Korrekt. Spårat ut helt. Det ser man inte minst här. Där man ser i folks signaturer att de köper bilar hela tiden. Vi fick en slags perfekt storm, låga räntor, bostadsbubbla där folk kunde låna billigt och pandemins leveransproblem som gav sjuka andrahandsvärden.
Ska bli skönt med normalläge igen.
Håller med, har helt plötsligt kört ny tesla varje år. Därför att de dränkt oss köpare i pengar.
På ett sätt sjukt - men å andra sidan är man ju som köpare av nya bilar med att få ut fler elbilar på marknaden.
kan ärligt säga att jag sedan början av mars inte lagt många kronor på att köra Tesla.
Betydligt mindre pengar än förr när man köpte 3-4 år gamla halvstora familjesuvar och ägde några år.
Det är just gratisåkandet som varit största anledningen till att hela tiden köpa nytt.
Kostar ju ingenting, inga däck, ingen service, allt som händer är garanti, och man får 25% på försäkringen.
Men från och med nu kan det bli rätt svårt att sälja begagnade bilar privat för 5-600.000 känns det som.
Ja så är det. Många människor som egentligen inte har råd med Teslor med normal värdeminskning som kommer åka på en smäll framöver.
Men det är sunt. Behövs lite purges ibland.
Med tanke på att avgasbilar kostar lika mkt eller mer så blir det nog större smäll för dem som väljer det...
Många av dom som åkt gratis-tesla valde nog inte mellan det och köpa en ny avgasbil utan det ekonomiska alternativet hade varit att behålla den bil man hade. Kanske köpa en nyare begagnad.
Att köpa en bil för 600-700' hade ju för många varit helt otänkbart för några år sedan.
Anledningen till varför det fungerade var ju att pengar var gratis, driftskostnaderna låga och att man i praktiken fick tillbaka pengarna när man sålde.
Att det inte i längden är hållbart förstår ju dom flesta.
Tror väldigt många har köpt och sålt under tiden och tjänat/sparat mer än de förlorar nu.
Finns alltid några som köper vid helt tillfälle, men det gäller ju oavsett produkt.
Som sagt, de riktiga förlorarna är nog de som köper avgasbilar för motsvarande pris.
Som sagt, de riktiga förlorarna är nog de som köper avgasbilar för motsvarande pris.
Definitivt. Den som köper en avgasbil för 600' idag bekymrar sig förmodligen ganska lite om vad saker kostar.
Om det innebär att man förlorar är väl upp till var och en.
Jag tror dock det sitter en och annan medelsvensson med ett ovanligt stort billån på halsen nu. Ovanligt stort för dom iallafall.
Man läser ju om folk som på riktigt blir överraskade att bilkostaderna följer räntan. Många trodde nog att leasingavgifterna var någon slags fast kostnad och att amorteringsplanerna vid lån ligger fast under perioden.
Som sagt, de riktiga förlorarna är nog de som köper avgasbilar för motsvarande pris.
Definitivt. Den som köper en avgasbil för 600' idag bekymrar sig förmodligen ganska lite om vad saker kostar.
Om det innebär att man förlorar är väl upp till var och en.
Jag tror dock det sitter en och annan medelsvensson med ett ovanligt stort billån på halsen nu. Ovanligt stort för dom iallafall.
Man läser ju om folk som på riktigt blir överraskade att bilkostaderna följer räntan. Många trodde nog att leasingavgifterna var någon slags fast kostnad och att amorteringsplanerna vid lån ligger fast under perioden.
Jag har leasat flera bilar och alltid haft fast ränta... Men folk är generellt sett usla på att kolla vad som gäller.
Som sagt, de riktiga förlorarna är nog de som köper avgasbilar för motsvarande pris.
Definitivt. Den som köper en avgasbil för 600' idag bekymrar sig förmodligen ganska lite om vad saker kostar.
Om det innebär att man förlorar är väl upp till var och en.
Jag tror dock det sitter en och annan medelsvensson med ett ovanligt stort billån på halsen nu. Ovanligt stort för dom iallafall.
Man läser ju om folk som på riktigt blir överraskade att bilkostaderna följer räntan. Många trodde nog att leasingavgifterna var någon slags fast kostnad och att amorteringsplanerna vid lån ligger fast under perioden.
Jag har leasat flera bilar och alltid haft fast ränta... Men folk är generellt sett usla på att kolla vad som gäller.
Dom senaste åren har det ju varit enkelt eftersom räntan ju snarare har rört sig nedåt.
Jag håller i plånboken, det är inte räntan som hindrar, utan att handlarna fortfarande tror att de täljer guld på beg. marknaden, sålde min -19 M3LR i Januari precis innan sänkningen så gjorde bra på den. Får ju lätt en -21 idag för samma pengar. Men har is i magen, 4.0 påväg och Tesla lurar med Highland. Sägs ju att priserna kommer att sänkas ännu mer (annars hade de höjts redan om Tesla hade fått den orderingång de siktar på, tillsammans med stående lagerbilar från -22).
Ford Focus -05 x2 för duga för stunden
Jag gick iaf + på Teslan i sista sekund, känner en del som förlorat 100-150k bara på nån månad.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Jag håller i plånboken, det är inte räntan som hindrar, utan att handlarna fortfarande tror att de täljer guld på beg. marknaden, sålde min -19 M3LR i Januari precis innan sänkningen så gjorde bra på den. Får ju lätt en -21 idag för samma pengar. Men har is i magen, 4.0 påväg och Tesla lurar med Highland. Sägs ju att priserna kommer att sänkas ännu mer (annars hade de höjts redan om Tesla hade fått den orderingång de siktar på, tillsammans med stående lagerbilar från -22).
Ford Focus -05 x2 för duga för stunden
Hmm, Ford focus är ju inte kul, nästan avis att du står ut…
Jag håller i plånboken, det är inte räntan som hindrar, utan att handlarna fortfarande tror att de täljer guld på beg. marknaden, sålde min -19 M3LR i Januari precis innan sänkningen så gjorde bra på den. Får ju lätt en -21 idag för samma pengar. Men har is i magen, 4.0 påväg och Tesla lurar med Highland. Sägs ju att priserna kommer att sänkas ännu mer (annars hade de höjts redan om Tesla hade fått den orderingång de siktar på, tillsammans med stående lagerbilar från -22).
Ford Focus -05 x2 för duga för stunden
Hmm, Ford focus är ju inte kul, nästan avis att du står ut…
Nej, det är inte kul
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Jag håller i plånboken, det är inte räntan som hindrar, utan att handlarna fortfarande tror att de täljer guld på beg. marknaden, sålde min -19 M3LR i Januari precis innan sänkningen så gjorde bra på den. Får ju lätt en -21 idag för samma pengar. Men har is i magen, 4.0 påväg och Tesla lurar med Highland. Sägs ju att priserna kommer att sänkas ännu mer (annars hade de höjts redan om Tesla hade fått den orderingång de siktar på, tillsammans med stående lagerbilar från -22).
Ford Focus -05 x2 för duga för stunden
Hmm, Ford focus är ju inte kul, nästan avis att du står ut…
Jag har börjat fundera på vad det skulle kunna kosta att ta en ny leasingperiod på min Tesla 3 när denna går ut. Då är den 4 år och har gått c:a 11000. Den borde väl inte ha så högt andrahandsvärde?
Om bonusen funnits kvar hade jag köpt ny bil.
Nu utan bonus köper jag ingen bil överhuvudtaget, och jag är lågt ifrån ensam.
Riktigt korkat av regeringen att slopa bonusen i detta läge.
Förövrigt är det nog främst mot hösten det börjar synas riktigt i statistiken. Hittills har det ju varit lång väntetid på nya bilar. Forfarande många som väntar på leverans av bilar de beställde förra året.
Hur få som köper en elbil idag kommer att synas först i höst när de inregistreras, men det görs få beställningar i dag enligt Mobility Sweden. Uppgifterna är inte offentliga, men branschens temperaturmätare ligger i botten.
Lär bli ett riktigt blodbad.
Nu säger också Mobility Sweden att det var riktigt taskig timing med bonusen.
Men de försöker lobba för dess införande igen verkar det som. Kan nog behövas om det inte skall bli masskonkurs i branschen.
– Det är tydligt att klimatbonusen togs bort vid sämsta tänkbara tidpunkt. På senaste tiden har svenskarna drabbats av höjda räntor, inflation och generellt ökade levnadskostnader. Vi har nu en bra dialog med regeringen om nya styrmedel för att nå klimatmålen, avslutar Mattias Bergman.
Principiellt tycker jag det var rätt att plocka bort klimatbonusen. Vi kunde alla se hur t.ex. Teslas prissättning i Frankrike skiljde sig mot Sverige. Efter att bonusen försvann har ju Tesla anpassat sig, övriga har dock inte följt med. Men på en världsmarknad är försäljningen i Sverige försvinnande liten, så i lägen med långa leveranstider kan såklart övriga tillverkare prioritera andra marknader.
Nu börjar vi väl dock närma oss kortare leveranstider hos övriga och då kanske vi också får en prisjustering?
Personligen sitter jag med 2 st beställningar som är berättigade till klimatbonus, den lägre om 50 k.
Har förlikat mig med att det kan bli en 3SR/RWD utan USS, men hade gärna sett HW4 i alla fall.
Det blev i slutändan en dålig tajming dock. Nu blev utebliven bonus ytterligare sten på börda.
Hade räntorna varit låga och normalt läge i ekonomin så hade borttagning av bonusen varit bra dock.
Bonusen hade gjort mera nytta om den var riktad till de riktigt billiga elbilarna, istället för att medelsvensson ska köpa billiga bensinbilar. Kanske gräns på 350-400´ Osäker vilka elbilar som kvalar in då däremot.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Helt rätt! Och det är ju ingen mänsklig rättighet att få åka elbil för 500.000kr och betala 3000kr/mån för att ”någon annan” betalar. Har bara boostat lånefesten sista åren.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Det är en missuppfattning att bonusen var till för att delfinansiera bilen åt de som annars inte skulle ha råd. Det handlar om att ge folk en anledning att göra rätt val. Dvs att styra folk i rätt riktning. En s.k. nudge.
De flesta som köper en ny lite dyrare elbil har råd ändå och de har även råd med en ny fossilbil. Bonusen är tänkt att vara tungan på vågen så att säga.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Helt rätt! Och det är ju ingen mänsklig rättighet att få åka elbil för 500.000kr och betala 3000kr/mån för att ”någon annan” betalar. Har bara boostat lånefesten sista åren.
I grund och botten handlar det ju om att snabba på omställningen, dvs att få fler att välja elbil.
Bonusen har varit väldigt effektiv för det ändamålet.
Alla utsläpp som avgasbilar genererar är inte gratis, det kostar mångdubbelt mer i allvarliga sjukdomar och förtidig död. Dvs i slutänden lönar det sig att stimulera en snabbare övergång.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Helt rätt! Och det är ju ingen mänsklig rättighet att få åka elbil för 500.000kr och betala 3000kr/mån för att ”någon annan” betalar. Har bara boostat lånefesten sista åren.
I grund och botten handlar det ju om att snabba på omställningen, dvs att få fler att välja elbil.
Bonusen har varit väldigt effektiv för det ändamålet.
Alla utsläpp som avgasbilar genererar är inte gratis, det kostar mångdubbelt mer i allvarliga sjukdomar och förtidig död. Dvs i slutänden lönar det sig att stimulera en snabbare övergång.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
I grund och botten handlar det ju om att snabba på omställningen, dvs att få fler att välja elbil.
Bonusen har varit väldigt effektiv för det ändamålet.
Alla utsläpp som avgasbilar genererar är inte gratis, det kostar mångdubbelt mer i allvarliga sjukdomar och förtidig död. Dvs i slutänden lönar det sig att stimulera en snabbare övergång.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
Varför måste det alltid vara antingen eller? Varför kan det inte vara både och?
I grund och botten handlar det ju om att snabba på omställningen, dvs att få fler att välja elbil.
Bonusen har varit väldigt effektiv för det ändamålet.
Alla utsläpp som avgasbilar genererar är inte gratis, det kostar mångdubbelt mer i allvarliga sjukdomar och förtidig död. Dvs i slutänden lönar det sig att stimulera en snabbare övergång.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
Varför måste det alltid vara antingen eller? Varför kan det inte vara både och?
För att det bara finns en påse pengar och den om den finns räcker inte till de båda, och det är det som enligt mig ligger efter nu. Samt att det bevisligen inte funkar med bidrag, det fuskas, som handlaren här i stan som köpte in skjukt många leaf och lät som stå i 6 månader för att sedan köra dom till Norge för försäljning. Men visst om man styr up det hårdare så kanske. Visst jag skulle inte tacka nej till bidrag till min bil jag köpt men tycker det är slöseri med skattepengar.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Helt rätt! Och det är ju ingen mänsklig rättighet att få åka elbil för 500.000kr och betala 3000kr/mån för att ”någon annan” betalar. Har bara boostat lånefesten sista åren.
I grund och botten handlar det ju om att snabba på omställningen, dvs att få fler att välja elbil.
Bonusen har varit väldigt effektiv för det ändamålet.
Alla utsläpp som avgasbilar genererar är inte gratis, det kostar mångdubbelt mer i allvarliga sjukdomar och förtidig död. Dvs i slutänden lönar det sig att stimulera en snabbare övergång.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
I övrigt är en annan tanke att sänka momsen på elbilar (0-6% likt guld och kultur) skulle även vilja se att nyttig mat skulle ha max 6% moms.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
[...]
MVH
Det är även typ total öken när det gäller garanterad laddmöjlighet över natten för ALLA i det här landet som bor i flerbostadshus och som behöver garanterad laddmöjlighet över natten. Som t.ex. folk som bor i Sthlm, Gbg och Malmö osv...
Jag menar inte att alla som bor i flerbostadshus behöver det här. Men för vissa skulle alternativet vara att behöva ladda typ hela batteriet på snabbladdare varje dag de ska till arbetet. Vem går frivilligt med på det? Det är väl fullkomligt självklart att alla de här människorna kommer fortsätta köra fossilbil (eller alt. gasbil) ifall de inte får möjlighet till garanterad laddmöjlighet över natten.
Vad har 'marknaden' gjort för att lösa det? Inte ett skit.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
[...]
MVH
Det är även typ total öken när det gäller garanterad laddmöjlighet över natten för ALLA i det här landet som bor i flerbostadshus och som behöver garanterad laddmöjlighet över natten. Som t.ex. folk som bor i Sthlm, Gbg och Malmö osv...
Jag menar inte att alla som bor i flerbostadshus behöver det här. Men för vissa skulle alternativet vara att behöva ladda typ hela batteriet på snabbladdare varje dag de ska till arbetet. Vem går frivilligt med på det? Det är väl fullkomligt självklart att alla de här människorna kommer fortsätta köra fossilbil (eller alt. gasbil) ifall de inte får möjlighet till garanterad laddmöjlighet över natten.
Vad har 'marknaden' gjort för att lösa det? Inte ett skit.
Utmaningen är ofta att fastighetsägaren inte vill ge de boende fasta parkeringsplatser och laddning på dessa. Sedan vill inte många arbetsgivare heller bidra/erbjuda sina anställda laddplatser.
Lovar att marknaden hade löst laddplatserna om de kunde och fick.
Och som någon skrev, många publika AC laddare har låg nyttjandegrad av flera anledningar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
När det gäller laddning för de som bor i flerbostadshus är det flera olika aspekter som ställer till det.
Ett riktigt stort problem är att det ofta saknas kapacitet i elnätet i stadsmiljö, för en mellanstor svensk stad handlar detta ofta om miljardbelopp.
Tycker att borttagen bonus ör helt rätt, den har spelat ut sin roll. Om man bedömer att man inte har råd att köpa bil utan att få 50 000 av staten så ska man inte. Och jo visst nu har privatleasing blivit ganska mycket dyrare men det berodde ju till stor del på företagen utnyttjade hela bonusen till att sänka leasing de 3 första åren vilket väl var klokt för att få ner priset men gör ju att prisuppgången per månad blir mycket högre. Hade man dragit av bonus från priset på bilen och beräknat leasing från det priset så hade det väl blivit hälften så stor skillnad. Nu borde det ju ändå finnas leasingbilar som kan säljas till andra när perioden tag slut men visst det kan bli tufft för dessa som ska skaffa ny bil när perioden tar slut. Bättre att stödja utbyggnaden av laddare tycker jag. Visst har det tagit fart sista åren men det har också kommit många fler bilar.
Helt rätt! Och det är ju ingen mänsklig rättighet att få åka elbil för 500.000kr och betala 3000kr/mån för att ”någon annan” betalar. Har bara boostat lånefesten sista åren.
I grund och botten handlar det ju om att snabba på omställningen, dvs att få fler att välja elbil.
Bonusen har varit väldigt effektiv för det ändamålet.
Alla utsläpp som avgasbilar genererar är inte gratis, det kostar mångdubbelt mer i allvarliga sjukdomar och förtidig död. Dvs i slutänden lönar det sig att stimulera en snabbare övergång.
Absolut men då måste det vara bättre att fokusera på fler laddare, det är nog det som bromsar många. Och som någon nämnde så gör bilföretagen vad dom kan för att sko sig på bidragen. Möjligt att det blir det samma med laddare men där är det en brist i Sverige.
Håller inte med helt även om många laddare såklart är bra. Finns massa laddare som står tomma i stort hela tiden (pga fel kwh pris som Teslas SuC-nätverk tex). Det som det är brist på är laddare där man kan ladda billigt (typ spotpris inkl avgifter/skatter + max 15% påslag).
I övrigt är en annan tanke att sänka momsen på elbilar (0-6% likt guld och kultur) skulle även vilja se att nyttig mat skulle ha max 6% moms.
MVH
Nu får jag väl erkänna att jag inte snabbladdat sedan förra sommaren men du menar att det är tomt på SuC även på fredag och söndag och på resdagar kring typ påsk, i sådana fall är det ju bra, får se hur det ser ut i Ulricehamn till påsk, fast så bra är det nog inte fast detta får man nog lösa med en annan prissättning. Men tänker även på fler laddare norröver.
Ska man kunna få ladda till spotpris plus max 15% så måste staten gå in och sponsra, det går ju aldrig skriva ev en laddare med ett så litet påslag. Ge ett bidrag till anläggningar med 11-22 kWh laddare med krav att man inte får lägga på mer än X% men så lågt som 15% kommer det nog aldrig bli, på nötterna kostar det ju inte mer än 120 öre nu och 2-3 kr kan man väl betala.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.