Sida 60 av 421
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 10:29
				av Kalle
				The guardian vill veta hur de är att köra elbil. Man kan tänka att de fiskar om att det går dåligt iom att de vill förbjuda disel bilar. Nu borde vi skicka in hur bra det är alltså 
 https://amp.theguardian.com/environment ... e-you-live
https://amp.theguardian.com/environment ... e-you-live 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 10:40
				av Svenssons
				Tjell skrev: Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar".
 
Du menar att dessa kommer sitta i "autonoma" bilar?
IMG_20150110_143858.jpg
 
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 12:31
				av Tjell
				Svenssons skrev:Tjell skrev: Vi kommer att bli totalt jävla överkörda av fullständigt oanade "händelser" eller "svarta svanar".
 
Du menar att dessa kommer sitta i "autonoma" bilar?
IMG_20150110_143858.jpg
 
 
Vad vore livet utan humor? 

 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 13:01
				av strejf
				Örnsköldsvik borde blivit Sveriges sämsta stad för elbilar. Om man bortser från Teslas 6 Superchargers.
http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... esa-norrut 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 13:29
				av Svenssons
				
Örnsköldsviks kommun finns i alla fall Typ 2 Mode 3 på 3 olika platser plus Teslas SuC. Det är bra mycket bättre än de 0 platser för Mörbylånga kommun. Dock är Mörbylånga ingen stad. Första laddplatsen för elbilar är dock på gång vid Tvättcenter nära brofästet om man undantar ett par Schuko-uttag vid kommunhuset som jag anser inte är någon laddkontakt för elbilar.
Håller dock med om att det är rätt dåligt för Örnsköldsvik som ändå är en rätt stor kommun ytmässigt.
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 15:12
				av Svenssons
				Dieselbil - en allt större ekonomisk risk att äga...
Det börjar klarna lite för de som sitter i avgasbilarna, misstänker att det beror på att antalet elbilar ökar...
https://www.svd.se/slag-efter-slag-mot- ... rt-problem 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 19:31
				av joel80
				Det här var lite märkligt skrivet...
https://www.wired.com/2017/06/elon-musk ... k-battery/
Finns det någon verklighet bakom alla siffror de rabblar? Jag tycker det låter väldigt märkligt. 
Teslas batteripack väger väl ca 600kg.
Hur mycket mer drar en tradare? 5-6ggr mer än en Tesla? Om man tänker att en Tesla som dieselbil nog dragit 0,8l... 0,8*6=4,8l. Det klarar en tradare sig på per mil va?
Om man då tar 12 teslabatterier så har man ökat räckvidden till +80mil... Och hamnar då på en vikt av ca 7 ton. Inga 22 ton som dom får det till. 
Eller underskattar jag förbrukningen?
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 21:31
				av Bjelke
				6-8ggr högre förbrukning stämmer nog ganska bra 

Batteriet väger en bit över 400kg om jag inte minns fel...
Resten är enkel matematik...
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 21:51
				av Smutt
				Jag har ju fått en del mothugg då jag pratat om problemen med att flera biltillverkare bygger laddstationer tillsammans 
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... -mercedes/ 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 22:19
				av Nicke Nyfiken
				Det är nog en framgångens väg om BMW ska bygga sitt egna laddnätverk istället för att vara med de andra tyska biltillverkarna, NOT. 
 
 
Hur tänkte dom nu?
Det är väl inget att sura över att även de blivit påkomna med att fuska, liksom alla andra. Sandlåda.
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 27 jul 2017 22:31
				av Bonden Roger
				Grannen (Tanumshede) kör lastbil (trailer 18 m) mellan Sverige och Norge. Hans förbrukning är 4 liter/mil i snitt.
			 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 01:40
				av joel80
				Ok.. Om man då tänker att en snål dieselbil klarar sig på 0.5l/mil så är det 8ggr mer. 
En dieselbil som drar 0.5l/milen är dock ingen I teslastorlek eller prestanda. Det skulle då vara kanske mer som en Ioniq. Den drar 1.2-1.5kwh vi räknar på det höga så är det då 12kwh/mil i en lastbil. 
Teslas 100kwh tror jag jag läste vägde 600kg.
Så 7.2 ton för 1200kwh. Då har man 100mils räckvidd! Kanske 90mil om man ska räkna lite marginal. 
Jag kan inte få det till att det ska behövs 22 ton för 90 mil som artikeln nämner. Hm..
			 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 06:35
				av Bjelke
				Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut 
 
Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu 
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan 
 
Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.
Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo 

 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 08:27
				av JFAH
				Bjelke skrev:Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut 
 
Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu 
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan 
 
Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.
Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo 

 
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 08:28
				av themax
				Idag i tidningarna i Hälsingland. 

 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 09:25
				av Bjelke
				
 Det är tydligen i mina trakter det finns bra folk 

 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 09:27
				av Bjelke
				JFAH skrev:Bjelke skrev:Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut 
 
Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu 
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan 
 
Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.
Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo 

 
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.
 
Jo det stämmer ganska bra, men dom som drar allra mest ligger där kring 10l/mil, men visst, normalt sett så skiljer det väldigt lite men tex 35 ton och 60 ton...
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 09:33
				av Bonden Roger
				Är det därför jag är född i Sollefteå
			 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 11:25
				av 12man
				Porsche ska gå in med fabriksteam i Formel-E, audi, bmw, mercedes också
porsche ska inte vara med i lemans 24h fr.o.m. 2018, som fabriksteam, andra kör säkert porsche där
porsche återkallar 20.000 cayenne dieslar
			 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 12:47
				av bonath
				Undrar lite hur fort det kan bli omställning. Italien, bara foosilare.
Är vid Gardasjön och har bara sett ett par elbilar. Svensk Tesla bl.a....
			 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 19:15
				av JFAH
				Bjelke skrev:JFAH skrev:Bjelke skrev:Det visar sig ganska snart hur en eldriven lastbil kan komma att se ut 
 
Man måste komma ihåg att tillverkarna (Tesla m fl) i dagsläget inte behöver ersätta ALLA varianter på lastbilar/godstyper utan naturligtvis satsar på det som just nu 
skulle funka bäst (eller lättillgängligast kanske är mer rätt uttryck) och det kommer ändå att täcka en enormt stor del av flottan 
 
Exempelvis trailerekipage med skåp som kör styckegods (där snackar vi inte 60 ton precis tex) står för en sjukt stor del av branschen (dom som ligger där kring 4-4,5 liter/mil).
Ska man däremot bygga nåt för timmerbilar som gasar på rejält med 60 ton (eller tom mer) så måste man dimensionera för typ över 10 liter/mil.
Sedan har vi alla lite mindre lastbilar oxo 

 
När jag räknade på en 60 tonnare sist hamnade jag runt 12kwh/mil. Och siffrorna är baserade på verkliga förbruknngs siffror och mätvärden på energieffektivitet. Vikten gör överraskande lite för förbrukningen.
 
Jo det stämmer ganska bra, men dom som drar allra mest ligger där kring 10l/mil, men visst, normalt sett så skiljer det väldigt lite men tex 35 ton och 60 ton...
 
Jo det är jag medveten om. När jag gjorde undersökningen och grävde ned mig lite i det, så visade sig att det var verkligt avgörande skillnader mellan lastbilarna vad gäller aerodynamiken. Ingen av dem är speciellt bra, men det finns helt klart bilar som är _mycket_ sämre än andra 

. En observation var att även om dragbilen i ett trailer ekipage ofta var (inom ramarna för vad som är möjligt att gör amed vad som egentligen är ett rätblock) aerodynamiskt utformade, så var sällan trailern genomarbetad. Mer eller mindre öppna hjulhus, inga täckta ytor eller plana undersidor, allsköns utrustning på trailern som agerade vindfång. Även här är ju spannet stort (trailers som är utformade som skåp har mer släta och vettiga ytor, men så har man ex. tankvagnar (ofta med en massa bråte på sidorna som ex. rör och annat), eller timmerbilar. Så jag tror det finns mycket att göra på aerodynamikens område (när det gäller att optimera det hela på ekipage nivå.
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 19:27
				av Bjelke
				Kul 

 då kanske du läst om projektet som Volvo mfl höll på med för bara några år sedan där man studerade
just aerodynamik. Man kunde då konstatera det du skriver, att många ekipage var rena katastrofen, tex 
maskintrailer och timmervagnar men även många andra. Bäst var skapligt anpassade trailers med välbyggda släp.
Jag var med på timmersidan och bl.a. 3D-printade delar till släpet som testades i vindtunneln 

Svinkul projekt! 

 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 21:09
				av JFAH
				Bjelke skrev:Kul 

 då kanske du läst om projektet som Volvo mfl höll på med för bara några år sedan där man studerade
just aerodynamik. Man kunde då konstatera det du skriver, att många ekipage var rena katastrofen, tex 
maskintrailer och timmervagnar men även många andra. Bäst var skapligt anpassade trailers med välbyggda släp.
Jag var med på timmersidan och bl.a. 3D-printade delar till släpet som testades i vindtunneln 

Svinkul projekt! 

 
Jag har sett en del artiklar som refererar detta arbete (bland annat på transportyrelsens hemsida, där jag också hittade lite statistik på lastbilar och generella förbrukningssiffror, cd värden och så.
Det var ganska informativt arbete och ökade förståelsen för hur viktigt just vinden faktiskt är. Som Någon tänkare utryckte saken; exponentiella funktioner är svåra att förstå, och även om man förstår dem intellektuellt är det svårt att skaffa en känsla för dem. Det är lätt att tro att vikt och rullmotstånd skulle vara avgörande i farter som är så låga som 80, men så är det inte...
En annan sak som jag reagerade på är att utvecklingne nästan gått bakåt inom området. Om du jämför släp (i synnerhet tankvagnar) från 50talet så är dessa rätt så väl genomarbetade. Täckta hjulhus, släta sidor och runda former, ofta med dropform bak. Jämförelsevis var de släpen nog relativt väl utformade vad gäller luftmotstånd mot dagens. Å andra sidan var de också generellt sett mindre. Överlag känns det som mycket kan göras här, på alla fronter. Mer automatiserade last och och lossningssystem, bättre strömlinjeform och integration med drag bil mm. skulle kunna göras. Det känn ofärdigt på något vis 
 
Ps. Om du har original rapporten är jag genuint intresserad! Ds.
 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 21:17
				av mati
				Dagens lastbilar är väl optimerade för maximal lastvolym på den maximalt tillåtna längden för en lastbil. Detta gör att de är utformade som en låda, utan någon som helst tanke på vad det innebär för luftmotståndet. Det går i princip inte att bygga nånting med ännu sämre luftmotstånd.
			 
			
					
				Re: Artikel i media
				Postat: 28 jul 2017 21:25
				av Bjelke
				Arbetet är inte helt officiellt i alla delar tror jag men jag ska kolla med en som var med på "rätt" sätt och se vad man
kan tänkas få ut 
 
 
Det är mkt som Mati säger, man optimerar för volym (nyttolast) i först hand, men bränsle-ekonomi är ju såklart 
oxo en mkt viktig del.
Oehört intressant är det iaf...