Sida 616 av 616

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2025 16:34
av spacecoin
TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"

Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "

https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2025 17:00
av Sabbe
spacecoin skrev: 15 okt 2025 16:34
TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"

Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "

https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Är rätt säker på att du sagt att du inte tror på att självkörande bilar kommer att fungera närmaste 10 åren eller till och med aldrig. Du verkar ha ändrat dig nu när du länkar till Waymo?

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2025 17:06
av Xyborg
Sabbe skrev: 15 okt 2025 17:00
spacecoin skrev: 15 okt 2025 16:34
TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"

Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "

https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Är rätt säker på att du sagt att du inte tror på att självkörande bilar kommer att fungera närmaste 10 åren eller till och med aldrig. Du verkar ha ändrat dig nu när du länkar till Waymo?
Nej, Rymdmyntet har väl skrivit att han inte tror att Teslas självkörande bilar kommer fungera "de närmaste 10 åren eller till och med aldrig"? Han har också gjort liknande uttalanden om humanoida robotar. Jag håller för övrigt med om båda de påståendena.

Re: Aktien TSLA

Postat: 15 okt 2025 17:44
av spacecoin
Sabbe skrev: 15 okt 2025 17:00
spacecoin skrev: 15 okt 2025 16:34
TSLA trejdas på rykten utan källhänvisning av X-konton som heter "Tslaming"

Å andra sidan:
"Great news, Londoners! We’re bringing our fully autonomous ride-hailing service across the pond, where we intend to offer rides – with no human behind the wheel – in 2026. "

https://waymo.com/blog/2025/10/hello-lo ... s-arriving
Är rätt säker på att du sagt att du inte tror på att självkörande bilar kommer att fungera närmaste 10 åren eller till och med aldrig. Du verkar ha ändrat dig nu när du länkar till Waymo?
Waymo har kört autonomt utan säkerhetsförare i över fem år (start okt 2020 paid rides utan safety driver i Phoenix) så det borde vara uppenbart att jag inte menar autonoma bilar i allmänhet. Baidu (i flera år) och Zoox (nyligen) har bilar utan säkerhetsförare med.

Min uppfattning är att Teslas approach med endast kameror är långt ifrån att fungera "at scale" och utan mänsklig övervakning.

Det finns en hel uppsjö med faktorer till detta; Bland annat att "tolka 2d-bild" inte är tillräckligt säkert för avståndsbedömningar under sub-optimala förhållanden och att man inte har någon redundans att tala om i systemet och att Teslas lösning bygger på imitationsinlärning som inte är bra för long tail (att "mile to disengagement har varit fast runt 100 miles i fler år. Det skulle behöva vara 10k snarare än 100, dvs 2 order of magnitude förbättring krävs)

Jag håller fast vid prognosen att Tesla inte har en stor robotaxiflotta före 2030 om de fortsätter med dagens sensorer och tekniker. Det kommer aldrig att hända på "HW4" som ML/AL funkar idag.

Sedan verkar iofs Tesla ha hittat Waymo forskning* some de publicerade 2022 sedan dess och Tesla har i alla fall nämnt RL en gång under 2025 och i FSD v14 sammanhang, men det verkar ju ungefär lika långt i från målet som v13 i dagsläget.

*) Waymo's 2022 paper, "Imitation Is Not Enough: Robustifying Imitation with Reinforcement Learning for Challenging Driving Scenarios," delves into the critical balance between Imitation Learning (IL) and Reinforcement Learning (RL) for developing safe and capable autonomous driving systems.

https://waymo.com/research/imitation-is ... -learning/

Re: Aktien TSLA

Postat: 22 okt 2025 22:54
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 22 okt 2025 23:48
av Credde
Tesla återkallar bilar i USA
https://www.caranddriver.com/news/a6912 ... ss-recall/
Tesla has issued a recall for 12,963 Model 3 and Model Ys, per documents from the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
The recall population includes 5038 Model 3 sedans, all 2025 models; 7925 Model Ys from the 2026 model year account for the remaining population.
The recall stems from an issue with a battery-pack contactor solenoid that may open while driving, causing the car to lose drive power.
Det lösas inte direkt med en OTA uppdatering.

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 00:33
av Maetlarv
Sabbe skrev: 22 okt 2025 22:54
Jippie! Bruttomarginalen för energilagringsdelen ökade lite! Vem bryr sig då om att vinsten sjönk?

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 09:07
av spacecoin
Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.

Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 11:44
av Sabbe
spacecoin skrev: 23 okt 2025 09:07
Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.

Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 12:03
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 12:37
av fth
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 00:33
Sabbe skrev: 22 okt 2025 22:54
Jippie! Bruttomarginalen för energilagringsdelen ökade lite! Vem bryr sig då om att vinsten sjönk?
Jag tror man gör fel i att underskatta Energy, det är ett segment med både kraftigt växande volymer och kraftigt ökande bruttomarginal.
Energy.jpg
Energy har dessutom sannolikt varit begränsade av produktionskapacitet något/några av dom senaste kvartalen.

När Shanghai nu börjar leverera i volym kommer kurvorna sannolikt börja se ytterligare bättre ut.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 13:01
av Credde
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 00:33
Sabbe skrev: 22 okt 2025 22:54
Jippie! Bruttomarginalen för energilagringsdelen ökade lite! Vem bryr sig då om att vinsten sjönk?
Exakt, operating margin har bara gått neråt:


Tesla is currently generating its lowest operating margins in 5 years.

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 13:26
av manneson
Credde skrev: 23 okt 2025 13:01
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 00:33
Sabbe skrev: 22 okt 2025 22:54
Jippie! Bruttomarginalen för energilagringsdelen ökade lite! Vem bryr sig då om att vinsten sjönk?
Exakt, operating margin har bara gått neråt:


Tesla is currently generating its lowest operating margins in 5 years.
Hur ser det ut jämfört med konkurrenterna?

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 14:12
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 14:35
av spacecoin
Sabbe skrev: 23 okt 2025 11:44
spacecoin skrev: 23 okt 2025 09:07
Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.

Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?
För att att ha en handfull bilar kan hanteras med personal på distans i stor utsträckning. Du kan hantera <50-100 bilar som är "dåliga", men inte tusentals. Vidare så vet man inte om systemet generaliserar tillräckligt bra för att bli förarlöst om det bara är en liten geo.

När man har tusentals bilar ser man dessutom helt andra problem än vad man gör i en liten flotta. (Nej, L2 FSDS räknas inte som autonoma miles).

Autonomy, at scale, är problemet. Har man ett MTBF var 100 timme med en bil har man ett problem var 6:e minut med 1000 bilar. Tesla har problem långt oftare än var 100 timme med FSD. Därför kan de inte skala.

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 14:37
av Maetlarv
manneson skrev: 23 okt 2025 13:26
Credde skrev: 23 okt 2025 13:01
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 00:33
Sabbe skrev: 22 okt 2025 22:54
Jippie! Bruttomarginalen för energilagringsdelen ökade lite! Vem bryr sig då om att vinsten sjönk?
Exakt, operating margin har bara gått neråt:


Tesla is currently generating its lowest operating margins in 5 years.
Hur ser det ut jämfört med konkurrenterna?
Om man ser Tesla som ett bilföretag så har de ungefär samma marginaler som branschen i stort och även resten av branschen har fallande marginaler nu.
Så det är helt OK så sett.

Dock är ju Teslas aktievärdering 1-2 tiopotenser högre än resten av bilföretagen men det baseras ju på helt andra saker typ förhoppningar på humanoida robotar, självkörning, AI etc. Dvs vinsten på automotivesidan spelar ingen större roll för värderingen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 14:43
av spacecoin
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 14:37
manneson skrev: 23 okt 2025 13:26
Credde skrev: 23 okt 2025 13:01
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 00:33
Sabbe skrev: 22 okt 2025 22:54
Jippie! Bruttomarginalen för energilagringsdelen ökade lite! Vem bryr sig då om att vinsten sjönk?
Exakt, operating margin har bara gått neråt:


Tesla is currently generating its lowest operating margins in 5 years.
Hur ser det ut jämfört med konkurrenterna?
Om man ser Tesla som ett bilföretag så har de ungefär samma marginaler som branschen i stort och även resten av branschen har fallande marginaler nu.
Så det är helt OK så sett.

Dock är ju Teslas aktievärdering 1-2 tiopotenser högre än resten av bilföretagen men det baseras ju på helt andra saker typ förhoppningar på humanoida robotar, självkörning, AI etc. Dvs vinsten på automotivesidan spelar ingen större roll för värderingen.
Jag tyckte denna var ganska talande.

"TSLA is worth more than the other 20 automakers combined. However the other 20 companies combined generate 23x in revenues and 20x in EBIT. Sounds about right."



Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 14:51
av Maetlarv
Sabbe skrev: 23 okt 2025 11:44
spacecoin skrev: 23 okt 2025 09:07
Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.

Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?
Kan tex vara:
1. Risken för olyckor som kan utvecklas till PR-katastrofer ökar linjärt med antal bilar utan förare.

2. Antalet remoteförare mm backoffice växer linjärt med antalet bilar, vilket gör att det inte finns någon ekonomisk skalbarhet så länge man inte har fått ned detta till ett minimum. Tex även om en remoteförare klarar 3 bilar i snitt så går det åt ca 5/3= ca 1,7 förare per bil om man skall bemanna 24/7.

Re: Aktien TSLA

Postat: 23 okt 2025 15:06
av spacecoin
Maetlarv skrev: 23 okt 2025 14:51
Sabbe skrev: 23 okt 2025 11:44
spacecoin skrev: 23 okt 2025 09:07
Elon säger nu att Tesla ska ta bort föraren ”i vissa delar av Austin” i år. skalbar autoni är supersvårt, och att ha en handfull bilar utan förar i bilen är inte något som är svårt.

Allt snack om robotar handlar om hårdvara och tillverkning trots att det är mjukvaran som är svår, eller snarare orealiserbar med dagens teknik.
Om en handfull bilar utan förare fungerar, vad är det som gör det problematiskt att fler bilar adderas?
Kan tex vara:
1. Risken för olyckor som kan utvecklas till PR-katastrofer ökar linjärt med antal bilar utan förare.

2. Antalet remoteförare mm backoffice växer linjärt med antalet bilar, vilket gör att det inte finns någon ekonomisk skalbarhet så länge man inte har fått ned detta till ett minimum. Tex även om en remoteförare klarar 3 bilar i snitt så går det åt ca 5/3= ca 1,7 förare per bil om man skall bemanna 24/7.
Från timestamp 20:00 fram till 21:30.


Det är även ett mycket bra resonemang här: 37:30 fram till 39 min.