Motorvägsfart för mig betyder dock 110+! Med Teslan får man ju ha farthållaren aktiverad för att hålla sig på 110- gränsen. Detta har viss betydelse om man jämför mellan bilar. Annars kan det väl kvitta. Alltså: vad tar bilen i 110?_TonyV skrev:Cargo skrev:Det väsentliga är vad som bilen förbrukar i motorvägshastighet 90-110 kmh, det ser man sällan när någon stoltserar med låga förbrukningssiffror.
Med det sagt så är Ionic ändå en slick bil som nog glider bra på motorväg. Och främst så är batterikapacitet snäppet högre än för nån annan elbil, (Tesla undantaget, ( ja och nya Zoe))
Hyundai Ioniq - test och långkörning
Moderator: Redaktion
-
Foluke
- Teslaägare
Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning
Model S P85D,
-
joel80
- elbilist
Det måste ju då varit med 4 eller 5 fullvuxna i bilen. Så blir det för de flesta bilarna då skillnaden på tjänstevikt och totalvikt brukar vara kring 4-500kg. Har man 4 fullvuxna i en sån bil blir det inte så mkt kvar för last i bagaget. Eller menar du att dom skulle ha en speciell gräns för just bagaget?!Wilson skrev:Fick precis hem Auto motor & sport i brevlådan. Ioniq Electric testades mot 4 hybrider (Ioniq, Niro, Auris och Prius).
**Spoiler alert!**
Den vann. Tog hem både IQ och EQ -ronderna. 5 stjärnor var den värd, men helt utan brister var den inte. Att den saknade drag visste jag. Men inte att man inte fick lasta på taket och att maxlasten i bagageutrymmet bara var 60kg![]()
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
-
Cargo
- Teslaägare
Bra info, inget jag hade koll på.Men inte att man inte fick lasta på taket och att maxlasten i bagageutrymmet bara var 60kg
Takbox är således uteslutet på Ioniq?
-
Cargo
- Teslaägare
Okej, förstår hur du menar.Mickep skrev:Det som ställer till värdeminsknigsberäkningen är om alla vet att de kan få 10% rabatt och 40 000 i avdrag om de köper ny. Om man skall sälja efter 1 år så måste man nog finna sig i att folk vet att man kan köpa en sprillans ny för 30'' mindre om man bara räknar med 50 kkr värdeminskning, så utgångsvärdet blir för vad man köpte den för (vilket är vad man ärligt borde redovisa) dvs 320 000. beg för en ett år gammal ionoq blir då ung 270 000. 2 år 220 000 och 3 år 170 000.
Det som är lite kittlande att man inte vet vad som kommer från de andra märkerna, kommer de börja matcha och överträffa erbjudandet?, kommer volymen och därmed prisnedgången att ta fart?) nackadelen är att folk börjar vänta och då tar revolutionen inte fart.
I ditt sätt att räkna så är ändå bara diffen 10k mot mitt sätt då vi räknat med olika värdeminskning per år.
10k / 7500mil = 1.3kr mer per mil än min uträkning.
Dock så kvarstår ju om det är värt att köpa elbil eller om man ska gå på leasing.
Inoiq är tämligen dyrt på leasing, speciellt om man ska upp i fler mil. Gissar på 7000kr+ för ioniq med mellanpaketet och 2500 mil per år.
Det är ju åtminstone nån eller någon mer tusenlapp per månad kontra att köpa den om vi nu kan tro på värdeminskningen.
-
Wilson
- Teslaägare
Tänkte som du när jag såg att de kommenterade detta. Men så enkelt var det inte...joel80 skrev:Det måste ju då varit med 4 eller 5 fullvuxna i bilen. Så blir det för de flesta bilarna då skillnaden på tjänstevikt och totalvikt brukar vara kring 4-500kg. Har man 4 fullvuxna i en sån bil blir det inte så mkt kvar för last i bagaget. Eller menar du att dom skulle ha en speciell gräns för just bagaget?!Wilson skrev:Fick precis hem Auto motor & sport i brevlådan. Ioniq Electric testades mot 4 hybrider (Ioniq, Niro, Auris och Prius).
**Spoiler alert!**
Den vann. Tog hem både IQ och EQ -ronderna. 5 stjärnor var den värd, men helt utan brister var den inte. Att den saknade drag visste jag. Men inte att man inte fick lasta på taket och att maxlasten i bagageutrymmet bara var 60kg![]()
Ur AMS:
"Bagageutrymmet i Electric är synbart högre och utrymmet sväljer 93 liter mindre. Det ger visserligen en nästan plan lastyta men någon har tänkt rejält fel vid konstruktionen. Lastöglorna sitter nämligen på det löstagbara lastgolvet! De åker således med det fastsurrade bagaget vit en olycka. Heldumt.
Tittar man ännu mer noggrant på bagagerumsmattan står det att maxlasten är ynka 60 kg. Det är mindre än vad en genomsnittlig bil får ta på taket. Inte heller är någon Ionic godkänd för taklast."
Oh well, jag gillar bilen ändå. Men jag förstår att ovanstående kan vara en deal breaker för vissa.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Att kunna lasta på taket är ett absolut krav för mig, helst 75 kg (=tre kajaker) men 50 kg är ok. Vill dessutom kunna ta takbox men den lastar jag så lätt som möjligt.
Men takräcke är viktigare än dragkrok för mig.
Men takräcke är viktigare än dragkrok för mig.
Model Y LR AWD 2022
-
Jerker
- elbilist
Absolut! Lägg på 20 km/h och Zoen drar 25-30 kWh/100 km.Cargo skrev:Tack för att du delar med dig.Jerker skrev:Som jämförelse med de kördata som olika har redovisat kan jag nämna hur min Zoe drog på sträckan Sillekrog-Södertälje nu idag. Jag körde med farthållaren inställd på 94 km/h vilket ger c:a 90 på GPS:n. Då drog den 17,6 kWh/100 km. Det var nollgradigt och lite vått på vägen men ingen nederbörd.
Tror ju inte att skillnaden mellan Zoe, Leaf och Ioniq är superstor i lägre hastigheter, men i högre så dra Ioniq fördel utav sin hala form.
-
apkungen
- Teslaägare
En momentkurva räcker, det håller jag med om men om man bara får en siffra ifrån en elbil, effekt eller moment så skulle jag välja effekt.Bjelke skrev:Absolut, men som sagt, det räcker då med en momentkurva. Effekt och hästkrafter och gudvetvad är bara andra sidan av den berömda formeln.Gustafsson skrev:Nja, bara moment blir inte heller rätt. Tänk en kort skiftnyckel kontra en lång. I det senare fallet får man ju ett stort moment, men klarar man inte att snurra runt skiftnyckeln fort så blir det ingen effekt att tala om, jobbet blir inte snabbare gjort. Då kan den lilla skiftnyckeln som går att snurra snabbare göra jobbet fortare. Man måste se varvtal å moment tillsammans för att förstå vilken kraft som verkar under en viss tid..
Det här kan vi nog diskutera hur länge som helst men momentkurvan på en elmotor är enkel. Den börjar på maxmoment och efter ett visst varvtal börjar momentet avta linjärt i princip ned till noll. Se bild:

Momentet från start är det som används när man talar om varvtal och det momentet har helt med utväxlingen att göra. Man kan göra en liten 10 kW motor och dreva om den så att man får ut 1000 Nm men med ett varvtal som kommer att skjuta i höjden efter bara några km/h och med ett moment som kommer att dala tidigt och den kommer att bli seg i högre hastigheter och maxvarvtal kommer att slå in på en gång.
Slutsats: Eftersom momentkurvan är relativt lika för alla elbilar (eller hur?) så är effekten intressantare än momentet.
-
Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Diskussionen om vridmoment verkar ha flyttat in i denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7185
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7185
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Torkel
Fick leasingerbjudande när jag provkörde. Mellanpaket och 2000 mil för 5400kr.Cargo skrev:Inoiq är tämligen dyrt på leasing, speciellt om man ska upp i fler mil. Gissar på 7000kr+ för ioniq med mellanpaketet och 2500 mil per år.
Det är ju åtminstone nån eller någon mer tusenlapp per månad kontra att köpa den om vi nu kan tro på värdeminskningen.
-
Cargo
- Teslaägare
Torkel skrev:Fick leasingerbjudande när jag provkörde. Mellanpaket och 2000 mil för 5400kr.Cargo skrev:Inoiq är tämligen dyrt på leasing, speciellt om man ska upp i fler mil. Gissar på 7000kr+ för ioniq med mellanpaketet och 2500 mil per år.
Som sagt, jag tycker det är rätt saftigt kontra typ Leaf leasing.
Speciellt jag som kör 2500 mil per år, inte vågat fråga vad den leasingen skulle kosta.
-
Cargo
- Teslaägare
Jag bad säljaren på Bilia att återkomma till mig om kostnaderna för service på Ioniq electric vilket jag nu har fått.
Så är är det alltså upplagt.
"
Hej Martin,
Har nu fått servicekostnader på Ioniq elbilen. Se nedan vad varje service kostar.
Serviceintervall på bilen är 1 år eller 1500 mil vilket som först inträffar.
Service 1: ca 1100kr
Service 2: ca 2400kr
Service 3: ca 1100kr
Service 4: ca 2600kr
Service 5: ca 1100kr
Service 6: ca 2400kr
Service 7: ca 1100kr
Service 8: ca 2600kr
Totalt: ca 14400kr
Vid service 8 skall bilen ha gått 12’000 mil
Serviceintervallen är 1500 mil och detta är räknat med alla rekommenderade tillägg vid dagens kostnader. Priser och intervaller kan komma att ändras om Hyundai känner behov för det."
Hur tycker ni intervall och prissättning känns?
"
Hej Martin,
Har nu fått servicekostnader på Ioniq elbilen. Se nedan vad varje service kostar.
Serviceintervallen är 1500 mil och detta är räknat med alla rekommenderade tillägg vid dagens kostnader. Priser och intervaller kan komma att ändras om Hyundai känner behov för det."
-
Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Med dom intervallerna och priser så är man uppe i ungefär samma kostnader (dvs alldeles för dyra) som övriga (el)bilarCargo skrev:Jag bad säljaren på Bilia att återkomma till mig om kostnaderna för service på Ioniq electric vilket jag nu har fått.
"
Hej Martin,
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
StefL
Har ingen uppfattning om servicekostnader på andra elbilar då jag fortfarande är fast i ICE-träsket. Men med samma serviceintervall (1500 mil) är servicekostnaderna för min Octavia ungefär det dubbla mot dessa siffror.Cargo skrev:Jag bad säljaren på Bilia att återkomma till mig om kostnaderna för service på Ioniq electric vilket jag nu har fått.
"
Hej Martin,
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
-
rmokvist
Jag som också är fast i ICE-träsket ännu tycker inte det låter särskilt dyrt. Vi kör ca 2600 mil per år med vår så för vår del så gillar jag inte den där 1500 mil delen. Tesla har, om jag inte minns fel, 1 år eller 2000 mil och det sparar ju en del (om man ska följa serviceplanen nitiskt då). Noterar också att det inte finns någon "stor-service" direkt utan det pendlar mellan i princip två olika prisklasser. Det är ju positivt iaf, gjorde den "stora" på vår santa fe för ett halvårsen ungefär och den kostade en del kan ja säga. Bara servicedelen motiverar ju byte till elbil... Förstår att företagen inte promotar elbilarna när dom drar in så "lite" på service av elbilar. Tyvärr
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag tycker det är mycket märkligt att ha 1-årsintervaller och 1500 mil på service av en elbil. Det låter som rent lurendrejeri. (Precis som Tesla med 1 år)
Hur ofta hör vi inte argumentet att ICE-bilarna är sååååååååååå underhållskrävande med hundratals rörliga delar i motorn som ständigt behöver ny olja och filterbyte.
Ändå går dessa bespottade ICE-bilarna dubbelt så långt (3000 mil) och dubbelt så länge (2 år) mellan servicarna. Det ligger en hund begraven när det gäller elbilar och serviceintervaller.
Hur ofta hör vi inte argumentet att ICE-bilarna är sååååååååååå underhållskrävande med hundratals rörliga delar i motorn som ständigt behöver ny olja och filterbyte.
Ändå går dessa bespottade ICE-bilarna dubbelt så långt (3000 mil) och dubbelt så länge (2 år) mellan servicarna. Det ligger en hund begraven när det gäller elbilar och serviceintervaller.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
Cargo
- Teslaägare
Om man bara kollar på siffrorna och jämför med vad en ICE kostar så är det nästan halva priset och känns rätt bra.
Men ändå så är känslan att det bör kunna kosta mindre men också att det bör kunna vara betydligt längre mellan intervallen för service, precis som föregående talare är inne på.
Men ändå så är känslan att det bör kunna kosta mindre men också att det bör kunna vara betydligt längre mellan intervallen för service, precis som föregående talare är inne på.
-
jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nån som vet vad som görs vid de två typerna av service?
Model Y LR AWD 2022
-
Bjelke
- Teslaägare
Ja men eller hur! Min Leaf har 3000 mil men kostar då över 3000kr/ tillfälle istället, min senaste fossilare har samma sträcka och typ samma pris oxo...Nicke Nyfiken skrev:Jag tycker det är mycket märkligt att ha 1-årsintervaller och 1500 mil på service av en elbil. Det låter som rent lurendrejeri. (Precis som Tesla med 1 år)
Teslan kostade mig senast 10 tusen för servicen... (8000 mil)
Det ligger en hund nersparkad/förnedrad/styckad och begraven i hela branchen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Bjelke
- Teslaägare
Dom gör väl som alla andra, fyller i ett protokoll samt spolarvätska...jonasl skrev:Nån som vet vad som görs vid de två typerna av service?
(resten är att titta på saker som täcks av garantin typ)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
misfits
jag har fått samma svar från Bilia säljarna när det kommer till serviceintervall...
Detta fick jag som beskrivning på de olika intervallerna.
Service 1: ca 1100kr (Inspektion)
Service 2: ca 2400kr (Inspektion, Byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 3: ca 1100kr (Inspektion)
Service 4: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 5: ca 1100kr (Inspektion)
Service 6: ca 2400kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 7: ca 1100kr (Inspektion)
Service 8: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Inspektionen innehåller olika punkter beroende på utrustning och intervall men generellt sett så är det kontroll av batterisystem, kontroll av diagnostik, hjulupphängning, bromsar, Kylsystem för batteri och elmotor, Styrning mm...
Kan väl tycka att det kanske är lite i överkant, det kan väl knappast vara så att inspektionen tar 1-2h så timpenningen för den är nog ganska bra.
Detta fick jag som beskrivning på de olika intervallerna.
Service 1: ca 1100kr (Inspektion)
Service 2: ca 2400kr (Inspektion, Byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 3: ca 1100kr (Inspektion)
Service 4: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 5: ca 1100kr (Inspektion)
Service 6: ca 2400kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Service 7: ca 1100kr (Inspektion)
Service 8: ca 2600kr (Inspektion, byte bromsvätska, byte kupéluftfilter)
Inspektionen innehåller olika punkter beroende på utrustning och intervall men generellt sett så är det kontroll av batterisystem, kontroll av diagnostik, hjulupphängning, bromsar, Kylsystem för batteri och elmotor, Styrning mm...
Kan väl tycka att det kanske är lite i överkant, det kan väl knappast vara så att inspektionen tar 1-2h så timpenningen för den är nog ganska bra.
-
rmokvist
Håller med om att det låter tätt med "inspektioner" och som nämns så är det säkerligen en fin timpenning. Till deras försvar så är det säkerligen en försiktighetsåtgärd också. Elbilar är en ny sak med mycket teknik i (vet, nya ICE-bilar är också mycket teknik). Men jag hävdar att (till viss del) är det ett sett för tillverkarna att försäkra sig om att allt funkar som det är tänkt.
-
Legato
- Teslaägare
Övriga bilar? Då bjuder jag på lite perspektiv... Mina två senaste servicar har kostat 10.200:- (BMW X6) och kanske ännu mer uppseendeväckande 9.300:- för en VW Scirrocco R som hade rullat 900 mil sedan senaste service....Bjelke skrev:Med dom intervallerna och priser så är man uppe i ungefär samma kostnader (dvs alldeles för dyra) som övriga (el)bilar
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Bjelke
- Teslaägare
Skapligt... Jo det finns fler som vet hur man tar betaltLegato skrev:Övriga bilar? Då bjuder jag på lite perspektiv... Mina två senaste servicar har kostat 10.200:- (BMW X6) och kanske ännu mer uppseendeväckande 9.300:- för en VW Scirrocco R som hade rullat 900 mil sedan senaste service....Bjelke skrev:Med dom intervallerna och priser så är man uppe i ungefär samma kostnader (dvs alldeles för dyra) som övriga (el)bilar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Laban
- Teslaägare
Outlander PHEV kostade 3300-3500/service för 2000 respektive 4000 mils service. Om minnet inte sviker mig. Har precis gjort 6000 mils men inte fått priset ännu (leasing).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd