Det här kanske börjar lite off topic...Är på resa i Asien.
I Shanghai kryllar det av elcyklar och elmopeder. De kommer snabbt och tyst och man anar dem inte...
Är nu på Filippinerna och här börjar vi åtminstone närma oss. Ön jag är på är väldigt kuperad och motorcyklarna med sidovagn för fyra personer klarar inte alla delar av ön. Man måste därför fråga om extra stark motor för att kunna åka vissa sträckor. Kostnaden för dessa fordon med stark motor är också högre. "More consumption sir!" "Expensive motorcycle sir!". Killarna som kör de starka motorcykeltaxi är verkligen stolta. Man riktigt upplever hur de tar i och gasar på rätt växel i uppförsbackarna. De kan varenda kurva, vägarbeten i motlut m m. Sedan finns det även riktigt fula motsvarigheter som är...elektriska. De tar samma pris överallt. De tar sig fram överallt. De stannar i uppförsbacke och plockar upp folk. När jag frågar de "starka" förarna om de ser elmotorcykeltaxi som ett hot skrattar de. "Very expensive to buy sir" "Not same thing sir". "No real Engine" "Like a toy". Har försökt att räkna och de eldrivna taximotorcyklarna utgör kanske 10% i dag. De dök enligt utsago upp för mindre än ett år sedan...
Pris på teslas lastbil..
Moderator: Redaktion
Re: Pris på teslas lastbil..
Priset gäller i USA. Eller har du sett svenska priser än?Teslaspolen skrev:Glöm inte fraktkostnader för transport över havet. Säkert lite dyrare än för personbilar.
Re: Pris på teslas lastbil..
En vanlig Trailerdragare Scania/Volvo ligger ungefär i priset 700"-1000" i Sverige. Amerikanska lastbilar har jag för mig är enklare/billigare. Så jag upplever inte att priset på Semin är så lågt om det är på ungefär 180 000$ x8= drygt 1,4 miljoner kronor. Ska du däremot ha en lastbil med påbyggnation och släp då sticker det lätt iväg till både 2 och 3 miljoner. men som jag förstått det är priset för Semin alltså bara för själva trailderdragaren.
Sen kanske det är "lågt" pris om man jämför med antalet kWh som finns i batteriet eller om man jämför med en P100D men det är ju något helt annat.
Sen kanske det är "lågt" pris om man jämför med antalet kWh som finns i batteriet eller om man jämför med en P100D men det är ju något helt annat.
Hyundai Ioniq5, Seat Mii 1100mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:Kia EV9 650mil, BMW i4 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6 1500mil, Skoda Enyaq 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:Kia EV9 650mil, BMW i4 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6 1500mil, Skoda Enyaq 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Pris på teslas lastbil..
En lastbil som går 2skift gör av med diesel för ca 1000,000 SEK per år, så kan man spara 80% med att köra på el så kommer omställningen gå snabbt
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Pris på teslas lastbil..
Exactemente, ställ om eller bli utslagen av konkurrenterna.Laartur skrev:En lastbil som går 2skift gör av med diesel för ca 1000,000 SEK per år, så kan man spara 80% med att köra på el så kommer omställningen gå snabbt
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Pris på teslas lastbil..
Går nog år liiiite mer än bara 1000 Kr per år ändå.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A