Sida 2 av 2

Re: V2G vilka?

Postat: 16 sep 2022 13:55
av flipmac
Ett antal VAG-bilar ska väl få V2G under 2022/2023 även om det varit väldigt tyst om det senaste månaderna. Annars verkar det som att det är laddboxar med funktionen som är det stora problemet snarare än bilarna?

Re: V2G vilka?

Postat: 16 sep 2022 16:25
av R_Edvinsson
flipmac skrev:
Ett antal VAG-bilar ska väl få V2G under 2022/2023 även om det varit väldigt tyst om det senaste månaderna. Annars verkar det som att det är laddboxar med funktionen som är det stora problemet snarare än bilarna?
Inte sett någonstans hur dessa V2G lösningar skall implementeras och om det är AC eller DC baserat, dvs om laddaren i bilen kan arbeta baklänges eller om man måste ha en inverter på väggen hemma.

Oavsett är det tyvärr inget snack om just V2L för just MEB bilarna. :(

Re: V2G vilka?

Postat: 16 sep 2022 18:13
av Off Grid Byggaren
Finns faktiskt till Nissan Leaf också.

Ska funka från årsmodell 2013 och nyare.

https://www.fermataenergy.com/news-pres ... -in-the-us

Re: V2G vilka?

Postat: 16 sep 2022 18:52
av flipmac
R_Edvinsson skrev:
flipmac skrev:
Ett antal VAG-bilar ska väl få V2G under 2022/2023 även om det varit väldigt tyst om det senaste månaderna. Annars verkar det som att det är laddboxar med funktionen som är det stora problemet snarare än bilarna?
Inte sett någonstans hur dessa V2G lösningar skall implementeras och om det är AC eller DC baserat, dvs om laddaren i bilen kan arbeta baklänges eller om man måste ha en inverter på väggen hemma.

Oavsett är det tyvärr inget snack om just V2L för just MEB bilarna. :(
ID buzz har ett tillägg med 230V under passagerarsätet. Dock bara 300W enligt vissa så i praktiken helt oanvändbart som V2L.

Re: V2G vilka?

Postat: 18 sep 2022 08:44
av PeteAstro
Fisker Ocean kommer med några olika varianter:

PowerBank-system
PowerShare-laddning mellan bilar PowerHouse-funktion för Vehicle-to-Home Externt eluttag

Oklart hur det ska fungera eller hur mycket kräm man får ut i uttaget.

Re: V2G vilka?

Postat: 20 sep 2022 23:17
av Zalman3
Ferroamp och V2G.

Re: V2G vilka?

Postat: 06 okt 2022 11:56
av Zalman3
Fler Bilägare vill utnyttja V2L.
Screenshot_20221006-115125_Facebook.jpg

Re: V2G vilka?

Postat: 06 okt 2022 20:15
av nek0
Zalman3 skrev:
Fler Bilägare vill utnyttja V2L.
Screenshot_20221006-115125_Facebook.jpg
Ja med eldrör kan han värma både huset och trädgården :lol:

Re: V2G vilka?

Postat: 11 okt 2022 15:59
av Anonym
Nya Volvo EX90 kommer kunna V2L

Re: V2G vilka?

Postat: 11 okt 2022 16:41
av Bjelke
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)

Re: V2G vilka?

Postat: 11 okt 2022 16:44
av chaffis75
Bjelke skrev:
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
Jo jag hade nog kunnat tänka mig betala föe v2l däremot v2g är inte intressant idag för mig åtminstone.

Re: V2G vilka?

Postat: 11 okt 2022 16:53
av Bjelke
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
Jo jag hade nog kunnat tänka mig betala föe v2l däremot v2g är inte intressant idag för mig åtminstone.
Samma här, men framöver kommer jag nog att tänka om vad gäller V2G men det hänger på ”priset” osv.
V2L hade jag väldigt gärna haft redan nu :)

Re: V2G vilka?

Postat: 11 okt 2022 16:56
av chaffis75
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Man undrar ju när V2L blir mer eller mindre standard på elbilar, åtminstone som tillval…?
Jag tror det blir väldigt snart iaf :)
Jo jag hade nog kunnat tänka mig betala föe v2l däremot v2g är inte intressant idag för mig åtminstone.
Samma här, men framöver kommer jag nog att tänka om vad gäller V2G men det hänger på ”priset” osv.
V2L hade jag väldigt gärna haft redan nu :)
Jo v2g handlar ju om ekonomi och vad man kan tjäna på de men v2l är mer en praktisk sak man kan ha nytta av själv. Så egentligen vämdigt olika saker även om de tekniskt är ganska lika.

Re: V2G vilka?

Postat: 11 okt 2022 18:52
av Bjelke
Amen… som man brukar säga :)

Re: V2G vilka?

Postat: 27 okt 2022 15:51
av Anonym
https://www.cleanenergyreviews.info/blo ... 2g-v2h-v2l

Lite information om dom olika varianterna om någon vill läsa :)

Re: V2G vilka?

Postat: 27 okt 2022 16:11
av Zalman3
Screenshot_20221027-160928_Chrome.jpg
Bild från länken ovan.

Re: V2G vilka?

Postat: 08 nov 2022 18:54
av Olof Tenghoff
Bilar med V2L har en liten off the shelf växelriktare inbyggd i bilen. Har jag fattat rätt?
Skälet till att Bidirectional-bilarna med rejäl effekt istället kräver extern växelriktare är att det skulle bli för tungt och dyrt att bygga in en så stor enhet som krävs.

Lucid har bi-directional funktion inbyggt i bilen vilket jag tyckte var lite intressant, dock inte i Europa än. Ta en titt på denna videosnutt:



Fördelen blir att man återanvänder bilens omvandlare istället för att ha en separat växelriktare i huset, och får rejält med effekt, i samma storleksordning som laddeffekten.

Modern kontrollteknik har kommit så långt att spänningsomvandling och lik/växelriktning kan skapas i samma steg, vilket jag tror att han, lite förenklat, egentligen säger i videon. Denna IEEE-artikel förklarar den trenden för den som är nyfiken. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp ... er=9082296.

Poängen med inlägget är: Om V2G blir tillräckligt efterfrågat så kanske dubbelriktat inbyggt bilen blir ett vanligt tillval slut. De stationära V2G-växelriktarna som säljs nu blir i så fall obsoleta, eller vad tror ni?

Så här kan en trefas dubbelriktad laddare se ut:
Screen Shot 2022-11-08 at 11.52.33 AM.png

Re: V2G vilka?

Postat: 30 nov 2022 14:01
av MrRun
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?

Re: V2G vilka?

Postat: 30 nov 2022 15:25
av iAkita
MrRun skrev:
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Finns ingen jord vid V2L vad jag förstår.

Re: V2G vilka?

Postat: 30 nov 2022 20:33
av Bjelke
iAkita skrev:
MrRun skrev:
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Finns ingen jord vid V2L vad jag förstår.
Precis, det skulle behövas en egen jordning för att fylla en funktion med en jfb, men ändå känns det som att
en läckström någonstans (mot den lokala jorden i systemet) borde väl kunna uppstå och då detekteras
ändå, eller? :lol: Nu blev jag osäker ju…

Re: V2G vilka?

Postat: 30 nov 2022 20:36
av LarsOJ
Bjelke skrev:
iAkita skrev:
MrRun skrev:
Med elpriserna som är nu så börjar man ju bli riktigt sugen på att installera ett antal vägguttag inne som får el från bilen. Men behöver/"är det någon mening" att sätta en jfb? Är det någon som har en sån liten jfb man sätter i uttag och testat om den löser ut vid test när man kör V2L? Gör den det antar jag att det kan vara bra att ha en jfb av något slag. Gör den inte det så går det inte att få något skydd mot jordfel?
Finns ingen jord vid V2L vad jag förstår.
Precis, det skulle behövas en egen jordning för att fylla en funktion med en jfb, men ändå känns det som att
en läckström någonstans (mot den lokala jorden i systemet) borde väl kunna uppstå och då detekteras
ändå, eller? :lol: Nu blev jag osäker ju…
Kopparspett/jordtag i elintaget på huset.

Re: V2G vilka?

Postat: 30 nov 2022 21:24
av mati
En jobbarkompis som i grunden är elektriker menar att V2L är totalt livsfarligt och borde förbjudas eftersom det saknas jordning. Nu tillhör han den sortens människor som gärna svartmålar saker och ting och han har en tendens att överreagera. Eftersom jag vet detta är jag inte direkt livrädd när jag använder V2L funktionen i min bil. Och de biltillverkare som håller på med detta är ju inga idioter direkt. Det är ju dessutom ett problem som borde rimligen finnas i andra sammanhang också. Men ändå en intressant tanke. Ska man tjonga ett järnspett i backen så man har riktig jordning när man kör V2L? Eller blir bilen ledsen då?

Re: V2G vilka?

Postat: 01 dec 2022 09:19
av MrRun
Om man läser tråden här https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... tt.435856/ så verkar man komma fram till att det borde finnas någon sorts isolationsövervakning i bilen och att man ska nog inte försöka fixa någon egen jordning i form av jordspett eller så.
Jord i V2L-uttaget verkar vara ansluten till bilens chassie.

Iaf så får vi se vad elektrikern säger, jag har meddelat mina önskemål med lite uttag här och där i huset så att jag har möjlighet att driva flera basfunktioner med bilen. Han skulle läsa på lite kring personskydd i bilen/regler osv. Det är ju ny teknik även för elektriker det här. :)

Re: V2G vilka?

Postat: 01 dec 2022 09:47
av R_Edvinsson
MrRun skrev:
Om man läser tråden här https://www.byggahus.se/forum/threads/k ... tt.435856/ så verkar man komma fram till att det borde finnas någon sorts isolationsövervakning i bilen och att man ska nog inte försöka fixa någon egen jordning i form av jordspett eller så.
Jord i V2L-uttaget verkar vara ansluten till bilens chassie.

Iaf så får vi se vad elektrikern säger, jag har meddelat mina önskemål med lite uttag här och där i huset så att jag har möjlighet att driva flera basfunktioner med bilen. Han skulle läsa på lite kring personskydd i bilen/regler osv. Det är ju ny teknik även för elektriker det här. :)
Man måste verkligen ha tungan rätt i mun när man kopplar in en V2L matning in i ett hus.

Oavsett vad du får för information från internet så är det krav idag på JFB vid nyinstallationer, och ett monterat uttag anslutet till bilen är en nyinstallation i alla bemärkelser.

Dvs skall du mata huset, mer än via en lös stickpropp, ja då behöver det ske via en egen central med jordfelsbrytare ich med separat jordspett eller anslutning till husets befintliga jordtag.

Vidare är det otroligt viktigt att detta aldrig kan få kontakt med övriga husets inkommande matning då det skulle kunna skapa backspänning ut på nätet vid ett eventuellt strömavbrott.
Du kan även behöva meddela nätägaren att det finns reservkraft och förmodligen vill de även besiktiga anläggningen.
Jordtagsvärde är tex något som alltid efterfrågas men ofta missas.

Vi hade det uppe på utbildningen för något år sedan och det är absolut ingen enkel nöt att knäcka på ett godkänt sätt, och det saknas föreskrifter specifikt för V2L utan här får man gå helt på reglerna om reservkraft som är väldigt tydliga med vad som krävs.