Sida 2 av 2
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 10:11
av fth
Vi får hoppas att detta kommer även till Europa.
/fth
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 12:05
av spacecoin
fth skrev: ↑02 okt 2025 10:11
Vi får hoppas att detta kommer även till Europa.
/fth
Verkligen! Det vore onekligen toppen om man kan använda bilarna som batterilager utan en 30 sidors lång disclaimer om batterigarantier eller hårda begränsningar. Jag har dock svårt att de det hända i närtid (med dagens batteriteknik).
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 13:18
av Bart
Då är väl frågan om det även kommer till övriga modeller med det nya batteriet. Jag förstår ju att det säkert handlar om fler komponenter än så, men gissar att de byter övriga komponenter även på de andra modellerna som får det nya batteriet från LG i samma veva?
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 13:36
av fth
Det finns ju redan tredjepartsprodukter som gör detta, så jag (kill-)gissar att det som är nytt i detta är att Tesla nu gör det mer "officiellt" och säljer en egen adapter.
Dom befintliga lösningarna från VortiPower och andra är inte heller begränsade till någon speficik modell och/eller batteri, dom funkar enligt uppgift med samtliga Tesla.
/fth
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 13:46
av twinor
Vore intressant med V2H men Teslas powerwall 3 är väl inte ens släppt i europa ännu?
Det vore ju bra om dom följde standard där (dom skriver ju faktiskt "or compatible") annars så man skulle kunna installera t.ex. en Sigenergys bidirektionella DC laddare och kunna koppla den till bilen.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 14:06
av spacecoin
twinor skrev: ↑02 okt 2025 13:46
Vore intressant med V2H men Teslas powerwall 3 är väl inte ens släppt i europa ännu?
Det vore ju bra om dom följde standard där (dom skriver ju faktiskt "or compatible") annars så man skulle kunna installera t.ex. en Sigenergys bidirektionella DC laddare och kunna koppla den till bilen.
Ja, det är ju målet så klart! Power Wall finns inte i EU så vitt jag vet.
Det som Tesla har nu i denna "2026-modell" av MYP är väl inte avsett alls för V2H (DC) eller förstår jag fel? Fokus verkar vara V2L (AC)?
Jag ger inte många ören för den där LLM-sammanfattningen ("Yes," avslöjar det). Finns det en källsida skriven av en människa? Eller är det som vanligt där det sprids felaktig info där Tesla länkar till en relaterad sak?
Denna är vad Tesla refererar till:
https://shop.tesla.com/product/powersha ... et-adapter
"Powershare Outlet Adapter allows you to power electronic devices using Mobile Connector and your Powershare-equipped vehicle's battery. To use this adapter, plug Mobile Connector’s handle into your Powershare-equipped vehicle's charge port and connect the adapter to the other end of your Mobile Connector. You can then use this adapter to plug in any compatible electronic device you want to power.
Specifications:
120V 20A
2.4kW max power"
Edit:
För CT har man "kommer snart" V2H med en Power Wall. En "Powershare Gateway" går att köpa till idag vad jag förstår.
https://www.tesla.com/support/powershare
Här är manicken/gw: "Only available for Cybertruck vehicles".
https://shop.tesla.com/product/powershare-home-backup
"If your home is equipped with Powerwall and home charging, you do not require any additional equipment. Powershare Home Backup functionality with Powerwall is expected to be available later in 2025 through an over-the-air update."
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 02 okt 2025 23:28
av fth
V2L-adaptern ingår tydligen med MYP i USA, rätt bra deal får man väl säga, VortiPower tar $849 för sin lösning, nedsatt från $1699
/fth
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 13 okt 2025 20:48
av mans71
Börjar intressera mig för det här med V2G, men jag har svårt att se vad incitamentet för biltillverkarna skulle vara. Det jag gör är ju att slita extra mycket på batteriet medan bilen fortfarande omfattas av deras garanti.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 13 okt 2025 23:57
av spacecoin
mans71 skrev: ↑13 okt 2025 20:48
Börjar intressera mig för det här med V2G, men jag har svårt att se vad incitamentet för biltillverkarna skulle vara. Det jag gör är ju att slita extra mycket på batteriet medan bilen fortfarande omfattas av deras garanti.
Precis så. Det behövs bättre batteriteknik/kemi än idag.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 14 okt 2025 00:06
av twinor
Det skulle väl vara om dom lägger till att garantin gäller för ett rimligt maximalt energiuttag eller antal laddcykler då så borde dom vara skyddade mot överanvändning.
Edit: verkar som WV redan har lite tillägg för V2G specifikt i en fotnot på den här sidan:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... ging-17949
"The discharging and bidirectional charging functions are no longer available once the intended operating time or energy quantity has been reached: Max energy quantities: Up to 10,000 kWh Discharging; Max operating hours: Up to 4,000 hours Discharging"
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 14 okt 2025 07:45
av mans71
twinor skrev: ↑14 okt 2025 00:06
Det skulle väl vara om dom lägger till att garantin gäller för ett rimligt maximalt energiuttag eller antal laddcykler då så borde dom vara skyddade mot överanvändning.
Edit: verkar som WV redan har lite tillägg för V2G specifikt i en fotnot på den här sidan:
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... ging-17949
"The discharging and bidirectional charging functions are no longer available once the intended operating time or energy quantity has been reached: Max energy quantities: Up to 10,000 kWh Discharging; Max operating hours: Up to 4,000 hours Discharging"
Det låter som ännu en parameter att hålla reda på som beg.bil-köpare då!
Jag kollade med ChatGPT efter hur många år bör en sådan gräns uppnås här i Norden. Blev en smula förvånad. Har ChatGPT helt fel i sina antaganden om användning? Om den har rätt lär ju V2G aldrig bli en grej med sådana begränsningar.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 14 okt 2025 08:30
av airdrive
För att det ska vara vettigt med V2G i nån större omfattning känns det som att man bör använda en bil med LFP-celler eller sådana som tål cykling ännu bättre.
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 14 okt 2025 17:59
av SkipperO
Om man skulle utnyttja V2G tex när elpriset är över 5kr, säg att man säljer elen för i snitt 7kr/kWh, så kan man ju tjäna 70 000 på 10 000kWh. Det är ju inte illa. Hur länge det tar beror ju på hur elpriserna blir i framtiden.
Det lilla jag tänkt i frågan är att man skulle använda bilens batteri när det verkligen behövs, vilket typ sammanfaller med när priset är riktigt högt
Re: Tesla V2G och V2H
Postat: 14 okt 2025 18:10
av Lerumsexpressen
mans71 skrev: ↑13 okt 2025 20:48
Börjar intressera mig för det här med V2G, men jag har svårt att se vad incitamentet för biltillverkarna skulle vara. Det jag gör är ju att slita extra mycket på batteriet medan bilen fortfarande omfattas av deras garanti.
Polestar och andra biltillverkare vill bli elhandlare och delta på olika marknader.
De siktar på att du kopplar in bilen och dom kan köpa och sälja elen i din bil.
I vissa länder längs solbältet skulle många personer och mindre företag kunna klippa elkabeln mot elnätet och överleva på solceller och elbilar.