Hur märkes-lojala är vi?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

När du ska byta ut din nuvarande Tesla, tänker du då...

...skaffa en ny Tesla
106
71%
...testa en annan BEV
41
27%
...tillbaka till ICE
3
2%
 
Antal röster: 150

Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 890
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Delta »

Jag är 100% Elon Musk fanboy. Hans mod och sätt att tänka gillar jag. Därför supporterar hans produkter.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Bod »

Saknar ett alternativ som passar mig. Den dag jag måste byta kommer jag att utvärdera om jag vill fortsätta köra Tesla eller byta till något annat. Det är inte antingen eller. Dock har jag inga planer på att byta. Min Modell S uttagen juli 2014 fungerar bra.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av KnightRider »

För mig gäller det att plocka russinen ur kakan. Jag har en Model S Long Range 2019 med fri SuC som leasingbil på min firma. Jag köper ut den när leasingen går ut efter tre eller fyra år. Sedan skaffar jag en annan elbil på leasing för att få något nytt roligt, kanske en Porsche Taycan eller en Audi e-tron av något slag.
Då kan Teslan användas för alla långresor genom Europa och den andra bilen för alla andra typer av resor. Bra kombo.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2292
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...

Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.

Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.

Har det verkligen gjort det?

Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?

När blir det töntigt för den stora massan?

Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.

Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Har det verkligen gjort det?

Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?

När blir det töntigt för den stora massan?

Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.

Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Ja, kanske var en dålig spaning. Men för 5-10 år sen hade du nog tyckt den där Porschen varit lite häftigare än vad du tycker nu? Eller hur?

Om den som har bilen tycker det är töntigt? Antagligen inte. Men det är lite som att de som har omoderna kläder inte heller alltid är medvetna om att de är omoderna. :)
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Har det verkligen gjort det?

Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?

När blir det töntigt för den stora massan?

Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.

Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Ja, kanske var en dålig spaning. Men för 5-10 år sen hade du nog tyckt den där Porschen varit lite häftigare än vad du tycker nu? Eller hur?

Om den som har bilen tycker det är töntigt? Antagligen inte. Men det är lite som att de som har omoderna kläder inte heller alltid är medvetna om att de är omoderna. :)
Jag tror man generellt mår bra av att bry sig lite mindre om vad andra människor tycker och fundera mer på vad man själv tycker och sen agera på det.
Den som har "moderna" kläder ser ju rimligen ganska löjlig ut i majoritetens ögon ändå.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jag tror man generellt mår bra av att bry sig lite mindre om vad andra människor tycker och fundera mer på vad man själv tycker och sen agera på det.
Den som har "moderna" kläder ser ju rimligen ganska löjlig ut i majoritetens ögon ändå.
Jag går verkligen inte runt och funderar på det. Slog mig bara igår. Det förstärktes nog av att det var en ganska extrem orange Huracán Performante med töntig vanity plate. En Porsche 911 är ju betydligt mer low key. De är ofta silver, svart dessutom och låter i regel inte alls lika högt...

Och ja, jag vet att många tycker att vi som glider runt i våra moderna kläder (ie elbilar) är töntiga också. Skillnaden är att vi har utvecklingen på vår sida. Jag har aldrig sett mig som en early adopter men nu när jag var ute med hunden slog det mig att ALLA i kvarteret har en robotgräsklippare numera. När jag skaffade min för 4-5 år sen så var jag den ende som hade en sån. Samma med elbil. Nu börjar det dyka upp elbilar (och hybrider) lite överallt på gatan. Nästan varje hus har en laddbox uppsatt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...

Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.

Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.

Har det verkligen gjort det?

Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?

När blir det töntigt för den stora massan?

Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.

Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Man får nog skilja mellan sportbil och vardagsbil. Jag har en bekant/kollega som har en McLaren. Och den bilen dånar såklart nåt så in i bänken. Samtidigt är han ute efter en elbil som vardagsbil. Han funderar på en ID4, men han är rädd att den inte är tillräckligt tyst. När jag då sa nånting i stil med att den kommer såklart vara en miljon gånger tystare än hans McLaren då skrattade han bara och sa att det är en helt annan sak. En bil som körs på banan ska låta. En bil som körs på gatan måste vara knäpptyst. Jag kan faktiskt acceptera det, även om jag inte förstår varför man ska ha en racerbil, men det är ju en intressefråga såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Skulle vilja ha multiple choice (välja alla tre alternativen).
Ifall någon undrar:

martinot tänker köpa en Ferrari 458...

Tåget har gått för såna bilar. Igår när vi skulle hämta vår dotter hos en kompis så stod det en orange Lamborghini Huracán hos deras granne. Min fru, som visserligen inte är särskilt bilintresserad himlade med ögonen och sa spontant "vilken jävla tönt". Kanske var det i kombination med registreringsnumret "JANTE" också som det bara blev för mycket. När vi skulle åka drog Lamborghinin iväg med ett jävla vrålande. Jag kom lite överraskande på mig själv med att tycka att det bara var pinsamt.

Visserligen är en röd eller svart 458 betydligt mer smakfull men jag känner att det blir svårare och svårare att bära upp en sån kärra på ett sätt som inte blir vulgärt. För bara några år sen kände jag helt annorlunda.

Har det verkligen gjort det?

Verkar som att åtminstone 90% fortfarande vill ha ett jävla vrålande från sin sportbil?

När blir det töntigt för den stora massan?

Grannen har en Porsche där han kan öppna ett spjäll som kopplar bort ljuddämparen. Vilket han ofta gör, jag frågade honom om ljudupplevelsen var viktig, men fick inget riktigt svar.

Han hade provkört Taycan, och körglädjen i den elbilen var på topp i varjefall.
Man får nog skilja mellan sportbil och vardagsbil. Jag har en bekant/kollega som har en McLaren. Och den bilen dånar såklart nåt så in i bänken. Samtidigt är han ute efter en elbil som vardagsbil. Han funderar på en ID4, men han är rädd att den inte är tillräckligt tyst. När jag då sa nånting i stil med att den kommer såklart vara en miljon gånger tystare än hans McLaren då skrattade han bara och sa att det är en helt annan sak. En bil som körs på banan ska låta. En bil som körs på gatan måste vara knäpptyst. Jag kan faktiskt acceptera det, även om jag inte förstår varför man ska ha en racerbil, men det är ju en intressefråga såklart.
Finns rätt hårda bullerrestriktioner för bankörning. https://lagen.nu/nfs/2004:16

När jag hade min BMW M2 funderade jag faktiskt på att köpa ett s.k. M Performance-avgassystem (var ju 5 år sen och innan jag blev "elektrifierad") där man med en blåtandspuck inne i bilen skulle kunna öppna och stänga spjällen. https://www.bmw.se/sv/avdelning/service ... stem2.html
Symfoni på vägen: Avgassystemet Active Sound kan användas i två lägen. I Sport Mode blir det typiska ljudet hos 6-cylindermotorn ännu intensivare – fortfarande inom bestämmelserna för körning på allmänna vägar. Track Mode är däremot skapat för tävlingsbanan med ett sound som väcker starka känslor.
Sen var jag på ett bankörningsevent med BMW där jag fick lära mig att man egentligen inte fick använda "track mode" på bana heller. Fanns många som bodde runt Mantorp som vara snabba på att anmäla buller också och det blev böter för motorbanan om bullerreglerna inte efterlevdes.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Zalman3 »

Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Det är väl ingen som vågar skylta med det. :D Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Zalman3 »

thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Det är väl ingen som vågar skylta med det. :D Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Men det är inte många. Jag känner då ingen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Det är väl ingen som vågar skylta med det. :D Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Men det är inte många. Jag känner då ingen.
Ingen aning hur vanligt det är men jag känner 2 som allvarligt funderar på det just nu av olika anledningar. Men som sagt det är nog lite skämskudde att skylta med det.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Det är väl ingen som vågar skylta med det. :D Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Jag var ju inte heller helt främmande för det innan jag till slut slog till på en Ioniq. En ICE hade faktiskt varit det förnuftigaste valet i mitt fall. Det är bara det att jag inte är tillräckligt förnuftig. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av thnis »

mati skrev:
thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Det är väl ingen som vågar skylta med det. :D Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
Jag var ju inte heller helt främmande för det innan jag till slut slog till på en Ioniq. En ICE hade faktiskt varit det förnuftigaste valet i mitt fall. Det är bara det att jag inte är tillräckligt förnuftig. :oops:
Jag har blivit förnuftig till slut :D Elbilar är fortfarande orimligt dyra trots att vi via våra skattepengar subventionerar varje såld elbil med 70’ kr. Men vi har kvar våran e-Golf fortfarande för de ”dagliga” resorna och lite till. Är inte främmande att skaffa en Tesla igen om/när den mindre modellen kommer. Förutsatt lång räckvidd och rimligt pris och den inte ser ut som en barnteckning (CT) :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är att av 85 röster är det ingen som kan tänka sig en fossilbil igen.
Det är väl ingen som vågar skylta med det. :D Jag vet flera som har gått från Tesla till ICE. Flera finns/fanns på det här forumet.
.../ En ICE hade faktiskt varit det förnuftigaste valet i mitt fall. Det är bara det att jag inte är tillräckligt förnuftig. :oops:
Men hade det verkligen varit det förnuftigaste valet ifall vi alla ska tänka lite på alla de små gulliga barnen också?...

And what about alla de små gulliga barnen som några av alla de små gulliga barnen en dag kommer vilja ge liv till?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av tommyd »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har aldrig sett mig som en early adopter men nu när jag var ute med hunden slog det mig att ALLA i kvarteret har en robotgräsklippare numera. När jag skaffade min för 4-5 år sen så var jag den ende som hade en sån.
Rasta hunden och robotgräsklippare i samma mening låter lite farligt. Har moderna robotgräsklippare sensorer för att undvika hundbajs eller blir det liksom en tickande tidsbomb som kör omkring i grannskapen?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

tommyd skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
Jag har aldrig sett mig som en early adopter men nu när jag var ute med hunden slog det mig att ALLA i kvarteret har en robotgräsklippare numera. När jag skaffade min för 4-5 år sen så var jag den ende som hade en sån.
Rasta hunden och robotgräsklippare i samma mening låter lite farligt. Har moderna robotgräsklippare sensorer för att undvika hundbajs eller blir det liksom en tickande tidsbomb som kör omkring i grannskapen?
Jag låter inte hunden bajsa på andras gräsmattor. Nu gör den det ibland på vår egen eftersom det är en valp men det är bara i år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av mati »

thnis skrev:
Jag har blivit förnuftig till slut :D Elbilar är fortfarande orimligt dyra trots att vi via våra skattepengar subventionerar varje såld elbil med 70’ kr. Men vi har kvar våran e-Golf fortfarande för de ”dagliga” resorna och lite till. Är inte främmande att skaffa en Tesla igen om/när den mindre modellen kommer. Förutsatt lång räckvidd och rimligt pris och den inte ser ut som en barnteckning (CT) :D
Ja, e-Golfen är helt oslagbar som vardagsbil. Den bara går och går. Och den har hyfsat låg TCO.
Egentligen behöver jag ju ingen bil längre. Jag kör så sällan att vi i princip skulle klara oss med en bil. Sambon tar e-Golfen till jobbet och jag jobbar numera alltid hemifrån. Jag tror inte att det kommer att förändras inom överskådlig tid.
Men tyvärr får e-Golfen inte dra släp. Den funkar alltså inte som enda bil, och jag vill inte byta bort den. Det skulle därför vara det förnuftigaste och smartaste att köpa en begagnad fossilbil med drag som andrabil. Och jag menar, jag har aldrig skrivit på ett köpeavtal för Ioniqen. Och jag har förbehållit mig rätten att dra mig ur affären om jag inte vill ha den av någon anledning. Det är många månader kvar. Det kan hända mycket fram tills dess att den levereras. Jag kanske blir också förnuftig till slut och ångrar mig. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 257
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av A76 »

Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin 8-)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11685
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av martinot »

A76 skrev:
Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin 8-)
Hur har det gått med den internationella lanseringen av NEVS 93?

Känns som det projektet är hopplöst avsomnat (om jag inte missat något)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Credde »

A76 skrev:
Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin 8-)
Jag håller med här. Är egentligen inte direkt märkes-lojal utöver att jag helst kör bilar från tyskarna (Porsche, Mercedes, BMW, Audi och VW) och har haft från alla dessa märken (även utan problem!), har dock i svaga ögonblicken haft en Volvo, Saab 9-3 (dock en mycket fin bil) och en Fiat Punto som jag pendlade i.

Nu kör jag Model S och jag gillar bilen, gillar fri SuC, prestanda etc. men håller med, att jag inte gillar Elon's arrogans och tweetande samt det konstanta "soon" som inte riktigt kommer. Jag är sugen på en ny Model S, men som jag har skrivit en del tidigare så tycker jag ratten ser så *bip* ful och billig ut, samt vill heller inte ha yoke, så jag väntar och ser till man kan klämma på bilen i verkligheten innan jag bestämmer mig. Nu har vi även en labbe sen 2 månader tillbaka och det väger också lite in i beslutandet (Model X vill jag inte ha, Model Y är jag tveksam till om jag vill ha heller). Hade nog bara ville ha haft en el-driven kombi version av Audi A6, BMW 5 eller kanske Mercedes E-klass.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av MWall »

Credde skrev:
A76 skrev:
Gillar generellt min MS och har beställt en ny. Men det är mycket jag inte gillar med varken företaget Tesla eller Elon Musks arrogans. Dock finns det idag inget alternativ ändå, SuC, prestanda, tekniska lösningar, ingen annan tillverkare levererar på det just nu som jag ser det. Kommer jag vara märkeslojal om 3+ år nör det är dags att byta bil igen? Ingen som vet men jag känner mig väldigt mycket mindre märkeslojal mot Tesla än jag var under lång tid med SAAB. Min 9-3X är nog trots allt bilen med mest känsla någonsin 8-)
Jag håller med här. Är egentligen inte direkt märkes-lojal utöver att jag helst kör bilar från tyskarna (Porsche, Mercedes, BMW, Audi och VW) och har haft från alla dessa märken (även utan problem!), har dock i svaga ögonblicken haft en Volvo, Saab 9-3 (dock en mycket fin bil) och en Fiat Punto som jag pendlade i.

Nu kör jag Model S och jag gillar bilen, gillar fri SuC, prestanda etc. men håller med, att jag inte gillar Elon's arrogans och tweetande samt det konstanta "soon" som inte riktigt kommer. Jag är sugen på en ny Model S, men som jag har skrivit en del tidigare så tycker jag ratten ser så *bip* ful och billig ut, samt vill heller inte ha yoke, så jag väntar och ser till man kan klämma på bilen i verkligheten innan jag bestämmer mig. Nu har vi även en labbe sen 2 månader tillbaka och det väger också lite in i beslutandet (Model X vill jag inte ha, Model Y är jag tveksam till om jag vill ha heller). Hade nog bara ville ha haft en el-driven kombi version av Audi A6, BMW 5 eller kanske Mercedes E-klass.
Jag kunde inte skrivit det bättre själv, förutom att vi haft vår "Corona-labrador-valp" i drygt 3 månader. Håller med om allt förutom det där med Saab. :lol:

Har alltid sagt att jag köpte en Tesla trots Elon Musk, inte tack vare.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Bjorn »

Skulle jag byta nu så skulle det bli Tesla, men som många skriver så börjar alternativen bli intressantare.

Jag har dock fri Suc, ett ett förmånsvärde som kommer att bli svårslaget när nya reglerna kommer, en bil som haft noll garantiärenden första 1,5 året. Ett alternativ är faktiskt att behålla den länge, mer än 5 år och följa hur torkare och helljus utvecklas 8-)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hur märkes-lojala är vi?

Inlägg av Svenssons »

Är inte direkt märkeslojal av mig. Har aldrig köpt två bilar med samma märke, för mobiler som jag ägt en massa fler av så är det endast Ericsson och Samsung som jag har köpt mer än en av men aldrig mer än 2. För egen del så är det i dagsläget endast Cybertruck som lockar men det lär ju dröja flera år innan det blir möjligt. Kan komma andra under tiden men annars är jag rätt nöjd med min Model X. Möjligtvis en Model 3 eller Y till frugan men det kan bli någon annan elbil också men det är upp till henne.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar