Första frågan, jag orkar inte skriva allt, du får läsa på här; kort sagt nätägare anger i ett första steg om hur mycket kapacitet som handlare och köpare har tillgång för att skicka runt elen i.bmwixxdrive50 skrev: ↑28 jun 2026 11:31Vad har man för tid på sig att leverera sin förutbestämda mängd el? Årsbasis? Borde ju vara effektgaranti...ErransEgo skrev: ↑27 jun 2026 23:35Jag är tveksam till att du förstår hur elmarknaden och elsystemet fungerar?bmwixxdrive50 skrev: ↑27 jun 2026 10:24ErransEgo skrev: ↑27 jun 2026 07:24Hmmm,bmwixxdrive50 skrev: ↑27 jun 2026 01:08
Jag är redo för en diskussion. Inte för en kurs.
Vindkraft sänker elpriset när det blåser vilket gör det mindre lönsamt att producera el som inte är väderberoende. Vad ska vi ha för elproduktion när det inte blåser tillräcklig?
Nyttan är såklart att det alltid finns el till rimliga priser.
Diskussionen kommer hamna i diket direkt, vilket jag utläser i dina frågor.
Ser inte att man kan lära eller lära ut med så grunda frågor.
Hade du svarat på mina frågor, vilket var genuint ställda så kunde vi startat på ett ställe som inte direkt handlar om elpris. Där elpriset är beroende av så många olika faktorer varav många inte är avhängigt produktionsmetoder.
Ansvaret är såklart att se till att elsystemet fungerar och att det går att producera el med vinst över helåret. Hur ser lönsamheten ut för vindkraft t ex? Alltså om de tvingades sälja till spotpris, eller garantera en viss effekt?
Mitt perspektiv är nationen Sverige. Att vi ska ha en elproduktion som går att lita på och som ger både industri och privatpersoner rimliga elpriser. Och att det finns en sund elmarknad där det lönar sig att producera el så att det inte blir en sörja av bidrag och subventioner. Bara solitt, förutsägbart och friskt. Inga negativa elpriser, inga prisspikar, inga lycksökare, inget Kina-beroende...
Om du är en elproducent och har garanterat en mängd el så måste du leverera denna el, annars så måste du betala för din miss.
Samma åt andra hållet, då får inte leverera mer el än du avtalat, därför vissa fått höga balanskostnader då de gjort fel
Därför vi har balansansvariga inom alla typer av elnät och vi har en balansmarknad.
Om ett kärnkraftverk trippar, då måste ägarna till Ringhals AB ersätta för den uteblivna elen på marknaden, dvs brist på el.
Andra delen är bara subjektivt och önskvärt.
Vad är rimligt elpris?
Vad är sannolikheten för lönsamhet för nya elproduktionsanläggningar med ditt rimliga elpris?
Använd gärna hypotetiska 80 öre per kWh, men högst sannolikt högre. Är dessa 80 öre rimliga?
Sen går det inte att mäta eller jämföra orden solitt, förutsägbart och friskt…..det är enligt mig ord som politiker skulle använda, finns inget för en tekniker att ta fasta på.
Brukar pratas om SMART-mål, det är något som går att följa upp på.
Jag tänker att vindkraften ser billigare ut än vad den egentligen är. Det tillkommer ju reservkraftskostnader, investeringar i elnätet för att öka överföringskapaciteten mellan regioner och frekvenshållning. Kostnader som inte syns på spotpriset.
Vindkraft lever på att det finns andra energikällor. Vattenkraft, kärnkraft och diverse förbränning. Lagring är tyvärr dyrt och ineffektivt.
Om 80 öre är rimligt? Ja dels skulle det ju inte falla på konsumenten och dels tror jag nog att det samhällsekonomiskt är en bättre affär än vindkraften och allt strul den för med sig. Vad skulle ett elsystem helt utan kärnkraft kosta?
Men varför lova effekt om ingen vill köpa/betala för den?
Balansen och reserverna hanteras av nätägaren och de betalar producenterna för dessa tjänster och tar betalt för den tjänsten och funktionen av kollektivet.
https://www.nordpoolgroup.com/en/the-power-market/
Vi har inga planer på att ta bort resten av våra kärnkraftverk, snarare att det pågår livslängdsförlängningsprojekt, då det är så mycket billigare än att bygga nytt.