Om du tror på det så… jag för min del är hellre bevakad av Tesla än kommunistpartiet i Kina.Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Svenska polisen kommer aldrig att köpa en Tesla.
Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Moderator: Redaktion
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
I Schweiz har Polisen Model X och eTron i ett par kantoner. Verkar fungera bra vad jag läst.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Ur ett säkerhetssynpunkt så spelar det ingen roll.LarsL skrev:Om du tror på det så… jag för min del är hellre bevakad av Tesla än kommunistpartiet i Kina.Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? Dessutom delar inte Volvo sådan information som Tesla gör. Är också något som aktivt måste bockas i i en volvo. En tesla kan ju nästan kontrolleras av Tesla (är ju helt uppkopplad). Det kan inte en volvo.
Svenska polisen kommer aldrig att köpa en Tesla.
Har 1 obehörig tillgång till känslig data, så har alla tillgång.
Lite som när Transportsyrelsen gav bort information kring våra stridspiloter till främmande makt.
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Jag tror det har mycket att göra med att biltillverkarna underlättar för installation av polisens utrustning samt att man intresserad av att sälja till polisen. Hos tesla får dom ju ställa sig i kön som alla andra. Kanske har tesla svårt att erbjuda särskilt serviceavtal?
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.Aida skrev:Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Är det inte ett krav nuförtiden att det ska vara en "emergency call" knapp i bilen.taliz skrev:Har dom inte Volvo on call i sina bilar? Är väl typ standard.Aida skrev:Det handlar inte om tyckande eller vad jag föredrar. Det är bara hårda fakta. Svenska polisen kommer inte att köpa en så uppkopplad bil som kan fjärrstyras i så mångt och mycket. Tro mig.
Vad små polisstyrkor i USA eller Schweiz har fattat för beslut förändrar ju inte hur Polismyndigheten skulle kravspecificera säkerhetsmässigt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.Aida skrev:Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... hicle/amp/
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... arket/amp/
NYPD och britterna testar ju så. Men typisk svensk mentalitet för rädd att prova något nytt
Sent from my SM-F700F using Tapatalk
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... arket/amp/
NYPD och britterna testar ju så. Men typisk svensk mentalitet för rädd att prova något nytt
Sent from my SM-F700F using Tapatalk
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
taliz skrev:Hur har dom disablat VOC då? Tagit ur simkortet? Går ju göra i en tesla också isf.Aida skrev:Jag börjar misstänka att ni jäklas med mig nu
Men alltså en Volvo On Call kan endast se var bilen kör samt uppdatera infotainment - vilket polisen stängt av och istället använder sitt eget system till. Nödisgnalsystemet är endast en knapp för uppringning av SOS.
Tesla är fjärruppkopplad för hela bilen och kan uppdateras och fjärrstyras. Det är ju ändå viss skillnad. Ni vet ju hur er Tesla funkar - där kan väl mekaniker på distans tom se om de berömda brytsäkringarna slagits av och återställa dessa.
Det kommer att dröja innan Polisen tar ett sådant steg - Lite kul som LarSL skriver: kanske dröjer tills Volvo är ifatt med denna teknologi.
Som sagt inte så viktigt.
Jag kan avslöja att när Polismyndigheten äntligen köpt in iPhones så drogs de direkt tillbaka (man fick lämna tillbaka sin lur) eftersom de var oroliga för iCloud m.m.
Det var först när man utvecklat en app som gick in i IOS och tog bort kameraappen och all koppling till Apple som mobilerna delades ut igen. Nu fotar man ist med polisens app på Iphone. Tänk då bilarna…
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Som jag förstått det så kom ~85% av pengarna från olika banker som direkt kontrolleras av den kinesiska militärdiktaturen när Geely 'köpte' Volvo PV av Ford 2008.Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Så vem är det egentligen som äger Volvo PV/Polestar?...
Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
BYC skrev:https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... hicle/amp/
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... arket/amp/
NYPD och britterna testar ju så. Men typisk svensk mentalitet för rädd att prova något nytt
Sent from my SM-F700F using Tapatalk
Det stämmer ju inte riktigt…
Det står ju tydligt att den brittiska versionen inte är en polisbil utan ett testfordon som brittiska importören tagit fram på eget bevåg utan koppling till den brittiska polisen. Lite som den polismålade Nissan GTR som ställdes ut på Elmia för ett par år sedan…
Jag tror att svenska polisen skulle kunna spara ännu mer än amerikanska polisen på att köra elektriskt mht att elen är dyrare i USA, bensinen betydligt billigare samt att en fullutrustad Ford Interceptor går på mindre än 40 000 dollar jämfört ked en V90 CC polisbil som går på ca 750 000 kr…
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att SÄPO gjorde en annan bedömning när det gällde 5G och Huawei?...Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Ja det är nog bara du. Du får skilja mellan äpplen och päron. Svenska polisen kör tyska bilar såsom VW, Opel och Mercedes som är uppkopplade på samma sätt som Volvo (men inte somTesla). Men när Kockums kom till att säljas till tyska Thyssen så slog militären till för att svenska försvarshemligheter inte skulle läckas till Tyskland.SwedishAdvocate skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite intressant att SÄPO gjorde en annan bedömning när det gällde 5G och Huawei?...Aida skrev:Volvo har en kinesisk majoritetsägare ja. Men jag tror inte att de delar någon användarinformation med kinesiska staten? /...LarsL skrev:Men en Kinesisk bil går bra?Aida skrev:Svenska polisen skulle aldrig ens överväga att beställa Tesla. En bil som lämnar så mycket information till främmande makt skulle aldrig komma ifråga. Dessutom så skulle inte serviceorganisationen klara av det.
Har någon sett kravspecifikationen för polisbilar? Står det något om bränslet där? Polisen lägger upp en kravspecifikation. Därefter så får tillverkare anmäla lämpliga bilar om de vill delta i anbudsförfarandet som sedan testas och utvärderas. Jag kan på rak arm inte hitta någon elbil som skulle uppfylla de kravspecifikationer som polisen ställde vid föregående upphandling. Kanske en Skoda Enyaq fyrhjulsdriven.
Om du jobbat med offentligupphandling så vet du att specarna skrivs för att passa en viss produkt som de vill ha. Polisen vill ha XC60 och då passar specifikationen XC60.
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Ja, el borde fungera bra för polisen. De brukar ju oftast vilja ha SUV eller kombiformat så t ex ID4 GTX eller Kia EV6 awd borde funka. Kanske xc40 om den inte är för liten. Kommande xc90 kanske.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Och om de bara är några enstaka så kanske inte tesla är så intresserade av att hålla reservdelar i lager speciellt för polisen (dock jag som spekulerar att detta är ett krav).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
SUV är ett nytt påfund. Tydligen handlar det om att de anställda får ont i ryggen av att sätta sig 'ner i' och kliva ur personbilar med normal markfrigång eftersom de upprepar de här rörelserna så ofta under sina yrkesliv. SUVar eller Crossovers är därför bättre ur ergonomisk synpunkt.Maw skrev:Ja, el borde fungera bra för polisen. De brukar ju oftast vilja ha SUV eller kombiformat så t ex ID4 GTX eller Kia EV6 awd borde funka. Kanske xc40 om den inte är för liten. Kommande xc90 kanske.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Trafikpolisen kommer dock fortsätta med en helt vanlig V90. De kommer alltså inte skaffa SUV eller ens V90 i skogsmulleversion (CC). Tydligen så hoppar trafikpoliser inte i och ur bilen lika ofta och får därför inte ont i ryggen. Förhoppningsvis är även lägre bränsleförbrukning en bidragande faktor till varför de fortsätter med V90 istället för en V90 CC/SUV. Så därav mitt förslag att testa elbilar hos trafikpolisen.
EDIT: Rättade ett faktafel.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Är du säker på det? Jag vet att trafikpolisen i alla fall tidigare använt förra versionen av BMW 5-serie kombi (F11). Tror inte att de köpte in så många ex. av den...chaffis75 skrev:Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar. /...SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Är säkerligen så att det finns krav på att reservdelar finns tillgängliga på en viss tid. Inom ambulanssjukvården vet jag att det finns sådana krav inskrivna vid upphandlingen. Dock är kraven specificerade på tid för att få fram reservdelar till verkstad. Ovanligare delar har vid tillfällen funnits på något lager i Tyskland. Men de flygs in inom någon dag vid behov.chaffis75 skrev:Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Och om de bara är några enstaka så kanske inte tesla är så intresserade av att hålla reservdelar i lager speciellt för polisen (dock jag som spekulerar att detta är ett krav).
Det stora problemet med elbilar är i min mening dels konservativt tänkande/okunskap. Det finns precis som i övriga samhället väldigt mycket myter och oro för räckviddsångest m.m. Samt att man tänker på alla möjliga värsta fall scenarion.
Och även som vissa varit inne på, gällande Tesla, att biltillverkaren måste vara ganska medgörlig och vilja hjälpa till att anpassa bilen/programvaran. Tveksamt om Tesla har det intresset.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Som jag förstår det så är tanken att Tesla ska lägga sina resurser där de gör mest nytta – dvs. där de åstadkommer mest för att ställa om till mer hållbara transporter. Sannolikt är det ännu inte rimligt att lägga ner särskilda resurser på den svenska polisen eftersom de här resurserna kan åstadkomma mer nytta på andra sätt...FredrikR skrev:.../ Och även som vissa varit inne på, gällande Tesla, att biltillverkaren måste vara ganska medgörlig och vilja hjälpa till att anpassa bilen/programvaran. Tveksamt om Tesla har det intresset.chaffis75 skrev:Tror de blir för dyrt.. Man bygger om bilarna så mycket så de blir nog väldigt dyrt att bara göra de på några enstaka bilar.SwedishAdvocate skrev:Fast det skulle väl inte behöva hindra att man åtminstone skulle kunna testa några Teslor i Sthlm, Gbg och/eller Malmö...chaffis75 skrev:Kan tänka mig polisen har ganska höga krav på service org. Ska finnas lokalt och tätt. Jag tror även de har stora krav på att reservdelar ska tillhandahållas "snabbt" med garanti. Båda dessa punkter tror jag tesla har svårt att leva upp till, ja framförallt lokal service org, inte så tätt med tesla service center i Sverige precis.
M3 är kanske för liten, men MY borde väl kunna fungera. Om inget annat så känns ju elbilar som ett rätt bra alternativ för trafikpolisen...
Och om de bara är några enstaka så kanske inte tesla är så intresserade av att hålla reservdelar i lager speciellt för polisen (dock jag som spekulerar att detta är ett krav).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Känns inte som om Polisens största problem just nu är vilken leverantör dom har
på bilarna. Men elbilar borde börja användas även hos Polisen.
Varför inte beställa några hundra Cybertrucks och sätta skräck i "buset".
på bilarna. Men elbilar borde börja användas även hos Polisen.
Varför inte beställa några hundra Cybertrucks och sätta skräck i "buset".
-
- Inlägg: 5755
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Polisen beställer 2200 nya fossilbilar
Tyvärr så finns det ett antal stora problem. Och utsläpp av växthusgaser är ett av dessa. Finns rätt många väldigt välutbildade människor på väldigt kvalificerade positioner som menar att utsläpp av växthusgaser är det största problemet av alla...Larofo skrev:Känns inte som om Polisens största problem just nu är vilken leverantör dom har
på bilarna. /...
Så det vore trevligt ifall även polisen skulle kunna ta lite miljöhänsyn i sin verksamhet. Man skulle ju som sagt åtminstone kunna testa några elbilar någonstans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting