mati skrev:martinot skrev:
Helt med på det!
Tycker, trots nackdelar (vilket alla bilar har, även Tesla), att e-tron är nog ändå inte är en helt dum bil för er rent praktiskt.
Gällande Tesla så vet jag inte om MY kanske kunde fungera för era hundar, och isf. kanske ett lite mer ekonomiskt alternativ än MX?
Ja alltså rent tekniskt är e-tron en jättebra bil för oss. Jag har aldrig sagt nåt annat. Enda felet med bilen är dess prislapp och att den kostar mig uppskattningsvis drygt 20 000 kr i månaden med tanke på den kraftiga värdeminskningen. Det är bilens största nackdel. Jag vill inte sälja den eftersom jag är missnöjd, nej, jag tycker helt enkelt att det är för svettigt att betala så mycket för en bil som jag inte längre använder lika mycket som jag trodde att jag skulle göra när jag köpte den. Jag använder den enbart som transport- och bruksbil, t.ex. för att köra byggmaterial eller skräp.
Naturligtvis skulle en Model Y fungera ypperligt både när det gäller hundarna och dragvikten. Men det finns några nackdelar med MY.
1. Den finns inte. 2. Den är inte billig heller. 3. Det är en Tesla med allt vad det innebär.
Tror du tyvärr hade lite otur med när du köpte din e-tron.
Vilket bara är trist och sympatiserar med dig som hamnat där (även om bilen är utmärkt i övrigt)!
Finns ju idag till väldigt rimliga e-tron 55 på riktigt låg månadsleasing. Så skulle nog säga att det ändå inte är så tokigt att skaffa en ny e-tron idag (om man är noga och går in på rätt kampanj och deal i rätt tid).
Gällande Tesla så verkar just värdeminskningen varit klart mindre på en M3 som man köpt vid lansering i Sverige, så om en tysktillverkad MY håller samma låga värdeminskning så blir den ju även den potentiellt extremt billig att äga (även om garantier inte finns vid leasing utan garanterat restvärde).
Finns ju + och - med alla bilar (inklusive Tesla), men säga vad man vill om vår M3; den har ju varit extremt billig att både äga och drifta. Verkligen ett rent ekonomiskt klipp för att vara en helt ny bil (som normalt är rätt dyrt ägarskap).
Däremot så om man tänker på att du skall skifta ut bilen innan den 1/7, så är ju det ju inte det ett alternativ med en MY (vilket jag nog själv gått på annars, istället för en ny M3 som är dagens alternativ vi funderar på för att hinna ta leverans i tid).
Så skall du byta innan 1/7 så är det andra bilar än MY du får kika på. Känns även lite osäkert gällande Hyundai och Kias kommande modeller om det blir möjligt att ta leverans innan juli månad.