loftux skrev: ↑26 feb 2024 13:04
Vår bostadsrättsförening, som har hissar som är ca 4 år, har pga av nedsläckning av 2G/3G fått offert av Kone på byte av dessa till 4G kompatibla nödtelefoner.
Offerten var på ca 11.000 kr + moms per hiss (brf får normalt inte dra moms). Med 5 hissar blir det rätt mycket pengar.
Priser är orimligt anser jag. Elektroniken, som i princip är en mobil som ringer ett enda nummer, saknar skärm med mera kan inte kosta dem mer än ca 2000 kr vid inköp stora volymer. installation kan ta max 2h per hiss, säga 1000 kr per timme. Då är vi uppe i 4000 kr, och långt ifrån det offererade priset. Räknar man från andra hållet skulle deras delar kosta 6000 kr och det tar 5h per hiss!
Tänkte att det kanske finns andra här som har erfarenhet kring detta, och om jag tänker rätt kring kostnaden. Jag kan mycket väl tänka mig att föreningen byter hisserviceleverantör, antar man kan göra det även om det är Kone-hissar.
Sannolikt hisseriespecifik nödtelefon, certifierad på något vis, det kräver kanske någon form av omprogrammering, utbyte av hårdvara inkl att någon ska ta emot beställning, beställa hem hårdvara, planera arbetet, tekniker köra ut och utföra arbetet på 5 hissar löpande. Timpenning kanske 1000:-/h. Säg ett antal tusen i hårdvara per hiss, samt en halv dags arbete med tillkommande framkörningstider etc. 11 000:- per hiss låter helt rätt, det känns absolut inte dyrt i sammanhanget. En ny hiss av kvalitet på säg 5 våningar kostar närmare miljonen installerad och klar.
EDIT: Jag tror absolut de tjänar pengar på affären, och att de inte tar några risker. Men är de inte konkurrensutsatta och inte har exakt koll på alla variabler så känns priset rätt. Konkurrensutsätter de dem så kanske du kan spara några tusenlappar per hiss, men vad spelar det för roll, tänk på hur mycket energi du lägger ner på att spara max ett par tusenlappar per hiss..... för en förening som är stor nog att ha 5 hissar, dvs, ni har kanske runt 5 hissar x 5 våningar x 3 lgh per plan = 75 bostäder, dvs kostnaden för detta arbete utslaget per bostadsrätt blir under 1000:- per lägenhet....