Laddning i Kroatien - Inga problem

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av Jorma »

ModelS85D skrev:
Jorma skrev:
Förra året bodde jag och frugan på ett hotell med balkong ut över havet 20 meter från stranden och varje morgon kom en flock delfiner hoppandes 100 meter ifrån oss när vi satt och åt frukost i solskenet.
Detta lät ju helt suveränt! Bara en enda sådan morgon skulle ju bli ett minne för livet :)
Kommer du ihåg vad hotellet heter? Tänkte det kunde vara ett bra inslag inför nästa års Kroatiensemester då min fru älskar delfiner och garanterat skulle uppskatta en sådan syn.

Det var ett litet hotell som Heter Vali och ligger strax utanför Cricvenica på norra Kroatiska kusten.
Rent och snyggt och med trevlig personal, men delfiner finns ingen garanti för, fast dom kom punktligt 3 morgnar i rad vid 9-tiden när
vi var där i oktober förra året.

Väl där behöver man inte bilen så mycket, det är några små trevliga restauranger inom gångavstånd och hotellet har också en restaurang.
Närmsta Supercharger ligger i Koper i Slovenien ca. 10 mil norrut.

Jag ska försöka ta mig dit i september om jag fått bilen då och om jag får tid över.

http://www.hotelvali.hr/
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Jorma skrev:
ModelS85D skrev:
Jorma skrev:
Det var ett litet hotell som Heter Vali och ligger strax utanför Cricvenica på norra Kroatiska kusten
Tack för tipset!
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Teslaspolen skrev:
Vi i familjen vart lite nyfikna på din resa så jag måste fråga: Hur lång tid tog det att köra från Sverige? Och hur många förare var ni?
På vägen ner tog vi färjan Trelleborg-Rostock med sovhytt, och väljer man den rutten blir det c:a 210 mil och är lätt att avverka med 2 st övernattningar. Tillbaka tog vi fastlandsvägen via Danmark och resan blev då 260 mil från Split till Alingsås, även den resan räckte det gott med 2 st hotellövernattningar (en i Salzburg och en i Kolding).

Då det ju som bekant är så grymt kul och inte särskilt tröttande att köra Tesla jämfört med fossilbilar körde jag själv hela sträckan både till och från Kroatien utan att byta förare en enda gång :)
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Kan lägga till att det på hemvägen visade sig att det om man tar kustvägen istället för motorvägen mellan Split och superchargern i Kozina (Slovenien) klarar man hela sträckan utan marinaladdning el.dyl. Körde enl hastighetsskyltarna (ibland 10-20 över) längs denna väg som var skyltad 60-90 km/h och lyckades därigenom köra så långt som 40 mil på en laddning och hade då 64 km rated räckvidd kvar, se bild nedan. Bra att veta att det faktiskt går att köra så långt som 45 verkliga mil på en laddning om man verkligen går in för det och väljer långsamma vägar men samtidigt utan att köra långsammare än man förväntas.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Split-Kozina (Slovenien).jpg
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av leiflodde »

Tackar för all bra information om Kroatien och vi kör nu själva en rundtur i Europa Lödde-Tilburg-Le Havre-Cervia (Frankrike o Italien) och kommer helt säker att ta oss till Kroatien nästa år och tar tacksamt emot tips om bra hotell.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av Teslaspolen »

Perfekt svar. Tack så mycket ModelS85D! :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av hybris »

Såg att vi får superchargers i Kroatien 2015... Nästa sommar kan vi åka till Grekland, Portugal och Turkiet med bil! ;-) kroatien blir mycket enklare med superchargers!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av Jorma »

Och Polen, Slovakien, Ungern, det är en trevlig bit att köra den vägen också till Kroatien, jag körde hem den vägen förra året när jag hade varit nere i Kroatien.
Det var med min fossilbil, nu blir det möjligt med en Tesla också. Jag la 5000 i soppa förra året, det kan man ha mycket annat trevligt för, när det inte kostar någon soppa.
Hyfsat billigt boende och trevligt är det i dessa länder också.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av e5m1r »

Har ek fåt min tesla änu men bilat flera gånger till croatien
Tar rödby putgarden och övernattning strax innan österike sedan hela vägen till dubrovnik
Så med min fosil bil är det lagom med en övernattning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Laddning i Kroatien - Inga problem

Inlägg av ModelS85D »

Vi tog färjan Trelleborg-Rostock dit och broarna från Danmark hem och kommer ta broarna båda vägarna nästa gång. Grymt att det finns superchargers även i Kroatien nu!
Solidsvart Model S 85D
Skriv svar