrev: 18 apr 2024 11:08
evert11 skrev: 18 apr 2024 11:02
holden skrev: 18 apr 2024 10:54
Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?
Absolut, M3 har ju lite go-cartkänsla och ligger som ett strykjärn på vägen. Sedan har jag väldigt svårt med MYs design men det är ju subjektivt, jag tycker M3 ser helt ok ut och den senaste uppdateringen är nästan snygg.
@evert: En grej till om Model 3. På refreshen av M3 (den så kallade Highlander) så har Tesla tagit bort blinkersspaken och istället satt dit knappar för blinkers på ratten. Har inte testat det själv, men det verkar vara en hel del på forumet som tycker det är 'problematiskt' om man vill blinka ut ur mindre rondeller samtidigt som ratten är vriden mer än ~90 grader...

Även spaken för val av körriktning är borta. Istället får man använda mittskärmen eller touchknappar i taket. Och jag tror varken man hittar skärmreglaget eller takknapparna utan att slänga en blick på dem först. Spaken för val av körriktning kunde man ju alltid hitta utan att behöva titta på den.

I Model Y finns ju dock de här spakarna fortfarande kvar.

Men det är väl så klart individuellt ifall man tycker det här en försämring eller inte.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 13:25
av flamman
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
Håller med om att provköra bör man göra. Oavsett vilken du siktar på.

Ska också tilläggas att det är många som inte ens äger en Tesla eller ännu mindre en utan parkeringssensor som gillar att uttala sig (ofta negativt) utan att ha erfarenhet.

Parkeringssensor har sina fördelar men det har också nya High Fidelity Park assist som är baserat på kamerorna. Har ägt båda varianterna och tycker båda funkar med sin styrkor/svagheter. Fick-parkerar man på gatuparkering är USS bättre. Jag parkerar majoriteten av gånger på tomten och parkeringsgarage och vanliga raka fickor och då är High Fidelity bättre (även än ihopklippta 360-vy vill jag påstå).
Avsaknad av vanlig regnsensor är dumt och dåligt men den minsta av saker jag personligen stör mig på, lätt att hantera genom köra manuellt de få gånger automatiken inte funkar. Senaste mjukvaran har funkat bra.
Använder själv inte adaptiva farthållaren men uppskattar däremot verkligen Autopilot som kör tryggt och bra när man ska köra långt och på stora vägar. Visst ibland önskar man ett läge med ännu längre avstånd till framförvarande, det kanske kommer tillbaka i mjukvara i framtiden, vem vet. Men majoriteten av gångerna funkar det kanon och underlättar verkligen långkörandet.

Provkörning ger dig också känsla för hur det funkar bakom ratten med mjukvara och det man styr och hanterar. Jag uppskattar att ha allt på skärmen med rappt och snabbt UI och riktigt smidigt med navigering och hantering av laddning med Supercharger. Bara hoppa in och köra så löser bilen resten. Mobilen är nyckel som bara funkar, en sak mindre att hålla reda på.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 14:43
av mikebike
flamman skrev: 18 apr 2024 13:25
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
Håller med om att provköra bör man göra. Oavsett vilken du siktar på.

Ska också tilläggas att det är många som inte ens äger en Tesla eller ännu mindre en utan parkeringssensor som gillar att uttala sig (ofta negativt) utan att ha erfarenhet.

Parkeringssensor har sina fördelar men det har också nya High Fidelity Park assist som är baserat på kamerorna. Har ägt båda varianterna och tycker båda funkar med sin styrkor/svagheter. Fick-parkerar man på gatuparkering är USS bättre. Jag parkerar majoriteten av gånger på tomten och parkeringsgarage och vanliga raka fickor och då är High Fidelity bättre (även än ihopklippta 360-vy vill jag påstå).
Avsaknad av vanlig regnsensor är dumt och dåligt men den minsta av saker jag personligen stör mig på, lätt att hantera genom köra manuellt de få gånger automatiken inte funkar. Senaste mjukvaran har funkat bra.
Använder själv inte adaptiva farthållaren men uppskattar däremot verkligen Autopilot som kör tryggt och bra när man ska köra långt och på stora vägar.
Om man använder AP så använder man den adaptiva farthållaren eftersom den är en del av AP.
Jag använder nästan aldrig AP och fickparkerar alltid hemma.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 18:31
av Sportbilsentusiasten
Buzz är cool, det är värt mycket i min bok.
Plastig inne som de flesta elbilar.
Nya M3 Highlander är klart trevlig att ratta och finare än den i mina ögon fula MY.

ID.7 gillade jag inte att köra.
Skodan däremot är trevlig att köra.
Men det är mina preferenser, provkör!

PS
Jag hade familjebussar då mina barn var små, Seat Alhambra och Ford Galaxy. Ungarna älskade dessa stora bilar.
Har du småbarn med barnstolar - TVEKLÖST Buzz!!

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 20:29
av Oscar11
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
D
Flera fel i detta inlägg. Torkarna går att stänga av även med AP. Torkarna går att justera med rattknapparna.
För det mesta funkar torkarna numera jättebra. Funkade inte alltid 100 på min förra bil med regnsensor heller.

En förbättring har skett med den adaptiva farthållaren. Den bromsar numera ner innan skyltningen istället för efter vilket ju kan vara bra om man vill slippa fortkörningsböter.

En stor fördel med Tesla är att det hela tiden sker förbättringar även om du har en äldre bil. Nu senast kom tex matrix-helljus helt gratis.
Min granne har inte fått förvärmning av batteriet på sin enyaq trots att det utlovades. Kom på nya årsmodellen istället.

USS och 360 kamera saknar jag inte alls.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 20:38
av SwedishAdvocate
Ok. Har redigerat i det inlägget.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 20:42
av Oscar11
En faktor att överväga är servicekostnaden. VW kräver service för att garantin ska gälla.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 21:08
av mikebike
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 20:29
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
D
Flera fel i detta inlägg. Torkarna går att stänga av även med AP. Torkarna går att justera med rattknapparna.
För det mesta funkar torkarna numera jättebra. Funkade inte alltid 100 på min förra bil med regnsensor heller.

En förbättring har skett med den adaptiva farthållaren. Den bromsar numera ner innan skyltningen istället för efter vilket ju kan vara bra om man vill slippa fortkörningsböter.

En stor fördel med Tesla är att det hela tiden sker förbättringar även om du har en äldre bil. Nu senast kom tex matrix-helljus helt gratis.
Min granne har inte fått förvärmning av batteriet på sin enyaq trots att det utlovades. Kom på nya årsmodellen istället.

USS och 360 kamera saknar jag inte alls.
Ja, torkarna går att stänga av, men de slås på igen. Det krävs oftast rejält med regn för att de skall starta. Andra gånger går de på torr ruta.

Farthållaren ändrar inte hastigheten efter skyltning.

Ja, Matrix kom alldeles nyss. 3,5 år efter iD.3

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 21:12
av martinot
evert11 skrev: 18 apr 2024 11:02
holden skrev: 18 apr 2024 10:54
Tesla MY om barnen är i barnvagnsålder, annars hade jag gått på en Tesla M3. Jag tror många överskattar behovet av en så stor bil som MY, med fru och två barn har vi aldrig haft utrymmesproblem och då har vi ändå gjort flera roadtrips genom Europa. Fördel M3 är givetvis lägre pris, förbrukning och oslagbar körglädje.
Perfekt info, ska kolla offert på M3 också. Bättre körglädje än MY säger du?
Stor skillnad.

Älskar körkänslan hos M3, och är personligen inte alls förtjust i den hos MY (ink. Performancemodellen av MY som jag testkört).

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 21:54
av Oscar11
mikebike skrev: 18 apr 2024 21:08
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 20:29
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
D
Flera fel i detta inlägg. Torkarna går att stänga av även med AP. Torkarna går att justera med rattknapparna.
För det mesta funkar torkarna numera jättebra. Funkade inte alltid 100 på min förra bil med regnsensor heller.

En förbättring har skett med den adaptiva farthållaren. Den bromsar numera ner innan skyltningen istället för efter vilket ju kan vara bra om man vill slippa fortkörningsböter.

En stor fördel med Tesla är att det hela tiden sker förbättringar även om du har en äldre bil. Nu senast kom tex matrix-helljus helt gratis.
Min granne har inte fått förvärmning av batteriet på sin enyaq trots att det utlovades. Kom på nya årsmodellen istället.

USS och 360 kamera saknar jag inte alls.
Ja, torkarna går att stänga av, men de slås på igen. Det krävs oftast rejält med regn för att de skall starta. Andra gånger går de på torr ruta.

Farthållaren ändrar inte hastigheten efter skyltning.

Ja, Matrix kom alldeles nyss. 3,5 år efter iD.3
Ja men de funkar faktisk helt ok.
Jo det gör min. Körde 30 mil idag och den bromsade in vid varje hastighetssänkning precis innan skylten. Perfekt!
Spela roll, haft den sen 2016 på andra bilar men fick det gratis så varför gnälla.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 22:16
av evert11
Sportbilsentusiasten skrev: 18 apr 2024 18:31
Buzz är cool, det är värt mycket i min bok.
Plastig inne som de flesta elbilar.
Nya M3 Highlander är klart trevlig att ratta och finare än den i mina ögon fula MY.

ID.7 gillade jag inte att köra.
Skodan däremot är trevlig att köra.
Men det är mina preferenser, provkör!

PS
Jag hade familjebussar då mina barn var små, Seat Alhambra och Ford Galaxy. Ungarna älskade dessa stora bilar.
Har du småbarn med barnstolar - TVEKLÖST Buzz!!
Vad var det med ID.7 du inte gillade?

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 22:23
av backe
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 21:54
mikebike skrev: 18 apr 2024 21:08
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 20:29
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51
evert11 skrev: 18 apr 2024 09:42
…] Kör idag en Sharan, jag och tre barn.
Har inte kört någon av dessa modeller, men skulle väl säga att kvalitet och räckvidd är det viktigaste, jämfört med ren prestanda.

Vad skulle ni välja av dessa alternativ, är det nån av bilarna som är allmänt känd att strula? [...
Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
D
Flera fel i detta inlägg. Torkarna går att stänga av även med AP. Torkarna går att justera med rattknapparna.
För det mesta funkar torkarna numera jättebra. Funkade inte alltid 100 på min förra bil med regnsensor heller.

En förbättring har skett med den adaptiva farthållaren. Den bromsar numera ner innan skyltningen istället för efter vilket ju kan vara bra om man vill slippa fortkörningsböter.

En stor fördel med Tesla är att det hela tiden sker förbättringar även om du har en äldre bil. Nu senast kom tex matrix-helljus helt gratis.
Min granne har inte fått förvärmning av batteriet på sin enyaq trots att det utlovades. Kom på nya årsmodellen istället.

USS och 360 kamera saknar jag inte alls.
Ja, torkarna går att stänga av, men de slås på igen. Det krävs oftast rejält med regn för att de skall starta. Andra gånger går de på torr ruta.

Farthållaren ändrar inte hastigheten efter skyltning.

Ja, Matrix kom alldeles nyss. 3,5 år efter iD.3
Ja men de funkar faktisk helt ok.
Jo det gör min. Körde 30 mil idag och den bromsade in vid varje hastighetssänkning precis innan skylten. Perfekt!
Spela roll, haft den sen 2016 på andra bilar men fick det gratis så varför gnälla.
Känns som en missuppfattning att man fått Matrix gratis, vi som har det har köpt hårdvaran och sen tog det åtminstone i mitt fall två år innan Tesla aktiverade min hårdvara vilket såklart är bra men det har tagit på tok för lång tid.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 22:29
av bomauritz
Långkört ID.BUZZ RWD och Model Y LR i jobbet senaste veckorna, i aprilväder.

Såklart två vitt skilda bilar. VWn nästintill oändligt rymlig, tyst och behaglig på dålig landsväg. Teslan (i jämförelse) körglad, alert och med 10 ggr bättre mjukvara.

Men BUZZ överraskade med att ladda snabbt länge (84 kW vid 83% SoC) och var snålare än väntat med ~230 Wh/km Arlanda - Växjö ToR skylthastighet GPS-fart.

Model Y levererade som tänkt med bra prestanda och upplevdes som brukligt som en betydligt bättre elbil, men hade lite Autopilot-hyss för sig samt överlag sämre komfort och förbrukade ~200 Wh/km Sthlm - Borås ToR skylthastighet GPS-fart.

Skulle kunna tänka mig båda bilarna (två skolbarn, sambo och mellanstor hund) men skulle även överväga Enyaq 85x som komiskt nog är som ett mellanting mellan BUZZ och MYLR för att få det bästa av både komfort, prestanda och snabb laddning på vintern (Enyaq 85x har förvärmning av batteri inför snabbladdning).

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 22:35
av Nicke Nyfiken
backe skrev: 18 apr 2024 22:23
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 21:54
mikebike skrev: 18 apr 2024 21:08
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 20:29
SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2024 10:51

Har du kört ngn annan Tesla någon gång?

Det finns en del på forumet som 'retar' sig på några saker hos Teslas bilar.

Tesla har plockat bort parkeringssensorerna. Istället har de ett optiskt system som de kallar Tesla Vision. Det är inte ett 360-kamerasystem som många andra tillverkare har. Många på forumet tycker det är oprecist på att uppskatta avstånd framför bilen. Bakåt finns det en vanlig högupplöst backkamera. Men den kan ju å andra sidan bli skitig. Framförallt på vintern. Vad har ID.7 för backkamera? Har den en sån där som sitter dold bakom VW-loggan bak, och som därmed i princip aldrig blir skitig? Här är en tråd om Tesla Vision. Tyvärr är senaste inlägget ett år gammalt, så det har säkert skrivits om det sen dess i andra trådar med, men jag vet dock inte vilka...
viewtopic.php?t=32584&start=150

Tesla har inte en vanlig regnsensor i sina bilar. Istället använder de en annan kamera som inte har fokus på vindrutan. Många stör sig på den och menar att den inte fungerar lika bra. Och som jag förstått det så kan man inte välja bort torkarautomatiken ifall man använder Teslas system för adaptiv farthållare. Tror inte Tesla har en vanlig 'dum' farthållare. Tror även man måste använda skärmen för att sätta torkarintervaller på Teslan ifall man kör utan adaptiv farthållare. Hos VW har du väl fortfarande en torkarspak. Det finns t.ex. berättelser om att torkarna på Teslas bilar sätter igång och vispar när det är torrt ute lite beroende på hur solen står när folk använder den adaptiva farthållaren...

Många stör sig även på den adaptiva farthållaren hos Tesla. En del tycker den lägger sig för nära framförvarande bil – även i det läge som ska hålla längst avstånd (med t.ex. risk för stenskott som följd). Och det är tydligen inte alltid som den följer skyltad hastighet. Den kan tydligen även hitta på mer saker. Se t.ex:
viewtopic.php?p=791138#p791138

Vet dock inte hur VW's adaptiva farthållare sköter sig i ID.7...

Och Model Y har ju inte heller en hastighetsmätare bakom ratten. Istället sitter den lite 'offset' till höger. En del retar sig på det med.

Så är du en person som tror att du (eller ngn annan som åker i/brukar bilen) kan irritera dig på saker som det här kanske du vill provköra först – och kanske även läsa på lite mer om det ovanstående...
D
Flera fel i detta inlägg. Torkarna går att stänga av även med AP. Torkarna går att justera med rattknapparna.
För det mesta funkar torkarna numera jättebra. Funkade inte alltid 100 på min förra bil med regnsensor heller.

En förbättring har skett med den adaptiva farthållaren. Den bromsar numera ner innan skyltningen istället för efter vilket ju kan vara bra om man vill slippa fortkörningsböter.

En stor fördel med Tesla är att det hela tiden sker förbättringar även om du har en äldre bil. Nu senast kom tex matrix-helljus helt gratis.
Min granne har inte fått förvärmning av batteriet på sin enyaq trots att det utlovades. Kom på nya årsmodellen istället.

USS och 360 kamera saknar jag inte alls.
Ja, torkarna går att stänga av, men de slås på igen. Det krävs oftast rejält med regn för att de skall starta. Andra gånger går de på torr ruta.

Farthållaren ändrar inte hastigheten efter skyltning.

Ja, Matrix kom alldeles nyss. 3,5 år efter iD.3
Ja men de funkar faktisk helt ok.
Jo det gör min. Körde 30 mil idag och den bromsade in vid varje hastighetssänkning precis innan skylten. Perfekt!
Spela roll, haft den sen 2016 på andra bilar men fick det gratis så varför gnälla.
Känns som en missuppfattning att man fått Matrix gratis, vi som har det har köpt hårdvaran och sen tog det åtminstone i mitt fall två år innan Tesla aktiverade min hårdvara vilket såklart är bra men det har tagit på tok för lång tid.
Men du betalade inte "extra" för att få den funktionen när du beställde din bil, som man får göra i många andra bilar. Och Tesla sa aldrig att du skulle få det heller. Du hade bara en förhoppning eftersom du råkade veta att hårdvaran fanns. Och nu kom det utan extra kostnad. Men det ska alltid gnällas på Tesla även när de gör något bra för en gångs skull.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 22:44
av backe
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:35
backe skrev: 18 apr 2024 22:23
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 21:54
mikebike skrev: 18 apr 2024 21:08
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 20:29


D
Flera fel i detta inlägg. Torkarna går att stänga av även med AP. Torkarna går att justera med rattknapparna.
För det mesta funkar torkarna numera jättebra. Funkade inte alltid 100 på min förra bil med regnsensor heller.

En förbättring har skett med den adaptiva farthållaren. Den bromsar numera ner innan skyltningen istället för efter vilket ju kan vara bra om man vill slippa fortkörningsböter.

En stor fördel med Tesla är att det hela tiden sker förbättringar även om du har en äldre bil. Nu senast kom tex matrix-helljus helt gratis.
Min granne har inte fått förvärmning av batteriet på sin enyaq trots att det utlovades. Kom på nya årsmodellen istället.

USS och 360 kamera saknar jag inte alls.
Ja, torkarna går att stänga av, men de slås på igen. Det krävs oftast rejält med regn för att de skall starta. Andra gånger går de på torr ruta.

Farthållaren ändrar inte hastigheten efter skyltning.

Ja, Matrix kom alldeles nyss. 3,5 år efter iD.3
Ja men de funkar faktisk helt ok.
Jo det gör min. Körde 30 mil idag och den bromsade in vid varje hastighetssänkning precis innan skylten. Perfekt!
Spela roll, haft den sen 2016 på andra bilar men fick det gratis så varför gnälla.
Känns som en missuppfattning att man fått Matrix gratis, vi som har det har köpt hårdvaran och sen tog det åtminstone i mitt fall två år innan Tesla aktiverade min hårdvara vilket såklart är bra men det har tagit på tok för lång tid.
Men du betalade inte "extra" för att få den funktionen när du beställde din bil, som man får göra i många andra bilar. Och Tesla sa aldrig att du skulle få det heller. Du hade bara en förhoppning eftersom du råkade veta att hårdvaran fanns. Och nu kom det utan extra kostnad. Men det ska alltid gnällas på Tesla även när de gör något bra för en gångs skull.
Jag gnäller inte, tror du har taggarna utåt nu.

Men eftersom specen vad bilen innehåller är mer eller mindre tom så fick jag halva bilen gratis med din logik? Jag har såklart betalat för alla komponenter i min bil, oavsett om jag visste om dom eller inte. Beställer du en MY idag så står inte Matrix med, är det gratis nu också? Ryzen står inte med, gratis? Hjulupphängning, gratis?

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 18 apr 2024 23:01
av Nicke Nyfiken
backe skrev: 18 apr 2024 22:44
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:35
backe skrev: 18 apr 2024 22:23
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 21:54
mikebike skrev: 18 apr 2024 21:08

Ja, torkarna går att stänga av, men de slås på igen. Det krävs oftast rejält med regn för att de skall starta. Andra gånger går de på torr ruta.

Farthållaren ändrar inte hastigheten efter skyltning.

Ja, Matrix kom alldeles nyss. 3,5 år efter iD.3
Ja men de funkar faktisk helt ok.
Jo det gör min. Körde 30 mil idag och den bromsade in vid varje hastighetssänkning precis innan skylten. Perfekt!
Spela roll, haft den sen 2016 på andra bilar men fick det gratis så varför gnälla.
Känns som en missuppfattning att man fått Matrix gratis, vi som har det har köpt hårdvaran och sen tog det åtminstone i mitt fall två år innan Tesla aktiverade min hårdvara vilket såklart är bra men det har tagit på tok för lång tid.
Men du betalade inte "extra" för att få den funktionen när du beställde din bil, som man får göra i många andra bilar. Och Tesla sa aldrig att du skulle få det heller. Du hade bara en förhoppning eftersom du råkade veta att hårdvaran fanns. Och nu kom det utan extra kostnad. Men det ska alltid gnällas på Tesla även när de gör något bra för en gångs skull.
Jag gnäller inte, tror du har taggarna utåt nu.

Men eftersom specen vad bilen innehåller är mer eller mindre tom så fick jag halva bilen gratis med din logik? Jag har såklart betalat för alla komponenter i min bil, oavsett om jag visste om dom eller inte. Beställer du en MY idag så står inte Matrix med, är det gratis nu också? Ryzen står inte med, gratis? Hjulupphängning, gratis?
Du fattar vad jag menar men väljer att spela dum.

Hade du inte fått Matrix-ljus på din bil så hade du inte haft någon anledning att klaga eller vara besviken, även om du betalt för hårdvaran. Du har fått något du inte blivit lovad eller betalt för. Det är en funktion som många andra bilmärken tar riktigt mycket betalt för. Tesla har gett det till folk som inte hade någon anledning att förvänta sig det. De kunde lika gärna låtit bli att uppdaterat alla gamla bilar och bara haft det i de nya bilarna de säljer.

Det var vad jag förväntade mig och tycker de ska ha lite kred för att vi faktiskt fick det. Tycker det är en av de bästa uppdateringarna jag fått under 9 års Teslaägande.

Re: Vilken av dessa fyra?

Postat: 19 apr 2024 06:01
av backe
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 23:01
backe skrev: 18 apr 2024 22:44
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:35
backe skrev: 18 apr 2024 22:23
Oscar11 skrev: 18 apr 2024 21:54


Ja men de funkar faktisk helt ok.
Jo det gör min. Körde 30 mil idag och den bromsade in vid varje hastighetssänkning precis innan skylten. Perfekt!
Spela roll, haft den sen 2016 på andra bilar men fick det gratis så varför gnälla.
Känns som en missuppfattning att man fått Matrix gratis, vi som har det har köpt hårdvaran och sen tog det åtminstone i mitt fall två år innan Tesla aktiverade min hårdvara vilket såklart är bra men det har tagit på tok för lång tid.
Men du betalade inte "extra" för att få den funktionen när du beställde din bil, som man får göra i många andra bilar. Och Tesla sa aldrig att du skulle få det heller. Du hade bara en förhoppning eftersom du råkade veta att hårdvaran fanns. Och nu kom det utan extra kostnad. Men det ska alltid gnällas på Tesla även när de gör något bra för en gångs skull.
Jag gnäller inte, tror du har taggarna utåt nu.

Men eftersom specen vad bilen innehåller är mer eller mindre tom så fick jag halva bilen gratis med din logik? Jag har såklart betalat för alla komponenter i min bil, oavsett om jag visste om dom eller inte. Beställer du en MY idag så står inte Matrix med, är det gratis nu också? Ryzen står inte med, gratis? Hjulupphängning, gratis?
Du fattar vad jag menar men väljer att spela dum.

Hade du inte fått Matrix-ljus på din bil så hade du inte haft någon anledning att klaga eller vara besviken, även om du betalt för hårdvaran. Du har fått något du inte blivit lovad eller betalt för. Det är en funktion som många andra bilmärken tar riktigt mycket betalt för. Tesla har gett det till folk som inte hade någon anledning att förvänta sig det. De kunde lika gärna låtit bli att uppdaterat alla gamla bilar och bara haft det i de nya bilarna de säljer.

Det var vad jag förväntade mig och tycker de ska ha lite kred för att vi faktiskt fick det. Tycker det är en av de bästa uppdateringarna jag fått under 9 års Teslaägande.
Jag fattar vad du menar men troligen fattar du vad jag menar också.
All hårdvara betalar vi för såklart, jag tycker det är dumt att man inte får en spec men kan förstå anledningen. Men när man väl levererar hårdvara för Matrix så tycker jag att det tagit onödigt lång tid att aktivera den, gratis eller inte.