Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Postat: 27 jun 2016 11:27
VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!18650 skrev:
Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!18650 skrev:
Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
Vad är det för struntprat du pratar om? Det är viktigt att känna till vad som gäller idag och vilka möjligheter som finns. Teslas kontakt är INTE en Typ 2 men den klarar av att ta Typ 2-sladdar för laddning med Typ 2 Mode 3. Jag drog liknelsen att en Schukokontakt inte är en Europlug-kontakt bara för att det går att plugga in en Europlugg-kontakt i ett Schukouttag. För mig känns det bara som du har svårt att släppa att Tesla inte har en standardiserad Typ 2 utan egna framutvecklad kontakter i samtliga sina bilar. Att jag sedan drar upp fakta om CCS och Chademo och spekulerar i vad för kontakt som kommer till Model 3 verkar du ignorera och istället hakar du upp dig på faktumet att Tesla inte kör med en standard Typ 2-kontakt i bilen.LarsL skrev:Det här struntprartet har inget Model 3 att göra. Hårklyverier om Teslas Typ2 är en typ2 eller inte hör helt klart hemma någon annanstans. Kanske under kategorin passar en jordatkontakt i ett ojordat uttag?
CCS är inte kompatibel med Supercharger. En ny kontakt skulle kunna tas fram som är kompatibel med bägge. Tesla bestämmer dock inte över CCS-kontakten.LarsL skrev:En CCS på en Tesla kommer att vara kompatibel med Superchargers, självklart! Varför skulle Tesla inte tillverka en CCS som kan ta emot de djupare kontakterna på Superchargern?
Instämmer, det vore mycket smidigt att kunna ladda både CCS och Supercharger från samma kontakt. Förhoppningsvis så hinner CharIn ta fram ny kontakt för högre effekt än dagens maximala 170 kW och ännu bättre vore om denna var kompatibel med Superchargers så Tesla inte behöver ta fram en egen kontakt igen där.18650 skrev:EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans.Svenssons skrev:För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
Bild som visar detta. Med reservation för dålig seförståelse.gellerstam skrev:VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!18650 skrev:
Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.

Snyggt, älskar bilder. Det blir liksom så odiskutabelt.18650 skrev:Bild som visar detta. Med reservation för dålig seförståelse.gellerstam skrev:VET vi verkligen det? Har du ngn bild på det? Givetvis är det mycket rimmligt, men inget jag sett!18650 skrev:
Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.
Inne i bagaget? ska man ha bagageluckan öppen under hela laddningen då eller? verkar ju mindre bra när det regnar eller man vill lämna bilen för att handla eller nåt. Nej, inne i bagaget lär ju ingen produktionsbil få en laddkontakt.18650 skrev:EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.Svenssons skrev:För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
Förproduktionsbilar från eventet!!!! Förvänta dig vanlig lucka på produktionsbilar.HelectriC skrev:Inne i bagaget? ska man ha bagageluckan öppen under hela laddningen då eller? verkar ju mindre bra när det regnar eller man vill lämna bilen för att handla eller nåt. Nej, inne i bagaget lär ju ingen produktionsbil få en laddkontakt.18650 skrev:EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.Svenssons skrev:För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
Fast att några prototyper har denna lösning säger inte så mycket om vad produktionsbilen kommer ha.18650 skrev:
Bild som visar detta. Med reservation för dålig seförståelse.
Ingen produktionsbil kommer ha kontakten där nej men sedan är frågan vilken kontakt som Model 3 kommer ha. Att laddningen sitter där på prototyperna kan ha flera orsaker. Det kan vara lättare att göra designändringar av karossen, var laddningen skall vara, hur luckan ska fungera, om det ska vara flera kontakter och eventuellt önskan om att dölja eventuell ny laddkontakt och hur stor den är. Pontus och dstr kommer i alla fall gilla platsen på prototyperna eftersom den är självstängande (med rätt utrustningspaket) ...bylund skrev:Fast att några prototyper har denna lösning säger inte så mycket om vad produktionsbilen kommer ha.
Verkar helt orimligt att kontakten skulle vara i bagaget.
Aj fasen, det hade ju jag tänkt poängtera. Tesla har nu löst biffen med självstängande laddlucka!Svenssons skrev:Pontus och dstr kommer i alla fall gilla platsen på prototyperna eftersom den är självstängande (med rätt utrustningspaket) ...
Elon har faktiskt tweetat att kontakten kommer sitta i centerkonsollen. Man laddar genom taket, men bara om man har köpt till panotak då, annars går det inte. Som med takräcken typ.gellerstam skrev:Förproduktionsbilar från eventet!!!! Förvänta dig vanlig lucka på produktionsbilar.HelectriC skrev:Inne i bagaget? ska man ha bagageluckan öppen under hela laddningen då eller? verkar ju mindre bra när det regnar eller man vill lämna bilen för att handla eller nåt. Nej, inne i bagaget lär ju ingen produktionsbil få en laddkontakt.18650 skrev:EU-versionen verkar given med inkluderad CCS kompablitet. Nackdelen är placeringen på vänstersidan som sticker ut i vägen om man parkerar längs med en gata och laddar. Alternativet är som du säger två kontakter, en för SC som måste sitta där den sitter på Model S, kanske en för övrig laddning som kan sitta någon annan stans. Allt vi vet är att den i dagsläget sitter inne i bagaget.Svenssons skrev:För Nordamerika och Japan kan detta innebära att Model 3 har två kontakter på olika plats, en för Supercharger och en för nya CCS som kan vara en helt standard CCS. För övriga världen kan dessa kombineras till en större sammanhängande kontakt som dock kanske inte kommer att vara en standard-kontakt.
om man har panolator skrev:Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då...
Förtydligande, så ni inte blir förvillade. Panno få ju alla, den är inte optional. Helectric menar naturligtvis den öppningsbara takluckan över rad ett ...HelectriC skrev:om man har panolator skrev:Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då...
Kan man söka dispens för att få ladda genom förardörren???gellerstam skrev:Förtydligande, så ni inte blir förvillade. Panno få ju alla, den är inte optional. Helectric menar naturligtvis den öppningsbara takluckan över rad ett ...HelectriC skrev:om man har panolator skrev:Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då...
Det kommer ett erbjudande där man för 2000 USD får en knapp på foben så man kan sänka ner rutan och ladda den vägen. Försöker man göra på samma sätt efter att ha sänkt ner rutan med annan metod kommer superchargern automatiskt att strypa ner laddströmmen till 10 A. Är det en torsdag kommer dock superchargern att vara generös och släppa fram 20 A.lator skrev:Kan man söka dispens för att få ladda genom förardörren???gellerstam skrev:Förtydligande, så ni inte blir förvillade. Panno få ju alla, den är inte optional. Helectric menar naturligtvis den öppningsbara takluckan över rad ett ...HelectriC skrev:om man har panolator skrev:Så man kan bara ladda Model 3 på torsdagar då...
På torsdag ....bonath skrev:Självstängande taklucka...
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Det skulle fungera klockrent tillsammans med:lator skrev:Kan man söka dispens för att få ladda genom förardörren???

Hur mycket kostar laddnätverket (den rörliga kostnaden) går det att utläsa ur resultatet. Skulle vara intressant hur stor "förlusten" eller kostnaden är på denna. (vet inte hur man skall beteckna denna post då de ej har rörliga inkomster utan kommer alltid bli en ackumulerad post så länge tesla inte tar betalt för tjänsten) skulle också vara intressant om det är ett fåtal som står för den stora förbrukningen.akeller skrev:Tyckte denna var rätt underhållande. http://www.aftonbladet.se/bil/article23443726.ab
"En hacker" haha, min farmor har råkat trycka fram källoden på hemsidor, är hon en hacker då?
"Alla vet att det globala nätverket av laddstationer är en tung ekonomisk post " Sitter här och undrar varför jag inte tillhör "alla". Så himla tung bör den väl inte vara? Jag antar att den del av priset jag betalde för min bil går till SuC?
Det jag inte fattar är, varför ska AB va så jävla negativa till Tesla?akeller skrev:Tyckte denna var rätt underhållande. http://www.aftonbladet.se/bil/article23443726.ab
"En hacker" haha, min farmor har råkat trycka fram källoden på hemsidor, är hon en hacker då?
"Alla vet att det globala nätverket av laddstationer är en tung ekonomisk post " Sitter här och undrar varför jag inte tillhör "alla". Så himla tung bör den väl inte vara? Jag antar att den del av priset jag betalde för min bil går till SuC?