BMW iX3 Neue klasse

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Re: BMW iX3 Neue klasse

Inlägg av comfort46 »

Har kört min IX3 nu sen April och sett i många forum/recensioner klagomål på ljudkomforten. Det som är slående är att man inte i samma mening man säger buller också säger ANR?

Jag kommer från IX50 med 20" och upplever IX3 med 20" ganska lik i ljudnivå och t.o.m. lite tystare i vissa lägen. Ni som tycker den bullrar mycket - har ni ens uppmärksammat om ANR är av eller på? Finns under ljud i inställningarna och om man slår igång ANR blir det betydligt mindre däcksljud framförallt på grov asfalt och fläktbruset typ halveras....Stänger man å andra sidan av ANR kan jag förstå att man stör sig på väldigt högt däcksljud och fläktbrus.

I lägre hastigheter upp till ca. 70 är den ändå bra dämpad även utan ANR aktiverad men 120 på motorväg är direkt otrevligt utan ANR på. Måhända inte katastrofalt högljutt för det finns såklart värre men BMW har ju faktiskt löst låg (relativt) vikt och mindre bullerisolering genom att kompensera med High Tech ANR istället.

Prova nu!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

comfort46 skrev: 02 jul 2026 09:24
Har kört min IX3 nu sen April och sett i många forum/recensioner klagomål på ljudkomforten. Det som är slående är att man inte i samma mening man säger buller också säger ANR?

Jag kommer från IX50 med 20" och upplever IX3 med 20" ganska lik i ljudnivå och t.o.m. lite tystare i vissa lägen. Ni som tycker den bullrar mycket - har ni ens uppmärksammat om ANR är av eller på? Finns under ljud i inställningarna och om man slår igång ANR blir det betydligt mindre däcksljud framförallt på grov asfalt och fläktbruset typ halveras....Stänger man å andra sidan av ANR kan jag förstå att man stör sig på väldigt högt däcksljud och fläktbrus.

I lägre hastigheter upp till ca. 70 är den ändå bra dämpad även utan ANR aktiverad men 120 på motorväg är direkt otrevligt utan ANR på. Måhända inte katastrofalt högljutt för det finns såklart värre men BMW har ju faktiskt löst låg (relativt) vikt och mindre bullerisolering genom att kompensera med High Tech ANR istället.

Prova nu!
Skall bli spännande att testa!
Särskilt om det kan dämpa oljud från takräcke och cykelhållare.
Beställd: BMW iX3 50
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Jag tycker att ANR gör noll skillnad för mig, jag undrar om det finns någon mjukvarubugg så att det inte fungerar som tänkt.

För övrigt fick första uppdateringen nu, startade från mobilen och bilen är uppdaterad nu och klar. Fungerade bra än fast den står i ett garage under mark och jag sitter en bit ifrån. Smidigare än i4an då man behövde starta uppdateringen manuellt i bilen.
Senast redigerad av ObscureEconomist, redigerad totalt 2 gång.
BMW iX3 50 xDrive -26
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

comfort46 skrev: 02 jul 2026 09:24

Prova nu!

Undrar om det är nån bugg iom det gav 0 skilland i TB's test.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

ObscureEconomist skrev: 02 jul 2026 09:41
Jag tycker att ANR gör noll skillnad för mig, jag undrar om det finns någon mjukvarubugg så att det inte fungerar som tänkt.
Samma för mig, märker ingen skillnad (men så säger ju min bättre hälft att jag aldrig hör något)

Jag vill också minnas att jag också provade precis efter senaste(första) OTA update och att det fortsatt inte var någon skillnad
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Mmm, kanske en bugg för somliga då men citat från en tidigare recension som just nämner ANR - även om de felsäger det till cancellation istället för reduction:
"At motorway speeds the iX3 is almost eerily quiet. It has active noise cancellation which uses microphones to listen for unwanted noises, then it plays opposing sound waves to cancel them out. The system works really well, because you hardly get any wind or tyre noise."

Så om det inte fungerar för Nyland fungerar det uppenbarligen för andra....? Faktum är att tyska tester visar att IX3:an är i princip lika tyst som nya GLC i faktiska dB. Då har inte GLC ANR men väger också 200 kg mer, säkert bl.a. för mer isolering.

Fungerar inte ANR för er är det ju definitivt värt att reklamera - ja, om man nu inte tycker att dånet från däcken = Freude am Fahren.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

Har du haft någon förbättring av din ANR/ANC i själva bilen comfort46? för två månader sedan skrev du så här i förra tråden:
comfort46 skrev:
Dock är det ju så att vid mer än 80-90 km/h börjar däcksdrönet bli påträngande och 120 på motorväg avnjutes med fördel med ANC-lurarna på eftersom bilens eget ANR hjälper noll.
iX3 50 xDrive -26, DS3 etense -22
prev/sold: MY LR -22, i3s 120ah -19
Testarmigfram

Inlägg av Testarmigfram »

comfort46 skrev: 02 jul 2026 10:48
Mmm, kanske en bugg för somliga då men citat från en tidigare recension som just nämner ANR - även om de felsäger det till cancellation istället för reduction:
"At motorway speeds the iX3 is almost eerily quiet. It has active noise cancellation which uses microphones to listen for unwanted noises, then it plays opposing sound waves to cancel them out. The system works really well, because you hardly get any wind or tyre noise."

Så om det inte fungerar för Nyland fungerar det uppenbarligen för andra....? Faktum är att tyska tester visar att IX3:an är i princip lika tyst som nya GLC i faktiska dB. Då har inte GLC ANR men väger också 200 kg mer, säkert bl.a. för mer isolering.

Fungerar inte ANR för er är det ju definitivt värt att reklamera - ja, om man nu inte tycker att dånet från däcken = Freude am Fahren.
Sverige har i regel mycket grövre asfalt och högre vägljud rent generellt än andra länder. När man varit på Europa semester med bil och kommer in i Sverige så blir man alltid lika besviken. Från att ha seglat fram nästan ljudlöst till oväsen...
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Jamen precis, vi har grövre asfalt och det är just på grövre asfalt ANR sägs vara kalibrerad för. Perfekt, eller hur?

Mitt första inlägg var såklart skrivet med 100 kg ironi som osynlig extravikt och för att blåsa lite liv i frågan om varför ANR har noll effekt.
Ljudnivån är egentligen det enda jag stört mig på från dag ett och nej, den har inte självkalibrerat sig till det bättre utan är fortfarande en kosmetisk effekt på displayen, inget annat.

I själva verket reklamerade jag ANR-funktionen hos BMW i samband med en återkallning och en mekaniker provkörde då för att sen konstatera: Nej, ANR fungerar inte i din bil.
Så nu står den på verkstan för att de förhoppningsvis ska kunna sparka igång systemet. De har erkänt felet i alla fall och sen får vi se om de svarar "as designed" eller mer seriöst eller kanske rentav reparerar funktionen.

Men bortsett från ironin så är jag på riktigt förbryllad varför det pratas så lite om ANR. PE i sin senaste test klagar ju på ljudnivån men har han ens noterat ANR finns? Nepp. Och, de få som nu tycker att den är så himla tyst, säger de något om ANR? Nepp.

Är jag den enda som vill ha en fungerande ANR och är beredd att reklamera felet?
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

Hmm det är spännande, måste nästan ringa min handlare och be dom kolla också för ANR gör verkligen noll skillnad för mig också.
BMW iX3 50 xDrive -26
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Skall ANR fungera för samtliga som färdas i bilen eller är det bara för föraren? Jag tänker att fasen på "motljudet" behöver vara olika beroende på var i bilen som man sitter. Effektivast blir det ju med ett par hörlurar som har mikrofon och ljudmembran nästan i samma punkt. Då går det att vända inkommande buller 180 grader och spela upp det med ganska god precision. Bilen kanske har individuella högtalare för varje säte?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Om du har HK stereon så har du en mikrofon för varje passagerare strax ovanför huvudet. Liten fyrkant med galler. Högtalare har du för varje passagerare. Subwoofern under skuffen längst bak kan släcka ut låga frekvenser eftersom de är långvågiga och inte så riktningskänsliga. Så ja, som BMW beskriver det kan motljud spelas upp för varje passagerare beroende på vad respektive mikrofon uppfattar. Det sägs också uttryckligen att det fungerar framförallt i passagerarnas huvudnivå så det lär gå åt en del datorkraft till DSP:n. Men det ska ju IX3 ha gott om och lätt kunna hantera detta.
I teorin...
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

Jag hittade svaret jag fick innan jag bestämde mig för köpet - direktcitat från BMW:s produktchef för norra Europa:

"Bilen använder en ”countersignal” från högtalarna för att reducera störande ljud i höjd med de åkandes huvuden. Den jobbar aktivt med att störa ut både vägljud och ljud från värmesystemet via olika sensorer, och detta övervakas av bilens fyra mikrofoner (två i framsätet och två i baksätet) och sen beräknas hur stark ”countersignal” som skall skickas ut via bilens ljudkontrollenhet.
I och med detta kan bilen göras lättare och bättre räckvidd kan uppnås, samtidigt som komforten blir bra.
Observera att målet inte är Noise Cancellation, utan att man vill reducera störande ljud. En viss typ av ljud behövs också för att det inte skall kännas obehagligt (vilket kan ge åksjuka mm)."

Det hade ju varit intressant och kanske enda sättet att få dem att reagera om vi alla (mer eller mindre) hade reklamerat ANR vid lämpligt tillfälle. Om bara jag säger något är det lätt att ignorera men om vi lite till mans klagar på att funktionen vi betalat för inte fungerar så ...?
lawe

Inlägg av lawe »

Intressant. De har alltså ersatt fysisk dämpning med ANR för att spara vikt.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

lawe skrev: 02 jul 2026 18:29
Intressant. De har alltså ersatt fysisk dämpning med ANR för att spara vikt.
Gick sådär isf, tycker inte jag hör någon skillnad på ANR på eller av.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

comfort46 skrev: 02 jul 2026 16:32
Om du har HK stereon så har du en mikrofon för varje passagerare strax ovanför huvudet. Liten fyrkant med galler. Högtalare har du för varje passagerare. Subwoofern under skuffen längst bak kan släcka ut låga frekvenser eftersom de är långvågiga och inte så riktningskänsliga. Så ja, som BMW beskriver det kan motljud spelas upp för varje passagerare beroende på vad respektive mikrofon uppfattar. Det sägs också uttryckligen att det fungerar framförallt i passagerarnas huvudnivå så det lär gå åt en del datorkraft till DSP:n. Men det ska ju IX3 ha gott om och lätt kunna hantera detta.
I teorin...
Det låter som att det har goda förutsättningar för att fungera bra.
Model Y LR AWD -24
Rauf

Inlägg av Rauf »

Provkört ix3 två ggr, båda gånger upplevdes den som högljudd. ANR kan inte ha fungerat i testbilen. Men samtliga recensioner jag sett har klagat på ljudnivån. Kanske mjukvaran inte är färdig...
Jag valde bort ex60 pga deras anr. Jag står inte ut med de algoritmer som Bose använder, får ont i huvudet och blir lite lätt yr. Samma med hörlurar från Bose. Inte så glad över utvecklingen med anr i alla bilar numera.
manneson

Inlägg av manneson »

Finns det någon bil ANR fungerar i?
Tycker man läser om klagomål på typ alla som infört det.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 02 jul 2026 14:56
Skall ANR fungera för samtliga som färdas i bilen eller är det bara för föraren? Jag tänker att fasen på "motljudet" behöver vara olika beroende på var i bilen som man sitter. Effektivast blir det ju med ett par hörlurar som har mikrofon och ljudmembran nästan i samma punkt. Då går det att vända inkommande buller 180 grader och spela upp det med ganska god precision. Bilen kanske har individuella högtalare för varje säte?
För Model S är det mikrofoner i stolarna, ovan axlarna i framstolarna. Fungerar individuellt för de som sitter fram inom ~ 30cm från normal huvudposition, men inget bak.

Borde vara byggt på ett liknande sätt. Möjligen att det är för baksätet också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare

Inlägg av comfort46 »

"Finns det någon bil ANR fungerar i?"
Ja, Genesis, Jaguar och Land Rover har haft ANR sen 2020 och nu Volvo EX60. Jag har inte sett någon mätning för Volvon men de 3 första har uppmätt reduktion med 3 - 10 dB beroende på frekvensområde. När det gäller IX3 har jag inte sett en enda rapport om att det fungerar men recensionerna spretar vilt mellan "spöklikt tyst" och "väldigt bullrig" så man skulle kunna gissa att den fungerar på somliga exemplar.
Just Genesis använder sig av Harman Kardons system och fungerade det systemet 2020 kan man ju anta att BMW har liknande Harmansystem och funkar det i en Genesis (Hyundai) ska det väl funka i en BMW?

By the way, jag fick tillbaka bilen från verkstan nu men utan åtgärd för ANR. De provkörde 2 gånger för att komma till säker slutsats att ANR inte fungerar. Det finns inget sätt för dem att felsöka systemet så nu ligger frågan hos BMW Tyskland. Jag skulle uppmana alla som vill ha 3-10 dB lägre ljudnivå i bilen att ta upp frågan med lokala verkstan. Verkar som vi behöver sätta tryck på dem...
macky

Inlägg av macky »

comfort46 skrev: 03 jul 2026 12:24
"Finns det någon bil ANR fungerar i?"
Ja, Genesis, Jaguar och Land Rover har haft ANR sen 2020 och nu Volvo EX60. Jag har inte sett någon mätning för Volvon men de 3 första har uppmätt reduktion med 3 - 10 dB beroende på frekvensområde. När det gäller IX3 har jag inte sett en enda rapport om att det fungerar men recensionerna spretar vilt mellan "spöklikt tyst" och "väldigt bullrig" så man skulle kunna gissa att den fungerar på somliga exemplar.
Just Genesis använder sig av Harman Kardons system och fungerade det systemet 2020 kan man ju anta att BMW har liknande Harmansystem och funkar det i en Genesis (Hyundai) ska det väl funka i en BMW?

By the way, jag fick tillbaka bilen från verkstan nu men utan åtgärd för ANR. De provkörde 2 gånger för att komma till säker slutsats att ANR inte fungerar. Det finns inget sätt för dem att felsöka systemet så nu ligger frågan hos BMW Tyskland. Jag skulle uppmana alla som vill ha 3-10 dB lägre ljudnivå i bilen att ta upp frågan med lokala verkstan. Verkar som vi behöver sätta tryck på dem...
Intressant det där. När jag provkörde andra gången så upplevde jag bilen riktigt tyst. Testade aldrig inställningar för ANR men ska nog ta en tur till med samma bil. Det är av den handlaren jag har beställt. Hoppas dessutom att de får ordning på det tills min bil dyker upp i höst.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Upptäckte en bra funktion tidigare, om man har CarPlay igång och startar Waze, och sen hoppar ur CarPlay och kör ordinarie navigatorn så är Waze fortfarande igång fast i bakgrunden (och syns ej). Däremot ger den röstvarningarna för, t.ex. fartkameror, väghinder eller andra varningar.

På min Q8 var man tvungen att ha CarPlay igång för att apparna skulle köras, och hoppade man ur så stoppades allt.
Polestar 2 LRSM -25
BMW iX3 50 M-sport xDrive -26
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Nect skrev: 05 jul 2026 11:18
Upptäckte en bra funktion tidigare, om man har CarPlay igång och startar Waze, och sen hoppar ur CarPlay och kör ordinarie navigatorn så är Waze fortfarande igång fast i bakgrunden (och syns ej). Däremot ger den röstvarningarna för, t.ex. fartkameror, väghinder eller andra varningar.

På min Q8 var man tvungen att ha CarPlay igång för att apparna skulle köras, och hoppade man ur så stoppades allt.
Tack! Jag har upptäckt samma sak. Men tyvärr är det inte konsekvent. Ibland funkar det inte så jag vågar inte lita på den funktionen hlet. Jobbigt när man bränner förbi och missar fartkameror :o
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Någon som har lyckats koppla in ABRP https://abetterrouteplanner.com/ mot iX3? Ai säger att man antingen skall använda appen Tronity eller sätta in en OBD dongel.
BMW iX3, 2026, Model S Plaid 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
lawe

Inlägg av lawe »

Rennwagen skrev: 05 jul 2026 11:50
Nect skrev: 05 jul 2026 11:18

Tack! Jag har upptäckt samma sak. Men tyvärr är det inte konsekvent. Ibland funkar det inte så jag vågar inte lita på den funktionen hlet. Jobbigt när man bränner förbi och missar fartkameror :o
En tomtom-puck kanske kan vara ett alternativ?

https://www.tomtom.com/sv_se/navigation ... by-tomtom/
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021