Jo precis, det är riktigt dumt :/ Men jag har ändå hoppet uppe att det går att lösa som James nämnde i klippet. Som sagt tidigare i tråden så har jag själv erfarenhet av liknande saker, och jag vet att det går, frågan är bara hur duktiga de är att lösa dessa corner cases. Men jag tror absolut att det går att lösa så de löser problemet tillräckligt bra, och som James säger, bättre i vissa fall än USS, men sämre i andra. Snarare än att det blir en 1:1 ersättning rent datamässigt, men för ändamålet kan det vara absolut tillräckligtJaegaern skrev:Jaha, det har jag helt missat. Dumt att de är så reaktiva med såna borttaganden då. Hade helt köpt deras argument om de gjorde klart mjukvaran innan, för tror detta kommer bli bättre i längden.ErikHallq skrev:Nope, ingen parkerings assistans eller autoparkering. Det förstnämnda är väl det som är jobbigast att bli utan för de flesta, alltså pipet och avståndsbedömning. Dock använder jag nog mest kameror och speglar nu när jag tänker efter. Ska jag stå riktigt nära något så kör jag Summon, så det kommer jag nog sakna mest om det inte släppts igen innan jag fått bilen.Jaegaern skrev:Ska inte alla features vara på plats, förutom summon och dess variationer?backe skrev:Jaegaern skrev:Jag ser oerhört mycket hat om att de tar bort sensorerna. Varför förstår jag inte riktigt.
Vad anser alla är så sjukt bra med USS? De ser inte stolpar, eller kanter som är låga men ändå tar i bilen. Vissa material reflekterar oerhört dåligt. Etc.
Jag har aldrig litat på USS till under 20cm. Jag tror tesla kommer kunna lösa det till 1-2 centimeters noggrannhet, men det får ju tiden avslöja.
Det enda är väl om något hamnar framför bilen, precis nedanför fronten (utom synhåll?). Då måste man kanske slå en kik innan. Men hur ofta åker man framåt utan att se fronten först?
Jag råder alla som tvivlar eller är intresserade, att kolla igenom detta klipp.
Det är James Douma som berättar lite om hans tolkning av Teslas beslut och hur han tror det kommer fungera. Han har andra oerhört bra saker att säga om ML och FSD i allmänhet.
Kan man inte vänta tills det fungerar så bra som du och James tror då?
Att med en kamera fixa så att du ska kunna parkera en cm från ett objekt känns optimistisk dock.
Antar att lagret på USS tog slut och någon frågade om de skulle beställa fler, eller hacka bort behovet
Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Moderator: Redaktion
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
tommyd skrev:Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Kortsiktigt så tjänar dom dock, 114 dollar x 500 000 bilar i Q4 eller vad det kan tänkas bli är 57 miljoner dollar.
Jag tror dock som dig att alla dessa beslut kan komma att straffa sig i slutändan. Jag har svårt att se att min nästa bil blir en Tesla faktiskt.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Ja fast om vi verkligen funderar på hur sensorerna fungerar och hur man använder dem så borde detta bli sjukt mycket bättre i alla fall utom till en början corner cases.tommyd skrev:Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
USS mäter, bilen berättar, du reagerar (justering av hastighet).
Du kör bakåt 10cm, USS mäter, bilen berättar, du reagerar (justering av hastighet).
Teslas Occupancy Network borde fungera bättre då du alltid har ett avstånd till alla hinder, som uppdateras, men inte försvinner. USS måste ju läsa nytt hela tiden, även om den har koll på hur långt bilen rullat sen senaste mätningen.
Om bilen alltid har koll på hur långt ifrån allt är, utan att behöva mäta om. Samt att du vet exakt hur bilen rör sig, framåt och bakom, med hjälp av sensorerna i hjulen. Så borde resultatet bli att du slipper invänta nya mätningar av USS för att veta om du ska fortsätta backa eller ej. Du borde teoretiskt kunna ha avstånd som är extremt nära realtid. Jämfört med dagens USS som måste mäta om hela tiden och uppdatera dig.
Det kanske bara är Tesla som implementerat USS och dess avståndsrapporter dåligt så man måste ge bilen nån sekund extra för att få en läsning av avståndet. Men det kan också bero på val av teknik.
Jag hoppas jag har rätt i att detta kan ge mycket snabbare resultat.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Ja alltså att spara över 200 miljoner dollar per år, är inte särskilt konstigt att vilja göra. Och precis som Elon säger så måste man ompröva saker hela tiden. Såpass mycket att man ibland tar bort för mycket så man får återinföra saker ibland. Det är först då man vet om de faktiskt behövs på riktigt eller kan ersättas, likt detta.backe skrev:tommyd skrev:Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Kortsiktigt så tjänar dom dock, 114 dollar x 500 000 bilar i Q4 eller vad det kan tänkas bli är 57 miljoner dollar.
Jag tror dock som dig att alla dessa beslut kan komma att straffa sig i slutändan. Jag har svårt att se att min nästa bil blir en Tesla faktiskt.
Då måste man iof göra retrofits av saker som tagits bort för alla bilar som inte fick dem.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9802
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Har Tesla någonsin backat på saker de tagit bort?Jaegaern skrev:Ja alltså att spara över 200 miljoner dollar per år, är inte särskilt konstigt att vilja göra. Och precis som Elon säger så måste man ompröva saker hela tiden. Såpass mycket att man ibland tar bort för mycket så man får återinföra saker ibland. Det är först då man vet om de faktiskt behövs på riktigt eller kan ersättas, likt detta.backe skrev:tommyd skrev:Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Kortsiktigt så tjänar dom dock, 114 dollar x 500 000 bilar i Q4 eller vad det kan tänkas bli är 57 miljoner dollar.
Jag tror dock som dig att alla dessa beslut kan komma att straffa sig i slutändan. Jag har svårt att se att min nästa bil blir en Tesla faktiskt.
Då måste man iof göra retrofits av saker som tagits bort för alla bilar som inte fick dem.
Jag vet inte hur mycket de sparade på att ta bort det justerbara svankstödet på passagerarsidan, men det betyder att jag inte kan vara passagerare i min egen bil på långfärd.
Sedan upprepar jag det jag skrev i tråden om avaktiverad radar.
Ingenting kan bli bättre av mindre information, d.v.s. det blir inte bättre av att man tar bort givare och signaler, då har man gjort en dålig implementering.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Jag tycker du översimplifierar problemet med implementation. Har du fler input måste du alltid välja vilken du litar på…mikebike skrev:Har Tesla någonsin backat på saker de tagit bort?Jaegaern skrev:Ja alltså att spara över 200 miljoner dollar per år, är inte särskilt konstigt att vilja göra. Och precis som Elon säger så måste man ompröva saker hela tiden. Såpass mycket att man ibland tar bort för mycket så man får återinföra saker ibland. Det är först då man vet om de faktiskt behövs på riktigt eller kan ersättas, likt detta.backe skrev:tommyd skrev:Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Kortsiktigt så tjänar dom dock, 114 dollar x 500 000 bilar i Q4 eller vad det kan tänkas bli är 57 miljoner dollar.
Jag tror dock som dig att alla dessa beslut kan komma att straffa sig i slutändan. Jag har svårt att se att min nästa bil blir en Tesla faktiskt.
Då måste man iof göra retrofits av saker som tagits bort för alla bilar som inte fick dem.
Jag vet inte hur mycket de sparade på att ta bort det justerbara svankstödet på passagerarsidan, men det betyder att jag inte kan vara passagerare i min egen bil på långfärd.
Sedan upprepar jag det jag skrev i tråden om avaktiverad radar.
Ingenting kan bli bättre av mindre information, d.v.s. det blir inte bättre av av att man tar bort givare och signaler, då har man gjort en dålig implementering.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Om jag backar och inte ser något i backkameran p.g.a. regn eller smuts så väljer jag helt enkelt att gå på USS, inte svårare än det.Jaegaern skrev:Jag tycker du översimplifierar problemet med implementation. Har du fler input måste du alltid välja vilken du litar på…mikebike skrev:Har Tesla någonsin backat på saker de tagit bort?Jaegaern skrev:Ja alltså att spara över 200 miljoner dollar per år, är inte särskilt konstigt att vilja göra. Och precis som Elon säger så måste man ompröva saker hela tiden. Såpass mycket att man ibland tar bort för mycket så man får återinföra saker ibland. Det är först då man vet om de faktiskt behövs på riktigt eller kan ersättas, likt detta.backe skrev:tommyd skrev:Enligt denna video från Munro så sparar Tesla bara 114 USD per bil på att ta bort bilens alla ultrasonic sensors:
Det är ju hur korkat som helst att göra bilens parkeringssensorer praktiskt taget oanvändbara för att spara så pyttelite pengar. Jag tror att > 99 % av alla Tesla-köpare gladeligen skulle betala 114 USD extra för att få en bil som har ultrasonic sensors. Xilon Muzk är dumsnål och Tesla kommer förlora på detta beslut, inte tjäna.
Kortsiktigt så tjänar dom dock, 114 dollar x 500 000 bilar i Q4 eller vad det kan tänkas bli är 57 miljoner dollar.
Jag tror dock som dig att alla dessa beslut kan komma att straffa sig i slutändan. Jag har svårt att se att min nästa bil blir en Tesla faktiskt.
Då måste man iof göra retrofits av saker som tagits bort för alla bilar som inte fick dem.
Jag vet inte hur mycket de sparade på att ta bort det justerbara svankstödet på passagerarsidan, men det betyder att jag inte kan vara passagerare i min egen bil på långfärd.
Sedan upprepar jag det jag skrev i tråden om avaktiverad radar.
Ingenting kan bli bättre av mindre information, d.v.s. det blir inte bättre av av att man tar bort givare och signaler, då har man gjort en dålig implementering.
Fungerar bra på alla andra bilmärken och har fungerat bra på Tesla fram till nu också.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Tycker Tesla skulle utveckla ett tryckluft/spolvätskla-munstycke för effektiv rengöring av kameror vid behov. Hade gjord Vison-satsningen mer robust.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Jag undrar om det kommer vara möjligt att sätta dit egna sensorer? Har man tur så är det enda Tesla har gjort är att inte dra kablarna och struntat i att sätta dit sensorerna. I så fall skulle det ju bana vägen för en tredjepartslösning, själva hårdvaran verkar ju iaf inte kosta speciellt mycket.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Tesla jobbar efter Elons principer, den bästa lösningen är ingen lösning etc., och tar en del radikala beslut för att tvinga sig framåt. Blir det glapp mellan liggande order på USS-komponenter och att mjukvaran för alternativet är klar så kör de utan funktionen ett tag, lite friktion får man ta.
Antar att det helt enkelt är så med Tesla på gott och ont och meningslöst att gnälla.
Antar att det helt enkelt är så med Tesla på gott och ont och meningslöst att gnälla.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9802
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Hur tänker du nu?Anderzzon skrev:Jag undrar om det kommer vara möjligt att sätta dit egna sensorer? Har man tur så är det enda Tesla har gjort är att inte dra kablarna och struntat i att sätta dit sensorerna. I så fall skulle det ju bana vägen för en tredjepartslösning, själva hårdvaran verkar ju iaf inte kosta speciellt mycket.
Jag har ju radar i min bil, men mjukvaran stöder inte längre radar.
Samma sak lär ju gälla ultraljudssensorerna, det är nog bara en tidsfråga innan de tar bort funktionen även hos "gamla" bilar.
Det finns tredjepartslösningar, men de blir naturligtvis inte integrerade i bilens system.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Jag tänker att som utvecklare är man lat. Hade jag själv varit ansvarig för detta hade jag bara sett till att om det sakandes ultraljudssensorer så ska det inte ge ett felmeddelande. Då kan man ju köra samma mjukvara utan att skilja på bilarna som saknar dem och de gamlamikebike skrev:Hur tänker du nu?Anderzzon skrev:Jag undrar om det kommer vara möjligt att sätta dit egna sensorer? Har man tur så är det enda Tesla har gjort är att inte dra kablarna och struntat i att sätta dit sensorerna. I så fall skulle det ju bana vägen för en tredjepartslösning, själva hårdvaran verkar ju iaf inte kosta speciellt mycket.
Jag har ju radar i min bil, men mjukvaran stöder inte längre radar.
Samma sak lär ju gälla ultraljudssensorerna, det är nog bara en tidsfråga innan de tar bort funktionen även hos "gamla" bilar.
Det finns tredjepartslösningar, men de blir naturligtvis inte integrerade i bilens system.

- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9802
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Mjukvaran kommer ju inte ta in några signaler från givare så då hjälper det inte att du sätter in sensorer.Anderzzon skrev:Jag tänker att som utvecklare är man lat. Hade jag själv varit ansvarig för detta hade jag bara sett till att om det sakandes ultraljudssensorer så ska det inte ge ett felmeddelande. Då kan man ju köra samma mjukvara utan att skilja på bilarna som saknar dem och de gamlamikebike skrev:Hur tänker du nu?Anderzzon skrev:Jag undrar om det kommer vara möjligt att sätta dit egna sensorer? Har man tur så är det enda Tesla har gjort är att inte dra kablarna och struntat i att sätta dit sensorerna. I så fall skulle det ju bana vägen för en tredjepartslösning, själva hårdvaran verkar ju iaf inte kosta speciellt mycket.
Jag har ju radar i min bil, men mjukvaran stöder inte längre radar.
Samma sak lär ju gälla ultraljudssensorerna, det är nog bara en tidsfråga innan de tar bort funktionen även hos "gamla" bilar.
Det finns tredjepartslösningar, men de blir naturligtvis inte integrerade i bilens system.
Samma mjukvara = använd kamerorna, skit i sensorer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Haha lathet har flera skepnader! Jag är också utvecklare och hade lätt sett en kodbas som blev mindre av att ta bort stöder för USS ur den. Då blir det ju mindre att ta hand om i längden. Färre inputs för buggar etc.Anderzzon skrev:Jag tänker att som utvecklare är man lat. Hade jag själv varit ansvarig för detta hade jag bara sett till att om det sakandes ultraljudssensorer så ska det inte ge ett felmeddelande. Då kan man ju köra samma mjukvara utan att skilja på bilarna som saknar dem och de gamlamikebike skrev:Hur tänker du nu?Anderzzon skrev:Jag undrar om det kommer vara möjligt att sätta dit egna sensorer? Har man tur så är det enda Tesla har gjort är att inte dra kablarna och struntat i att sätta dit sensorerna. I så fall skulle det ju bana vägen för en tredjepartslösning, själva hårdvaran verkar ju iaf inte kosta speciellt mycket.
Jag har ju radar i min bil, men mjukvaran stöder inte längre radar.
Samma sak lär ju gälla ultraljudssensorerna, det är nog bara en tidsfråga innan de tar bort funktionen även hos "gamla" bilar.
Det finns tredjepartslösningar, men de blir naturligtvis inte integrerade i bilens system.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Jag tror inte att man kommer ta bort stödet för sensorerna i våra bilar. Jag ser inte att det skulle finnas tillräckligt stor uppsida för Tesla att göra det.mikebike skrev:Mjukvaran kommer ju inte ta in några signaler från givare så då hjälper det inte att du sätter in sensorer.
Samma mjukvara = använd kamerorna, skit i sensorer.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9802
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Hört talas om att de inte använder radarn i bilar med installerad radar?Anderzzon skrev:Jag tror inte att man kommer ta bort stödet för sensorerna i våra bilar. Jag ser inte att det skulle finnas tillräckligt stor uppsida för Tesla att göra det.mikebike skrev:Mjukvaran kommer ju inte ta in några signaler från givare så då hjälper det inte att du sätter in sensorer.
Samma mjukvara = använd kamerorna, skit i sensorer.
Uppsidan är, precis som du är inne på, samma mjukvara till alla bilar. Oavsett om de har radar och/eller ultraljudssensorer monterade eller inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1819
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Utan ultraljud

Med ultraljud

Utan ultraljud

Med ultraljud

https://twitter.com/klwtts/status/1580963470563979269
Verkar vara nya kameror på de utan ultraljudssensorer.
Med ultraljud
Utan ultraljud
Med ultraljud
https://twitter.com/klwtts/status/1580963470563979269
Verkar vara nya kameror på de utan ultraljudssensorer.
Driver sajten Car.info
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Ja Tesla skulle gå från 1.2 Mpix till 5 Mpix såvitt jag hört.Franz skrev:Verkar vara nya kameror på de utan ultraljudssensorer.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1819
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Precis. Låter väl rimligt att det är nu övergången har skett. Tippar väl på att det är lättare med mer precisa avståndsbedömningar med högre upplösning. Jag skulle väl också säga att det åtminstone talar för att äldre bilar utan nyare kameror inte får sina ultraljudsensorer avstängda.OfarligTesla skrev:Ja Tesla skulle gå från 1.2 Mpix till 5 Mpix såvitt jag hört.Franz skrev:Verkar vara nya kameror på de utan ultraljudssensorer.
Driver sajten Car.info
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Skillnaden är:mikebike skrev:Hört talas om att de inte använder radarn i bilar med installerad radar?
1. Radarn och kamerorna kompletterade varandra. Kamerorna har aldrig används ihop med ultraljudssensorerna vid parkering.
2. Man tog inte bort radarfunktionen innan kamerorna kunde göra det jobbet man ville. (Sen kan man diskutera om det är sämre eller bättre, personligen märker jag ingen skillnad).
Senast redigerad av Anderzzon, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9802
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Men fortfarande ingen i fronten...Franz skrev:Utan ultraljud
Med ultraljud
Utan ultraljud
Med ultraljud
https://twitter.com/klwtts/status/1580963470563979269
Verkar vara nya kameror på de utan ultraljudssensorer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9802
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
1. Fram finns ju ingen kamera, det är min största invändning mot att ersätta sensorer i stötfångaren med en kamera vid backspegeln.Anderzzon skrev:Hört talas om att de inte använder radarn i bilar med installerad radar?mikebike skrev:Anderzzon skrev:Jag tror inte att man kommer ta bort stödet för sensorerna i våra bilar. Jag ser inte att det skulle finnas tillräckligt stor uppsida för Tesla att göra det.mikebike skrev:Mjukvaran kommer ju inte ta in några signaler från givare så då hjälper det inte att du sätter in sensorer.
Samma mjukvara = använd kamerorna, skit i sensorer.
Skillnaden är:
1. Radarn och kamerorna kompletterade varandra. Kamerorna har aldrig används ihop med ultraljudssensorerna vid parkering.
2. Man tog inte bort radarfunktionen innan kamerorna kunde göra det jobbet man ville. (Sen kan man diskutera om det är sämre eller bättre, personligen märker jag ingen skillnad).
2. För 10 år sedan körde jag min Volvo i snöstorm på E4, jag såg inte bilen framför men farthållaren höll konstant avstånd till den ändå. Min Model Y sänker hastigheten radikalt vid lätt dimma och stänger av farthållaren helt efter ett tag.
Det går inte heller att använda kortaste avståndet på farthållaren längre.
En kamera kan inte "göra det jobbet" som en radar kan göra, och jag misstänker att en kamera inte kan "göra det jobbet" som ultraljudssensorerna gör heller. Särskilt inte med tanke på att bakre kameran ofta blir blöt och att det saknas frontkamera.
Framtiden får utvisa om Tesla lyckas ersätta sensorer ned kamera denna gång, men erfarenheten från regnsensor och radar gör mig lite lätt pessimistisk.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Förr i tiden kunde man se hur det såg ut innan man körde in på en parkeringsplats eller så och bedöma hur nära man stod... kanske man tänker lite åt det hållet?
Ironi åsido, det är klart det går att lösa med kameror.
Problemen är skitiga backkameror vintertid och hur/när Tesla gör funktionen motsvarande användbar som ultraljudsvarianten.
För mig är det ingen stor sak om det funkar sådär närmaste tiden. Gillar snarare att man löser det på annat sätt än man 'alltid har gjort'. Snarast uppfriskande och del av charmen med Teslas bilar.
Ironi åsido, det är klart det går att lösa med kameror.
Problemen är skitiga backkameror vintertid och hur/när Tesla gör funktionen motsvarande användbar som ultraljudsvarianten.
För mig är det ingen stor sak om det funkar sådär närmaste tiden. Gillar snarare att man löser det på annat sätt än man 'alltid har gjort'. Snarast uppfriskande och del av charmen med Teslas bilar.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision
Frontkameran missar en meter närmast bilens front, så det bör inte vara något större problem så länge ingen ställer saker i det området efter att bilen har stängts av.
Den är dessutom bättre på avståndsbedömning än sensorerna enligt vad jag har sett. Den ser också trottoarkanter och målade streck bättre. Den bör därför klara självparkering bättre än sensorbilarna när mjukvaran är intrimmad.
Nu när sensorerna tas bort blir det också bättre kameror på bilarna med 5 MP upplösning jämfört med dagens 1 MP.
Om vi väntar några månader kommer säkert de borttagna funktionerna tillbaks med samma eller bättre prestanda. Förändringen lär inte heller införas på de bilar som har sensorer monterade.
Den är dessutom bättre på avståndsbedömning än sensorerna enligt vad jag har sett. Den ser också trottoarkanter och målade streck bättre. Den bör därför klara självparkering bättre än sensorbilarna när mjukvaran är intrimmad.
Nu när sensorerna tas bort blir det också bättre kameror på bilarna med 5 MP upplösning jämfört med dagens 1 MP.
Om vi väntar några månader kommer säkert de borttagna funktionerna tillbaks med samma eller bättre prestanda. Förändringen lär inte heller införas på de bilar som har sensorer monterade.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback