Varning för potthål i södra Sverige...

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5468
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

chaffis75 skrev: 30 jan 2024 17:47
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 16:39
chaffis75 skrev: 30 jan 2024 15:58
Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 15:42
Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 15:37
Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Vi har ju vittnesmål från E65 om bilar som slagit sönder hjulupphängningen och hamnat i diket, så hög fart gör inte saken bättre.
Man fick även stänga E6 norrut mellan Landskrona och Helsingborg förra måndagen (tror jag de var), tydligen var de massor av bilar som fått punktering i ett eller flera potthål.
Samma sak vid Saxtorpsavfarten för 2 veckor sedan. Då var högerfilen norrgående fullständig sönderkörd några 100 meter.
Ja mycket medveten om de.. blev att sitta där i kö dagligen under en veckas tid eller vad de nog tog innan de fixade vägen.
Jag kom körande där i 110 km/h innan de stängde av vägen, och fick kasta ut bilen i omkörningsfilen liksom framförvarande förare gjorde. :shock:
Några punkteringar hade inte varit någon vidare start på Göteborgsresan. :lol:
Dock låg det fullt med asfaltsklumpar i omkörningsfilen som jag lyckades missa genom några hastiga rattrörelser.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev: 30 jan 2024 15:42
Off Grid Byggaren skrev: 30 jan 2024 15:37
Undrar om det är bättre att köra 120 km/h över dem än att köra i 30 km/h?

Känns ju lite som att bilen flyger över potthålen i hög fart, men verkligen går ner djupt i dem vid lägre fart?
Vi har ju vittnesmål från E65 om bilar som slagit sönder hjulupphängningen och hamnat i diket, så hög fart gör inte saken bättre.
Ja fjädringen är dessutom väldigt snabb (väldigt beroende på typ av dämpare) och hinner
lätt ”trycka ner” hjulet i hålet, jag hinner inte söka nu men det finns såklart siffror på
hur snabbt det går. Någon duktig googlare får gärna leta :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av Bjelke »

frippe skrev: 29 jan 2024 21:25
Bjelke skrev: 29 jan 2024 19:43
frippe skrev: 29 jan 2024 07:28
Jag vet inte vad det kan beror på med alla dessa skador på slitytan på vägen. Tycker nog inte det är potthål det är gott om men många ställen där översta lagret av slitytan försvunnit, så det blir en 5cm djup grop, område utan slityta. Detta har hänt på relativt nylagda vägavsnitt. Så om det beror på slarv eller brist på pengar eller vintern tycker jag är oklart. Men att det är fler än vanligt verkar det som.
Offentlig upphandling heter det :evil:
Inte omöjligt faktiskt. Med tanke på att vi haft en hel del danska entreprenörer nere i södra Sverige är min misstanke att deras kompetens på vägar som drabbas av tjäle är ganska låg, men billig.
Ja principen billigast vinner har ju sina uppenbara nackdelar, och ju sämre specat ju större
risk för dåligt resultat, och med risk för att billigast blir dyrast i slutänden.
Ganska många exempel bara här i närområdet där man fått laga eller helt göra om såna
lågbudget ”lägga på en ny yta enbart”-vägprojekt :twisted:
Rekorden är när det tunna ytlagret (tex oljegrus-projekt) gett upp och börjat lossna
innan dom ens har hunnit tagit bort varning för stenskott-skyltarna, helt sjukt slöseri med
(våra) pengar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2304
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Varning för potthål i södra Sverige...

Inlägg av frippe »

Bjelke skrev: 31 jan 2024 09:32
frippe skrev: 29 jan 2024 21:25
Bjelke skrev: 29 jan 2024 19:43
frippe skrev: 29 jan 2024 07:28
Jag vet inte vad det kan beror på med alla dessa skador på slitytan på vägen. Tycker nog inte det är potthål det är gott om men många ställen där översta lagret av slitytan försvunnit, så det blir en 5cm djup grop, område utan slityta. Detta har hänt på relativt nylagda vägavsnitt. Så om det beror på slarv eller brist på pengar eller vintern tycker jag är oklart. Men att det är fler än vanligt verkar det som.
Offentlig upphandling heter det :evil:
Inte omöjligt faktiskt. Med tanke på att vi haft en hel del danska entreprenörer nere i södra Sverige är min misstanke att deras kompetens på vägar som drabbas av tjäle är ganska låg, men billig.
Ja principen billigast vinner har ju sina uppenbara nackdelar, och ju sämre specat ju större
risk för dåligt resultat, och med risk för att billigast blir dyrast i slutänden.
Ganska många exempel bara här i närområdet där man fått laga eller helt göra om såna
lågbudget ”lägga på en ny yta enbart”-vägprojekt :twisted:
Rekorden är när det tunna ytlagret (tex oljegrus-projekt) gett upp och börjat lossna
innan dom ens har hunnit tagit bort varning för stenskott-skyltarna, helt sjukt slöseri med
(våra) pengar.
Det är vad jag förstår en av de största konkurserna 2021 när Barslund gick i konkurs. En dansk entreprenär som vunnit många upphandlingar på vägbyggen/reparation i södra sverige. Hade oförmånen att följa ett av deras projekt och det var knappast i positiv mening. Så är inte alls förvånad om det skulle spela in för det var samma vägsträcka jag körde nu och träffade på alla dessa slitytor som bara försvunnit på sina håll.

Jag är tveksam till vädret, vi hade gedigna vintrar i södra Sverige 2010-12 också, men kan inte påminna mig om att det var så illa då. Men minnet kanske sviker mig.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar