Sida 6 av 7
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 31 jan 2024 23:54
av bomauritz
Vet ej. Gissar kring 80 km/h. De utgår från Oslo och går norrut.
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.
Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 01 feb 2024 11:00
av HenrikC
Det måste ju varit något fel på Teslan i testet.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 01 feb 2024 11:10
av bomauritz
HenrikC skrev: ↑01 feb 2024 11:00
Det måste ju varit något fel på Teslan i testet.
Får det till en snittförbrukning på ca 170 Wh/km. Vilket inte är helt orimligt på sådana vägar med sådana förhållanden (snö, slask, is, samt en del höjdmeter). I princip alla bilar över Teslan i resultatet på körd sträcka har ju betydligt större batteri, bortsett från Ioniq 6.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 01 feb 2024 11:50
av Littlefeat
Känns som Tesla har ändrat och värmer batteriet betydligt mer numera. Jag märker i alla fall en väldig stor skillnad i förbrukning när det är minusgrader. Tredje vintern nu jag kör Model Y och stor skillnad mot första vintern. Antagligen bra för livslängden på batteriet men mindre bra om man vill göra bra ifrån sig på en test mot andra märken.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 01 feb 2024 15:44
av AAKEE
Littlefeat skrev: ↑01 feb 2024 11:50
Känns som Tesla har ändrat och värmer batteriet betydligt mer numera. Jag märker i alla fall en väldig stor skillnad i förbrukning när det är minusgrader. Tredje vintern nu jag kör Model Y och stor skillnad mot första vintern. Antagligen bra för livslängden på batteriet men mindre bra om man vill göra bra ifrån sig på en test mot andra märken.
Vilken bil har du?
Generellt värmde inte min model 3 p 2021 batteriet aktivt* om man inte schemalade avfärd eller slog på värmen före man körde iväg.
Bilen värmde så gott som aldrig batteriet vid körning om man inte la in en supercharger.
Min Plaid värmer inte alls batteriet aktivt om man bara kör iväg. Värmer vid schemalagd avresa eller om man startar värmen men ibte när man bara kör.
Jag har inte sett ngn skillnad över tid på de t å bilarna.
Model 3 P:n som var en 21 refresh sög ut värmen ordentligt med värmepumpen i början så att batteriet blev kallt (~5C) vilket gjorde bilen slö med låg SOC. Detta fixades efter ett par månader efter att den modellen (första med värmepump) släpptes.
Batterierna mår bäst (i själva cykeln) om de cyklas varma (25-40C) men tesla har aldrig värmt model 3-batterier så.
Förvärmning för avfärd sker till sån temp att regen fungerar, inte mer så 5-7C beroende på modell (har ej koll på LFP-batterierna där).
Vintertid med värmepump drar värmepumpen värme ur batteriet när det är kallt för att värma kupen så med värmepump blir inte batteriet ”varmt” hur långt än man kör om det är kallt ute.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 01 feb 2024 16:59
av SwedishAdvocate
bomauritz skrev: ↑31 jan 2024 23:54
SwedishAdvocate skrev: ↑31 jan 2024 23:42
bomauritz skrev: ↑31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.
https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Vad hade de för genomsnittshastighet i det testet?
Vet ej. Gissar kring 80 km/h. De utgår från Oslo och går norrut.
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.
Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Har inte läst det här norska testet, men...
Björn Nyland kom 46,3 mil i 90 km/h i vått vinterväglag med en Tesla 3LR Highland. I det här norska testet kom de väl ca 44 mil med samma bil. Så beroende på hur kuperat det var så är det väl rimligt att genomsnittshastigheten var ca 80-85 km/h.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
När Nyland istället körde i 120 km/h med 3LR Highland kom han 33 mil... Således hade siffrorna i det här norska testet sett 'rätt annorlunda ut' ifall de kört 110-120 km/h istället...
Och då hade det garanterat inte gått lika bra för Lotus Eletre, Nio EL6, Xpung G9 och Kia EV9. Antagligen inte för HiPhi Z heller.
Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Och ifall det är ngn som inte vet så är genomsnittshastigheten i WLTP-testet 53,5 km/h... Samt att vägen vid testtillfället är perfekt horisontell. Det är även vindstilla och ca 20 grader varmt...
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... re#Class_3
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 00:01
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2024 16:59
Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 06:51
av Gustafsson
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2024 16:59
Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 07:51
av AAKEE
Gustafsson skrev: ↑02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2024 16:59
Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 08:16
av Gustafsson
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 08:22
av Pontus
Ja, Plaiden är ju inte snål i måttlig fart men kommer man upp i motorvägsfart gärna med lite moms så tror jag den är svårslagen.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 10:25
av AAKEE
Pontus skrev: ↑02 feb 2024 08:22
Ja, Plaiden är ju inte snål i måttlig fart men kommer man upp i motorvägsfart gärna med lite moms så tror jag den är svårslagen.
De hade säkert blandat ihop det.
Det är nog i princip bara hjulen som avgör.
Det skiljer grymt lite mellan LR och Plaid om man kollar med samma hjul, tror det skiljde bara några procent; 396 miles EPA-räckvidd för Plaid mot 405 miles för LR bähge med 19” i USA tidigare.
(De har precis justerat ned en massa Teslors range med nån ”efficiency-någonting” som ska ge mer verkliga räckvidder däribland Plaid, men LR är inte ändrad än.)
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 02 feb 2024 10:28
av bomauritz
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: ↑02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2024 16:59
Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?
IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.
Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 03 feb 2024 10:46
av Airlift
bomauritz skrev: ↑31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.
https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Att EV9 skulle gå längre (om än precis) än Model 3 hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
För övrigt har 4000 mil på europeiska vägar inneburit ett snitt på 188Wh/km med min M3P
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 03 feb 2024 11:02
av expat
Airlift skrev: ↑03 feb 2024 10:46
bomauritz skrev: ↑31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.
https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Att EV9 skulle gå längre (om än precis) än Model 3 hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
För övrigt har 4000 mil på europeiska vägar inneburit ett snitt på 188Wh/km med min M3P
Testet är ju gjort på norska vägar. det betyder att snitthastigheten är låg, så ett större batteri har en klar fördel.
En ladugårdsdörr som EV9an har mycket mindre nackdel
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 03 feb 2024 11:27
av Niklas Z
expat skrev: ↑03 feb 2024 11:02
Airlift skrev: ↑03 feb 2024 10:46
bomauritz skrev: ↑31 jan 2024 23:36
NAF och Motor.no har gjort ett nytt vintertest av räckvidd för en hel del nya modeller. Sammanfattat kan väl säga att kineserna kommer på bred front nu och nya Tesla Model 3 Long Range "Highland" gjorde sämre ifrån sig mot vad jag förväntat mig.
https://www.motor.no/bil/her-er-resulta ... 024/264144
Att EV9 skulle gå längre (om än precis) än Model 3 hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
För övrigt har 4000 mil på europeiska vägar inneburit ett snitt på 188Wh/km med min M3P
Testet är ju gjort på norska vägar. det betyder att snitthastigheten är låg, så ett större batteri har en klar fördel.
En ladugårdsdörr som EV9an har mycket mindre nackdel
Precis. Som jag ser det är den relevanta räckvidden snarare något som bör mätas i timmar än i km. Kör jag i 80 km/h är räckvidden sådan att jag kommer att ta paus innan batteriet är tomt. Jag kör sällan längre tid än 4 timmar i sträck. Däremot är räckvidden vid motorvägsfart mer relevant. Där fixar Model 3 LR fyra timmar, men bilar med ladugårdsdesign får det nog svårare.
När jag kört i Norge har räckvidd varit en icke-fråga.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 04 feb 2024 15:59
av SwedishAdvocate
bomauritz skrev: ↑02 feb 2024 10:28
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: ↑02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 00:01
SwedishAdvocate skrev: ↑01 feb 2024 16:59
Men nya Model S hade antagligen gjort rätt bra ifrån sig.
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?
IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.
Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen.
[2 st tabeller med testresultat.]
Återigen så framgår det inte vad genomsnittshastigheten var... I sommartestet så slår bilarna den räckvidd som anges i WLTP, så de har sannolikt haft en genomsnittshastighet på mindre än 53,5 km/h...
Om man får vara 'lite' konspiratorisk så verkar ju testet vara utformat av tidningen för att inte fullständigt dra ner brallorna på tunga annonsörer och deras SUVar/Crossovers som Xpung G9, Nissan Arya, Mercedes EQS SUV, Audi Q8, Hongqi E-HS9, Nio EL7, Toyota bZ4x, Subaro Solterra m.fl...
Det hade återigen blivit helt andra testresultat ifall de istället gett sig ut på svenska motorvägar och kört 110-120 km/h...
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 04 feb 2024 17:45
av Gustafsson
SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2024 15:59
bomauritz skrev: ↑02 feb 2024 10:28
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: ↑02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 00:01
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?
IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.
Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen.
[2 st tabeller med testresultat.]
Återigen så framgår det inte vad genomsnittshastigheten var... I sommartestet så slår bilarna den räckvidd som anges i WLTP, så de har sannolikt haft en genomsnittshastighet på mindre än 53,5 km/h...
Om man får vara 'lite' konspiratorisk så verkar ju testet vara utformat av tidningen för att inte fullständigt dra ner brallorna på tunga annonsörer och deras SUVar/Crossovers som Xpung G9, Nissan Arya, Mercedes EQS SUV, Audi Q8, Hongqi E-HS9, Nio EL7, Toyota bZ4x, Subaro Solterra m.fl...
Det hade återigen blivit helt andra testresultat ifall de istället gett sig ut på svenska motorvägar och kört 110-120 km/h...
Man behöver nog inte se konspirationer i allt. Skulle förvåna mig om man ens tänkt tanken att gynna bilmärken som annonserar mycket faktiskt.
Man måste också inse att det är svårt att hålla en hög medelhastighet, möjligen motorväg undantagen. Jag långpendlar rätt mycket på tvärs över landet och ofta i Norge. Det är svårt att komma över 75 km/tim totalt sett.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 04 feb 2024 18:09
av AAKEE
SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2024 15:59
bomauritz skrev: ↑02 feb 2024 10:28
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 07:51
Gustafsson skrev: ↑02 feb 2024 06:51
AAKEE skrev: ↑02 feb 2024 00:01
Ja, Model S Plaid har fortfarande rekordet. Det är såklart inte helt lika från år till år beroende på väder men ändå.
Är det inte LR som har rekordet?
Inte enligt artikeln som det länkades till. Men de kanske blandat ihop det?
IMG_7236.jpeg
De gör många räckviddstest. Men de är lite halvkassa på att skriva ut vilken version av bilarna de kör samt at sammanställa allt översiktligt. Lite som med EV9 i år, vilken version var det egentligen, det enda man kunde se på deras sida häromdagen var info och provkörning av en 4WD, men det verkade som att det var en RWD med i testet.
Vi Bilägare har sammanställt två tester, sommar/vinter. De har inte kört Model S Plaid i ett räckviddstest någon gång vad jag vet, utan det är Long Range eller "Standard" som de kallar den på andra ställen.
[2 st tabeller med testresultat.]
I sommartestet så slår bilarna den räckvidd som anges i WLTP, så de har sannolikt haft en genomsnittshastighet på mindre än 53,5 km/h...
Håller med till del, det körs nog inte så fort i de norska testerna där.
Nja, det behövs nog inte köra långsammare än WLTP. Dessutom är snitthastigheten 48.5km/h om man räknar in stoppen där bilen drar ström när den står still.
WLTP-testet är ganska varierande fart, högsta farten är ändå rätt hög.
Med jämn lagom hastighet får man lägst förbrukning. Låt oss säga 60km/h i +23 med AC / värmeanläggning i OFF, och sedan köra tills bilen stannar (både WLTP/EPA samt norrmännen kör ju tills det måste bärgas vilket ger oss med Tesla 4.7% mer än till 0% på displayen.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 04 feb 2024 20:03
av Niklas Z
Medelhastigheten har bara en grov inverkan på förbrukningen. Säg att man först kör 50 km med konstant fart 50 km/h och därefter 50 km med konstant fart 100 km/h. Då blir snittfarten 67 km/h för de totalt 100 kilometrarna, men förbrukningen blir högst sannolikt högre än om man kört 100 km med konstant fart 67 km/h. Både den kvadratiska ökningen av luftmotståndet och det faktum att förbrukningen är per längdenhet och snittfarten per tidsenhet orsakar detta.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 04 feb 2024 20:27
av AAKEE
Niklas Z skrev: ↑04 feb 2024 20:03
Medelhastigheten har bara en grov inverkan på förbrukningen. Säg att man först kör 50 km med konstant fart 50 km/h och därefter 50 km med konstant fart 100 km/h. Då blir snittfarten 67 km/h för de totalt 100 kilometrarna, men förbrukningen blir högst sannolikt högre än om man kört 100 km med konstant fart 67 km/h. Både den kvadratiska ökningen av luftmotståndet och det faktum att förbrukningen är per längdenhet och snittfarten per tidsenhet orsakar detta.
Plus alla accelerationer/inbromsningar. Nöter mindre än en förbränningsmotor men det är ändå förluster.
Jag körde min M3P på WLTP-förbrukningen räckvidden många ggr med min M3P till/från jobbet. Man byggde om den väg jag normalt körde (90/100/110-väg) så jag åkte ofta en alternativ väg. 80km/h mestadels, och ett par 50-sträckor i ett par samhällen. Sommartid med varmt och farthållaren på lagligt gick bilen ofta på den förbrukning som behövts för att nå WLTP. (Bilen var ioffsg sänkt men det spelade nog marginell roll i 80km/h).
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 05 feb 2024 23:29
av ReNewAble
Blir galet när de inte presenterar batteristorleken. HiPhi Z har 120kWh batteri…
Det som är intressant är hur effektiva bilarna är i olika hastigheter. Att bygga en bil som går långt är inte svårt.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 06 feb 2024 08:42
av Bo99
Ingen överdriver räckvidden. Den är uträknad och kör man som testet görs då håller man siffrorna eller lägre. Testerna är inte konstant motorvägsfart eller i minusgrader utan enligt min erfarenhet en konstant fart av max 90 på sommaren med ac på.
Dessutom heter det alltid upp till. Få anger stadskörning som upp till utan det är den blandade körningen upp till som uppges.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 06 feb 2024 09:01
av fred123
HenrikC skrev: ↑01 feb 2024 11:00
Det måste ju varit något fel på Teslan i testet.
Jämför man med tex PS2 som verkar jämförbar med M3 i räckvidd så får den liknande tapp mot wltp som Tesla. Så det är nog bara testet som tog hårt i år på dessa bilar.
Se tex Skoda Enyaq som ett fick bra räckvidd ena årets vintertest men 2022(?) fick RS mycket sämre, trots nästan samma bil.
Re: Tesla överdriver räckvidden på bilen
Postat: 06 feb 2024 09:06
av Niklas Z
Bo99 skrev: ↑06 feb 2024 08:42
Ingen överdriver räckvidden. Den är uträknad och kör man som testet görs då håller man siffrorna eller lägre. Testerna är inte konstant motorvägsfart eller i minusgrader utan enligt min erfarenhet en konstant fart av max 90 på sommaren med ac på.
Dessutom heter det alltid upp till. Få anger stadskörning som upp till utan det är den blandade körningen upp till som uppges.
Ja, kör jag landsväg i t ex 80-90 km/h i sommarväder är det inga som helst svårigheter att klara min bils EPA eller WLTP-räckvidd. Det kräver ingen eco-driving, avstängd AC eller några andra självspäkningsåtgärder.
Att bilen drar mer under andra omständigheter är inte konstigt.