Konstig önskan
Jag vill ha låga priser och inga köer
Jo, men tyvärr finns det som bekant inga gratisluncher.
Finns väl nästan bara två faktorer när utbyggnaden är bra, hög effekt = dyrt och
lägre effekt = bättre pris, för till slut så laddar ju folk det dom behöver i princip.
Problemet än så länge är väl att den typen av utbud inte finns riktigt än, att man kan göra
denna typ av val på platsen, men det kommer tror jag iaf
Det är ju ganska ”trist” när en bil som bara kan ta emot tex 70kW står en timme på
en laddare med typ 300kW kapacitet (och får betala för den kapaciteten oavsett).
En variant är ju såklart att ha jäkligt många stolpar på en station och den gemensamma
effekten inte behöver motsvara den effekt som alla stolparnas effekt skulle bli totalt (är väl
så flera bygger nu verkar det som, Tesla iaf), då kan man erbjuda både och men det är
det tyvärr ingen som gör än vad jag vet (dom som tar emot lägre effekt får då också
lägre pris och vice versa).
Så mitt förslag blir då: bygg stationer med många stolpar och ta betalt för den effekten bilen
kan ta emot
Klart.
Du menar alltså att en bil usel laddkapacitet ska få lägre pris? Jättedåligt förslag isf.
Hur gynnar det genomflödet på laddstationen?
Tvärtom borde det vara, de med usla bilar borde betala högre pris.
Alla mina laddstationer byggs med dynamisk lastbalansering, exempelvis en standardstation byggs med 6 ladduttag med kapacitet på 150 kW men en lägre sammanlagd totaleffekt på kraftmodulerna. Då det är osannolikt att 6 bilar kommer in samtidigt och ska ladda från samma låga batterinivå.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Ja i princip, låg effekt kostar mindre och borde ge lägre pris men i princip så
borde det då också finnas specifika stolpar med lägre effekt (dvs billigare på alla
sätt egentligen). Dock så förstår jag att det inte funkar så idag.
Det är alltså i grunden fel om en bil som bara kan ta emot tex 70kW står och laddar
på en stolpe dimensionerad för 300kW, då blir det ju onödigt dyrt, så där håller jag
egentligen med, då borde dom få betala mer (pga dåligt utnyttjad resurs).
Men måste vi tänka så? Om man bara bygger stationer för hög effekt så kanske det blir
fel om man tänker att bilar som kan ta emot den effekten ”får” ladda där och övriga ska
straffas med högre pris?
Ja det funkar nog om vi tänker oss stationer med få stolpar, typ 6-8 stycken kanske… och då
finns det förhoppningsvis alternativ i närheten…
Konstig önskan
Jag vill ha låga priser och inga köer
Jo, men tyvärr finns det som bekant inga gratisluncher.
Finns väl nästan bara två faktorer när utbyggnaden är bra, hög effekt = dyrt och
lägre effekt = bättre pris, för till slut så laddar ju folk det dom behöver i princip.
Problemet än så länge är väl att den typen av utbud inte finns riktigt än, att man kan göra
denna typ av val på platsen, men det kommer tror jag iaf
Det är ju ganska ”trist” när en bil som bara kan ta emot tex 70kW står en timme på
en laddare med typ 300kW kapacitet (och får betala för den kapaciteten oavsett).
En variant är ju såklart att ha jäkligt många stolpar på en station och den gemensamma
effekten inte behöver motsvara den effekt som alla stolparnas effekt skulle bli totalt (är väl
så flera bygger nu verkar det som, Tesla iaf), då kan man erbjuda både och men det är
det tyvärr ingen som gör än vad jag vet (dom som tar emot lägre effekt får då också
lägre pris och vice versa).
Så mitt förslag blir då: bygg stationer med många stolpar och ta betalt för den effekten bilen
kan ta emot
Klart.
Du menar alltså att en bil usel laddkapacitet ska få lägre pris? Jättedåligt förslag isf.
Hur gynnar det genomflödet på laddstationen?
Tvärtom borde det vara, de med usla bilar borde betala högre pris.
Alla mina laddstationer byggs med dynamisk lastbalansering, exempelvis en standardstation byggs med 6 ladduttag med kapacitet på 150 kW men en lägre sammanlagd totaleffekt på kraftmodulerna. Då det är osannolikt att 6 bilar kommer in samtidigt och ska ladda från samma låga batterinivå.
Håller med. Incharge har tänkt ett steg i rätt riktning här med ett kombinerat minut och kWh-pris. Tyvärr tänkte de inte hela vägen och satte olika minutpriser för olika effekt. I stället för att öka priset per kWh på laddstationer med högre effekt borde de ha ökat minutkostnaden.
Håller med. Incharge har tänkt ett steg i rätt riktning här med ett kombinerat minut och kWh-pris. Tyvärr tänkte de inte hela vägen och satte olika minutpriser för olika effekt. I stället för att öka priset per kWh på laddstationer med högre effekt borde de ha ökat minutkostnaden.
Håller helt med!
T.ex. vid Mariebergsgallerian i Örebro var det tidigare alltid fullt. Nu står folk inte längre än nödvändigt.
Däremot är alla 11kW stolpar alltid upptagna. Borde nästan vara en minuttaxa på den med.
Iaf på sådana ställen.
Även om det bästa naturligtvis vore att ha tillräckligt med stolpar att man ”alltid” får plats.
Är så vid Väla utanför Helsingborg. Alltid fått en plats även om det var under mellandagarna.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Håller med. Incharge har tänkt ett steg i rätt riktning här med ett kombinerat minut och kWh-pris. Tyvärr tänkte de inte hela vägen och satte olika minutpriser för olika effekt. I stället för att öka priset per kWh på laddstationer med högre effekt borde de ha ökat minutkostnaden.
Håller helt med!
T.ex. vid Mariebergsgallerian i Örebro var det tidigare alltid fullt. Nu står folk inte längre än nödvändigt.
Däremot är alla 11kW stolpar alltid upptagna. Borde nästan vara en minuttaxa på den med.
Iaf på sådana ställen.
Även om det bästa naturligtvis vore att ha tillräckligt med stolpar att man ”alltid” får plats.
Är så vid Väla utanför Helsingborg. Alltid fått en plats även om det var under mellandagarna.
Vad är det för effekt på de du nämner att folk numer inte står längre än nödvändigt. Minuttaxa is the shit enligt mig, men nu är jag inte den som snabbladdar så ofta men tror att det är bra för eibilsbilister.
Håller med. Incharge har tänkt ett steg i rätt riktning här med ett kombinerat minut och kWh-pris. Tyvärr tänkte de inte hela vägen och satte olika minutpriser för olika effekt. I stället för att öka priset per kWh på laddstationer med högre effekt borde de ha ökat minutkostnaden.
Håller helt med!
T.ex. vid Mariebergsgallerian i Örebro var det tidigare alltid fullt. Nu står folk inte längre än nödvändigt.
Däremot är alla 11kW stolpar alltid upptagna. Borde nästan vara en minuttaxa på den med.
Iaf på sådana ställen.
Även om det bästa naturligtvis vore att ha tillräckligt med stolpar att man ”alltid” får plats.
Är så vid Väla utanför Helsingborg. Alltid fått en plats även om det var under mellandagarna.
Vad är det för effekt på de du nämner att folk numer inte står längre än nödvändigt. Minuttaxa is the shit enligt mig, men nu är jag inte den som snabbladdar så ofta men tror att det är bra för eibilsbilister.
Misstänker att det är den med 120 kW delat på två uttag.
Håller med. Incharge har tänkt ett steg i rätt riktning här med ett kombinerat minut och kWh-pris. Tyvärr tänkte de inte hela vägen och satte olika minutpriser för olika effekt. I stället för att öka priset per kWh på laddstationer med högre effekt borde de ha ökat minutkostnaden.
Håller helt med!
T.ex. vid Mariebergsgallerian i Örebro var det tidigare alltid fullt. Nu står folk inte längre än nödvändigt.
Däremot är alla 11kW stolpar alltid upptagna. Borde nästan vara en minuttaxa på den med.
Iaf på sådana ställen.
Även om det bästa naturligtvis vore att ha tillräckligt med stolpar att man ”alltid” får plats.
Är så vid Väla utanför Helsingborg. Alltid fått en plats även om det var under mellandagarna.
Vad är det för effekt på de du nämner att folk numer inte står längre än nödvändigt. Minuttaxa is the shit enligt mig, men nu är jag inte den som snabbladdar så ofta men tror att det är bra för eibilsbilister.
Den i Örebro vid Marieberg är InCharge.
120kW, men den delar effekt om två laddar samtidigt.
Stod faktiskt en EQC och väntade tills jag blev klar. Sannolikt för att få högsta laddeffekt och minska den relativa minutkostnaden.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?