Om du är fem i bilen kan du absolut göra det... Men: "inte kunna vika ett av de bakersta sätena när man åker 6"MartinG skrev: ↑05 maj 2023 14:59Vänta lite nu - om jag har 6 sits (som jag ändrade till efter att Tesla meddelade att de inte sålde Plaid som 7 sits) - går det inte att fälla det ena bakersta sätet om man är fem i bilen? Så det går bara att fälla båda bakersta samtidigt? Eller inget :O?Legato skrev: ↑01 maj 2023 12:04Först då angående prestanda... Den största skillnaden med en Plaid är inte någon sekund snabbare acceleration 0-100 utan den stora skillnaden är att den där "hästsparken" finns kvar även när du ligger i 120 och trycker plattan i mattan. Så är det inte i en XPL. Hur det är i nya Long Range/Dual Motor vet jag dock inte, den har jag inte testat.
Gällande säteskonfiguration så har jag haft alla varianterna:
5 Sits
Bästa alternativet om man vill ha en ren laståsna till bil och inte behöver mer än 5 sittplatser.
Bra att tänka på är dock att andrahandsvärdet historiskt har varit långt sämre än för 6 och 7-sits. De allra flesta som köper en X gör det för att ha tillgång till 6 eller 7 platser. Personligen hade jag aldrig valt en X om jag inte behövde 6 platser (den 5-sits jag ägde köpte jag pga felprissättning nedåt ).
6 Sits
Överlägset lyxigaste alternativet samt också det bekvämaste alternativet när man åker upp till 6 personer i bilen. Bakersta raden fungerar då även för tonåringar som kan sträcka ut benen i mittgången. Stora nackdelen är såklart lastande. Dels att inte kunna vika mellanraden, men också (för oss som är 6) att inte kunna vika ett av de bakersta sätena när man åker 6.
7 Sits
Mest praktisk och en bra kompromiss mellan lastmöjlighet och plats för många passagerare.
Personligen skulle jag inte köpa en 5-sits, behöver man bara 5 platser så finns det massor av trevligare bilar imo, inklusive Model S Plaid. Valet mellan 6 och 7 platser beror mycket på hur man reser IMO. Reser man sällan med mycket packning så är 6-sits mycket trevligare att åka i, både bekvämare och lyxigare. Åker man ofta med mycket packning (eller 7 personer) så är dock 7-sits smidigare. Vill kan kunna lasta riktigt mycket någon gång ibland så är också 7-sits det bättre valet.
Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?
Moderator: Redaktion
Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7264
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?
Tredje raden är samma i sex- och sjusitsiga, så dom går alltid att fälla individuellt eller båda.
Andra raden går däremot inte alls att fälla i sexsitsiga (eller gamla sjusitsiga som jag har) vilket begränsar lastutrymmet rejält.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?
Kaptensstolarna (som finns i 6-sits) i rad två kan inte fällas.
Se t ex:
Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?
Ah, ok, då är jag med. Det var samma i min gamla 7-sitsiga så det är vi vana med
- Spykel
- Teslaägare
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 19 jan 2023 13:10
- Referralkod: ts.la/henric242202
Re: Välja tjänstebil - Tesla X plaid eller dual motor?
Dual motor, "bara" kukmäteri i en Plaid och det drar med sig högre förmånsvärde & försäkringar.
Glöm inte att använda någons, kompis/annan medlem eller min, referralkod när du beställer så kan du samla på dig lite poäng för gratis supercharger - hoppas du blir nöjd med vilken bil det nu blir