Sida 65 av 69
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 07:19
av Teslaaa
Sweaberg skrev: ↑29 sep 2025 20:46
MNA skrev: ↑28 sep 2025 12:57
Sweaberg skrev: ↑28 sep 2025 12:53
Fråga!
När laddsladd sitter i och jag kommer ut på morgonen, hur låser jag upp sladden så jag kan dra ut den, utan att behöva gå in i bilen och trycka på öppna? Borde inte sladden låsas upp när jag närmar mig bilen med telefonen, kan ju öppna dörrarna osv...
Bilen är färdigladdad på morgonen men smart laddning är aktiverat, Tesla T:t lyser grönt vid ladd luckan. Händer ingenting om jag trycker på blixten i appen.
Håll in handtaget på bakdörren?
Så man kan alltså inte ta ur laddkabeln utan att hålla in dörrhandtag eller trycka på skärmen i bilen? Borde den inte lossa om jag trycker på blixten i appen?
Du kan även skapa en genväg på din telefon för att låsa upp laddluckan, så är det endast ett tryck för att göra detta, då behöver du inte heller öppna appen för att låsa upp.
Sedan kan du även ställa in denna genväg på din ”action button” (om du använder ios).
Sedan förstår jag inte varför inte laddluckan helt enkelt låses upp när man låser upp bilen

Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 08:01
av MangeT
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 08:45
av Heinrich
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 09:02
av mikebike
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 07:19
Sweaberg skrev: ↑29 sep 2025 20:46
MNA skrev: ↑28 sep 2025 12:57
Sweaberg skrev: ↑28 sep 2025 12:53
Fråga!
När laddsladd sitter i och jag kommer ut på morgonen, hur låser jag upp sladden så jag kan dra ut den, utan att behöva gå in i bilen och trycka på öppna? Borde inte sladden låsas upp när jag närmar mig bilen med telefonen, kan ju öppna dörrarna osv...
Bilen är färdigladdad på morgonen men smart laddning är aktiverat, Tesla T:t lyser grönt vid ladd luckan. Händer ingenting om jag trycker på blixten i appen.
Håll in handtaget på bakdörren?
Så man kan alltså inte ta ur laddkabeln utan att hålla in dörrhandtag eller trycka på skärmen i bilen? Borde den inte lossa om jag trycker på blixten i appen?
Du kan även skapa en genväg på din telefon för att låsa upp laddluckan, så är det endast ett tryck för att göra detta, då behöver du inte heller öppna appen för att låsa upp.
Sedan kan du även ställa in denna genväg på din ”action button” (om du använder ios).
Sedan förstår jag inte varför inte laddluckan helt enkelt låses upp när man låser upp bilen
Laddluckan är upplåst när bilen är upplåst. Däremot avbryts inte laddningen när man låser upp bilen.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 11:13
av manneson
Heinrich skrev: ↑30 sep 2025 08:45
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Sparas den inte i profilen? Om du har easy-entry profilen aktiv så byts ju profil när du kör iväg. Så kolla att du satt det i rätt profil.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 11:43
av Heinrich
manneson skrev: ↑30 sep 2025 11:13
Heinrich skrev: ↑30 sep 2025 08:45
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Sparas den inte i profilen? Om du har easy-entry profilen aktiv så byts ju profil när du kör iväg. Så kolla att du satt det i rätt profil.
Nej det verkar inte så, har ej easy entry aktiverat heller.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 15:08
av Teslaaa
MangeT skrev: ↑30 sep 2025 08:01
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 15:14
av mikebike
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:08
MangeT skrev: ↑30 sep 2025 08:01
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 15:30
av Teslaaa
mikebike skrev: ↑30 sep 2025 15:14
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:08
MangeT skrev: ↑30 sep 2025 08:01
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 16:50
av Earplugged
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:30
mikebike skrev: ↑30 sep 2025 15:14
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:08
MangeT skrev: ↑30 sep 2025 08:01
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln

Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 16:58
av Teslaaa
Earplugged skrev: ↑30 sep 2025 16:50
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:30
mikebike skrev: ↑30 sep 2025 15:14
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:08
MangeT skrev: ↑30 sep 2025 08:01
Är väl för att man ska kunna sitta i bilen när den laddar?
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln

Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Njae, man hade ju kunnat se till att den ”släpper” kabeln vid upplåsning, och att den fortsätter laddningen igen vid låsning. Hur ofta låser du upp bilen på uppfarten hemma och sitter i den, eller behåller den olåst?
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 17:01
av ippii
Jag tror inte laddningen går att påbörja igen utan att man tar ur och sätter i sladden efter en sladdupplåsning.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 17:04
av Earplugged
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 16:58
Earplugged skrev: ↑30 sep 2025 16:50
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:30
mikebike skrev: ↑30 sep 2025 15:14
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:08
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln

Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Njae, man hade ju kunnat se till att den ”släpper” kabeln vid upplåsning, och att den fortsätter laddningen igen vid låsning. Hur ofta låser du upp bilen på uppfarten hemma och sitter i den, eller behåller den olåst?
Du har inga barn? Kan vara värsta fritidsgården i bilen när ungarna spelar spel

Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 17:21
av Teslaaa
Borde även gå att ordna att kabeln ”släpper” vid upplåsning om laddning är slutförd, enligt vissa forum gör EX30 på så vis
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 17:39
av Maw
De flesta(?) andra märken låser väl upp kabeln samtidigt som bilen låses upp om de inte har en separat knapp bredvid ladduttaget. När bilen låser igen och sladden sitter kvar återupptas laddningen.
Bäst tycker jag det fungerar med en knapp under luckan bredvid ladduttaget som t ex Polestar har.
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 22:28
av PSMKA
Går det få Spotify att pausa det som spelas när man öppnar dörren istället för att det bara sänks till en ohörbar nivå?
Re: Model Y Juniper
Postat: 30 sep 2025 22:52
av TeslaMac
Heinrich skrev: ↑30 sep 2025 08:45
Ni med Performance - måste ni också ställa tillbaka dämparinställningen till standard varje gång ni ska köra? Vill inte ha den i sport-läget som verkar vara default, även om det är en performance. Känns som en bugg att den inte sparar inställningen.
En annan fråga, när jag provkörde en AWDLR i somras kändes styrningen extremt lätt i lättaste inställningen, precis som jag vill ha den. I min performance är den allt annat än lätt... säkert medvetet pga performancemodell, men hur upplever ni andra era?
Hämtade min igår, tänkte inte på om det blev sportläge varje gång jag startade, tror inte det, då jag bytte till sportläge på hemvägen, men kan kolla under dagen.
Rattmotståndet testade jag först standard sen lätt och vid det senare läget tyckte jag den var väldigt soft.
Edit: det stämmer, oavsett Chill, Standard eller Sport acceleration i kombination med Reducerad eller Standard fartminskning gör att den sparas i Standard köregenskaper, startar alltid på Sport.
Re: Model Y Juniper
Postat: 01 okt 2025 18:13
av MNA
MNA skrev: ↑27 sep 2025 09:33
Köpte dom. Blev helt ok, lite väl mjuka är jag kanske rädd. Men enkel installation och inte lika dyra som rally armours.
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 okt 2025 13:07
av Sweaberg
MNA skrev: ↑01 okt 2025 18:13
MNA skrev: ↑27 sep 2025 09:33
Köpte dom. Blev helt ok, lite väl mjuka är jag kanske rädd. Men enkel installation och inte lika dyra som rally armours.
Byter ni ut ordinarie stänkskydd som satt på vid leverans fram? Eller sätter ni bara bak?
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 okt 2025 14:17
av mikebike
Sweaberg skrev: ↑02 okt 2025 13:07
MNA skrev: ↑01 okt 2025 18:13
MNA skrev: ↑27 sep 2025 09:33
Köpte dom. Blev helt ok, lite väl mjuka är jag kanske rädd. Men enkel installation och inte lika dyra som rally armours.
Byter ni ut ordinarie stänkskydd som satt på vid leverans fram? Eller sätter ni bara bak?
Byter ut. Mina eftermarknads sitter med rostfria skruvar, inte plastnitar som hoppar ur när stänkskydden samlat på sig lite is.
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 okt 2025 14:36
av MNA
Sweaberg skrev: ↑02 okt 2025 13:07
MNA skrev: ↑01 okt 2025 18:13
MNA skrev: ↑27 sep 2025 09:33
Köpte dom. Blev helt ok, lite väl mjuka är jag kanske rädd. Men enkel installation och inte lika dyra som rally armours.
Byter ni ut ordinarie stänkskydd som satt på vid leverans fram? Eller sätter ni bara bak?
Jag bytte fram oxå. Är en kopia av dom Mikebike har.
Re: Model Y Juniper
Postat: 02 okt 2025 18:20
av Tellus
MNA skrev: ↑01 okt 2025 18:13
MNA skrev: ↑27 sep 2025 09:33
Köpte dom. Blev helt ok, lite väl mjuka är jag kanske rädd. Men enkel installation och inte lika dyra som rally armours.
Dom här är lite hårdare men fortfarande mjuka
Haft dom sedan 2019 på model 3, ua.
Men man får klippa till dom själv.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032290
Re: Model Y Juniper
Postat: 04 okt 2025 06:39
av Twarkie
Tog första långturen igår - 50 mil från Stockholm norrut (nordväst om Sundsvall). Mycket motorväg men en del 2-1 och landsväg på slutet.
Jag är positivt överraskad av räckvidden numera. Bilen ville åka hela vägen utan att ladda. Det hade nog gått om jag hållit hastigheten, men nu stannade jag 10 minuter i Tönnebro och laddade lite för att vi ändå skulle rasta. Framme med över 30% kvar i batteriet
I övrigt mycket bekväm att köra och åka i. Det enda jag saknat är min dutt-blinkers (3 blink). Men det är väl i-landsproblem.
Re: Model Y Juniper
Postat: 04 okt 2025 09:59
av MangeT
Har för mig att det fungerade för mig att hålla in spaken tills den blinkat 3 gånger och sedan släppa och då slutar den blinka. Inte rriktigt samma sak som att bara dutta men kanske ett alternativ.
Re: Model Y Juniper
Postat: 04 okt 2025 10:32
av MarkusL
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 16:58
Earplugged skrev: ↑30 sep 2025 16:50
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:30
mikebike skrev: ↑30 sep 2025 15:14
Teslaaa skrev: ↑30 sep 2025 15:08
Hade varit lättare med ett alternativ att fortsätta laddning i så fall.
9 av 10 gånger när man går ut till bilen hemma när den står med sladden kopplad så är det för att köra iväg och inte för att sitta i bilen.
Det händer ju att man går ut till bilen för att hämta något eller lägga in något.
Det allra bästa hade varit en knapp, men det var väl för traditionellt...
Ja men precis, men 9 av 10 gånger är det för att man ska köra iväg. Och i sånna fall man inte ska iväg skulle bilen kunna fortsätta laddningen när den låses igen, alternativt att man väljer fortsätt laddning om man av någon anledning inte ska låsa bilen igen eller sitta i den.
99 av 100 gånger laddar man hemma och har en knapp på sladden som låser upp kabeln

Har man snålat med kabeln så trycker man på bakdörrens handtag..... att den automatiskt skulle släppa kabeln kommer garanterat leda till ofrivilligt urladdad bil....
Njae, man hade ju kunnat se till att den ”släpper” kabeln vid upplåsning, och att den fortsätter laddningen igen vid låsning. Hur ofta låser du upp bilen på uppfarten hemma och sitter i den, eller behåller den olåst?
Ofta. När man packar bilen för att åka iväg ör det sista man vill att den ska sluta ladda!