Effektavgift - jo tack!

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av LarsL »

Skaffa en laddbox med effektvakt tex Easee med Tibber och Watty eller Pulse. Då kan du ställa in den maxeffekt du vill att laddning och hus tillsammans ska dra. Skulle tex värmen gå igång så sänks laddströmmen under den tiden och din totala effekt ökar inte.

Det positiva med den här ändringen är ju att du utan att ta ut en elektriker kan påverka din nätavgift. Som det är idag så bestämmer jag att min säkring ska vara tex 20A och sedan får jag leva med det hela tiden även om jag bara utnyttjar det någon gång om året. Utnyttjar jaget däremot hela tiden jag då blir det nog sämre. Men då får man köpa lite teknik för att dra ner maxeffektensom tex Easee.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av mickeisol »

Ett råd till er som har effekt tariff är att skaffa hembatteri och typ systemet Home Assistant.

Hembatteri är 50% bidrag på (eg 50% av 97% av priset upp till en gräns jag inte kommer ihåg nu).

Tittade på ett sådant system hos en som hade installerat solceller och 23kwh batterier.

home assitant med koppling till norpool spotpriser, med optimering av laddning och förbrukning, hembatteriet gör att det jämnar ut effekttopparna (han har inte effektavgift, men det går att ställa in regler som hanterar detta). Han hade även styrning av laddströmmen till elbilen.

Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Med denna automation så har han kunnat sänka huvudsäkringen från 20A till 16A fastän han har värmepump och elbil.

Obs! det är ingen nätavgift på inmatningsabonnemanget (endast eventuellt en mätavgift kallades det förut på ifall man överproducerar).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av fth »

mickeisol skrev:
Ett råd till er som har effekt tariff är att skaffa hembatteri och typ systemet Home Assistant.

Hembatteri är 50% bidrag på (eg 50% av 97% av priset upp till en gräns jag inte kommer ihåg nu).

Tittade på ett sådant system hos en som hade installerat solceller och 23kwh batterier.

home assitant med koppling till norpool spotpriser, med optimering av laddning och förbrukning, hembatteriet gör att det jämnar ut effekttopparna (han har inte effektavgift, men det går att ställa in regler som hanterar detta). Han hade även styrning av laddströmmen till elbilen.

Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Med denna automation så har han kunnat sänka huvudsäkringen från 20A till 16A fastän han har värmepump och elbil.

Obs! det är ingen nätavgift på inmatningsabonnemanget (endast eventuellt en mätavgift kallades det förut på ifall man överproducerar).
Det är väl tyvärr fortfarande väldigt svårt att få ekonomi i batterier? Även om man köper elen när det är som billigast och säljer när den är dyrast året runt, får lägre effektavgift, och utnyttjar avdragen till max så killgissar jag att ROI ligger på 20-30 år, och det är nog längre än den användbara livstiden för batterierna.

Jag skulle själv mycket väl kunna tänka mig att installera batterier bara för sakens skull, det är ju kul att leta optimeringar, preppa för zombieapikalypsen, etc, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara lönsamt?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev:
mickeisol skrev:
Ett råd till er som har effekt tariff är att skaffa hembatteri och typ systemet Home Assistant.

Hembatteri är 50% bidrag på (eg 50% av 97% av priset upp till en gräns jag inte kommer ihåg nu).

Tittade på ett sådant system hos en som hade installerat solceller och 23kwh batterier.

home assitant med koppling till norpool spotpriser, med optimering av laddning och förbrukning, hembatteriet gör att det jämnar ut effekttopparna (han har inte effektavgift, men det går att ställa in regler som hanterar detta). Han hade även styrning av laddströmmen till elbilen.

Han laddade elbilen och hembatterierna allt vad som gick en natt när spotpriset var runt ett öre på natten för nån vecka sedan (med tanke på skatte reduktionen på 60 öre så fick han betalt för strömmen då), sen var spotpriset på över en krona några timmar senare nån dag, då tömdes batterierna just då.
Med denna automation så har han kunnat sänka huvudsäkringen från 20A till 16A fastän han har värmepump och elbil.

Obs! det är ingen nätavgift på inmatningsabonnemanget (endast eventuellt en mätavgift kallades det förut på ifall man överproducerar).
Det är väl tyvärr fortfarande väldigt svårt att få ekonomi i batterier? Även om man köper elen när det är som billigast och säljer när den är dyrast året runt, får lägre effektavgift, och utnyttjar avdragen till max så killgissar jag att ROI ligger på 20-30 år, och det är nog längre än den användbara livstiden för batterierna.

Jag skulle själv mycket väl kunna tänka mig att installera batterier bara för sakens skull, det är ju kul att leta optimeringar, preppa för zombieapikalypsen, etc, men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara lönsamt?

/fth
Vanligaste idag är ju att använda energilagret för att öka egenanvändningen av solel.

Risken är då att efter några regniga dagar är energilagret tomt, och då blir det ändå effektavgift.

Ska batteriet fyllas på med elnätsel så blir det ingen vidare ekonomi.

Så här såg min effektavgift ut för december, men har den som sagt endast 07:00-19:00 på vardager:
Dec_el.JPG
Här syns vilka nätter jag laddad elbilen, brukar köra endast med 3x8 A vilket ger cirka 5 kW. Med dygnet runt effektavgift hade det blivit kostsammare.
Dec_eff.JPG
Tittar jag på Juli månad, och laddning med 11 kW på en enda söndag, hade den blivit väldigt dyr med effektavgift.
Juli_eff.JPG
JONI
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 jan 2021 09:15

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av JONI »

MangeT skrev:
Varför måste alla ha på värmen när det är kallt ute? Vänta tills det är varmt ute istället när ingen annan har värmen på.

Förr kunde man ha behaglig innetemperatur och duscha när man ville, tvätta kläder när det behövdes men nu ska allt behöva planeras inte efter ens egna behov utan efter när el finns tillgängligt. Snart lite u-landsvarning på Sverige.
Häst o vagn och väderkvarnar är framtiden.
Glömde snabbtågen, ska bara hitta någon cementleverantör i Kina först.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av DrDR »

BosCar skrev:
DrDR skrev:
Tycker tvärtom att detta är rätt väg att gå. Jobbar i elbranschen och tyvärr visar alla rapporter jag läst att Mälardalsregionen och Malmö/Göteborg kommer att nå kapacitetstaket inom 5-10 år. Effektabbonnemang är ju redan vanligt (kanske vanligast) inom industrin, så varför inte för privatkonsumenter? Alternativet är ju att höja elnätsavgiften och överdimensionera det för maxtimmen. Detta kommer sannolikt bli ännu dyrare för genomsnittskonsumenten.

Sen borde de flesta kunna dra ner laddeffekten, det är väl inte så ofta man måste fulladda bilen på kortast möjliga tid?
Bara så vi inte missförstår varann: Visst måste elen kunna räcka till i (än så länge) befintligt nät. Vad jag kan undra är om "rätt väg" dit är att hysta in rejält med pengar från dem som varit förutseende nog att skaffa elbil?
Om jag landar efter långresa på kvällen och frun behöver bilen tidigt på morgonen - så är det väl ändå en trygghet att veta att hon kan ha bilen hela dagen. Jovisst, då får vi väl betala de extra 370 kronorna för den tryggheten. Ingen stor sak - det kanske inte händer varje månad - men något i principen skaver.
Jag menar inte att det är exakt rätt prismodell, det kanske t ex borde vara medelvärdet av 5 högsta timmarna per månad eller mellan kl 7-21 osv. Dock anser jag nog att det är i den riktiningen man bör gå. Sen förstår jag inte hur det blir 370 kr extra per månad. Laddar du alltid bilarna samtidigt som du har din maxtimme för övriga förbrukare?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har länge haft effektavgift.

Som exempel kan jag komma hem en fredag vid 12-tiden med 5% SoC efter en förmiddagsresa med tyngre släpkärra.

Om jag då skulle vilja åka till landet behövs 3 timmar laddning, skulle då kunna åka vid 15-tiden.

Men isåfall åker effektavgiften upp rejält för mig, jag har den avgiften mellan 07:00-19:00 vardagar

Ska jag istället optimera efter effektavgiften blir då bilen oanvändbar fram till kl 21:00

Nu inträffar detta max en gång varannan månad för min del.

Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift per kW inkl moms = 1226,50 kr. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)

Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.

Med effektavgift dygnet runt hade det inte spelat så stor roll, då får jag ju ändå betala den avgiften.
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av dhogborg »

Off Grid Byggaren skrev:
Om jag då laddar tre timmar dagtid under vinterhalvåret skulle det som värst bli 11 kW x 111,50 effektavgift per kW inkl moms = 1226,50 kr. (Det förutsätter att övrig elanvändning i huset är normal.)

Därför undviker jag laddning dagtid, den höga effektavgiften kompenseras till viss del med att jag har 0:- i överföringsavgift och en låg grundavgift.

Med effektavgift dygnet runt hade det inte spelat så stor roll, då får jag ju ändå betala den avgiften.
Du träffar mitt på min kritik mot Göteborg Energis nya effektavgift-modell. Den är dygnet runt, och visserligen lägre i taxa än många andra (35kr/kw) men jag kommer mer eller mindre vara tvungen att betala full avgift varje månad eftersom jag minst en natt per månad måste ladda med tämligen hög effekt för att få tillbaka 80-90% i batteriet innan det är dags att åka igen (ca 8 kw, vilket är max för boxen).

Dvs det blir inget incitament att sänka effekten, jag måste ändå betala.
Inte heller incitament att skifta effekt till låglast-period, jag kan tvärt om få billigare taxa om jag sänker effekten lite och fortsätter ladda rakt genom nätets höglastperiod på kvällen eller morgonen.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Klintan »

Blir ju galet om man åker och hälsar på någon med effektavgift och lånar ett trefasuttag ett par timmar. Räcker inte med att bjuda på en flaska vin som kompensation då.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av P951 »

Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Credde »

RagWal skrev:
Mickep skrev:
men om alla kommer vilja ladda på natten?
Laddning på natten är nog som en piss i Nilen i sammanhanget länge till.
Avspeglas i elpriset över dygnet: https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Effektproblematiken syns dock direkt återspeglad här.

Effektavgiften (tim-maxeffekt per månad) anser jag är lite för trubbig. Har väl lite att göra med vad som är lätt implementerbart också. Det är ju den relativt momentana maxeffekten man vill minska.

Än så länge vill man nog egentligen att alla som kan går över till nattladdning oavsett effekt.
Ser ju absolut inte roligt ut. Vill ju inte alls ladda med 90 öre/kWh på natten (känns sådär när man har 37 öre/kWh fastpris fram till 14/9 och sen gå till timpris... :evil: ). Just nu närmar även SE4 sig nästan priset elpriset i Tyskland...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av martinot »

Klintan skrev:
Blir ju galet om man åker och hälsar på någon med effektavgift och lånar ett trefasuttag ett par timmar. Räcker inte med att bjuda på en flaska vin som kompensation då.
Nej, detta kommer man nu få stoppa helt för elbilsbesökare (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Ferroamp har en fin växleriktare som kan kombineras med energilager.

Men effektavgiften beräknas på det verkliga effektuttaget från elnätet, skulle all förbrukning ligga på en, två eller tre faser spelar ingen som helst roll i det sammanhanget.

Det är med säkringstariff det kan vara intressant att flytta laster mellan faserna, eller om din elanslutning är klen och du har mycket stora 1-faslaster som körs samtidigt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Klintan skrev:
Blir ju galet om man åker och hälsar på någon med effektavgift och lånar ett trefasuttag ett par timmar. Räcker inte med att bjuda på en flaska vin som kompensation då.
Nej, detta kommer man nu få stoppa helt för elbilsbesökare (tyvärr).
För besökare funkar det hos mig i alla fall eftersom jag kommer begränsa laddströmmen genom boxen. Lurigare om man åker till någon annan och laddar, då gäller det att veta vad man gör.
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av P951 »

Off Grid Byggaren skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Ferroamp har en fin växleriktare som kan kombineras med energilager.

Men effektavgiften beräknas på det verkliga effektuttaget från elnätet, skulle all förbrukning ligga på en, två eller tre faser spelar ingen som helst roll i det sammanhanget.

Det är med säkringstariff det kan vara intressant att flytta laster mellan faserna, eller om din elanslutning är klen och du har mycket stora 1-faslaster som körs samtidigt.
Ok, intressant, jag har Eon som elnätsleverantör och säkringstariff i SE3 i nuläget. Så de kan bara rycka min säkringstariff då i framtiden och gå över på effekt, jag står där med en Ferroampinvestering som helt plötsligt tappade nyttan med en vital funktion. Antar att det kommer tvingas på E.on kunder också i framtiden om det är den riktningen branschen rör sig.

Bra med Ferroamp är ju att de fått igenom hos skatteverket att deras växelriktare är del av elbilsladdare så man kan få 50% på den om man köper en elbilsladdare samtidigt, kan man utnyttja detta blir den inte så fasligt mycket dyrare.

Så ska man ha nytta av Ferroampen även efter effekttariffen så får man köpa ett batteri då som via Energyhuben kan kapa effekttoppar?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Remuz »

Blir till att betala 14-15kW i effektavgift för alla oss som inte kan nattladda och måste ladda så snabbt som möjligt för att inte blockera grannarna. Alla i det fallet är kanske bara jag iofs...

Blir det 100kr/kW kommer det bli runt 1000kr/mån extra så det blir väl en 60 liter diesel eller så
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2302
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

P951 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Ferroamp har en fin växleriktare som kan kombineras med energilager.

Men effektavgiften beräknas på det verkliga effektuttaget från elnätet, skulle all förbrukning ligga på en, två eller tre faser spelar ingen som helst roll i det sammanhanget.

Det är med säkringstariff det kan vara intressant att flytta laster mellan faserna, eller om din elanslutning är klen och du har mycket stora 1-faslaster som körs samtidigt.
Ok, intressant, jag har Eon som elnätsleverantör och säkringstariff i SE3 i nuläget. Så de kan bara rycka min säkringstariff då i framtiden och gå över på effekt, jag står där med en Ferroampinvestering som helt plötsligt tappade nyttan med en vital funktion. Antar att det kommer tvingas på E.on kunder också i framtiden om det är den riktningen branschen rör sig.

Bra med Ferroamp är ju att de fått igenom hos skatteverket att deras växelriktare är del av elbilsladdare så man kan få 50% på den om man köper en elbilsladdare samtidigt, kan man utnyttja detta blir den inte så fasligt mycket dyrare.

Så ska man ha nytta av Ferroampen även efter effekttariffen så får man köpa ett batteri då som via Energyhuben kan kapa effekttoppar?
Mest nytta blir det nog med solceller och batteri, Ferroamp kan verkligen krama ut så mycket egenanvänd solenergi som möjligt.

För privatkunder kan den konfigureras att bara ladda batteriet med solenergi och maxa det.

Då står sedan batteriet tomt i väntan på nästa soliga dag.

Risken att ha batterilager för att kapa effektavgift är att batteriet inte räcker till och det blir ändå effektavgift.

Och väldigt olönsamt att ladda i och ur med elnätets el då det blir förluster.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av martinot »

Remuz skrev:
Blir till att betala 14-15kW i effektavgift för alla oss som inte kan nattladda och måste ladda så snabbt som möjligt för att inte blockera grannarna. Alla i det fallet är kanske bara jag iofs...

Blir det 100kr/kW kommer det bli runt 1000kr/mån extra så det blir väl en 60 liter diesel eller så
Kanske värt att överväga byte till diesel om dessa effektavgifter införs för vissa personer och fall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
Blir till att betala 14-15kW i effektavgift för alla oss som inte kan nattladda och måste ladda så snabbt som möjligt för att inte blockera grannarna. Alla i det fallet är kanske bara jag iofs...

Blir det 100kr/kW kommer det bli runt 1000kr/mån extra så det blir väl en 60 liter diesel eller så
Poängen är väl att det ska vara värt att göra något åt situationen för dem som behöver använda hög effekt. Kostar det inget blir det ju svårt att motivera de investeringar som behövs men om det kostar 12000kr/år så kanske det lönar sig att fixa till parkeringen eller dra en kabel.
Användarvisningsbild
P951
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 03 maj 2019 14:17

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av P951 »

[JM] skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Ok, låter som du rekommenderar Ferroamp med andra ord. Har det kommit nya versioner av programvaran utskjutet till Energyhuben under tiden du haft den, verkar det utvecklas och underhållas? Det är ju lite sånt man är nervös för när det rör sig mindre bolag.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

P951 skrev:
[JM] skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Ok, låter som du rekommenderar Ferroamp med andra ord. Har det kommit nya versioner av programvaran utskjutet till Energyhuben under tiden du haft den, verkar det utvecklas och underhållas? Det är ju lite sånt man är nervös för när det rör sig mindre bolag.
Enheten är uppkopplad/online hela tiden via ditt bredband så det ska inte vara ett problem.
Har dock inte kollat om det gjorts någon uppdatering under året. Deras kundtjänst kan lätt gå in i min enhet och fixa allt från kontoret.
Jag fick tex en special SW en kort period från att jag driftsatt solcellerna tills EON bytte elmätaren. Mjukvaran såg till att begränsa effekten från systemet så att jag inte matade ut ström på nätat. För att slippa betala för det jag levererade. De gamla mätarna kan ju inte skilja på vilket håll strömmen går och man vill ju inte betala för det man levererar. 8-)
Ringde och pratade med en servicetekniker som fixade det på några minuter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Remuz »


Poängen är väl att det ska vara värt att göra något åt situationen för dem som behöver använda hög effekt. Kostar det inget blir det ju svårt att motivera de investeringar som behövs men om det kostar 12000kr/år så kanske det lönar sig att fixa till parkeringen eller dra en kabel.
Fattar poängen, men hade det varit upp till mig hade jag haft det fixat för länge sedan. Har jobbat på det i 5år nu, men jag parkerar fortfarande på gatan. Dessutom var den kostnaden verkligen inget som fanns när jag skaffade min bil så det är en brutal försämring
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av Merlin »

[JM] skrev:
P951 skrev:
[JM] skrev:
P951 skrev:
Ok, spännande detta, vi går alltså mot att energi kommer vara billigt, effekt kommer vara dyrt.

Sitter och tittar på en solanläggning nu och tänkte då satsa på en Ferroamp energyhub med 20A fasbalansering. Som jag förstår det så kan man då alltså flytta last mellan faser, antar att det räcker med att lasten på en fas stiger för att det ska vara den effekten som räknas för den som har effektavgift?

Å andra sidan är väl de flesta större laster 3-fas, laddboxar och värmepumpar etc. , är väl mest hybrider och kanske enklare BEV som laddar via 1-fas? Men visst skulle fasbalansringen kunna vara till hjälp om man exempelvis laddar för fullt med laddboxen 3-fas och samtidigt slår på torktumlaren(1-fas), då borde Ferroampen kunna "smeta" ut torktumlarlasten på de andra två faserna och därmed sänka toppeffekten som påverkar eventuell effekttaxa?

Tänker jag rätt här? Någon som kan Ferroamp och kan ge ett utlåtande om det är vettigt? den är ju lite dyrare än många andra, men verkar ha en del unika funktioner.
Jag haf kört Ferroamps system i ca ett år nu.
Ang fasbalanseringen så träder den i kraft när en fas slår i taket.
Dvs om du har 20A huvudsäkring och drar 20A på en fas och 0A på de andra två så händer ingenting.
Detta pga att det kostar typ 1% i förluster att flytta så man vill hålla nere det till ett minimum.

Det som är riktigt najs är att du internt i huset kan dra 40A på en 20A huvudsäkring.
Man får också ganska bra översikt över hur fastigheten "beter sig" vilket hjälper till ifall man villl försöka minska sina effekttoppar tex.

Utbyggnadsmöjligheterna/flexibiliteten är ju ochså en rejäl fördel med Ferroamps system.
Om man tänker sig batterier, DC-laddare vindkraftverk osv

Ferroamp har också en simulator där man kan simulera ett batteri i systemet och hur det skulle påverka konsumtionen.
Ok, låter som du rekommenderar Ferroamp med andra ord. Har det kommit nya versioner av programvaran utskjutet till Energyhuben under tiden du haft den, verkar det utvecklas och underhållas? Det är ju lite sånt man är nervös för när det rör sig mindre bolag.
Enheten är uppkopplad/online hela tiden via ditt bredband så det ska inte vara ett problem.
Har dock inte kollat om det gjorts någon uppdatering under året. Deras kundtjänst kan lätt gå in i min enhet och fixa allt från kontoret.
Jag fick tex en special SW en kort period från att jag driftsatt solcellerna tills EON bytte elmätaren. Mjukvaran såg till att begränsa effekten från systemet så att jag inte matade ut ström på nätat. För att slippa betala för det jag levererade. De gamla mätarna kan ju inte skilja på vilket håll strömmen går och man vill ju inte betala för det man levererar. 8-)
Ringde och pratade med en servicetekniker som fixade det på några minuter.
Hej, har också Ferroamp sedan ett antal år och är nöjd med det.
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Har också haft bra erfarenhet av deras support. De är vana vid att deras kunder är lite extra "Nördiga" och har frågor och önskemål som inte vanliga konsumenter skulle ha.
Uppdaterinar av både programvara i enheten och portalen har kommit under de år jag haft den-
Också bugfixar har kommit t.ex så att min ctek chargestorm laddare kan prata med Ferroamp enheten. Det har varit problematiskt innan.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Effektavgift - jo tack!

Inlägg av [JM] »

Merlin skrev:
Skulle bara vilja gå in med en lite rättelse gällande fas ballanseringen. Det är konfigurerbart på vilken belastnings effekt man vill att den ska gå in från 0 Amp och upp.
Aha. Där ser man. Man lär sig nåt varje dag. Tack för det. :D
Skriv svar