Kanon!
Fick du nya mjukvaran over the air?
Moderator: Redaktion
Kanon!
Jag fick den OTA i våras, det enda jag inte fick OTA till i4an var en uppdatering som hade med en återkallelse eller liknande att göra. Lite trist att sitta hos en handlare i 2-3 timmar för en uppdatering men det är väl så det är med de traditionella tillverkarna.
Det kan det vara värt för att köra en VERKLIGT BRA bil.OfarligTesla skrev: ↑29 dec 2023 13:23Jag fick den OTA i våras, det enda jag inte fick OTA till i4an var en uppdatering som hade med en återkallelse eller liknande att göra. Lite trist att sitta hos en handlare i 2-3 timmar för en uppdatering men det är väl så det är med de traditionella tillverkarna.
Ja, det kan vara värt att hålla koll på detta! Det kommer inte någon varning för låg kylvätska. Den varning som tillslut kommer är "Drivlinan behöver service, men det går bra att fortsätta köra". Det går inte bra att fortsätta köra, inte någon längre sträcka i alla fall.Umebayashi skrev: ↑29 dec 2023 14:30Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.
https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest
Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
Skulle testköra en i5 men den stod på verkstad - var samma fel !!Myran skrev: ↑29 dec 2023 15:36Ja, det kan vara värt att hålla koll på detta! Det kommer inte någon varning för låg kylvätska. Den varning som tillslut kommer är "Drivlinan behöver service, men det går bra att fortsätta köra". Det går inte bra att fortsätta köra, inte någon längre sträcka i alla fall.Umebayashi skrev: ↑29 dec 2023 14:30Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.
https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest
Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
Hände för mig, nu står den på verkstad och väntar på delar, omkopplingsventil och tillsatsvärmare, som inte finns...
Det var inte första bilen som kommit in med detta problem. Hoppas det är en uppdaterad ventil som de monterar, så det inte händer igen om ett par månader!
Tråkigt att höra Myran! Många verkar drabbas nu, speciellt med den stränga kylan.Myran skrev: ↑29 dec 2023 15:36Ja, det kan vara värt att hålla koll på detta! Det kommer inte någon varning för låg kylvätska. Den varning som tillslut kommer är "Drivlinan behöver service, men det går bra att fortsätta köra". Det går inte bra att fortsätta köra, inte någon längre sträcka i alla fall.Umebayashi skrev: ↑29 dec 2023 14:30Det pratas lite på i4Talk och Facebook gällande problemen med värme/kylning av bilen. Tydligen verkar vissa ägare ha problem med läckage av kylvätska. Är inte fullt påläst ännu men många i kallare klimat verkar vara drabbade, bland annat i Finland.
https://www.i4talk.com/threads/heat-exc ... tby=oldest
Kanske kan vara värt att ta en titt i sin bil så att det är torrt kring ventilen.
Hände för mig, nu står den på verkstad och väntar på delar, omkopplingsventil och tillsatsvärmare, som inte finns...
Det var inte första bilen som kommit in med detta problem. Hoppas det är en uppdaterad ventil som de monterar, så det inte händer igen om ett par månader!
Var inte kallt när min gick sönder, och står i garage hemma, vet inte om kylan ska påverkar felutfallet.Umebayashi skrev: ↑05 jan 2024 10:32Tråkigt att höra Myran! Många verkar drabbas nu, speciellt med den stränga kylan.
Har du fått någon information eller har kännedom om den nya ventilen är en permanent fix?
Den känns som lite långsökt (men vad vet jag).
Svart tak är standard eller? Har inte sett något tillval om det i varje fall. För min del är inte lastutrymmet eller passagerarutrymmet speciellt viktigt. Jag kommer köra den mest ensam med en laptop som bagage. Kommer inte ens beställa elstolar till den.SwedishAdvocate skrev: ↑05 jan 2024 17:21Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak.
-Går att få med svart innertak.
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.
Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
Svart innertak brukar följa med M-paketet och M50 går inte att få utan M-paket. Så det bör vara standard.tor skrev: ↑05 jan 2024 18:04Svart tak är standard eller? Har inte sett något tillval om det i varje fall. För min del är inte lastutrymmet eller passagerarutrymmet speciellt viktigt. Jag kommer köra den mest ensam med en laptop som bagage. Kommer inte ens beställa elstolar till den.SwedishAdvocate skrev: ↑05 jan 2024 17:21Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak.
-Går att få med svart innertak.
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.
Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
Bra poäng med dragvikt!
Jag tror det för min del kokar ner till att bilen väcker mer känslor. Jag köper gärna bil med hjärtat, brukar bli bra då.
Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)
Det kommer inte vara top of mind särskilt länge till. Till sommaren kommer ingen fråga om strejken.tor skrev: ↑05 jan 2024 18:15Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)
Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Intressant! Jag har faktiskt aldrig kört en M3P men ägt en 3LR 2019. Jag bara förutsatte att den var "mer" och ännu roligare baserat på alla fina omdömen jag hört. Gillade verkligen min M3LR 2019 förutom att det var lite för högt vägbrus i kupén och fjädringen inte var så sofistikerad. Men det ska ju vara fixat med highland.Verdi_ skrev: ↑05 jan 2024 18:08Svart innertak brukar följa med M-paketet och M50 går inte att få utan M-paket. Så det bör vara standard.tor skrev: ↑05 jan 2024 18:04Svart tak är standard eller? Har inte sett något tillval om det i varje fall. För min del är inte lastutrymmet eller passagerarutrymmet speciellt viktigt. Jag kommer köra den mest ensam med en laptop som bagage. Kommer inte ens beställa elstolar till den.SwedishAdvocate skrev: ↑05 jan 2024 17:21Fördel M50:
-Hyffsat snygg
-Bra kvalitetsintryck och känsla i hela bilen.
-Drag (gissar att det saknas på model 3 P highland). Om Highland M3P mot förmodan får drag så har väl M50 ändå 600 kg högre dragvikt...
-Pga att bilen används i tjänst (sälj/rekrytering) är det en fördel som jag ser det att inte riskera att accosieras med Elon och IF metall konflikten.
-Mycket bra erbjudande på bilen nu. Så billigare trots högre inköpspris.
-Blinkersspak.
-Går att få med svart innertak.
-Halvkombibaklucka istället för sedanbaklucka.
Finns det några lastförankringsöglor i M3 Highland ifall man vill förankra last om baksätet är fällt?
Bra poäng med dragvikt!
Jag tror det för min del kokar ner till att bilen väcker mer känslor. Jag köper gärna bil med hjärtat, brukar bli bra då.
Självklart ska man köpa det man vill ha och tycker om. Bilar är känslor. Iaf för oss som faktiskt bryr oss.
Jag vet inget om nya Highland P men gamla M3P hatar jag. Har ingen känsla, är som ett TV-spel. Gaspedalen är på tok för aggressivt mappad. Jag gillar känslan i M3LR mycket bättre. M3P blev jag åksjuk i trots att jag försökte köra lugnt. Är kanske något man vänjer sig vid men...
I4 M50 är ganska exakt som att köra en vanlig klassisk 3-serie, eftersom det är en 3-serie (ja jag vet men 4-serie är samma sak men med annan karossform). Hade köpt en direkt om jag bara suttit lite bättre i den.
Det gissar jag också. Argumentet är ju väldigt individuellt såklart men jag ser en risk med Tesla, kanske inte så stor men ändå, och ingen risk med BMW. Tesla har för mig dom senaste åren hoppat ner ett antal platser kring varumärken jag vill förknippas med.Verdi_ skrev: ↑05 jan 2024 18:18Det kommer inte vara top of mind särskilt länge till. Till sommaren kommer ingen fråga om strejken.tor skrev: ↑05 jan 2024 18:15Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)
Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
tor skrev: ↑05 jan 2024 18:34Det gissar jag också. Argumentet är ju väldigt individuellt såklart men jag ser en risk med Tesla, kanske inte så stor men ändå, och ingen risk med BMW. Tesla har för mig dom senaste åren hoppat ner ett antal platser kring varumärken jag vill förknippas med.Verdi_ skrev: ↑05 jan 2024 18:18Det kommer inte vara top of mind särskilt länge till. Till sommaren kommer ingen fråga om strejken.tor skrev: ↑05 jan 2024 18:15Jag får en del frågor idag såsom: vad tänker du som kör Tesla om strejken? Lätt att ducka idag genom att säga att jag köpte bilen innan konflikten. (Återigen, detta rör tjänsten i primärt sälj sammanhang)
Problemet är kanske inte så stort idag att det inte är hanterbart. Men jag ska ha bilen i 3 år. Vad hittar IF vs
Tesla och Elon på under den här tiden? Är rädd att det kan bli värre. Ser inte alls motsvarande risk för BMW.
Ja kanske det. Jag provkörde nu på vinterdäck och mest rakt fram på motorvägen så vikten gav sig väl inte till känna så mycket.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2024 18:38Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2024 18:38Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Model 3 tycker jag är roligast. Hade Model 3 dessutom haft fjädring som höll emot bättre när sidoaccelerationen är hög så skulle den nog vara solklart roligast. Ingen av bilarna är någon banbil, men Teslans rappare reaktioner, snabbare instyrning m m gör den roligare vid aktiv körning. Jag har provat i4 M50 flera gånger, men aldrig i vinterväglag, så hur den är på vintern vet jag inte. Mitt omdöme är baserat på barmarkskörning. Ska också tillägga att jag inte kör på ett särskilt normalt sätt. Jag har kört mycket bana med sportmotorcykel och även en hel del med mina tidigare 3-seriebilar. Det är bäst att prova själv.tor skrev: ↑05 jan 2024 19:05Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2024 18:38Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
Vanliga i4 är har tydligen fått bättre recensioner än M50 av 'bilentusiastisk motorpress' just när det kommer till köregenskaper. IIRC så berodde det dels på hjulupphängning och dels på mindre vikt. Hur mycket lättare är vanliga i4 jämfört med M50 – ca 100kg?...tor skrev: ↑05 jan 2024 19:05Ja den väger typ 400 kg mer än en Tesla Model 3 också. Jag har bara kört den kort när det var svinhalt. Får prova det nästa vecka.Niklas Z skrev: ↑05 jan 2024 18:38Jag har ju kört BMW 3-serie i 28 år innan jag fick min Tesla 2020. Jag tycker att det är stor skillnad till det sämre med i4, eftersom den väger uppemot 700 kg mer än den 335i jag hade. Det märks mycket tydligt och förtar den körglädje som jag var van vid från tidigare BMW 3-serie.
Om du jämför med Model 3? Vilken tycker du är roligast att köra då?
iAkita skrev: ↑22 jul 2023 23:09Trodde jag också, till jag började leta efter lite tester av folk som gillar köra bil. Här är ett exempel, som verkar ganska representativt. Men vad det gäller acceleration är det såklart inget snack om att M50 vinner med hästlängder, så det beror nog på vad man prioriterar.Nect skrev: ↑22 jul 2023 22:16Oj! Trodde M50 skulle vara rejält roligare att ratta?iAkita skrev: ↑22 jul 2023 21:36Har kollat lite vad olika bilentusiaster tycker om de olika versionerna sen jag startade tråden. Det verkar som om de alla är överens om att eDrive 40 är roligare att köra, och dessutom mer energieffektiv. Hmm, får kanske bli en i4:a då... Eller ska jag vänta på ID7?