Sida 2 av 4

Re: Volvo EX60

Postat: 10 mar 2025 21:25
av Fredrik j
manneson skrev: 10 mar 2025 20:51
Jonathan Johansson skrev: 10 mar 2025 20:27
Jag som trodde att man gjöt aluminium i dom där jätte maskinerna, men det är tydligen plåt man pressar... :shock:
Uhm. Man behöver ingen press med flera tusen tons kapacitet för att gjuta…
Pressgjutning.

Re: Volvo EX60

Postat: 11 mar 2025 08:59
av manneson
Fredrik j skrev: 10 mar 2025 21:25
manneson skrev: 10 mar 2025 20:51
Jonathan Johansson skrev: 10 mar 2025 20:27
Jag som trodde att man gjöt aluminium i dom där jätte maskinerna, men det är tydligen plåt man pressar... :shock:
Uhm. Man behöver ingen press med flera tusen tons kapacitet för att gjuta…
Pressgjutning.
Ja nyckelordet är ”press”. Skulle man bara gjuta räcker det med en enkel form.

Re: Volvo EX60

Postat: 12 mar 2025 07:06
av Jonathan Johansson
manneson skrev: 11 mar 2025 08:59
Fredrik j skrev: 10 mar 2025 21:25
manneson skrev: 10 mar 2025 20:51
Jonathan Johansson skrev: 10 mar 2025 20:27
Jag som trodde att man gjöt aluminium i dom där jätte maskinerna, men det är tydligen plåt man pressar... :shock:
Uhm. Man behöver ingen press med flera tusen tons kapacitet för att gjuta…
Pressgjutning.
Ja nyckelordet är ”press”. Skulle man bara gjuta räcker det med en enkel form.
Det är givetvis aluminium man gjuter. Jag var sarkastisk för att jag tycker det är sorgligt när journalister har stora faktafel i sina texter.

Re: Volvo EX60

Postat: 12 mar 2025 17:56
av kungjohan
Läser man på wikipedia om pressgjutning så står det:
"Vid pressgjutning pressas smält metall under tryck in i en gjutform. Vid pressgjutning kan man uppnå högre måttnoggrannhet, bättre ytfinhet och tunnare godstjocklek än vid sandgjutning."

Re: Volvo EX60

Postat: 12 mar 2025 17:58
av mikebike
kungjohan skrev: 12 mar 2025 17:56
Läser man på wikipedia om pressgjutning så står det:
"Vid pressgjutning pressas smält metall under tryck in i en gjutform. Vid pressgjutning kan man uppnå högre måttnoggrannhet, bättre ytfinhet och tunnare godstjocklek än vid sandgjutning."
Dessutom mycket högre produktionshastighet.

Re: Volvo EX60

Postat: 21 sep 2025 17:41
av Off Grid Byggaren
Nu är första bilen byggd i Torslanda!

Första Volvo EX60 klar: "En väldigt svensk elbil" – Allt om Elbil

https://share.google/CHTjMTM7H5EXfOE1I
Screenshot_20250921_173418_Chrome.jpg

Re: Volvo EX60

Postat: 22 sep 2025 09:46
av manneson
Off Grid Byggaren skrev: 21 sep 2025 17:41
Nu är första bilen byggd i Torslanda!

Första Volvo EX60 klar: "En väldigt svensk elbil" – Allt om Elbil

https://share.google/CHTjMTM7H5EXfOE1I

Screenshot_20250921_173418_Chrome.jpg
”den ska få ett mycket konkurrenskraftigt pris”.
Jämfört med vad undrar jag.
Gissar på att BMW med sin nya iX3 blir en svår näsbränna för dem.
Tror på specs och pris på EX60 mer liknande Mercedes nya GLC än iX3. Dvs noterbart mindre batteri men jämförbart eller tom högre pris än BMW.
Model Y kommer fortsätta ligga sexsiffriga belopp under dessa tre.
Någon ny folkbil blir nog inte EX60, men det är väl inte Volvos mål heller längre.

Hoppas den slipper taxibubblan på taket förövrigt. 🙃

Re: Volvo EX60

Postat: 22 sep 2025 13:53
av Off Grid Byggaren
Jag kan tänka mig att Volvo känner sig lite stressade av nya BMW iX3.

Men det brukar ju komma lite bra erbjudanden i Sverige på Volvobilar.

Re: Volvo EX60

Postat: 22 sep 2025 14:05
av mikebike
Off Grid Byggaren skrev: 22 sep 2025 13:53
Jag kan tänka mig att Volvo känner sig lite stressade av nya BMW iX3.

Men det brukar ju komma lite bra erbjudanden i Sverige på Volvobilar.
Det skall intressant att jämföra med iX3, räckvidd och laddhastighet t.ex.
iX3 verkar ha tredelat baksäte, något som Volvo slutade med för ett antal år sedan.

Re: Volvo EX60

Postat: 22 sep 2025 15:27
av Nect
Off Grid Byggaren skrev: 22 sep 2025 13:53
Jag kan tänka mig att Volvo känner sig lite stressade av nya BMW iX3.

Men det brukar ju komma lite bra erbjudanden i Sverige på Volvobilar.
Skulle inte förvåna mig om de gör en panikändring för att få in ett lite större batteri.

Re: Volvo EX60

Postat: 22 sep 2025 15:46
av toppo
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 03:20
av nek0
manneson skrev: 11 mar 2025 08:59
Fredrik j skrev: 10 mar 2025 21:25
manneson skrev: 10 mar 2025 20:51
Jonathan Johansson skrev: 10 mar 2025 20:27
Jag som trodde att man gjöt aluminium i dom där jätte maskinerna, men det är tydligen plåt man pressar... :shock:
Uhm. Man behöver ingen press med flera tusen tons kapacitet för att gjuta…
Pressgjutning.
Ja nyckelordet är ”press”. Skulle man bara gjuta räcker det med en enkel form.
Det handlar om låskraften och inte presskraften.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 08:19
av dfa
toppo skrev: 22 sep 2025 15:46
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.
Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 08:26
av slugger75
Precis. Att Volvo skulle nå upp till 700 km WLTP med sin design (tvärställd ytterdörr som front) under 700 000 kr är väl inte troligt.

Men man kan ju hoppas.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 10:23
av manneson
dfa skrev: 23 sep 2025 08:19
toppo skrev: 22 sep 2025 15:46
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.
Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)
Nä att den skulle kosta som hybriden är nog bara feberdrömmar.
Minst 100k mer gissar jag.
Sen lär de gissningsvis starta med en ”first edition”, kanske runt 800. Billigare kommer senare.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 10:25
av mikebike
Är EX60 en Zeekr 7X med kosmetiska förändringar, eller en egen konstruktion?

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 11:13
av toppo
mikebike skrev: 23 sep 2025 10:25
Är EX60 en Zeekr 7X med kosmetiska förändringar, eller en egen konstruktion?
Helt egen konstruktion på SPA3-plattformen. Hur mycket likhet den kommer ha med 7X är väl svårt att säga men EX60 är utvecklad av Volvo.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 11:50
av toppo
manneson skrev: 23 sep 2025 10:23
dfa skrev: 23 sep 2025 08:19
toppo skrev: 22 sep 2025 15:46
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.
Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)
Nä att den skulle kosta som hybriden är nog bara feberdrömmar.
Minst 100k mer gissar jag.
Sen lär de gissningsvis starta med en ”first edition”, kanske runt 800. Billigare kommer senare.
Laddhybriden kostar idag från 560 tkr, så 100 tkr upp är fortfarande med marginal under 700 tkr. Självklart kommer de billigaste versionerna med minst batteri (LFP?) och utrustning senare och inte från start eftersom de vill tjäna pengar.

Om man jämför med ES90 som finns i en bakhjulsdriven extended range och en fyrhjulsdriven med större batteri och räckvidd för 58 tkr mer. Jag tror att man gör något liknande med EX60 från start, och att därför en bakhjulsdriven Extended range börjar på 700 tkr medans den fyrhjulsdrivna med över 70 mil WLTP kostar 750 tkr. Då finns utrymme för att komma ned på 600 tkr om 1-2 år med mindre batteri och utrustning. Kanske ännu lägre om konkurrensen kräver det, men har det gått bra att sälja laddhybriden för 600-800 tkr de senaste tre åren går det förmodligen bra att sälja elbilen inom samma spektra.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 12:18
av slugger75
toppo skrev: 23 sep 2025 11:50
manneson skrev: 23 sep 2025 10:23
dfa skrev: 23 sep 2025 08:19
toppo skrev: 22 sep 2025 15:46
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.
Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)
Nä att den skulle kosta som hybriden är nog bara feberdrömmar.
Minst 100k mer gissar jag.
Sen lär de gissningsvis starta med en ”first edition”, kanske runt 800. Billigare kommer senare.
Laddhybriden kostar idag från 560 tkr, så 100 tkr upp är fortfarande med marginal under 700 tkr. Självklart kommer de billigaste versionerna med minst batteri (LFP?) och utrustning senare och inte från start eftersom de vill tjäna pengar.

Om man jämför med ES90 som finns i en bakhjulsdriven extended range och en fyrhjulsdriven med större batteri och räckvidd för 58 tkr mer. Jag tror att man gör något liknande med EX60 från start, och att därför en bakhjulsdriven Extended range börjar på 700 tkr medans den fyrhjulsdrivna med över 70 mil WLTP kostar 750 tkr. Då finns utrymme för att komma ned på 600 tkr om 1-2 år med mindre batteri och utrustning. Kanske ännu lägre om konkurrensen kräver det, men har det gått bra att sälja laddhybriden för 600-800 tkr de senaste tre åren går det förmodligen bra att sälja elbilen inom samma spektra.
En fyrhjulsdriven EX60 som ska gå minst 700 km enligt WLTP måste nog upp i 100 kWh batteri. Tror du verkligen Volvo fixar att sälja en sån för endast 750 000 kr?

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 12:48
av Erxon
Eftersom alla här bara tror och inte vet så kommer det jag tror...

Man kommer försöka få ut flera modeller direkt då man är i behov av att få ut så många bilar som möjligt ganska direkt
Framför allt till tjänstebilsförarna och de flesta av dem får inte ta ut "top of the line".

För min del är just nu denna eller MB GLC som är på radarn, dock är det ett år till innan det blir aktuellt med byte.
Hoppas de även släpper färgen "Forest Lake" på EX60 som finns på XC60 nu, det är nästan en dealbreaker...

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 12:50
av mikebike
slugger75 skrev: 23 sep 2025 12:18
toppo skrev: 23 sep 2025 11:50
manneson skrev: 23 sep 2025 10:23
dfa skrev: 23 sep 2025 08:19
toppo skrev: 22 sep 2025 15:46
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.
Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)
Nä att den skulle kosta som hybriden är nog bara feberdrömmar.
Minst 100k mer gissar jag.
Sen lär de gissningsvis starta med en ”first edition”, kanske runt 800. Billigare kommer senare.
Laddhybriden kostar idag från 560 tkr, så 100 tkr upp är fortfarande med marginal under 700 tkr. Självklart kommer de billigaste versionerna med minst batteri (LFP?) och utrustning senare och inte från start eftersom de vill tjäna pengar.

Om man jämför med ES90 som finns i en bakhjulsdriven extended range och en fyrhjulsdriven med större batteri och räckvidd för 58 tkr mer. Jag tror att man gör något liknande med EX60 från start, och att därför en bakhjulsdriven Extended range börjar på 700 tkr medans den fyrhjulsdrivna med över 70 mil WLTP kostar 750 tkr. Då finns utrymme för att komma ned på 600 tkr om 1-2 år med mindre batteri och utrustning. Kanske ännu lägre om konkurrensen kräver det, men har det gått bra att sälja laddhybriden för 600-800 tkr de senaste tre åren går det förmodligen bra att sälja elbilen inom samma spektra.
En fyrhjulsdriven EX60 som ska gå minst 700 km enligt WLTP måste nog upp i 100 kWh batteri. Tror du verkligen Volvo fixar att sälja en sån för endast 750 000 kr?
iX3* börjar på 750 000 och en Volvo bör väl vara lite billigare?
En iX3 med den utrustning man villhöver slutar på 900 000, så en motsvarande EX60 för 850 000?


*WLTP 805 - 717 km.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 14:57
av ChristofferG
mikebike skrev: 23 sep 2025 12:50
iX3* börjar på 750 000 och en Volvo bör väl vara lite billigare?
En iX3 med den utrustning man villhöver slutar på 900 000, så en motsvarande EX60 för 850 000?
Fullutrustad iX3 går på ca 860 KSEK om man plockar ihop paketen rätt så Volvo får det tufft. Deras bör ju då landa på strax över 800 KSEK för att sno kunder.

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 15:07
av mikebike
ChristofferG skrev: 23 sep 2025 14:57
mikebike skrev: 23 sep 2025 12:50
iX3* börjar på 750 000 och en Volvo bör väl vara lite billigare?
En iX3 med den utrustning man villhöver slutar på 900 000, så en motsvarande EX60 för 850 000?
Fullutrustad iX3 går på ca 860 KSEK om man plockar ihop paketen rätt så Volvo får det tufft. Deras bör ju då landa på strax över 800 KSEK för att sno kunder.
Frågan är också när de kan leverera. Kan de få ut bilar snabbare än BMW?

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 18:02
av toppo
slugger75 skrev: 23 sep 2025 12:18
toppo skrev: 23 sep 2025 11:50
manneson skrev: 23 sep 2025 10:23
dfa skrev: 23 sep 2025 08:19
toppo skrev: 22 sep 2025 15:46
Volvo har redan gått ut med information att EX60 kommer bli Volvon med längst räckvidd, snabbast laddning och ”mycket konkurrenskraftigt pris”. Detta innebär att det blir över 70 mil WLTP och över 350 kW snabbladdning. Förmodligen når den inte upp till 80 mil WLTP men inte så långt ifrån, samt förmodligen 400 kW DC. Då matchar den iX3 ganska väl även om det blir lite kortare WLTP.

Eftersom att Volvo slutar sälja kombi-bilar är det nog viktigt att denna säljer i stora volymer i Sverige och att det finns ett brett prisspann inom modellen, och de är såklart medvetna om att konkurrensen är tuff. ”Konkurrenskraftigt pris” innebär väl att den kommer kosta ungefär som en XC60 laddhybrid har som ordinarie pris idag, dvs fyrhjulsdriven börjar på runt 700 tkr. Framöver kommer säkert bakhjulsdriven med mindre batteri från 600 tkr. Jag tror den kommer sälja väldigt bra i Sverige till det priset, men säkert kommer vissa tycka den är för dyr.
Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)
Nä att den skulle kosta som hybriden är nog bara feberdrömmar.
Minst 100k mer gissar jag.
Sen lär de gissningsvis starta med en ”first edition”, kanske runt 800. Billigare kommer senare.
Laddhybriden kostar idag från 560 tkr, så 100 tkr upp är fortfarande med marginal under 700 tkr. Självklart kommer de billigaste versionerna med minst batteri (LFP?) och utrustning senare och inte från start eftersom de vill tjäna pengar.

Om man jämför med ES90 som finns i en bakhjulsdriven extended range och en fyrhjulsdriven med större batteri och räckvidd för 58 tkr mer. Jag tror att man gör något liknande med EX60 från start, och att därför en bakhjulsdriven Extended range börjar på 700 tkr medans den fyrhjulsdrivna med över 70 mil WLTP kostar 750 tkr. Då finns utrymme för att komma ned på 600 tkr om 1-2 år med mindre batteri och utrustning. Kanske ännu lägre om konkurrensen kräver det, men har det gått bra att sälja laddhybriden för 600-800 tkr de senaste tre åren går det förmodligen bra att sälja elbilen inom samma spektra.
En fyrhjulsdriven EX60 som ska gå minst 700 km enligt WLTP måste nog upp i 100 kWh batteri. Tror du verkligen Volvo fixar att sälja en sån för endast 750 000 kr?
Det tror jag absolut, ser inte varför Volvo inte klarar det om BMW gör. De har investerat mycket i ny produktionsteknik i denna bil just för att få ned kostnaderna. Blir spännande 21 januari! :)

Re: Volvo EX60

Postat: 23 sep 2025 20:02
av macky
toppo skrev: 23 sep 2025 18:02
slugger75 skrev: 23 sep 2025 12:18
toppo skrev: 23 sep 2025 11:50
manneson skrev: 23 sep 2025 10:23
dfa skrev: 23 sep 2025 08:19


Vore nice men jag tror inte på en premium (ja, det är där Volvo vill positionera sig) SUV med 70 mil WLTP för under 700tkr.
Mer sannolikt att den kommer med olika batteristorlekar där den minsta går att pressa in precis under förmånsvärdesgränsen med tygklädsel och standardlack. Sedan någon kampanj med paket på det typ dragkrok.
Den som lever får se :)
Nä att den skulle kosta som hybriden är nog bara feberdrömmar.
Minst 100k mer gissar jag.
Sen lär de gissningsvis starta med en ”first edition”, kanske runt 800. Billigare kommer senare.
Laddhybriden kostar idag från 560 tkr, så 100 tkr upp är fortfarande med marginal under 700 tkr. Självklart kommer de billigaste versionerna med minst batteri (LFP?) och utrustning senare och inte från start eftersom de vill tjäna pengar.

Om man jämför med ES90 som finns i en bakhjulsdriven extended range och en fyrhjulsdriven med större batteri och räckvidd för 58 tkr mer. Jag tror att man gör något liknande med EX60 från start, och att därför en bakhjulsdriven Extended range börjar på 700 tkr medans den fyrhjulsdrivna med över 70 mil WLTP kostar 750 tkr. Då finns utrymme för att komma ned på 600 tkr om 1-2 år med mindre batteri och utrustning. Kanske ännu lägre om konkurrensen kräver det, men har det gått bra att sälja laddhybriden för 600-800 tkr de senaste tre åren går det förmodligen bra att sälja elbilen inom samma spektra.
En fyrhjulsdriven EX60 som ska gå minst 700 km enligt WLTP måste nog upp i 100 kWh batteri. Tror du verkligen Volvo fixar att sälja en sån för endast 750 000 kr?
Det tror jag absolut, ser inte varför Volvo inte klarar det om BMW gör. De har investerat mycket i ny produktionsteknik i denna bil just för att få ned kostnaderna. Blir spännande 21 januari! :)
BMW har ju 1 års leveranstid vilket får mig att tro att iX3 inte är helt färdig ännu. Så tröttsamt. Så om Volvo kan få iväg bilar när den presenteras så har de ju bra läge i Sverige. Vet inte heller vad Mercedes sagt om leveranser av GLC. Hinner väl komma en FL på Q6 och Macan med prisjustering också innan de här bilarna finns på riktigt. Elbilsvärlden i ett nötskal.