Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.
Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
Är inte LG och Panasonic aktörer inom det här området? Canada har väl också någon batteritillverkare har jag för mig. Gissar att även bolaget som köpte Northvolt vill in på det här området. Men dom har väl minst ett år kvar tills dom kan börja bygga några volymer antar jag.
LG och Panasonic bygger inte LFP. Numera är det typ bara LFP som är intressant för batterilager.
Dvs BYD, CATL och diverse andra kineser är de primära leverantörerna(också de Tesla använder).
Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.
När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.
/fth
Jag underskattar inte alls energidelen, det är ju den delen som växer snabbt och med riktigt bra marginaler som du mycket riktigt påpekar. Biltillverkningen däremot verkar ju inte vilja lyfta vare sig omsättning eller vinst i någon större grad.
Marknaden för batterilagring kommer säkert också att fortsätta växa kraftigt inom överskådlig framtid och Tesla borde kunna växa med marknaden.
Däremot tror jag att det kan bli tufft att behålla de höga marginalerna, Tesla har ju ingen direkt vallgrav i form av någon unik teknik som inte går att kopiera. Deras battericelleverantörer BYD, CATL och LG håller ju också själva på med lagringslösningar. I såna lägen brukar det vara svårt att hålla uppe mariginalerna, dvs när man konkurrerar med sina egna leverantörer, de lär ju inte sälja celler billigare till Tesla än sina egna internpriser på sikt.
Tyckte i alla fall det var lite komiskt att pumpar-Sabbe valde att lyfta fram den relativt lilla ökningen i bruttomariginal på energisidan, diagrammen du visade säger ju mycket mer i så fall.
Faktum är att marginalerna snarare ser ut att öka, vilket förklaras av följande graf:
Energy2.jpg
Här framgår (blå kurva) att kostnaderna per MWh sjunker över tid, det är ju naturligt då priset på "råvaran" som bekant sjunker, men också pga effektivisering och stordriftfördelar som kommer med större volym.
Intäkt per MWh (gul kurva) sjunker också i takt med att Tesla sänker priserna, men det intressanta är att dom lyckas hålla vinst per MWh, dvs "gapet" mellan intäkt och kostnad (grön kurva, höger y-axel), hyfsat konstant, vilket förstås leder till ökad marginal.
Extrapolerar man kurvorna hyfsat konservativt ser det ut som att bruttomarginalen kan nå c:a 50% om/när den (idag) planerade utbyggnaden av kapacitet till runt 130GWh/år uppnås i slutet av 2026.
Det är förstås möjligt att utvecklingen av intäkter/kostnader kan komma att förändras, t.ex. om marknaden tvingar Tesla att sänka priserna mer än vad kostnaderna minskar, men just nu ser det alltså mycket bra ut.
/fth
Jovisst, det ser bra ut nu men på lång sikt tror jag det blir svårt att hålla marginalerna på så höga nivåer av de skäl jag beskrev tidigare.
Är ju lite så att höga marginaler är kanon men de lockar ju också till sig konkurrenter och jag tror inte det är jättelätt att konkurrera med CATL, BYD etc och samtidigt tjäna stora pengar.
Men vem vet, kanske de inte alls kommer gå ”all in” på detta område, politik o tullar kan ju också hindra de kinesiska konkurrenterna osv. Det är ju svårt att spå speciellt om framtiden.
Det enda som känns helt säkert är väl att marknaden för energilagring kommer fortsätt växa kraftigt.
Jag modellerade lite till, här är min prognos för hur volym och marginal för Energy kommer att utvecklas till 2026Q4.
Energy3.jpg
/fth
Det är ju bara att extrapolera kurvorna fram till 2036q4 så ser det riktigt bra ut