Sida 7 av 7

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 18:16
av Niklas Z
Ett argument för att fortsätta köra Ystad-Haparanda är att vi kan jämföra resultaten från olika år och därmed se hur förbättringar av bilar och laddinfrastruktur lett till förbättrade tider. Det ser jag som ett viktigt argument för att hålla fast vid den sträckningen. Det argumentet ger också vid handen att det är viktigt att vi håller samma hastighetsregler över åren.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 18:23
av joel80
Håller med! Det är faktiskt rätt intressant att se hur vi faktiskt slagit rekorden år efter år med samma regler kring hastighet. Hur både bilar och laddinfrastrukturen blivit så pass mycket bättre på bara 3-4 år. De som kommer sist idag hade vunnit tävlingen 2020!

Så själva historiken på hur tävlingen genomförs är nästan den största anledningen till att behålla formatet relativt oförändrat. I allafall tills vi stagnerar i nya rekord. ;)

Och jag vill absolut slå mitt egna rekord i år, och då förutsätter ju det typ samma regler som tidigare för att det ska gå att jämföra.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 19:03
av iAkita
Laddvin skrev: 22 apr 2024 22:35
Jag håller helt med om att GPS-fart är det enda rimliga sättet att mäta. MEN, förra året verkar Glympse i min Galaxy S22 ha mätt 1-2 km/h långsammare än andra då vi blev omkörda/frånkörda av de flesta i Skåne/Småland. Vi blev också omkörda av Joel igen några mil söder om Haparanda som därför tog sjätteplats. På 160 mil blir 1,5 km/h över ca 18 h körtid 27 km. 27 km med en snittfart på 100 km/h blir ca 16,2 minuter. Vi var 16 minuter från en tredjeplats men kom istället på sjundeplats. Så till detta år vill jag försäkra mig om att gps visar rätt hastighet :) Folk påstod även att jag sporadiskt försvann från kartan. Undrar om jag hade energisparläge på?
Din GPS visade inte fel, det var andra som körde för fort. Jag höll lite koll förra året och norr om Gävle fanns det bilar som i princip konstant låg 4-6 km/h över hastighetsgränsen. Det reflekteras i körtiderna. Jämför man körtider 2022 (2023 går inte pga trafikolyckan vid Jönköping) så ser man att dessa skiljer sig med uppåt en timme mellan bilarna.

För mig som är tävlingsmänniska förtar det lite av glädjen med själva tävlingen. I flera race har jag upplevt att jag lämnat laddstoppen 10 minuter före andra bara för att bli ifattkörd lagom till nästa laddstopp. Vad spelar det då för roll att man har en snabbladdande bil och planerar stoppen bra? Så i år kommer jag verkligen pusha för att vi håller oss exakt till hastighetsgränsen (eller +1 av den anledning Niklas framförde). Eftersom det inte funkar att bara komma överens om detta så skulle det vara bra om de som är co-drivers håller lite koll på de andra bilarna och rapporterar när det kontinuerligt går för fort.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 19:05
av joel80
iAkita skrev:
Laddvin skrev: 22 apr 2024 22:35
Jag håller helt med om att GPS-fart är det enda rimliga sättet att mäta. MEN, förra året verkar Glympse i min Galaxy S22 ha mätt 1-2 km/h långsammare än andra då vi blev omkörda/frånkörda av de flesta i Skåne/Småland. Vi blev också omkörda av Joel igen några mil söder om Haparanda som därför tog sjätteplats. På 160 mil blir 1,5 km/h över ca 18 h körtid 27 km. 27 km med en snittfart på 100 km/h blir ca 16,2 minuter. Vi var 16 minuter från en tredjeplats men kom istället på sjundeplats. Så till detta år vill jag försäkra mig om att gps visar rätt hastighet :) Folk påstod även att jag sporadiskt försvann från kartan. Undrar om jag hade energisparläge på?
Din GPS visade inte fel, det var andra som körde för fort. Jag höll lite koll förra året och norr om Gävle fanns det bilar som i princip konstant låg 4-6 km/h över hastighetsgränsen. Det reflekteras i körtiderna. Jämför man körtider 2022 (2023 går inte pga trafikolyckan vid Jönköping) så ser man att dessa skiljer sig med uppåt en timme mellan bilarna.

För mig som är tävlingsmänniska förtar det lite av glädjen med själva tävlingen. I flera race har jag upplevt att jag lämnat laddstoppen 10 minuter före andra bara för att bli ifattkörd lagom till nästa laddstopp. Vad spelar det då för roll att man har en snabbladdande bil och planerar stoppen bra? Så i år kommer jag verkligen pusha för att vi håller oss exakt till hastighetsgränsen (eller +1 av den anledning Niklas framförde). Eftersom det inte funkar att bara komma överens om detta så skulle det vara bra om de som är co-drivers håller lite koll på de andra bilarna och rapporterar när det kontinuerligt går för fort.
Glympse växlade mellan 1-2km/h över när jag passerade Laddvin. När jag låg bakom pendlade det mellan 1-2km/h under gränsen.

Den stora skillnaden för mig från året innan var laddningen norröver, plus lite förbättrad laddkurva pga OTA-uppdatering under året samt fungerande förvärmning innan laddning. Jag hade liknande körtid som året innan, lite snabbare p.g.a färre vägarbeten.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 19:26
av iAkita
joel80 skrev: 23 apr 2024 19:05
iAkita skrev:
Laddvin skrev: 22 apr 2024 22:35
Jag håller helt med om att GPS-fart är det enda rimliga sättet att mäta. MEN, förra året verkar Glympse i min Galaxy S22 ha mätt 1-2 km/h långsammare än andra då vi blev omkörda/frånkörda av de flesta i Skåne/Småland. Vi blev också omkörda av Joel igen några mil söder om Haparanda som därför tog sjätteplats. På 160 mil blir 1,5 km/h över ca 18 h körtid 27 km. 27 km med en snittfart på 100 km/h blir ca 16,2 minuter. Vi var 16 minuter från en tredjeplats men kom istället på sjundeplats. Så till detta år vill jag försäkra mig om att gps visar rätt hastighet :) Folk påstod även att jag sporadiskt försvann från kartan. Undrar om jag hade energisparläge på?
Din GPS visade inte fel, det var andra som körde för fort. Jag höll lite koll förra året och norr om Gävle fanns det bilar som i princip konstant låg 4-6 km/h över hastighetsgränsen. Det reflekteras i körtiderna. Jämför man körtider 2022 (2023 går inte pga trafikolyckan vid Jönköping) så ser man att dessa skiljer sig med uppåt en timme mellan bilarna.

För mig som är tävlingsmänniska förtar det lite av glädjen med själva tävlingen. I flera race har jag upplevt att jag lämnat laddstoppen 10 minuter före andra bara för att bli ifattkörd lagom till nästa laddstopp. Vad spelar det då för roll att man har en snabbladdande bil och planerar stoppen bra? Så i år kommer jag verkligen pusha för att vi håller oss exakt till hastighetsgränsen (eller +1 av den anledning Niklas framförde). Eftersom det inte funkar att bara komma överens om detta så skulle det vara bra om de som är co-drivers håller lite koll på de andra bilarna och rapporterar när det kontinuerligt går för fort.
Glympse växlade mellan 1-2km/h över när jag passerade Laddvin. När jag låg bakom pendlade det mellan 1-2km/h under gränsen.

Den stora skillnaden för mig från året innan var laddningen norröver, plus lite förbättrad laddkurva pga OTA-uppdatering under året samt fungerande förvärmning innan laddning. Jag hade liknande körtid som året innan, lite snabbare p.g.a färre vägarbeten.
Jag går på vad man kan se på kartan i Glympse där de olika bilarnas hastighet visas. Där såg det ut som att Laddvin alltid låg exakt på hastighetsgränsen och en del andra 4-6 km/h över under längre sträckor på natten. Men bra tips att vägen väster om Vättern ger en liknande körtid som att ta E4 norrut ;) :D

Jag tycker att "problemet" med att folk började töja lite på fartgränserna började redan 2022 när vi gick från exakt hastighet till någon km/h över. Det var framförallt det året jag blev både ikappkörd och ifrånkörd flera gånger mellan laddstoppen. Oavsett vilket kan det inte skada att vi faktiskt har någon/några som håller koll. Det är lätt att dras med om man märker att en bil knappar in eller drar ifrån under en sträcka.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 19:28
av Niklas Z
iAkita skrev: 23 apr 2024 19:03
För mig som är tävlingsmänniska förtar det lite av glädjen med själva tävlingen. I flera race har jag upplevt att jag lämnat laddstoppen 10 minuter före andra bara för att bli ifattkörd lagom till nästa laddstopp. Vad spelar det då för roll att man har en snabbladdande bil och planerar stoppen bra? Så i år kommer jag verkligen pusha för att vi håller oss exakt till hastighetsgränsen (eller +1 av den anledning Niklas framförde). Eftersom det inte funkar att bara komma överens om detta så skulle det vara bra om de som är co-drivers håller lite koll på de andra bilarna och rapporterar när det kontinuerligt går för fort.
Instämmer till fullo. Det ska var strikt vad gäller tillåten hastighet. Bra idé att göra det till en uppgift för co-driver att hålla koll på hastigheten hos övriga ekipage. Jag hade ofta glympsebilden på bildskärmen i bilen förra året och tänker ha det igen, men det är ofta svårt som ensam i bilen att hålla koll farten hos andra och extra svårt att skriva sura kommentarer i forumet eller på whatsup-chatten.
Men helt klart måste vi försöka säkerställa att det inte är flexibiliteten hos samvetet som avgör.
En sak man kan göra är att kolla abetterroutplanner vilken körtid som kan förväntas mellan olika laddstopp. Jag uppfattar att ABRP ger en korrekt tidsberäkning, förutsatt att annan trafik inte påverkar. Efter första laddstoppet brukar trafiken vara gles och har då någon kört på kortare tid mellan två laddstopp än vad ABRP beräknar så har den personen haft för tung högerfot. Jag kan tänka mig att under etappen mellan sista laddstoppet och målgången i Haparanda så är det återigen risk för trafik som påverkar körtiden, men mellan första och sista laddstoppet är den risken liten, i alla fall för oss som väljer E4 hela vägen från Markaryd till Haparanda.
Under etappen fram till första laddstoppet ligger vi ändå rätt samlade, så där är det nog inte så stort problem med olika farthållning. LIkaså ska vi ju knappast kunna köra om efter sista laddstoppet, såvida det inte är någon som räknat fel och måste sänka farten pga att ha laddat för lite.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 19:35
av Pontus
Jag tycker att maxhastighet borde vara 50% av bilens maxhastighet :D

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 23 apr 2024 19:38
av Segelflygaren
Pontus skrev: 23 apr 2024 19:35
Jag tycker att maxhastighet borde vara 50% av bilens maxhastighet :D
Ojoj, då måste jag uppdatera Plaiden😉

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 15:43
av Laddvin
Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 16:03
av joel80
Laddvin skrev:
Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?
Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida. :)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 16:18
av Laddvin
joel80 skrev: 25 apr 2024 16:03
Laddvin skrev:
Har ingen aning om detta är görbart, men vore lite kul om det fanns en feed på secc.nu som innan, under och efter tävlingen hämtade in inlägg från Facebook, Instagram och X under #SECC2024 så att man kan se status från olika tävlande i någorlunda kronologisk ordning. Samtidigt så är det kanske inte så många som hinner eller vill posta under resan, sant att det kanske blir mer stories eller whatsapp för vissa?
Intressant idé! Jag kör väl troligen livesändning i år igen, så den kan man kanske lägga in där också. Och en inbäddning av Glympse. Det är ju bra för att det enkelt ska gå att följa att man kan skicka alla intresserade till en och samma sida. :)
Nice! Ja det var lite så jag tänkte, att det är smidigt att hänvisa till en sida för alla som inte är helt insatta och följer alla olika kanaler. :)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 16:28
av Niklas Z
Ja, det vore bra. Det skulle också vara trevligt om det även går att visa aktuell hastighet, laddnivå hos bilarna, m m. Men det kräver väl att man har en OBD-enhet i bilen.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 18:03
av Laddvin
Niklas Z skrev: 25 apr 2024 16:28
Ja, det vore bra. Det skulle också vara trevligt om det även går att visa aktuell hastighet, laddnivå hos bilarna, m m. Men det kräver väl att man har en OBD-enhet i bilen.
Kul idé! Det kräver kanske en deltagaravgift eller sponsor för att få till? Med hårdvara o så tänker jag. Plus det arbete Joel(?) lägger ner.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 18:23
av joel80
Jag gör inte hemsidan, håller mig till livesändning. ;)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 25 apr 2024 22:59
av Laddvin
Ait! Jag vet inte vem som står för hemsidan så killgissade bara :)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 11:12
av AAKEE
Körde första testvändan med e-Primacy (20”) på 9” bred fälg. Det sitter kvar spacers på bilen så framhjulen sitter lite längre ut än de borde för förbrukning.
Körde ut ur stan och ett par mil landsväg och vände och sedan hem.
Gjorde samma med vinterdäck innan pålägg av sommardäck och med 21” original nyligen.

Det var ungefär samma temperatur (relativt kallt) och förbrukningen blev ca 15% lägre än med 21”.
Bara en test är inget kvalitativt värde, men det är uppenbart stor skillnad.
Aerodynamik inte monterad på fälgen.

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 11:19
av SwedishAdvocate
AAKEE skrev: 11 maj 2024 11:12
Körde första testvändan med e-Primacy (20”) på 9” bred fälg. Det sitter kvar spacers på bilen så framhjulen sitter lite längre ut än de borde för förbrukning.
Körde ut ur stan och ett par mil landsväg och vände och sedan hem.
Gjorde samma med vinterdäck innan pålägg av sommardäck och med 21” original nyligen.

Det var ungefär samma temperatur (relativt kallt) och förbrukningen blev ca 15% lägre än med 21”.
Bara en test är inget kvalitativt värde, men det är uppenbart stor skillnad.
Aerodynamik inte monterad på fälgen.
Gissar att vi kommer få se en bild på fälgen när du monterat dit 'aerokittet'...

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 13:47
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 11:19
AAKEE skrev: 11 maj 2024 11:12
Körde första testvändan med e-Primacy (20”) på 9” bred fälg. Det sitter kvar spacers på bilen så framhjulen sitter lite längre ut än de borde för förbrukning.
Körde ut ur stan och ett par mil landsväg och vände och sedan hem.
Gjorde samma med vinterdäck innan pålägg av sommardäck och med 21” original nyligen.

Det var ungefär samma temperatur (relativt kallt) och förbrukningen blev ca 15% lägre än med 21”.
Bara en test är inget kvalitativt värde, men det är uppenbart stor skillnad.
Aerodynamik inte monterad på fälgen.
Gissar att vi kommer få se en bild på fälgen när du monterat dit 'aerokittet'...
Lätt / såklart!

Modden blir i enlighet med de forskningsrapporter jag läst.

Edit: Första försöksscan på fälgen.
Kommer bli grymt smutt!
IMG_8809.jpeg

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 13:54
av wheels
AAKEE skrev: 11 maj 2024 13:47
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 11:19
AAKEE skrev: 11 maj 2024 11:12
Körde första testvändan med e-Primacy (20”) på 9” bred fälg. Det sitter kvar spacers på bilen så framhjulen sitter lite längre ut än de borde för förbrukning.
Körde ut ur stan och ett par mil landsväg och vände och sedan hem.
Gjorde samma med vinterdäck innan pålägg av sommardäck och med 21” original nyligen.

Det var ungefär samma temperatur (relativt kallt) och förbrukningen blev ca 15% lägre än med 21”.
Bara en test är inget kvalitativt värde, men det är uppenbart stor skillnad.
Aerodynamik inte monterad på fälgen.
Gissar att vi kommer få se en bild på fälgen när du monterat dit 'aerokittet'...
Lätt / såklart!

Modden blir i enlighet med de forskningsrapporter jag läst.
Pizzatallrik? :D

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 15:02
av AAKEE
wheels skrev: 11 maj 2024 13:54
AAKEE skrev: 11 maj 2024 13:47
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 11:19
AAKEE skrev: 11 maj 2024 11:12
Körde första testvändan med e-Primacy (20”) på 9” bred fälg. Det sitter kvar spacers på bilen så framhjulen sitter lite längre ut än de borde för förbrukning.
Körde ut ur stan och ett par mil landsväg och vände och sedan hem.
Gjorde samma med vinterdäck innan pålägg av sommardäck och med 21” original nyligen.

Det var ungefär samma temperatur (relativt kallt) och förbrukningen blev ca 15% lägre än med 21”.
Bara en test är inget kvalitativt värde, men det är uppenbart stor skillnad.
Aerodynamik inte monterad på fälgen.
Gissar att vi kommer få se en bild på fälgen när du monterat dit 'aerokittet'...
Lätt / såklart!

Modden blir i enlighet med de forskningsrapporter jag läst.
Pizzatallrik? :D
Jag hörde att CanalDigitals paraboler är idealiska ur luftmotståndssynpunkt.
Viasat, inte lika mycket ;)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 15:45
av Pontus
AAKEE skrev: 11 maj 2024 15:02
wheels skrev: 11 maj 2024 13:54
AAKEE skrev: 11 maj 2024 13:47
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 11:19
AAKEE skrev: 11 maj 2024 11:12
Körde första testvändan med e-Primacy (20”) på 9” bred fälg. Det sitter kvar spacers på bilen så framhjulen sitter lite längre ut än de borde för förbrukning.
Körde ut ur stan och ett par mil landsväg och vände och sedan hem.
Gjorde samma med vinterdäck innan pålägg av sommardäck och med 21” original nyligen.

Det var ungefär samma temperatur (relativt kallt) och förbrukningen blev ca 15% lägre än med 21”.
Bara en test är inget kvalitativt värde, men det är uppenbart stor skillnad.
Aerodynamik inte monterad på fälgen.
Gissar att vi kommer få se en bild på fälgen när du monterat dit 'aerokittet'...
Lätt / såklart!

Modden blir i enlighet med de forskningsrapporter jag läst.
Pizzatallrik? :D
Jag hörde att CanalDigitals paraboler är idealiska ur luftmotståndssynpunkt.
Viasat, inte lika mycket ;)
Är inte dom fyrkantiga nu för tiden :)

Re: Intresse Ystad-Haparanda (SECC) 2024

Postat: 11 maj 2024 16:03
av AAKEE
Pontus skrev: 11 maj 2024 15:45
AAKEE skrev: 11 maj 2024 15:02
wheels skrev: 11 maj 2024 13:54
AAKEE skrev: 11 maj 2024 13:47
SwedishAdvocate skrev: 11 maj 2024 11:19

Gissar att vi kommer få se en bild på fälgen när du monterat dit 'aerokittet'...
Lätt / såklart!

Modden blir i enlighet med de forskningsrapporter jag läst.
Pizzatallrik? :D
Jag hörde att CanalDigitals paraboler är idealiska ur luftmotståndssynpunkt.
Viasat, inte lika mycket ;)
Är inte dom fyrkantiga nu för tiden :)
Jag tyckte väl det hoppade! …men jag trodde det var den klassiska S-vibrationen ;)