ChaDeMo vs Typ 2

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

Runt 30 km/h. Enkel tumregel: 1 km/h per ampere per fas. Stämmer hyfsat utom vid väldigt låga strömmar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Bjorn »

bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bylund »

Bjorn skrev:
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Fast 32 A enfas är väl ändå en väldigt ovanlig installation? Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10943
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Bjorn skrev:
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Fast 32 A enfas är väl ändå en väldigt ovanlig installation? Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Problemet för elbilstillverkare är väl att det är så olika standarder i olika länder. Jag läste att det t.ex. i Holland är standard att man får 1-fas 50A i en vanlig villa. Vill man ha 3-fas får man be särskilt om det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11891
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
bylund skrev:
Bjorn skrev:
bylund skrev:
Vad jag förstår så kan man ladda 32 A enfas med enkelladdare. Den består av tre 16 A-laddare, som alla används när man laddar 16 A trefas. Vid 32 A enfas används två av dem.
Ja, jag har hört det men inte lyckats. Det kan ju ha varit begränsat till 1x16A där jag provat Typ2 kabel så jag vet inte på riktigt om den kan ta 1x32A och fördela på 2 sektioner i laddaren. Det funkar ju enligt vad man säger med blå plug i UMC. Jag har dock ingen sådan. Vet därför inte om fördelning sker i anslutningen eller i bilen.

Lite överkurs:
Det funkar inte att köra samma fas 2 eller 3 ggr i röd CEE. Det tolkas som 1 fas 16A. Dock inte 13A iallafall. Två olika faser fungerar i Röd plug - UMC förutsatt att en är "den första" De tolkas då som 2x16A fast bilen visar 3fas.
Fast 32 A enfas är väl ändå en väldigt ovanlig installation? Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Problemet för elbilstillverkare är väl att det är så olika standarder i olika länder. Jag läste att det t.ex. i Holland är standard att man får 1-fas 50A i en vanlig villa. Vill man ha 3-fas får man be särskilt om det.

jag har 1-fas 63A i min villa i Norge byggd 2011.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av apkungen »

selfish skrev:
Har nu kört en del uppe i Norrbotten/Västerbotten under jul och ChaDeMo adaptern för 3120 kronor+moms från Tesla är oumbärlig om man vill snabbladda utanför SC nätverket.

Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!! :-)

Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.

Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.

/Selfish
Har inte Chademo laddarna också typ 2, minst 22kW?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11891
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
selfish skrev:
Har nu kört en del uppe i Norrbotten/Västerbotten under jul och ChaDeMo adaptern för 3120 kronor+moms från Tesla är oumbärlig om man vill snabbladda utanför SC nätverket.

Luleå, Umeå erbjuder ChaDeMo annars är det Schuko 10A eller trefas på någon bondgård!! :-)

Även fast jag har dubbelladdare och Typ 2 kabel kan jag definitivt rekommendera ChaDeMo adaptern då dessa laddare finns på väldigt många platser.

Har man spenderat en hel förmögenhet och lite till på en fantastisk bil, bör man spendera de ytterligare kronorna på adaptern för att ha flexibilitet att ladda på många platser anser jag.

/Selfish
Har inte Chademo laddarna också typ 2, minst 22kW?
nej, chademoladdarna har bara chademo. kombistolparna däremot brukar ha chademo, CCS och typ 2 på samma stolpe.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Bjorn »

bylund skrev:
Är du säker på att du har testat en sådan med typ 2? Jag har det inte, jag har bara läst att det ska fungera så.
Det har förmodligen varit 1x16A där jag testat.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av apkungen »

Kollade på uppladdning nu. Alla tre laddstationer i Luleå och Umeå är kombi stolpar och har även typ 2. Men vem vill ladda det om man har Chademo?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11891
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Kollade på uppladdning nu. Alla tre laddstationer i Luleå och Umeå är kombi stolpar och har även typ 2. Men vem vill ladda det om man har Chademo?
Nej, typ2 på en kombistolpe är lite av en udda fågel. Vem är den tänkt för? Den går så långsamt att man måste står där i flera timmar för att få ut nåt av det och när man betalar per minut, så blir det jäkligt dyrt. Det är knappast någon som planerar sin resa efter typ2, så det man undrar är ju om typ2 bara är där för syns skull? Ofta är det dessutom bara en bil som kan ladda åt gången, så man blockar under lång tid för de som faktiskt vill snabbladda och kanske har planerat för det på sin resa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av selfish »

Du kommer att förstå att du vill ha den högsta fart som erbjuds på laddplatsen...även om exempelvis Umeå erbjuder gratis laddning så kommer det att kosta en hel del de 4 timmar du spenderar på OKQ8 drickandes kaffe och ätandes korv...
Skämt åsido! Är man och kör i områden utanför SC så är ChaDeMo ett måste om man inte har ett fruktansvärt tålamod. :D :D
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11891
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

selfish skrev:
Du kommer att förstå att du vill ha den högsta fart som erbjuds på laddplatsen...även om exempelvis Umeå erbjuder gratis laddning så kommer det att kosta en hel del de 4 timmar du spenderar på OKQ8 drickandes kaffe och ätandes korv...
Skämt åsido! Är man och kör i områden utanför SC så är ChaDeMo ett måste om man inte har ett fruktansvärt tålamod. :D :D
Det är ju det jag skriver, antingen laddar man Chademo eller CCS, men inte typ2. Typ2 passar i parkeringsgarage eller annat, men inte på en snabbladdstation.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av bullen »

Jag har testat ett typ 2 enfas 32A32A utanför ikea men får bara ut 16A. Och kan inte heller välja mer än 16A på skärmen
Ang lite andra diskussioner i tråden. Jag har sett fortum laddstationer med både chademo och 3 fas typ 2. Det var helt olika prissättning så i mitt fall var det billigare att ladda fullt med typ 2 än med chademo under mitt möte. O då slapp jag ha dåligt samvete att ta upp en chademo plats i 4 h. Så det finns fall där typ 2 är bättre än chademo om än marginellt
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av danni »

Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av 100procent »

danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Det är ju en 22kW stolpe då eller? Borde inte bilen klara av 11kW?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Svenssons »

100procent skrev:
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Det är ju en 22kW stolpe då eller? Borde inte bilen klara av 11kW?
22 kW kräver trefas, här var det endast enfas vilket blir drygt 7 kW om det är 32A enfas. Jag trodde också att det krävdes dubbelladdare för att klara av 32A även ifall det bara är enfas då en laddare är för 16A. Visserligen så är dubbelladdare just två stycken 16A-laddare som då kan ta 22 kW genom 32A trefas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Hammar »

danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Intressant. Kan det vara så att det sitter en ny version av enkelladdarna i de nya bilarna. Tidigare så kunde ju enkelladdarna bara hantera 16A per fas.
32A enfas ser ut att kunna bli rätt vanligt, då många modeller av elbilar bara stödjer enfas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av danni »

Teslas hemsida innehåller svaret:

Bild

Bara 22 kW kräver dubbelladdare av alla de i listan. Såvitt jag kan minnas har det alltid varit såhär, så det lär inte vara något som ändrats på senare modeller.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Elektrokungen »

danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Intressant. Min fru var där igår (vad är det som lockar fruarna till Gekås???). Hon fick 3,7kW. Jag har dock köpt en kort och smidig Type 2 kabel som komplement till den tjocka och långa som Tesla säljer. Den är dock bara för 16A. Med tanke på hur lång tid hon spenderade där hann hon nog ändå ladda fullt. Jag skall dock tipsa henne om att plocka fram den andra kabeln från frunken nästa gång :D
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av danni »

Elektrokungen skrev:
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Intressant. Min fru var där igår (vad är det som lockar fruarna till Gekås???). Hon fick 3,7kW. Jag har dock köpt en kort och smidig Type 2 kabel som komplement till den tjocka och långa som Tesla säljer. Den är dock bara för 16A. Med tanke på hur lång tid hon spenderade där hann hon nog ändå ladda fullt. Jag skall dock tipsa henne om att plocka fram den andra kabeln från frunken nästa gång :D
Frugan bemödade sig inte ens att plugga in första gången hon var där med bilen - resan dit och tillbaks från Göteborg går ju lätt och ledigt utan att ladda nåt alls för alla utom Dan Persson. Andra gången var det dock så fullt på parkeringsplatsen att det knappt fanns några andra platser, så då kunde hon lika gärna passa på att ladda.

Själv håller jag mig på behörigt avstånd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av 100procent »

Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 02 jan 2016 17:19

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av 100procent »

Svenssons skrev:
100procent skrev:
danni skrev:
Min fru pluggade in bilen utanför Gekås på Ullared där de har stolpar med enfas 32 A på typ 2, och jag hade förväntat mig att den skulle dra 3,7 kW men blev förvånad när den drog > 7 kW. Så det verkar som om det går att ladda 32 A med enkelladdare.
Det är ju en 22kW stolpe då eller? Borde inte bilen klara av 11kW?
22 kW kräver trefas, här var det endast enfas vilket blir drygt 7 kW om det är 32A enfas. Jag trodde också att det krävdes dubbelladdare för att klara av 32A även ifall det bara är enfas då en laddare är för 16A. Visserligen så är dubbelladdare just två stycken 16A-laddare som då kan ta 22 kW genom 32A trefas.
Heh, missade helt att det var skrivet enfas :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11891
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

100procent skrev:
Lånar tråden lite för att inte starta upp en ny pga en enkel o snabb fråga..

Hittar ingen vettig information om detta.. Även om svaret är kanske självklart så vill ja ändå fråga.

Ni som har autopilot på bilen, fungerar den när man kör på en mörk motorväg som bara lyses up av bilens lampor?

Sorry, men här måste jag klaga lite även om jag inte alltid följer till punkt och pricka. Hitta en passande tråd eller skapa en ny. Blir helt vilda västern om du ska prata autopilot i denna tråd.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11891
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av HelectriC »

bullen skrev:
Jag har testat ett typ 2 enfas 32A32A utanför ikea men får bara ut 16A. Och kan inte heller välja mer än 16A på skärmen
Ang lite andra diskussioner i tråden. Jag har sett fortum laddstationer med både chademo och 3 fas typ 2. Det var helt olika prissättning så i mitt fall var det billigare att ladda fullt med typ 2 än med chademo under mitt möte. O då slapp jag ha dåligt samvete att ta upp en chademo plats i 4 h. Så det finns fall där typ 2 är bättre än chademo om än marginellt
Det betyder att eftersom du inte blockerade chademon, så var det inte en kombistolpe (där kan bara en bil ladda samtidigt). Problemställningen var när man har en kombistolpe, vem väljer då typ2 eftersom man som du skriver då blockerar den i 4timmar för de som eventuellt behöver en snabbladdning för att komma vidare. Står det en separat typ2 vid sidan om, så är det ju inget problem.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Iceman
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 okt 2014 16:28
Ort: Lidingö

Re: ChaDeMo vs Typ 2

Inlägg av Iceman »

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar