Beg. Tesla bästa köpet?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Det är imo helt ointressant vad som sker på "många bilar" utan att vara mer specifik än så. Den generella trenden är intressant, dvs genomsnittet för alla elbilar, eller för all del en specifik modell. Men att säga att någon/några modeller kan tappa 50% säger ju precis ingenting.

Helt fel ang lyxbilar för övrigt. Lyxfossiler tappar generellt mer än andra bilar just för att driftskostnaderna blir så höga med åren. Så köparna är i allra högsta grad intresserade av TCOn.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsOJ »

Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Det är imo helt ointressant vad som sker på "många bilar" utan att vara mer specifik än så. Den generella trenden är intressant, dvs genomsnittet för alla elbilar, eller för all del en specifik modell. Men att säga att någon/några modeller kan tappa 50% säger ju precis ingenting.

Helt fel ang lyxbilar för övrigt. Lyxfossiler tappar generellt mer än andra bilar just för att driftskostnaderna blir så höga med åren. Så köparna är i allra högsta grad intresserade av TCOn.
Jag menar att de som köper ”lyxbilen” ny skiter i TCO. Andra/tredjehandsmarknaden bryr sig däremot och därav den stora värdeminskningen. Särskilt tydligt på komplicerade fossilbilar V12 etc.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:

Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Det är imo helt ointressant vad som sker på "många bilar" utan att vara mer specifik än så. Den generella trenden är intressant, dvs genomsnittet för alla elbilar, eller för all del en specifik modell. Men att säga att någon/några modeller kan tappa 50% säger ju precis ingenting.

Helt fel ang lyxbilar för övrigt. Lyxfossiler tappar generellt mer än andra bilar just för att driftskostnaderna blir så höga med åren. Så köparna är i allra högsta grad intresserade av TCOn.
Jag menar att de som köper ”lyxbilen” ny skiter i TCO. Andra/tredjehandsmarknaden bryr sig däremot och därav den stora värdeminskningen. Särskilt tydligt på komplicerade fossilbilar V12 etc.
Ja, och nu rörde ju diskussionen just andrahandsvärden, dvs priset på begagnade bilar. Då är som sagt TCO i allra högsta grad relevant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Normala elbilar är inga "lyxbilar".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
Model 3 är en fantastisk bil, men har du möjlighet att vänta några månader så tror jag du kommer ha god chans att få ett mycket bättre pris.

Aldrig har handlarna haft så mycket treor i lager samtidigt som räntorna skjuter i höjden och folk oroar sig både för elpriser och priset på mat osv.

Tror man kommer kunna göra klipp... Själv funderar jag på en begagnad 3P till våren. Blir inte förvånad om priset då är nära 100k lägre än idag.
Tror tvärtom att begagnatpriserna lär öka nu när Bonus på nya bilar är borta samt kronan är svag.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av NiklasTesla »

borgward skrev:
Jag skulle titta på tillverkningsår 2021 med elektrisk baklucka, rattvärme mm. Saknar det på min 2020 LR AWD.

Min LR har verkligen long range.... förmodligen räcker mindre batteriet till i 95% av fallen även på lång resa. Kaffepauserna är fler än laddpauserna....

Känns tryggt med AWD på vintervägar. Men även RWD går bra på vintern sägs det.
Jag skulle rekommendera 2019/2020 års model 3 LR/P då du slipper LFV-PUMPEN som verkar strula på många bilar men ändå en elbil till bra pris i förhållande till lång räckvidd och prestanda.

I övrigt är Model 3 en slitvarg kan jag säga efter +13000mil med vår bil som står utomhus varje dag.

Under 1000sek i service och knarrande länkarmar är den enda svaga punkt jag märkt reparationsmässigt (löses för ca 800sek med fetsprutta, nålsats och molyfett från Biltema).

Underbart kul bil med låg milkostnad. <3

Planerar att köra vår bil många år till samt MVH
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
Fast elbilar ska inte tappa värde lika snabbt som fossilen i procentuella termer. Detta då driftskostnad blir en större och större del av totala TCOn ju äldre en bil blir.

Det är givetvis orimligt som det varit ett tag när begagnade bilar är dyrare än nya, men några 50% efter tre år och 4000 mil kommer det "aldrig" bli.
Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Normala elbilar är inga "lyxbilar".
Vem har sagt det?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
Model 3 är en fantastisk bil, men har du möjlighet att vänta några månader så tror jag du kommer ha god chans att få ett mycket bättre pris.

Aldrig har handlarna haft så mycket treor i lager samtidigt som räntorna skjuter i höjden och folk oroar sig både för elpriser och priset på mat osv.

Tror man kommer kunna göra klipp... Själv funderar jag på en begagnad 3P till våren. Blir inte förvånad om priset då är nära 100k lägre än idag.
Tror tvärtom att begagnatpriserna lär öka nu när Bonus på nya bilar är borta samt kronan är svag.

MVH
Begagnatpriserna generellt på elbilar tror jag kommer klara sig bra. Begagnatpriserna på Model 3 där det finns ett extremt överutbud och där extremt få nybilsköpare väljer 3 framför Y så tvärtom...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jerka
Inlägg: 943
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Jerka »

Hittills har andrahandsvärdet på Teslor varit beroende av tillfälliga prisändringar. Köpte man en Model S när de var som dyrast (1,1 miljoner eller vad kostade de?) för att sedan sälja efter prissänkningar på flera hundra tusen för nya bilar, då tappade man mycket pengar. Köpte man däremot när de var som billigast kunde man i princip sälja med vinst efter två-tre år.

Jag tror den avskaffade bonusen kommer hålla uppe andrahandsvärdet på elbilar köpta före 8 november enligt samma mekanism: helt plötsligt har ju samma bilmodell blivit 50-70 000 kr dyrare att köpa ny. Vore konstigt om inte det påverkade begagnatpriserna uppåt.
Senast redigerad av Jerka, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14618
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av taliz »

Jerka skrev:
Jag tror den avskaffade bonusen kommer hålla andrahandsvärdet på elbilar köpta före 8 november enligt samma mekanism: helt plötsligt har ju samma bilmodell blivit 50-70 000 kr dyrare att köpa ny. Vore konstigt om inte det påverkade begagnatpriserna uppåt.
Det beror ju på hur marknaden utvecklas och hur priserna var satta innan.
Har man lagt på bonusen uppe på tänkt grundpris, som extra marginal, så kan man i teorin plocka bort den nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jerka skrev:
.../ Köpte man en Model S när de var som dyrast (1,1 miljoner eller vad kostade de?) för att sedan sälja efter prissänkningar på flera hundra tusen för nya bilar, då tappade man mycket pengar. Köpte man däremot när de var som billigast kunde man i princip sälja med vinst efter två-tre år. /...
I fallet med Model S – blev inte det påverkat av att bilen inte längre gick att beställa ny? Det är ju först om några veckor som toppmodellen kommer att börja levereras till Sverige igen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10480
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev:
Jerka skrev:
.../ Köpte man en Model S när de var som dyrast (1,1 miljoner eller vad kostade de?) för att sedan sälja efter prissänkningar på flera hundra tusen för nya bilar, då tappade man mycket pengar. Köpte man däremot när de var som billigast kunde man i princip sälja med vinst efter två-tre år. /...
I fallet med Model S – blev inte det påverkat av att bilen inte längre gick att beställa ny? Det är ju först om några veckor som toppmodellen kommer att börja levereras till Sverige igen...
Det boostade X mer än S imo. Dels pga mkt mindre utbud av X, dels pga att 3 är mer lik S än Y är lik X.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Tars »

Jag har 3 st bilar till salu.
1 3:a longrange vit -21 och 2 st s 100d -19 vit och svart. Alla med moms.

Skicka pm om något av det skulle va intressant
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Mickep »

Jag tror värdet har till stor del att göra med hur mycket reparationskostnaderna blir. Är några youtuber som åkt på kraftiga räkningar när deras tesla slutat fungera strax efter att garantin gått ut. (8 år gamla).
Blir nya batterier betydligt billigare (och bättre) tror jag värdet kommer fortsätta hålla i sig. men riskerar en beg köpare utgifter på över 100 000 är de inte villiga till samma utlägg.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
martinot skrev:
LarsOJ skrev:
Legato skrev:
LarsOJ skrev:

Det var ju inte många år sen det va 50%/3år på många elbilar. Kommer garanterat tillbaka dit, speciellt på lyxbilarna. Kanske inte i kronor närmsta tiden men i värde. Detta är vad jag tror.
Nej så har det aldrig varit generellt på elbilar i Sverige. Givetvis kan det ske på enstaka modeller under speciella omständigheter, precis som de ibland kan ha 100% andrahandsvärde efter de där tre åren. Men överlag har det aldrig ens varit nära. Det kommer heller aldrig ske pga TCO som sagt. Ska elbilar tappa 50% överlag så måste fossiler tappa ca 70%. Varken eller kommer inträffa.
Nej inte generellt. Det har ingen påstått. Alla bilar är olika. Ytterst få som köper ”lyxbilar” bryr sig om TCO.
Normala elbilar är inga "lyxbilar".
Vem har sagt det?
Var kom "lyxbilar" ifrån?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av martinot »

NiklasTesla skrev:
borgward skrev:
Jag skulle titta på tillverkningsår 2021 med elektrisk baklucka, rattvärme mm. Saknar det på min 2020 LR AWD.

Min LR har verkligen long range.... förmodligen räcker mindre batteriet till i 95% av fallen även på lång resa. Kaffepauserna är fler än laddpauserna....

Känns tryggt med AWD på vintervägar. Men även RWD går bra på vintern sägs det.
Jag skulle rekommendera 2019/2020 års model 3 LR/P då du slipper LFV-PUMPEN som verkar strula på många bilar men ändå en elbil till bra pris i förhållande till lång räckvidd och prestanda.

I övrigt är Model 3 en slitvarg kan jag säga efter +13000mil med vår bil som står utomhus varje dag.

Under 1000sek i service och knarrande länkarmar är den enda svaga punkt jag märkt reparationsmässigt (löses för ca 800sek med fetsprutta, nålsats och molyfett från Biltema).

Underbart kul bil med låg milkostnad. <3

Planerar att köra vår bil många år till samt MVH
Bytte från M3LR -19 med PTC-element till M3L3 -21 med LVP, och är extremt nöjd med bytet (även om jag är missnöjd med lackkvalitet och automatiska regntorkare på bägge). Skulle absolut inte vilja gå tillbaka. Den normala ökningen av energiåtgången på vinterhalvåret har i princip halverats. Leder både till längre räckvidd och lägre laddkostnader (vilket inte minst märkt i dessa tider med höga snabbladdningspriser).

Annars så håller jag med i övrigt ovan. Riktigt bra långfärdsbil om man inte behöver mer utrymme, eller krav på att vara helt tyst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev:
Jag skulle rekommendera 2019/2020 års model 3 LR/P då du slipper LFV-PUMPEN som verkar strula på många bilar /...
Har de inte löst problemen med luftvärmepumpen? Berodde inte det på att det var ett motoriserat spjäll som frös fast under vissa förhållanden, och lösningen blev således att bilen 'motionerade' spjället med jämna intervaller så att det inte frös fast... Kan inte minnas att det skrivits om att det här skulle fortsätta vara ett problem...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av bjelkeman »

Jag får uppfattningen att många har olika användning av begreppen lyxbil, en bil för 700-1000k tycks för många vara en bil som skall vara ”lyxig”. Jag skulle aldrig köpa en ”lyxbil”. Men jag köpte en Tesla (två faktiskt). För mig är det olika saker.

Sedan må vara att för mig så är eldrift, bra väghållning, rolig körning, bra stereo/infotainmentsystem, Autopilot, ladda hemma mm, lyx, för mig. Andra tittar på min Model 3 och tycker den är barskrapad för det priset. Olika människor har olika definition av vad lyx är, för dem.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av LarsOJ »

bjelkeman skrev:
Jag får uppfattningen att många har olika användning av begreppen lyxbil, en bil för 700-1000k tycks för många vara en bil som skall vara ”lyxig”. Jag skulle aldrig köpa en ”lyxbil”. Men jag köpte en Tesla (två faktiskt). För mig är det olika saker.

Sedan må vara att för mig så är eldrift, bra väghållning, rolig körning, bra stereo/infotainmentsystem, Autopilot, ladda hemma mm, lyx, för mig. Andra tittar på min Model 3 och tycker den är barskrapad för det priset. Olika människor har olika definition av vad lyx är, för dem.
Om det var mig ni missuppfattade ang. ”lyxbil” så var det i diskussionen om andrahandsvärden där jag påstår att lyxbilar kommer drabbas av större värdeminskning framöver (som det alltid varit).

Model 3 är ju absolut inte en lyxbil eller de flesta elbilar under 1msek. Inte i mina ögon iaf. Fasen en svensson Id4 är väl uppåt 7-800nu? Däremot tror jag fullpris nya plaid s/x och maxade el bmw/audi kommer få det tuffare på andrahandsmarknaden framöver än de senaste åren.
Användarvisningsbild
amiga
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 feb 2015 13:35
Ort: Haninge

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av amiga »

Hej

Hur är det med "gratis" Superchargeing och FSD? Hänger det med om det det finns på den begagnade? Både vid köp privat och via bilfirma.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 377
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av d3marcus »

Kolla upp försäkringskostnad och förbered dig för branschens överlägset sämsta serviceorganisation. Men drivlinan är fin.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2285
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av frippe »

amiga skrev:
Hej

Hur är det med "gratis" Superchargeing och FSD? Hänger det med om det det finns på den begagnade? Både vid köp privat och via bilfirma.
Beror på när den är levererad.

Model s beställda före mars/april 2017 fick fri SuC hela livet för bilen, men om bilen bytts in till tesla tar de bort det.
Sedan gav tesla fri SuC till 1a ägaren under ett tag där efter. Men det gäller bara under tiden 1a ägaren innehar bilen och följer inte med vid försäljning.

För att vet är bäst att ringa direkt till tesla.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3639
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av Tellus »

Våra model 3 och Y har varit bästa bilarna vi haft servicemässigt.

På model 3 bilarna vi haft 3år, sammanlagt 10000mil. imma bakljus bytt av ranger på hemadress, en parkeringssensor och länkarmar på den ena. Lånebil, dock med nordiska friktionsdäck i 30 graders värme :D
Allt gratis.

Model Y LR, MYP, 1000mil vardera, 0 fel

Andra bilar vi haft har haft hög servicekostnad, många fler fel, speciellt på nyare tyska bilar. Ibland vill dom ha betalt för sådant som ska gå på garanti eller reklamation. Lånebil har kostat.

Tesla är också unika på att inte kräva någon onödig service för att garantin ska gälla.

Försäkringskostnaderna har varit mycket låga, senaste exemplet Plaid med 1020hk kostar 4400kr helår halvförsäkring.


ps. Många ägare av Model s och x har haft mycket problem och frekventa servicebesök, så dom bör man kanske undvika.

"Highlighting this point, a Tesla Model 3 owner told the publication that “Everything about this car is superb, and I’ve had none of the build quality issues of the earlier models.” Thanks to customers’ positive response to the Model 3, the vehicle earned a stellar 99.4% Reliability Rating from What Car?’s survey, placing the vehicle ahead of all electric cars and executive vehicles, regardless of the type of propulsion.

Interestingly enough, the Model 3’s rival from Mercedes-Benz, the C-Class, was deemed by owners as the least reliable executive car. According to the motoring publication, roughly a third of C-Classes had issues, and the faults covered several aspects of the vehicle such as its electronics, exhaust, fuel system, battery, bodywork, infotainment, breaks, steering, and interior trim, to name a few. These complaints resulted in the C-Class receiving a rather low Reliability Rating of just 87.3%, far beneath the Tesla Model 3’s stellar scores. "

(Länkarna funkade ej)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Beg. Tesla bästa köpet?

Inlägg av NEO »

Tellus skrev:
Våra model 3 och Y har varit bästa bilarna vi haft servicemässigt.

På model 3 bilarna vi haft 3år, sammanlagt 10000mil. imma bakljus bytt av ranger på hemadress, en parkeringssensor och länkarmar på den ena. Lånebil, dock med nordiska friktionsdäck i 30 graders värme :D
Allt gratis.

Model Y LR, MYP, 1000mil vardera, 0 fel

Andra bilar vi haft har haft hög servicekostnad, många fler fel, speciellt på nyare tyska bilar. Ibland vill dom ha betalt för sådant som ska gå på garanti eller reklamation. Lånebil har kostat.

Tesla är också unika på att inte kräva någon onödig service för att garantin ska gälla.

Försäkringskostnaderna har varit mycket låga, senaste exemplet Plaid med 1020hk kostar 4400kr helår halvförsäkring.


ps. Många ägare av Model s och x har haft mycket problem och frekventa servicebesök, så dom bör man kanske undvika.

"Highlighting this point, a Tesla Model 3 owner told the publication that “Everything about this car is superb, and I’ve had none of the build quality issues of the earlier models.” Thanks to customers’ positive response to the Model 3, the vehicle earned a stellar 99.4% Reliability Rating from What Car?’s survey, placing the vehicle ahead of all electric cars and executive vehicles, regardless of the type of propulsion.

Interestingly enough, the Model 3’s rival from Mercedes-Benz, the C-Class, was deemed by owners as the least reliable executive car. According to the motoring publication, roughly a third of C-Classes had issues, and the faults covered several aspects of the vehicle such as its electronics, exhaust, fuel system, battery, bodywork, infotainment, breaks, steering, and interior trim, to name a few. These complaints resulted in the C-Class receiving a rather low Reliability Rating of just 87.3%, far beneath the Tesla Model 3’s stellar scores. "

(Länkarna funkade ej)
Verkar till och med som att nya S har problem, fortfarande strul med vibrerande drivaxlar och inget fix än. Läser man dessa trådar från TMC får man Tesla 2016 vibes med massa konstiga och tråkiga fel. LED framlamporna verkar också fortsätta in i nästa refresh. Inredningen verkar hålla samma standard som tidigare. "As designed" är nog många som kommer få höra om sin Plaid. Yoken verkar flagna också efter 10000km :lol:

IMG_3282.jpg
IMG_1682.jpg
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.279330/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ms.266003/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ce.285076/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rs.282451/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ap.284906/

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... em.246427/

Den enda Teslan jag haft som inte haft ett enda problem (ta i trä) är vår MYP. 1870 felfria mil, med snittförbrukning på 168Wh/km.
Skriv svar