Fast då ska man ju inte prata med mig. Antingen förgör jag dem med fakta eller så idiot förklara jag dem i mitt huvud. Om de vill sitta och mysa med sina åsikter får de väl söka upp B2.0.Fredrik j skrev:Som sagt, bara för man hör folk säga det behöver ju inte betyda att det är vad dom egentligen tror.Teslaspolen skrev:Tyvärr är det många som tror det. Man har ju alltid hört att man ska använda det man redan har och inte köpa nya saker hela tiden, så då har det (felaktigt) applicerats på alla områden. Trots att utsläppsproblemet är ju vid drift, inte tillverkning.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Moderator: Redaktion
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Hur tänkte du dig att det skulle fungera? Om någon vill importera en begagnad dieselbil från Sverige ska staten kliva in, köpa bilen, skrota den och leverera en elbil istället?LarsL skrev:Ja, det hade varit det bästa för miljön och för deras långsiktiga ekonomi och oberoende. Helst ska de så klart tillverka dessa billiga elbilar själva i deras egna länder. Att skicka ner nya dieselbilar som kommer rulla i 20-30 år till utan problem är en riktig björntjänst. Lite som om vi åkt ner under 90-talet och dragit telefonledningar istället för att skicka ner sälja billiga mobiler till dem.Fredrik j skrev:Så vi ska både skrota nya bilar och förse andra länder med billiga bilar?LarsL skrev:Om vi exporterar våra ”nya” fossilbilar istället för att skrota dem så kommer de användas längre i de andra länderna än vad de bilar de har nu kommer att göra, vilket alltså blir dåligt eftersom fossilbilar har störst utsläpp när de används. Det bästa är ju om dessa ”fattiga” länder kan få billiga elbilar som de kan driva med solceller och därmed göra sig oberoende.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
1,4 miljarder bilar... Mycket miljö och många krockoffer som kan sparas ifall vi skär i botten istället för toppen av den fordonsparken i väntan på att det faktiskt finns elbilar nog att ersätta dessa.LarsL skrev:Om vi exporterar våra ”nya” fossilbilar istället för att skrota dem så kommer de användas längre i de andra länderna än vad de bilar de har nu kommer att göra, vilket alltså blir dåligt eftersom fossilbilar har störst utsläpp när de används. Det bästa är ju om dessa ”fattiga” länder kan få billiga elbilar som de kan driva med solceller och därmed göra sig oberoende.
En mekaniker på landsbygden tjänar väl på sin höjd några enstaka 100 dollar i månaden så det är inga problem att hålla igång gamla lik till bilar för att man inte har råd att köpa nyare. En massiv satsning på elbilar i västvärlden sänker priset på de begagnade fossilbilarna som på allvar då kan konkurrera ut den värsta skiten genom att bilarna kan gå igenom landets näringskedja.
Inget ger så mycket perspektiv som att se fordon med svart rök
Senast redigerad av Franz, redigerad totalt 1 gånger.
Driver sajten Car.info
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Det är hur rimligt som helst och alls inget hyckleri. Det är ju dieselbilar som gör luften dålig på sina håll. Eller ska man behöva flytta till Abisko för att få vara dieselkritisk?Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 2 gång.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Jag tror gemene man stirrar sig blind på inköpspriser och inser inte hur mycket billigare det kan vara med elbil.LarsL skrev:Jag provade fossilbil förra veckan då min Model S är på lackering. Det var den minsta lilla skitbil som finns att få tag på, precis bara steget upp från mopedbil som ungarna sa. Den drog faktiskt inte särskilt mycket soppa men det skulle ändå kosta mig minst 2600kr/månad i bränsle och då gjorde vi bara nödvändiga resor med bilen. Frågan borde inte vara har du råd med elbil utan hur tusan har du råd med fossilbil?
Jag kan erkänna att jag själv inte räknade på det förrän nu *efter* vi skaffat elbil, och vart ganska fövånad hur stor skillnaden faktiskt är.
Vårt bilanvändande består till 90% av skjutsande av ungar runtomkring och resterande 10% är resor < 30mil, så när vi stod inför att byta ut vår gamla fossilbil så var valet att köpa elbil ganska klart.
Sen hatar både jag och min fru att "vardagstanka" bilen, de 10 minuterna extra det kan ta att köra en omväg förbi en mack och tanka kan ibland vara det som får vardagspusslet att fallerera.
Ska bli skönt att slippa "bråken" om att den andra undsluppit sig att tanka bilen igen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Den ekonomiska delen har jag tänkt att "Jo, det är väl billigare att köra på el, men då ska man väl köra rätt mycket för att det ska göra någon större skillnad".
Men, när jag räknade på det nu så fick jag det till att vi tankade för ungefär 2000 kr/mån med fossilbilen, för de 2000 kronorna kan vi köra elbilen hela året (om all laddning sker hemma).
Det är 22 000 kr/år i besparingar, säkert inget nytt för er, men jag vart faktiskt förvånad att det var så stor skillnad.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Jag tänker så härFredrik j skrev:Hur tänkte du dig att det skulle fungera? Om någon vill importera en begagnad dieselbil från Sverige ska staten kliva in, köpa bilen, skrota den och leverera en elbil istället?
1. Jag köper dyra elbilar så att det finns ekonomi hos tillverkarna för att göra billigare bilar. Tekniken utvecklas och skapar möjlighet att göra billigare bilar. De billiga bilarna behöver ju inte alls ha de funktioner som mina bilar har de räcker ju med en enkel elmotor, controller och ett batteri.
2. När jag är färdig med min diesel bil så ska jag fundera på om jag ska skrota den eller sälja. Får jag mycket pengar för den så kanske det är bättre att sälja den än att skrota, jag kan ju använda pengarna för att köpa flera nya elbilar. Men en dålig bil som jag kanske får 5-10000kr för väljer jag nog att skrota istället.
3. Staten kan erbjuda högre skrotnings bonus för fossilbilar om du köper en elbil istället. Sätt undan 10-20 000kr av bonusen till en sådan här del? Jag skulle förlora på det eftersom jag inte längre äger en fossilbil… men det går ju alltid att gå runt. Hur som helst så försvinner en fossilbil från marknaden.
Men allt detta är ju teknisk diskussion och nu pratade vi om vad som var rätt ur miljösynpunkt och då är det mer rätt att skrota en fossilbil än att ha den kvar. Om vi bara flyttar bilen så har vi inte gjort någon nytta.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Ja om det handlar om den svenska staten så går det nog, tillräckligt få skulle protestera och MSM-journalisterna som redan idag missköter sitt jobb skulle inte ta upp det och ställa någon politiker till svars heller. Tror jag.Fredrik j skrev:Hur tänkte du dig att det skulle fungera? Om någon vill importera en begagnad dieselbil från Sverige ska staten kliva in, köpa bilen, skrota den och leverera en elbil istället?LarsL skrev:Ja, det hade varit det bästa för miljön och för deras långsiktiga ekonomi och oberoende. Helst ska de så klart tillverka dessa billiga elbilar själva i deras egna länder. Att skicka ner nya dieselbilar som kommer rulla i 20-30 år till utan problem är en riktig björntjänst. Lite som om vi åkt ner under 90-talet och dragit telefonledningar istället för att skicka ner sälja billiga mobiler till dem.Fredrik j skrev:Så vi ska både skrota nya bilar och förse andra länder med billiga bilar?LarsL skrev:Om vi exporterar våra ”nya” fossilbilar istället för att skrota dem så kommer de användas längre i de andra länderna än vad de bilar de har nu kommer att göra, vilket alltså blir dåligt eftersom fossilbilar har störst utsläpp när de används. Det bästa är ju om dessa ”fattiga” länder kan få billiga elbilar som de kan driva med solceller och därmed göra sig oberoende.
MEN om man nu verkligen vill hjälpa till så råder jag att man gör det själv, ev kan man såklart i dagens informationssamhälle visa upp sin bästa sida och inspirera andra att göra likadant så att det blir en folkrörelse. typ.
Så ta och köp en ny elbil till dig själv och ge din gamla fossilare till någon i tex Rumänien, Moldavien eller Ukraina. Skrota ut dennes 30+ år till bil. Sen om 2-9 år när du ska köpa en ny bil igen så köp återigen en ny elbil till dig själv och ge den nuvarande 2-9 år gamla elbilen till den du gav din fossilare förra gången.
Tar det emot att ge den 2-9 år gamla elbilen i gåva så sälj den på Blocket så kanske någon svenne som har fossilare kan uppgradera sig till elbil.
Har man som jag inte råd med sådana dyra inköp och gåvor så kan man hjälpa någon fattig på plats med en bunt sedlar. Det har jag både haft råd med och gjort. Synnerligen glada och förvånade miner när vanligt folk ger vanlig folk (men riktigt fattiga) pengar för inget tillbaka. Som pricken över i:et så betalar man ingen hjälporganisations egna löner, lokaler och vinster utan man får fram 100% av gåvan till mottagaren, den som faktiskt ÄR i behov av hjälp). När myndigheterna nu verkar besluta om att öppna upp samhället så kommer detta även kunna genomföras praktiskt om man vill!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Nej du behöver inte flytta så långt som till Abisko. Det räcker att lämna storstan.Elof skrev:Det är hur rimligt som helst och alls inget hyckleri. Det är ju dieselbilar som gör luften dålig på sina håll. Eller ska man behöva flytta till Abisko för att få vara dieselkritisk?Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Mina fetningar i texten ovan.LarsL skrev:Jag tänker så härFredrik j skrev:Hur tänkte du dig att det skulle fungera? Om någon vill importera en begagnad dieselbil från Sverige ska staten kliva in, köpa bilen, skrota den och leverera en elbil istället?
1. Jag köper dyra elbilar så att det finns ekonomi hos tillverkarna för att göra billigare bilar. Tekniken utvecklas och skapar möjlighet att göra billigare bilar. De billiga bilarna behöver ju inte alls ha de funktioner som mina bilar har de räcker ju med en enkel elmotor, controller och ett batteri.
2. När jag är färdig med min diesel bil så ska jag fundera på om jag ska skrota den eller sälja. Får jag mycket pengar för den så kanske det är bättre att sälja den än att skrota, jag kan ju använda pengarna för att köpa flera nya elbilar. Men en dålig bil som jag kanske får 5-10000kr för väljer jag nog att skrota istället.
3. Staten kan erbjuda högre skrotnings bonus för fossilbilar om du köper en elbil istället. Sätt undan 10-20 000kr av bonusen till en sådan här del? Jag skulle förlora på det eftersom jag inte längre äger en fossilbil… men det går ju alltid att gå runt. Hur som helst så försvinner en fossilbil från marknaden.
Men allt detta är ju teknisk diskussion och nu pratade vi om vad som var rätt ur miljösynpunkt och då är det mer rätt att skrota en fossilbil än att ha den kvar. Om vi bara flyttar bilen så har vi inte gjort någon nytta.
Övre fetningen; Tyvär så har inte biltillverkarrna resonerat så, i alla fall inte ide som säljer bilar i norra europa. Har försökt för flera år sedan att påtala just detta men det har varit totalt ointresse av att sälja billiga /enkla bilar.
Ev undantaget är Renault Twizy... men det är ju ett gränsfall till bil...
Nedre fetingen; Det är ju just det som är det viktiga, att vi inte fortsätter använda ALLA fossilare, utan att vi tar bort den värsta/sämsta. OCH i den andra (nytillverkade delen) så stoppar vi helst av allt in en elbil.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Menar du att jag är en hycklare för att jag bor i en storstad och ogillar dieselavgaser? Är det så har jag förlorat all respekt för dig. Är kineser i Kina som ogillar diktatur också hycklare?Fredrik j skrev:Nej du behöver inte flytta så långt som till Abisko. Det räcker att lämna storstan.Elof skrev:Det är hur rimligt som helst och alls inget hyckleri. Det är ju dieselbilar som gör luften dålig på sina håll. Eller ska man behöva flytta till Abisko för att få vara dieselkritisk?Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.carl-pedal skrev:Jag tror snarare att avgasbilsägare inte fattar hur mycket avgaserna sabbar miljö och hälsa. Plus vanföreställningar om att det går åt många barn för varje elbil som tillverkas. Och ett halvt barn per kwh el som förbrukas.Fredrik j skrev:Det finns väl ingen som kör dieselbil för att den är ett bättre miljöval? Finns det någon som tror det?
Det är väl tvärtom mer logiskt att man är emot dieselbilar om man faktiskt bor i en storstad och drabbas av nackdelarna? Ute på landet så blir ju inte luften dålig av några enstaka bilar ändå så där är det inte ett så stort argument.
Angående den andra biten så var luftkvaliteten faktiskt en orsak till att vi flyttade ut från stan. Vi bodde längs Kungsgatan i Uppsala förut och det blev alldeles svart runt inluftsventilerna i lägenheten trots att det satt stora filteranläggningar på taket på den alldeles nybyggda fastigheten. Så allt var tipp topp modernt. Jag tyckte det var lite obehagligt faktiskt. Särskilt när vi fick barn.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Nej. Jag menar att det är hyckleri att anse att andra ska ändra beteende och behov medans man själv anser att man har rätten att bestämma vad man själv ska ta till för åtgärder.Elof skrev:Menar du att jag är en hycklare för att jag bor i en storstad och ogillar dieselavgaser? Är det så har jag förlorat all respekt för dig. Är kineser i Kina som ogillar diktatur också hycklare?Fredrik j skrev:Nej du behöver inte flytta så långt som till Abisko. Det räcker att lämna storstan.Elof skrev:Det är hur rimligt som helst och alls inget hyckleri. Det är ju dieselbilar som gör luften dålig på sina håll. Eller ska man behöva flytta till Abisko för att få vara dieselkritisk?Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
Nej jag tycker inte en regimkritisk kines är en hycklare. Möjligen kan jag tycka att en svensk storstadsbo som förfasar sig över sin hälsa och jämför det med kinesens situation har en någon skev och självcentrerad bild.
Möjligen är det också hyckleri att förlora all respekt för någon som har en annan uppfattning.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Om ni ändå tänker ge bort bilen eller sälja den för några tusen på blocket så är det bättre att skrota den. Om ni ger bort den så tillför ni bara en bil som kommer rulla många år till. Hoppas detta resonemang är tydligt och begripligt.
Skillnaden mellan en ny bil och en gammal fossilbil är marginell. En ny bil drar kanske 0,5 l/mil medan en gammal drar 0,8 eller kanske möjligen 1 l/mil. Det har liksom inte varit någon direkt revolution där, även om fossiltillverkarna vill få er att tro det. Skrota alltså bort bilen om du har ekonomisk möjlighet att göra det.
Tror ni att personen i Ukraina(?) som köper din bil skrotar sin bil? Nej den säljs så klart vidare och fortsätter rulla på.
Skillnaden mellan en ny bil och en gammal fossilbil är marginell. En ny bil drar kanske 0,5 l/mil medan en gammal drar 0,8 eller kanske möjligen 1 l/mil. Det har liksom inte varit någon direkt revolution där, även om fossiltillverkarna vill få er att tro det. Skrota alltså bort bilen om du har ekonomisk möjlighet att göra det.
Tror ni att personen i Ukraina(?) som köper din bil skrotar sin bil? Nej den säljs så klart vidare och fortsätter rulla på.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
LarsL skrev:Om ni ändå tänker ge bort bilen eller sälja den för några tusen på blocket så är det bättre att skrota den. Om ni ger bort den så tillför ni bara en bil som kommer rulla många år till. Hoppas detta resonemang är tydligt och begripligt.
Skillnaden mellan en ny bil och en gammal fossilbil är marginell. En ny bil drar kanske 0,5 l/mil medan en gammal drar 0,8 eller kanske möjligen 1 l/mil. Det har liksom inte varit någon direkt revolution där, även om fossiltillverkarna vill få er att tro det. Skrota alltså bort bilen om du har ekonomisk möjlighet att göra det.
Tror ni att personen i Ukraina(?) som köper din bil skrotar sin bil? Nej den säljs så klart vidare och fortsätter rulla på.
Fast om den där Ukrainaren får en bil med katalysator istället för sin gamla Vaz så kanske det ändå är en vinst för lokalmiljön där i Ukraina?
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Även i Ukraina resonerar man så att lagning av en befintlig bil jämförs mot att köpa en nyare sådan. Det är bara det att ekonomin är annorlunda så att den nivån är mycket lägre än den vi har. Ju fler bättre bilar det finns att tillgå desto mer fördelaktigt blir det att byta upp sig.LarsL skrev:Om ni ändå tänker ge bort bilen eller sälja den för några tusen på blocket så är det bättre att skrota den. Om ni ger bort den så tillför ni bara en bil som kommer rulla många år till. Hoppas detta resonemang är tydligt och begripligt.
Skillnaden mellan en ny bil och en gammal fossilbil är marginell. En ny bil drar kanske 0,5 l/mil medan en gammal drar 0,8 eller kanske möjligen 1 l/mil. Det har liksom inte varit någon direkt revolution där, även om fossiltillverkarna vill få er att tro det. Skrota alltså bort bilen om du har ekonomisk möjlighet att göra det.
Tror ni att personen i Ukraina(?) som köper din bil skrotar sin bil? Nej den säljs så klart vidare och fortsätter rulla på.
Driver sajten Car.info
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
När det gäller superbilliga elbilar så kolla på Aliexpress eller Banggood. Det går att få tag i väldigt billiga motorer med controllers och batterier om du vill ha en bil av typen Tuck-tuck. Den funkar ju utmärkt i varmare klimat för kortare resor. Dessutom skulle de lätt kunna ladda upp den igen med solceller. Att ge dessa människor våra gamla fossiler är verkligen inte en väg framåt.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Ja, precis de tänker precis som ni gör här. De skickar vidare den till något annat land som sedan skickar till nästa osv. De där nere hade istället mått bättre av att direkt gå till el drivet istället för att sponsras med våra rester.Franz skrev:Även i Ukraina resonerar man så att lagning av en befintlig bil jämförs mot att köpa en nyare sådan. Det är bara det att ekonomin är annorlunda så att den nivån är mycket lägre än den vi har. Ju fler bättre bilar det finns att tillgå desto mer fördelaktigt blir det att byta upp sig.
Vi som personer bör alltså tänk att om vi kan så ska vi skrota bilen. Vi kan inte lita på att andra med sämre ekonomi ska ta på sig det ansvaret.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Så kör vidare i Ladan från 90-talet som drar 1,5 liter milen (+ oväntat mycket olja), utan vettig rening och airbags tills dess at det finns en bra elbil istället för att köpa en 20 år gammal Volvo då?LarsL skrev:Ja, precis de tänker precis som ni gör här. De skickar vidare den till något annat land som sedan skickar till nästa osv. De där nere hade istället mått bättre av att direkt gå till el drivet istället för att sponsras med våra rester.Franz skrev:Även i Ukraina resonerar man så att lagning av en befintlig bil jämförs mot att köpa en nyare sådan. Det är bara det att ekonomin är annorlunda så att den nivån är mycket lägre än den vi har. Ju fler bättre bilar det finns att tillgå desto mer fördelaktigt blir det att byta upp sig.
Vi som personer bör alltså tänk att om vi kan så ska vi skrota bilen. Vi kan inte lita på att andra med sämre ekonomi ska ta på sig det ansvaret.
Driver sajten Car.info
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Nu finns det ju varken produktionskapacitet eller infrastruktur för en sån snabb omställning.LarsL skrev:Ja, precis de tänker precis som ni gör här. De skickar vidare den till något annat land som sedan skickar till nästa osv. De där nere hade istället mått bättre av att direkt gå till el drivet istället för att sponsras med våra rester.Franz skrev:Även i Ukraina resonerar man så att lagning av en befintlig bil jämförs mot att köpa en nyare sådan. Det är bara det att ekonomin är annorlunda så att den nivån är mycket lägre än den vi har. Ju fler bättre bilar det finns att tillgå desto mer fördelaktigt blir det att byta upp sig.
Vi som personer bör alltså tänk att om vi kan så ska vi skrota bilen. Vi kan inte lita på att andra med sämre ekonomi ska ta på sig det ansvaret.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Ska man vara så reaktionär kanske man bara ska skänka sin bil till någon som behöver den bättre och anpassa sitt liv efter att inte ha bil alls. Men det är ju inget kul. Då är det bättre att någon annan förändrar.MWall skrev:Nu finns det ju varken produktionskapacitet eller infrastruktur för en sån snabb omställning.LarsL skrev:Ja, precis de tänker precis som ni gör här. De skickar vidare den till något annat land som sedan skickar till nästa osv. De där nere hade istället mått bättre av att direkt gå till el drivet istället för att sponsras med våra rester.Franz skrev:Även i Ukraina resonerar man så att lagning av en befintlig bil jämförs mot att köpa en nyare sådan. Det är bara det att ekonomin är annorlunda så att den nivån är mycket lägre än den vi har. Ju fler bättre bilar det finns att tillgå desto mer fördelaktigt blir det att byta upp sig.
Vi som personer bör alltså tänk att om vi kan så ska vi skrota bilen. Vi kan inte lita på att andra med sämre ekonomi ska ta på sig det ansvaret.
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Det där är inte sant och det vet du. Mina bilar som jag hade som ung och som var från 70-talet drog 0,8-1 liter/mil. Det har alltså inte hänt så särskilt mycket.Franz skrev:Så kör vidare i Ladan från 90-talet som drar 1,5 liter milen (+ oväntat mycket olja), utan vettig rening och airbags tills dess at det finns en bra elbil istället för att köpa en 20 år gammal Volvo då?
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Det är en skillnad mellan vad man kan och har möjlighet att göra och vad man faktiskt borde göra. Men det skillnaden tror jag faktiskt att ni förstår?
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Fredrik j skrev:Nej. Jag menar att det är hyckleri att anse att andra ska ändra beteende och behov medans man själv anser att man har rätten att bestämma vad man själv ska ta till för åtgärder.Elof skrev:Menar du att jag är en hycklare för att jag bor i en storstad och ogillar dieselavgaser? Är det så har jag förlorat all respekt för dig. Är kineser i Kina som ogillar diktatur också hycklare?Fredrik j skrev:Nej du behöver inte flytta så långt som till Abisko. Det räcker att lämna storstan.Elof skrev:Det är hur rimligt som helst och alls inget hyckleri. Det är ju dieselbilar som gör luften dålig på sina håll. Eller ska man behöva flytta till Abisko för att få vara dieselkritisk?Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
Nej jag tycker inte en regimkritisk kines är en hycklare. Möjligen kan jag tycka att en svensk storstadsbo som förfasar sig över sin hälsa och jämför det med kinesens situation har en någon skev och självcentrerad bild.
Möjligen är det också hyckleri att förlora all respekt för någon som har en annan uppfattning.
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Med dagens bilflotta så är ju den lokala miljön sämre i storstäder än på landet, men om alla skulle flytta ut på landet så skulle miljön totalt förstås bli sämre, inte bättre.Fredrik j skrev:Finns också gott om hyckleri. Folk som förfasar sig över dieselbilens effekt på hälsan men lik förbannat väljer att bo med sina barn i en storstad.
Man kan förstås diskutera hälsoeffekterna av att bo i en storstad, men ett av skälen till att jag bor i lägenhet i storstad (Stockholm) är att min påverkan på miljö och klimat är betydligt mindre än om jag hade bott i villa i närförort.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Bäst för klimatet är att skrota fossilbilar
Vitsen med att skänka/sälja billigt till ett land med äldre bilpark är ju inte att tillföra ytterligare ett fordon, utan att byta ut det sämre fordonet mot ett som är bättre. Och självklart att skrota ut det gamla, dvs nolla dess framtida utsläpp. Annars är det ju lika dumt som att gå över ån efter vatten.
Skulle man vinna på Eurojackpott och vara riktigt miljöfanatisk så skulle man ju kunna köpa elbilar för hela vinsten och skänka dom till de som kan ge absolut sämsta möjliga bil (som skrotas ut) i utbyte mot en sprillans ny elbil.
Men nu vinner få miljöfanatiker på Eurojackpott och det är även få vanliga människor som kan tänka sig att ge bort en helt ny elbil till en främmande person som då skulle kunna skrota ut sin nuvarande miljöbomb helt.
Så då återstår någon form av mittemellan och där vet jag att det finns många gamla bilar som miljön skulle må bättre av att de byts ut mot en bil som är visserligen inte ny och inte eldriven, men som inte spyr ut lika mycket avgaser.
Tror man inte på det så rekommenderar jag vederbörande en resa till tex Rumänien, Moldavien och Ukraina så att vederbörande själv kan få se 60-70-80 och även 90talsbilar i varierande skick, i många fall nätt och jämnt fungerande med svenska mått mätt.
MVH PP.
Skulle man vinna på Eurojackpott och vara riktigt miljöfanatisk så skulle man ju kunna köpa elbilar för hela vinsten och skänka dom till de som kan ge absolut sämsta möjliga bil (som skrotas ut) i utbyte mot en sprillans ny elbil.
Men nu vinner få miljöfanatiker på Eurojackpott och det är även få vanliga människor som kan tänka sig att ge bort en helt ny elbil till en främmande person som då skulle kunna skrota ut sin nuvarande miljöbomb helt.
Så då återstår någon form av mittemellan och där vet jag att det finns många gamla bilar som miljön skulle må bättre av att de byts ut mot en bil som är visserligen inte ny och inte eldriven, men som inte spyr ut lika mycket avgaser.
Tror man inte på det så rekommenderar jag vederbörande en resa till tex Rumänien, Moldavien och Ukraina så att vederbörande själv kan få se 60-70-80 och även 90talsbilar i varierande skick, i många fall nätt och jämnt fungerande med svenska mått mätt.
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).