BMW i4 eDrive40 vs M50

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

iAkita skrev: 28 dec 2023 19:33
BMW har tydligen implementerat något de kallar max performance charging i och med lanseringen av i5. Det verkar som om min i4 har samma uppdatering.
Kanon!
Fick du nya mjukvaran over the air?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av OfarligTesla »

Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:27
iAkita skrev: 28 dec 2023 19:33
BMW har tydligen implementerat något de kallar max performance charging i och med lanseringen av i5. Det verkar som om min i4 har samma uppdatering.
Kanon!
Fick du nya mjukvaran over the air?
Jag fick den OTA i våras, det enda jag inte fick OTA till i4an var en uppdatering som hade med en återkallelse eller liknande att göra. Lite trist att sitta hos en handlare i 2-3 timmar för en uppdatering men det är väl så det är med de traditionella tillverkarna.
Umebayashi
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2023 09:43

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Umebayashi »

Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.

https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest

Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
VW ID.4 -21
BMW i4 M50 -Beställd
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

OfarligTesla skrev: 29 dec 2023 13:23
Sportbilsentusiasten skrev: 29 dec 2023 09:27
iAkita skrev: 28 dec 2023 19:33
BMW har tydligen implementerat något de kallar max performance charging i och med lanseringen av i5. Det verkar som om min i4 har samma uppdatering.
Kanon!
Fick du nya mjukvaran over the air?
Jag fick den OTA i våras, det enda jag inte fick OTA till i4an var en uppdatering som hade med en återkallelse eller liknande att göra. Lite trist att sitta hos en handlare i 2-3 timmar för en uppdatering men det är väl så det är med de traditionella tillverkarna.
Det kan det vara värt för att köra en VERKLIGT BRA bil.
Ser att de finns beggade för 600k med utrustning och nya bas för 637k. Lägre priser nu, det är lockande.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Myran »

Umebayashi skrev: 29 dec 2023 14:30
Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.

https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest

Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
Ja, det kan vara värt att hålla koll på detta! Det kommer inte någon varning för låg kylvätska. Den varning som tillslut kommer är "Drivlinan behöver service, men det går bra att fortsätta köra". Det går inte bra att fortsätta köra, inte någon längre sträcka i alla fall.

Hände för mig, nu står den på verkstad och väntar på delar, omkopplingsventil och tillsatsvärmare, som inte finns...
Det var inte första bilen som kommit in med detta problem. Hoppas det är en uppdaterad ventil som de monterar, så det inte händer igen om ett par månader!
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av ObscureEconomist »

Intressant, ska ta en titt men jag är på min andra vinter nu och har haft den ute i - 30c och inte märkt av något.

Kan ju bara ha haft tur också.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Myran skrev: 29 dec 2023 15:36
Umebayashi skrev: 29 dec 2023 14:30
Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.

https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest

Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
Ja, det kan vara värt att hålla koll på detta! Det kommer inte någon varning för låg kylvätska. Den varning som tillslut kommer är "Drivlinan behöver service, men det går bra att fortsätta köra". Det går inte bra att fortsätta köra, inte någon längre sträcka i alla fall.

Hände för mig, nu står den på verkstad och väntar på delar, omkopplingsventil och tillsatsvärmare, som inte finns...
Det var inte första bilen som kommit in med detta problem. Hoppas det är en uppdaterad ventil som de monterar, så det inte händer igen om ett par månader!
Skulle testköra en i5 men den stod på verkstad - var samma fel !!
Körde en i4 istället och den ör SJUKT fin!!
Grattis till er som äger en.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Umebayashi
elbilist
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 nov 2023 09:43

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Umebayashi »

Myran skrev: 29 dec 2023 15:36
Umebayashi skrev: 29 dec 2023 14:30
Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.

https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest

Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
Ja, det kan vara värt att hålla koll på detta! Det kommer inte någon varning för låg kylvätska. Den varning som tillslut kommer är "Drivlinan behöver service, men det går bra att fortsätta köra". Det går inte bra att fortsätta köra, inte någon längre sträcka i alla fall.

Hände för mig, nu står den på verkstad och väntar på delar, omkopplingsventil och tillsatsvärmare, som inte finns...
Det var inte första bilen som kommit in med detta problem. Hoppas det är en uppdaterad ventil som de monterar, så det inte händer igen om ett par månader!
Tråkigt att höra Myran! Många verkar drabbas nu, speciellt med den stränga kylan.

Har du fått någon information eller har kännedom om den nya ventilen är en permanent fix?
VW ID.4 -21
BMW i4 M50 -Beställd
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 mar 2016 21:44
Ort: Uppsala / Luleå

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Myran »

Umebayashi skrev: 05 jan 2024 10:32
Tråkigt att höra Myran! Många verkar drabbas nu, speciellt med den stränga kylan.

Har du fått någon information eller har kännedom om den nya ventilen är en permanent fix?
Var inte kallt när min gick sönder, och står i garage hemma, vet inte om kylan ska påverkar felutfallet.

Försökte få information om det blir en ny version av ventilen eller inte, men han jag pratade med visste ingenting tyvärr. Delarna har kommit i alla fall, så de ska monteras i början av nästa vecka.
Ska försöka få mera information när jag hämtar bilen.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

Jag velar mellan en i4 M50 och en Tesla 3 highland performance (som ju är lite oklar just nu). Ska låna en M50 ett dygn nästa vecka för att utvärdera hur den funkar mer i vardagen.

Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland)
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att associeras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.

Fördel Model 3 "P"
-Bättre designad elbil (frunk, ingen kardantunnel osv)
-Snabbare (roligare att köra vet jag inte)
-Delvis bättre mjukvara och funktioner (campingmode, sentry och underhållning främst).
-Effektivare och bättre tillgång till laddnätverk (inte så viktigt för mig, snabbladdar endast ett fåtal gånger per år)

Vad tycker ni som haft Tesla innan och kör M50 nu?
Senast redigerad av tor, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11706
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av martinot »

tor skrev: 05 jan 2024 16:32
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
Den känns som lite långsökt (men vad vet jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak. ;)
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.
-Går att få med svart innertak.

Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2024 17:21
Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak. ;)
-Går att få med svart innertak.
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.

Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
Svart tak är standard eller? Har inte sett något tillval om det i varje fall. För min del är inte lastutrymmet eller passagerarutrymmet speciellt viktigt. Jag kommer köra den mest ensam med en laptop som bagage. Kommer inte ens beställa elstolar till den.

Bra poäng med dragvikt!

Jag tror det för min del kokar ner till att bilen väcker mer känslor. Jag köper gärna bil med hjärtat, brukar bli bra då.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

tor skrev: 05 jan 2024 18:04
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2024 17:21
Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak. ;)
-Går att få med svart innertak.
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.

Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
Svart tak är standard eller? Har inte sett något tillval om det i varje fall. För min del är inte lastutrymmet eller passagerarutrymmet speciellt viktigt. Jag kommer köra den mest ensam med en laptop som bagage. Kommer inte ens beställa elstolar till den.

Bra poäng med dragvikt!

Jag tror det för min del kokar ner till att bilen väcker mer känslor. Jag köper gärna bil med hjärtat, brukar bli bra då.
Svart innertak brukar följa med M-paketet och M50 går inte att få utan M-paket. Så det bör vara standard.

Självklart ska man köpa det man vill ha och tycker om. Bilar är känslor. Iaf för oss som faktiskt bryr oss.

Jag vet inget om nya Highland P men gamla M3P hatar jag. Har ingen känsla, är som ett TV-spel. Gaspedalen är på tok för aggressivt mappad. Jag gillar känslan i M3LR mycket bättre. M3P blev jag åksjuk i trots att jag försökte köra lugnt. Är kanske något man vänjer sig vid men...

I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

martinot skrev: 05 jan 2024 16:48
tor skrev: 05 jan 2024 16:32
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
Den känns som lite långsökt (men vad vet jag).
Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)

Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

tor skrev: 05 jan 2024 18:15
martinot skrev: 05 jan 2024 16:48
tor skrev: 05 jan 2024 16:32
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
Den känns som lite långsökt (men vad vet jag).
Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)

Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Det kommer inte vara top of mind särskilt länge till. Till sommaren kommer ingen fråga om strejken.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
tor skrev: 05 jan 2024 18:04
SwedishAdvocate skrev: 05 jan 2024 17:21
Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak. ;)
-Går att få med svart innertak.
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.

Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
Svart tak är standard eller? Har inte sett något tillval om det i varje fall. För min del är inte lastutrymmet eller passagerarutrymmet speciellt viktigt. Jag kommer köra den mest ensam med en laptop som bagage. Kommer inte ens beställa elstolar till den.

Bra poäng med dragvikt!

Jag tror det för min del kokar ner till att bilen väcker mer känslor. Jag köper gärna bil med hjärtat, brukar bli bra då.
Svart innertak brukar följa med M-paketet och M50 går inte att få utan M-paket. Så det bör vara standard.

Självklart ska man köpa det man vill ha och tycker om. Bilar är känslor. Iaf för oss som faktiskt bryr oss.

Jag vet inget om nya Highland P men gamla M3P hatar jag. Har ingen känsla, är som ett TV-spel. Gaspedalen är på tok för aggressivt mappad. Jag gillar känslan i M3LR mycket bättre. M3P blev jag åksjuk i trots att jag försökte köra lugnt. Är kanske något man vänjer sig vid men...

I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Intressant! Jag har faktiskt aldrig kört en M3P men ägt en 3LR 2019. Jag bara förutsatte att den var "mer" och ännu roligare baserat på alla fina omdömen jag hört. Gillade verkligen min M3LR 2019 förutom att det var lite för högt vägbrus i kupén och fjädringen inte var så sofistikerad. Men det ska ju vara fixat med highland.

Har du provat M50 med M stolarna? Svindyra men väldigt trevliga tycker jag. Men det är inte pengarna för mig då jag sitter ok i dom vanliga stolarna. Men det kan ju vara annorlunda för dig?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:18
tor skrev: 05 jan 2024 18:15
martinot skrev: 05 jan 2024 16:48
tor skrev: 05 jan 2024 16:32
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
Den känns som lite långsökt (men vad vet jag).
Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)

Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Det kommer inte vara top of mind särskilt länge till. Till sommaren kommer ingen fråga om strejken.
Det gissar jag också. Argumentet är ju väldigt individuellt såklart men jag ser en risk med Tesla, kanske inte så stor men ändå, och ingen risk med BMW. Tesla har för mig dom senaste åren hoppat ner ett antal platser kring varumärken jag vill förknippas med.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

tor skrev: 05 jan 2024 18:25


Har du provat M50 med M stolarna? Svindyra men väldigt trevliga tycker jag. Men det är inte pengarna för mig då jag sitter ok i dom vanliga stolarna. Men det kan ju vara annorlunda för dig?

Jag är 190cm/93kg och sitter som i ett jäkla skruvstäd i de vanliga i4-stolarna. Jag gillar inte det. Vill ha lite mer luftig "fåtöljkänsla" och lite mer upprätt/SUV ställning för min rygg.

Funderar på en begagnad iX50 om några år. Älskar designen eftersom den är så besläktad med i3 som vi haft i familjen i 7 år.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Niklas Z »

Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

tor skrev: 05 jan 2024 18:34
Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:18
tor skrev: 05 jan 2024 18:15
martinot skrev: 05 jan 2024 16:48
tor skrev: 05 jan 2024 16:32
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
Den känns som lite långsökt (men vad vet jag).
Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)

Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Det kommer inte vara top of mind särskilt länge till. Till sommaren kommer ingen fråga om strejken.
Det gissar jag också. Argumentet är ju väldigt individuellt såklart men jag ser en risk med Tesla, kanske inte så stor men ändå, och ingen risk med BMW. Tesla har för mig dom senaste åren hoppat ner ett antal platser kring varumärken jag vill förknippas med.

Jag har ju sagt i många år att jag inte kommer köpa nån mer Tesla. Är så trött på hela grejen med fanatiker som tror på FSD, roboten, aktien... Hela den här Tesla-kulturen mer eller mindre. Eller vad man nu ska kalla den.

På sätt och vis mildrar Elons breakdown det hela en aning, ironiskt nog. :lol:
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1397
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Verdi_ »

Niklas Z skrev: 05 jan 2024 18:38
Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Ja kanske det. Jag provkörde nu på vinterdäck och mest rakt fram på motorvägen så vikten gav sig väl inte till känna så mycket.

Annars har ju jag 2 st E90, 1 E91, 2 st F31 och en F36 bakom mig. Och två st F87 M2 också för den delen. En ganska intensiv 10-års period med säkert 25-30 tusen mil i dessa bilar. Så nog vet jag hur en 3-serie känns också.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av tor »

Niklas Z skrev: 05 jan 2024 18:38
Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3361
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av Niklas Z »

tor skrev: 05 jan 2024 19:05
Niklas Z skrev: 05 jan 2024 18:38
Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
Model 3 tycker jag är roligast. Hade Model 3 dessutom haft fjädring som höll emot bättre när sidoaccelerationen är hög så skulle den nog vara solklart roligast. Ingen av bilarna är någon banbil, men Teslans rappare reaktioner, snabbare instyrning m m gör den roligare vid aktiv körning. Jag har provat i4 M50 flera gånger, men aldrig i vinterväglag, så hur den är på vintern vet jag inte. Mitt omdöme är baserat på barmarkskörning. Ska också tillägga att jag inte kör på ett särskilt normalt sätt. Jag har kört mycket bana med sportmotorcykel och även en hel del med mina tidigare 3-seriebilar. Det är bäst att prova själv.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5657
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: BMW i4 eDrive40 vs M50

Inlägg av SwedishAdvocate »

tor skrev: 05 jan 2024 19:05
Niklas Z skrev: 05 jan 2024 18:38
Verdi_ skrev: 05 jan 2024 18:08
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
Vanliga i4 är har tydligen fått bättre recensioner än M50 av 'bilentusiastisk motorpress' just när det kommer till köregenskaper. IIRC så berodde det dels på hjulupphängning och dels på mindre vikt. Hur mycket lättare är vanliga i4 jämfört med M50 – ca 100kg?...

Se t.ex. det här inlägget från första sidan i tråden:
iAkita skrev: 22 jul 2023 23:09
Nect skrev: 22 jul 2023 22:16
iAkita skrev: 22 jul 2023 21:36
Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?
Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?
Trodde jag också, till jag började leta efter lite tester av folk som gillar köra bil. Här är ett exempel, som verkar ganska representativt. Men vad det gäller acceleration är det såklart inget snack om att M50 vinner med hästlängder, så det beror nog på vad man prioriterar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar