Re: Scan My Tesla Mätresultat
Postat: 10 apr 2024 23:59
Ja exakt, har gjort det många gånger som sagt men inget som verkar ha påverkat bufferten.AAKEE skrev: ↑10 apr 2024 23:38Jag tänkte mest att ”stäng av bilen” och vänta utan att röra - exakt ingenting - i minst två, men helst ~10min låter allt starta om, jag tänkte om buffern kunde vara en bugg som behövde omstart.Jojje167 skrev: ↑10 apr 2024 22:47
Jodå många gånger. Den sover även varje natt då sentry är avstängt hemma och nästan alltid på olika laddnivåer, allt från 10% till 90%. Laddar bara 100% vid behov så att den är klar precis till avresa.
Har en skärmdump från november och det var senaste gången bufferten var på 3,31 kWh.
Normalt är buffern 4.5% av nominal full pack.
Jag köpte min härArctic Drifter skrev: ↑11 apr 2024 09:06Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?
Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
Ok, tack för tipset!Jojje167 skrev: ↑11 apr 2024 09:40Jag köpte min härArctic Drifter skrev: ↑11 apr 2024 09:06Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?
Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en
Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.Jojje167 skrev: ↑11 apr 2024 09:40Jag köpte min härArctic Drifter skrev: ↑11 apr 2024 09:06Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?
Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en
Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Tack för infon, jag kör android så går nog på den fulare i så fallAAKEE skrev: ↑11 apr 2024 15:09Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.Jojje167 skrev: ↑11 apr 2024 09:40Jag köpte min härArctic Drifter skrev: ↑11 apr 2024 09:06Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?
Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en
Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.
Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.
Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
Jag kör android så det förklarar nog varför det funkar klockrent med den enklare. Det enda jag får göra är att starta om scanmytesla med jämna mellanrum då appen låser sig efter 75min. Händer i båda mina mobiler.AAKEE skrev: ↑11 apr 2024 15:09Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.Jojje167 skrev: ↑11 apr 2024 09:40Jag köpte min härArctic Drifter skrev: ↑11 apr 2024 09:06Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?
Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en
Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.
Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.
Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
Jag har iphone, men kör i huvudsak till en androidplatta med den dyrare MX+Jojje167 skrev: ↑11 apr 2024 16:37Jag kör android så det förklarar nog varför det funkar klockrent med den enklare. Det enda jag får göra är att starta om scanmytesla med jämna mellanrum då appen låser sig efter 75min. Händer i båda mina mobiler.AAKEE skrev: ↑11 apr 2024 15:09Jag har den ”finare”, MX+ och den behövde startas om lite då och då i min model 3.Jojje167 skrev: ↑11 apr 2024 09:40Jag köpte min härArctic Drifter skrev: ↑11 apr 2024 09:06Jag vill ju bli lika cool som er, vilken adapter rekommenderar ni?
Tänkte komma igång med Scan My Tesla även jag...
https://e-mobility-driving-solutions.co ... e/?lang=en
Har hört att vissa adaptrar (någon grön modell som bland annat teslabjörn använder) måste dras ur med jämna mellanrum för att starta om, men det har jag aldrig behövt med min under de 2 år jag haft den.
Jag hade köpt en särskild interrupt-kanel med en av-på-knapp för just det.
Det verkar inte hända på min S, kopplade initialt in den men tog bort den då omstart inte behövdes.
Rebt generellt: iOS/iPhone fungerar endast med den dyrare (som även fungerar med Android) medan den enklare funkar endast med Android.
Det är vid 100% SoC som jag ser att det diffar. Det är väl BMS som beräknar både nominell remaining och NFP. Tycker att det inte borde diffa. Batteriets BMS borde ha lärt sig efter 400ggr laddning till 100%.AAKEE skrev: ↑10 apr 2024 23:42Nominal full pack är en beräknad kapacitet. Sannolikt är den tilltagen lite svagt underkant. Har man räknat för högt, riskerar man att får slut ström, speciellt om man kör en lång sträcka med flera laddningar där bilen inte får sova.
Om bilen beräknar kapaciteten lite i underkant så får man en marginal, helt enkelt. Skulle tro det är anledningen att det är så.
Jag har alltid ”fått i mer ström” än nominal full pack, cirka 0.3-0.8 kWh mer.
Nominal remaining är ju vad BMS beräknar finns i batteriet där och då.
Nogo skrev: ↑11 apr 2024 21:20Det är vid 100% SoC som jag ser att det diffar. Det är väl BMS som beräknar både nominell remaining och NFP. Tycker att det inte borde diffa. Batteriets BMS borde ha lärt sig efter 400ggr laddning till 100%.AAKEE skrev: ↑10 apr 2024 23:42Nominal full pack är en beräknad kapacitet. Sannolikt är den tilltagen lite svagt underkant. Har man räknat för högt, riskerar man att får slut ström, speciellt om man kör en lång sträcka med flera laddningar där bilen inte får sova.
Om bilen beräknar kapaciteten lite i underkant så får man en marginal, helt enkelt. Skulle tro det är anledningen att det är så.
Jag har alltid ”fått i mer ström” än nominal full pack, cirka 0.3-0.8 kWh mer.
Nominal remaining är ju vad BMS beräknar finns i batteriet där och då.
Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?
Här är en skärmdump från ikväll. Imbalance är väl bra men CAC vet jag inte något om.AAKEE skrev: ↑26 apr 2024 16:50Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?
Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).
Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
CAC har varit trasigt en längre tid, åtminstone på Android..Jojje167 skrev: ↑26 apr 2024 21:34Här är en skärmdump från ikväll. Imbalance är väl bra men CAC vet jag inte något om.AAKEE skrev: ↑26 apr 2024 16:50Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?
Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).
Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
Screenshot_20240426_212130.jpg
Ser bra ut, som elmil säger är det fel på SMT, så värdena ger inget. Trodde det bara var broken på Plaid.Jojje167 skrev: ↑26 apr 2024 21:34Här är en skärmdump från ikväll. Imbalance är väl bra men CAC vet jag inte något om.AAKEE skrev: ↑26 apr 2024 16:50Kommer inte ihåg om du postat bilder på imbalance och CAC?
Det skulle vara intressant att se om batteriet utvecklat stor skillnad i CAC (och förmed vill bli obalans vid stora förändringar i SOC).
Jag tänker att man kan öka buffern för att kompensera för det. Blir obalansen stor nog kan man ju bli stående även över 0%.
Det skulle kunna vara en rimlig möjlighet men då borde vi sett fler bilar med högre buffer.
Screenshot_20240426_212130.jpg
NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.AAKEE skrev: ↑12 feb 2024 08:23
71, om du har laddat som jag tror!Tellus skrev: ↑27 apr 2024 16:24NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.AAKEE skrev: ↑12 feb 2024 08:23
AAKEE skrev: ↑27 apr 2024 17:3571, om du har laddat som jag tror!Tellus skrev: ↑27 apr 2024 16:24NFP 72,4kWh i februari 2024. Pendlade mellan 71,6 och 73 några veckor. Gissa vad NFP är idag, 2 månader senare. 9200mil.AAKEE skrev: ↑12 feb 2024 08:23
Då har ju BMS:en lyssnat till min beräkning i minsta detalj