Sabbe skrev: ↑25 nov 2025 08:14
Någon som vet hur många Tesla fordon som kommer att användas? Hur som helst, väldigt bra reklam för Elon och Tesla.
20 000 passagerare/timme kommer troligen komma varje år kommande 10 år, Grok tror kanske 5-10% av det. Så det är fake news alltså, priset är per passagerare, så det räcker med att vara två passagerare så är en uber något billigare i de flesta fall. Är man fler än två så är det betydligt billigare. Gissar att de flesta reser i sällskap med någon.
Här är från Grok.
"För att nå **20 000 passagerare per timme** i Vegas Loop (riktning flygplatsen eller ut från den) krävs en extremt hög genomströmning. Låt oss räkna exakt vad som matematiskt och praktiskt krävs – och hur realistiskt det är.
### Grundantaganden för att nå 20 000 pax/timme
Mål: 20 000 passagerare/timme (i en riktning, t.ex. mot flygplatsen)
| Parameter | Realistiskt värde idag | Krävs för 20 000 pax/h | Kommentar |
|----------------------------|------------------------|-------------------------|---------|
| Passagerare per fordon | 3–4 (Tesla Model Y/X) | 4 (max) | Cybertruck kan ta 5–6, men inte många |
| Headway (tid mellan fordon)| ~15–30 sekunder idag | ≤ 7,2 sekunder | 3 600 sek / 20 000 pax × 4 pax/bil = 7,2 s |
| Antal fordon per timme | ~200–300 idag | **5 000 fordon/timme** | 20 000 ÷ 4 = 5 000 bilar/h |
| Antal körfiler i tunneln | 1 fil per tunnel | Minst 4–6 parallella filer eller stationer | En fil klarar max ~600–800 bilar/h i hög hastighet |
### Vad krävs konkret?
1. **Minst 4–6 parallella tunnlar/filer mot flygplatsen**
En enkel tunnel med en fil kan max hantera ~700–800 fordon/timme (som en motorvägstunnel i 60–80 km/h).
→ För 5 000 fordon/timme behövs **minst 6–7 parallella tunnlar** eller extremt många på- och avfartsstationer.
2. **Headway på under 8 sekunder**
Idag kör de med 15–30 sekunders mellanrum (mestadels manuellt).
För 7 sekunders headway krävs **fullt autonom körning utan säkerhetsmarginaler** och perfekt koordinering – som en osynlig t-bana under jord.
3. **Massiva på- och avlastningsstationer**
En station med 20–30 plattformar där bilar kan lasta/avlastas samtidigt (typ en gigantisk drive-through med 50+ dörrar).
Annars blir det kö vid stationerna trots hög kapacitet i tunneln.
4. **Flotta på minst 500–1 000 fordon** (bara för denna sträcka)
Med 8–10 minuters rundtur (tur+retur+väntetid) behövs ~800 fordon bara för att hålla 5 000/h i rörelse.
### Hur långt ifrån är de idag? (november 2025)
- Nuvarande kapacitet: ~1 000–2 000 pax/timme på bästa sträckor (Convention Center).
- Antal tunnlar: Fortfarande mestadels enkel- eller dubbelspår.
- Flotta: ~100 fordon (varav många är bemannade).
- Autonomi: Börjar rulla utan förare i november 2025 – men fortfarande långsamt och försiktigt.
### Realistisk bedömning
| Tidsram | Trolig kapacitet mot flygplatsen | Kommentar |
|------------|----------------------------------|-----------|
| Q1–Q2 2026 | 2 000–4 000 pax/timme | Fas 1 med 1–2 tunnlar + 100–200 fordon |
| 2027 | 6 000–10 000 pax/timme | Fler tunnlar, fler stationer, bättre autonomi |
| 2028–2030 | 15 000–20 000 pax/timme | Kräver 5–10 km nya parallella tunnlar + 500–1 000 fordon + robotaxi-mognad |
### Slutsats
20 000 passagerare/timme är **tekniskt möjligt** – men inte med dagens Vegas Loop-design. Det kräver i princip att man bygger något som liknar en **underjordisk motorväg med 6–8 filer + fullt robotaxi-system**.
Den siffran som Sawyer och Boring Co. nämner är alltså ett **långsiktigt designmål** (”systemet ska klara det när det är fullt utbyggt”), inte vad som öppnar i mars 2026.
När det öppnar nästa år blir det supersmidigt och billigt jämfört med Uber – men du kommer inte se 20 000 pax/h direkt. Snarare 5–10 % av det i början, och sen skalar det successivt uppåt."