Ny spec och pris på Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av ville9 »

Just nu står det på hemsidan, Model Y AWD Long Range = 505km.
Är det uppdaterade siffror?
Läste att räckvidden hade gått upp sedan uppdateringen...
Hur mkt var det innan isf?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Marsa
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 02 dec 2019 08:34

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Marsa »

Daven skrev:
Jag har beställt en LR RWD och på min inloggning står det inget mer än Model Y och övrigt som färg. Jag har för mig att det stod lr rwd innan? Någon som har koll? Jag antar man får vänta och se vad man blir erbjuden. Var ju så med model 3 när lr rwd försvann.
Nä, står ju inte explicit RWD, utan bara Model Y.
Däremot står ju priset där. Fortfarande samma som för RWD...
Skoda Citigoe iV
Hyundai Ioniq 5 RWD Advance
Tesla Model Y
Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Tomas L »

ville9 skrev:
Just nu står det på hemsidan, Model Y AWD Long Range = 505km.
Är det uppdaterade siffror?
Läste att räckvidden hade gått upp sedan uppdateringen...
Hur mkt var det innan isf?
Nej, räckvidden har inte ändrats på den svenska sidan ännu, WLTP:

M3 LR AWD: 560 km
MY LR AWD: 505 km

US, EPA:

M3 LR AWD: 322 miles
MY LR AWD: 315 miles

Det är alltså nästan samma räckvidd på den amerikanska sidan. Undrar varför de inte har ändrat den svenska sidan?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Daniel R »

Hej

Jag har fortfarande visst hopp att få leverans under 2020. Skälet till att det dröjde så länge med M3 i Europa var den amerikanska skatterabatterade som de ville att så många som möjligt skulle kunna utnyttja.

Tror också att den beställt en RWD kan få vänta rätt länge på den.

Kommer också vänta till dragkrok finns innan jag tar leverans.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av ville9 »

Tomas L skrev:
ville9 skrev:
Just nu står det på hemsidan, Model Y AWD Long Range = 505km.
Är det uppdaterade siffror?
Läste att räckvidden hade gått upp sedan uppdateringen...
Hur mkt var det innan isf?
Nej, räckvidden har inte ändrats på den svenska sidan ännu, WLTP:

M3 LR AWD: 560 km
MY LR AWD: 505 km

US, EPA:

M3 LR AWD: 322 miles
MY LR AWD: 315 miles

Det är alltså nästan samma räckvidd på den amerikanska sidan. Undrar varför de inte har ändrat den svenska sidan?
Okej!
Kollade lite mer nu och såg då att MY LR AWD nu är (som du skriver) 315 Miles, innan uppdateringen var det 280 Miles.
Dvs en ökning på 12,5%.

Borde vara samma ökning på svenska, från 50,5 mil till 56,8 mil? =)
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av ville9 »

Daniel R skrev:
Hej

Jag har fortfarande visst hopp att få leverans under 2020. Skälet till att det dröjde så länge med M3 i Europa var den amerikanska skatterabatterade som de ville att så många som möjligt skulle kunna utnyttja.

Tror också att den beställt en RWD kan få vänta rätt länge på den.

Kommer också vänta till dragkrok finns innan jag tar leverans.

Daniel
Risken är bara att om du lägger till dragkroken så blir ditt pris 40k dyrare?
+ kostnad för dragkrok då.

Jag sitter i samma båt som du.
Funderar på möjligheter att eftermontera drag då om det blir tillägg som jag skrev ovan.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14643
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av taliz »

spuzz skrev:
Har försökt leta fram någon slags information, men eftersom de såldes initialt med Aero 18" så hoppas jag bara att det är fälgstorleken som ändrats.
Verdi skrev:
spuzz skrev:
Jag är glad att jag la min order på en RWD tidigare. Däremot har jag ett par mattor och aero vinterdäck från en återlämnad M3 som jag hoppas kunna återvända, men med nya dimensioner på däcken så kanske jag behöver sälja de trots allt...
Är det nya dimensioner på hjulen eller bara ändrade fälgstorlekar?
Jag tror det kommer bli precis som med S och X. Dvs fälgarna passar navmässigt på båda, men däckprofilen är olika.
Dvs dina 18" till Model 3 som har 45 i profil skulle nog behöva vara åtminstone 50, kanske 55.

Mattorna ser jag inte riktigt hur de skulle passa heller, formen på kupén bör ju vara annorlunda då det är en betydligt större bil. Mattorna för S passar väl knappast i en X tex.

Förövrigt tror jag just fälgarna är en stor anledning till att de lyckades få ut bättre range.
Annars hade de garanterat använt samma som Model 3. Ganska tydligt att de först tänkt det eftersom de visades i konfiguratorn.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som jag misstänkt hela tiden, så försvann RWD. :evil:

Nu blev den genast ~55 000:- dyrare. :cry:

Ja ja... skit samma, jag får bara komma på en bättre motivering för att försvara självbedrägeriet. :lol:
Aj då... Vad händer om man trycker på beställ knappen snarast och betalar in sina 15000 kr? Har Tesla rätt att höja priset innan leverans, eller gäller det pris som angavs när man beställde bilen?
Som jag tolkar Förbeställningsavtalet så ändras slutpriset till gällande listpris för den exakta specifikationen när det är dags för leverans.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Och eftersom alla bilar nu har fått ändrad specifikation med större fälgar och längre räckvidd så antar jag att man inte får någon prisfördel för att man förbeställt, oavsett vilken variant man beställt
Model Y P
Model S P
Model S P
iAkita
elbilist
Inlägg: 2553
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av iAkita »

Nicke Nyfiken skrev:
iAkita skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Som jag misstänkt hela tiden, så försvann RWD. :evil:

Nu blev den genast ~55 000:- dyrare. :cry:

Ja ja... skit samma, jag får bara komma på en bättre motivering för att försvara självbedrägeriet. :lol:
Aj då... Vad händer om man trycker på beställ knappen snarast och betalar in sina 15000 kr? Har Tesla rätt att höja priset innan leverans, eller gäller det pris som angavs när man beställde bilen?
Som jag tolkar Förbeställningsavtalet så ändras slutpriset till gällande listpris för den exakta specifikationen när det är dags för leverans.
Slutprisinformation: Du får tillgång till Slutprisinformation när leveransdagen närmar sig. Slutprisinformationen innehåller det fastställda slutpriset baserat på den slutliga Fordonsspecifikationen, inklusive skatter och offentliga eller statliga avgifter.
Och eftersom alla bilar nu har fått ändrad specifikation med större fälgar och längre räckvidd så antar jag att man inte får någon prisfördel för att man förbeställt, oavsett vilken variant man beställt
Som jag misstänkte då. Ja ja, då slipper jag iallafall gräma mig över att min sambo inte gick med på en beställning när jag väckte henne och frågade inatt, trots att jag förklarade att priserna gått upp på amerikanska sidan men ännu inte i Sverige... Hon verkar inte ha något som helst sinne för ekonomi!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av kikat »

Skulle inte ha allt för stor förhoppning på att RWD verkligen kommer tillverkas. Det var skillnad med Model 3 LR RWD, den fanns ju faktiskt i USA en bra tag i början och kom till Europa i slutskedet. Denna gång väntar de förmodligen med RWD till Standard Range kommer i slutet av 2021.
I USA går det att välja en Performance med 19" fälgar och som har samma räckvidd som LR. Förstår inte riktigt varför den valmöjligheten inte finns i Europa. Sedan har de fortfarande inte bekräftat dragkrok och hur mycket den kan dra.
Prishöjningen var ganska väntad eftersom den låg för nära M3 förut så antingen var de tvungna att sänka priset på M3 eller höja priset på MY. Men däremot är skillnaden mellan LR och P extremt liten = 50 000kr, men om man väljer liknande fälgar på LR som är monterat på P skiljer det bara 26 800kr. Om P fanns med 19" fälgar, samma räckvidd och dragkapacitet som LR vore det ett givet köp.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av B99 »

19 tums Gemini är väl fortfarande fälgsidor i plast? Frågan är hur de ser ut under.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Daven »

B99 skrev:
19 tums Gemini är väl fortfarande fälgsidor i plast? Frågan är hur de ser ut under.
Jag antar att det är dessa som har setts runt om i usa. https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... eries/amp/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av LarsL »

En bit över 700 000kr blev lite väl mycket för min del så där föll intresset lite. Satt annars och funderade på om Leffe skulle kunna ersättas av en familje Tesla. Men med nästa 200kkr mer än min SR+ så blir jag lite avskräckt. Antar att Tesla är rätt säkra på att de kommer få bilarna sålda ändå.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Mickep »

Nu får vi bara drömma om vilken räckvidd lr rwd skulle fått enligt teslas nya beräkningar.
(Givetvis måste de verifieras i empiriska tester)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
En bit över 700 000kr blev lite väl mycket för min del så där föll intresset lite. Satt annars och funderade på om Leffe skulle kunna ersättas av en familje Tesla. Men med nästa 200kkr mer än min SR+ så blir jag lite avskräckt. Antar att Tesla är rätt säkra på att de kommer få bilarna sålda ändå.
Givetvis vill ju Tesla sälja de dyraste modellerna i början då de inte fått upp volymerna riktigt.

När marknaden är mättad, då kan de komma med billigare modeller för att hålla upp volymen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Laban »

Står väl att Standard Range kommer i början av 2022.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Swede1 »

751 000 med blå färg och vita säten, knappast en folkelbil. Inte ens dragkrok. Näe bara att vänta tills priset sjunker.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
751 000 med blå färg och vita säten, knappast en folkelbil. Inte ens dragkrok. Näe bara att vänta tills priset sjunker.
Varför är du så säker att Model Y kommer utan dragkrok? Kommer Model X utan dragkrok?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10940
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
751 000 med blå färg och vita säten, knappast en folkelbil. Inte ens dragkrok. Näe bara att vänta tills priset sjunker.
Varför är du så säker att Model Y kommer utan dragkrok? Kommer Model X utan dragkrok?
Det var det jag också skrev högre upp i tråden. Man kanske tar seden från X och sätter på krok som standard på Y.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
751 000 med blå färg och vita säten, knappast en folkelbil. Inte ens dragkrok. Näe bara att vänta tills priset sjunker.
Varför är du så säker att Model Y kommer utan dragkrok? Kommer Model X utan dragkrok?
Det står ingenting om dragvikt någonstans. Borde det inte stå i så fall?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av nicklasandersson »

Dragvikten är i högsta grad intressant. Får jag dra hästtransporten eller ej?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Swede1 skrev:
751 000 med blå färg och vita säten, knappast en folkelbil. Inte ens dragkrok. Näe bara att vänta tills priset sjunker.
Varför är du så säker att Model Y kommer utan dragkrok? Kommer Model X utan dragkrok?
Det står ingenting om dragvikt någonstans. Borde det inte stå i så fall?
Nej, inte om det fortfarande är ett år innan bilen är i Sverige/Europa. Jag gissar att det är i och med introduktion av Model Y till Europa som dragkrok blir aktuellt. Dragvikten på Model 3 ändrades från 0 till 900 till 1 000 nu. Tror att det med Model Y så ligger dragkrok med i planen från start (för Europa) istället för att göra som Model 3 igen som bara kan ha kostat pengar genom strul för Service Center, Support och försäljning för Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11890
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av HelectriC »

Jag tror MY får samma dragvikt som M3, det är mest logiskt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av kikat »

Swede1 skrev:
751 000 med blå färg och vita säten, knappast en folkelbil. Inte ens dragkrok. Näe bara att vänta tills priset sjunker.
Det är väl ingen som sagt att Model Y ska vara en folk-elbil? Jag gillar att den har smidigare mått än X och vanliga dörrar.
När Model Y visades upp så sades det att den kommer få dragkrok, om det är standard eller ej är oklart än så länge. Det finns även bilder som bilspioner tagit i USA där det tydligt finns uttag för dragkrok. Jag väntar med att beställa tills det finns mer info, för en Y utan dragkrok är inte aktuellt för min del.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ny spec och pris på Model Y

Inlägg av Mickep »

Model3 mer eller mindre marknadsfördes som folkelbilen. (Och y underförstått samma).
Det är bara att vänta på att folkelbilen kommer.
Skriv svar