Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 13:40
av Laban
LarsL skrev:
MG ZS EV vekar ju vara en hyggligt bra kompakt SUV med normal utrustning men till ett attraktivt pris. De har alltså inte gjort en dålig bil som de säljer billigt utan en så bra bil de kan som de säljer billigt. Den har dessutom fått 5 stjärnor på Euro-NCAP, två mer än VW mäktar med, vilket ”bevisar” tesen. Och det är ju bara början och jag kineserna kommer med bra och billiga bilar som kan konkurrera ut Europeiska varianterna.
Tar man norska priserna som en indikator så kommer varianten med sätesvärme landa på ca 333 000. Det är inte långt under 39 kWh Kona som MG själva ser som deras närmsta konkurrent. Ser man sedan recensioner av MG'n så inser man att det finns en del småsaker som definitivt går att göra bättre. Ett engelskt test nämnde att sätesvärmen var av eller jättevarm. Inga steg alltså. Laddluckan är minst sagt en dålig konstruktion, se ex Fully Charged testet som jag länkar tlll här. GUI'et är segt/gammaldags.
Säger inte att det är en dålig bil men jag skulle inte säga att den är jättebillig heller. Priset verkar matcha det man får.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 13:43
av cosmos
Jag kommer aldrig köpa en kinesisk bil tänkte jag skriva men kom på att jag är på väg att beställa en Polestar 2. Kinaägt bolag och kommer byggas i Kina. Hmmmm
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 13:51
av Zalman3
cosmos skrev:
Jag kommer aldrig köpa en kinesisk bil tänkte jag skriva men kom på att jag är på väg att beställa en Polestar 2. Kinaägt bolag och kommer byggas i Kina. Hmmmm
Det börjar blir allt mera luddigt vad som är original och vad som är kopia.
Och vad som är ett Europeiskt märke och vad som är kinesiskt.
Om nästan samma bil tillverkas i en kinesisk fabrik och ibland får den dekalen Volvo/Polestar, och ibland Geely.
Om då dubbelt så många får märket Geely, är Geely då originalet?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 13:57
av Zalman3
Zalman3 skrev:
cosmos skrev:
Jag kommer aldrig köpa en kinesisk bil tänkte jag skriva men kom på att jag är på väg att beställa en Polestar 2. Kinaägt bolag och kommer byggas i Kina. Hmmmm
Det börjar blir allt mera luddigt vad som är original och vad som är kopia.
Och vad som är ett Europeiskt märke och vad som är kinesiskt.
Om nästan samma bil tillverkas i en kinesisk fabrik och ibland får den dekalen Volvo/Polestar, och ibland Geely.
Om då dubbelt så många får märket Geely, är Geely då originalet?
EDIT:
Om BYD Daimler bygger flera Denza 400(nästan samma bil som Mercedes B-klass) än Mercedes B-klass.
Är då Denza 400 originalet?
EDIT2:
Även om det är en bil som tillverkas i Europa, men 60% av komponenternas värde kommer från Kina.
Är det ju kineser som tjänar mest pengar på den bilen.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 14:02
av Fredrik j
Hela bilinsustrin korsbefruktas. Inte ens kineserna vil ju ha kinesiska bilar om dom fritt får välja.
Européerna köper kopior från kina medans kineserna köper originalen från europa.
Så snurrigt det kan bli.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 14:15
av Zalman3
Kan tänka mig att 60% av bilens tillverkningskostnader för en Tesla S 2012, vad batterier från Panasonic.
Är då den Teslan en japansk bil?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 dec 2019 16:40
av bylund
Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att 60% av bilens tillverkningskostnader för en Tesla S 2012, vad batterier från Panasonic.
Är då den Teslan en japansk bil?
Den var i alla fall så liten andel amerikansk att NAFTA inte var tillämpligt vid export till Kanada.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 27 okt 2021 02:35
av Zalman3
Kineserna rusar fram.
Exempel:
Medans Européerna har det kämpigt.
Volkswagens nya mardrömssiffra i jättefabriken.
Anläggningen i Wolfsburg har inte byggt så här få bilar på över 60 år, enligt nya uppgifter.
Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg har inte byggt så här få bilar sedan 1958, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.
Hittills i år har bara 300 000 bilar tillverkats. Wolfsburgfabriken bygger bland andra Volkswagen Golf och Tiguan och har i genomsnitt byggt nästan 800 000 bilar årligen de senaste tio åren.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 27 okt 2021 06:35
av vigge50
Zalman3 skrev:
Kineserna rusar fram.
Exempel:
Screenshot_20211027-022154_Chrome.jpg
Medans Européerna har det kämpigt.
Volkswagens nya mardrömssiffra i jättefabriken.
Anläggningen i Wolfsburg har inte byggt så här få bilar på över 60 år, enligt nya uppgifter.
Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg har inte byggt så här få bilar sedan 1958, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.
Hittills i år har bara 300 000 bilar tillverkats. Wolfsburgfabriken bygger bland andra Volkswagen Golf och Tiguan och har i genomsnitt byggt nästan 800 000 bilar årligen de senaste tio åren.
Men låt oss kolla i det lite längre perspektivet. Under 2019 så sålde BYD över 229 000 laddbara bilar och under första kvartalet i är endast 53 000, alltså backade de. Detta känns precis som jämförelsen som gjorde mellan Volkswagen och Tesla, man kollar i ett kort perspektiv för att få det att se ut som extrem bra tillväxt men zomar man ut och kollar i det längre perspektivet så ser man att tillväxten inte är lika god.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 27 okt 2021 06:52
av Maw
Zalman3 skrev:
Kineserna rusar fram.
Exempel:
Screenshot_20211027-022154_Chrome.jpg
Medans Européerna har det kämpigt.
Volkswagens nya mardrömssiffra i jättefabriken.
Anläggningen i Wolfsburg har inte byggt så här få bilar på över 60 år, enligt nya uppgifter.
Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg har inte byggt så här få bilar sedan 1958, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.
Hittills i år har bara 300 000 bilar tillverkats. Wolfsburgfabriken bygger bland andra Volkswagen Golf och Tiguan och har i genomsnitt byggt nästan 800 000 bilar årligen de senaste tio åren.
Måste du verkligen cherry-picka för att kunna "visa" din poäng?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 27 okt 2021 23:15
av martinot
LarsL skrev:
Jag tittade på en Dacia för några år sedan då det var en så billig bil. Men den var ju riktigt ordentligt avskalad så inte värt pengarna och adderade man saker som man ”måste” ha på en bil så var den inte billig längre.
MG ZS EV vekar ju vara en hyggligt bra kompakt SUV med normal utrustning men till ett attraktivt pris. De har alltså inte gjort en dålig bil som de säljer billigt utan en så bra bil de kan som de säljer billigt.
Gjort och gjort. De har stoppat batterier och elmotor i en engelsk bilkonstruktion från 90-talet.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 27 okt 2021 23:20
av martinot
Fredrik j skrev:
När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Visst, men de har enormt hög vinstmarginal på de telefonerna. Trots endast 12% så är de världens mest värdefulla företag.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 28 okt 2021 07:12
av vigge50
Zalman3 skrev:
Att europeiska biltillverkare dröjer med att komma med bilar som släpper ut mindre farliga avgaser, kan bli ödesdigert.
"Carmakers delaying more efficient models until 2019 to maximise profit, but most remain on track to meet 2021 CO2 targets – report" https://www.transportenvironment.org/pr ... track-meet
Och så kollar man hur det ser ut på marknaden tre år senare här i Europa.
Trotts att det skrivits mycket på forumet av några om att de europeiska tillverkarna kommer straffas av att fördröja elbilarna och att Kineserna inte skulle ha några problem med att leverera i stora mängder så har leveranserna av Kinesiska elbilar fortfarande inte kommit upp i några större mängder.. Visst, förra året klarade sig MG ZS bra några månader i Norge och i år har den gjort bra ifrån sig i Sverige men de verkar inte ha kapacitet av att leverera i stora mängder till flera länder i Europa. Här skojades det om att de europeiska tillverkarna sa att man skulle vänta 2-3 år för då skulle de komma med elbilar i stora mängder, gäller det samma de kinesiska elbilarna, snart kommer de...?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 07 dec 2021 08:33
av Zalman3
MG hoppas på att sälja ca 20.000 till 25.000 elbilar I Sverige under 2022.
Vilket ger konkurrenterna hård konkurrens.
Elbilar sålda under 2021.
Och i Tibors artikel idag visar ju på att det är Tesla och Kineserna som är mest snabbfotade.
Tesla leder teknikutvecklingen och Kineserna kopierar och kommer med liknande teknik, fast mycket billigare.
Snart kommer förutom Tesla även kinesiska biltillverkare (form)spruta ut billiga elbilar på löpande band. Med helgjutna fram- och bakvagnar, billiga stora batterier och till rekordlåga priser.
Hur ska våra europeiska biltillverkare kunna hävda sig mot den konkurrensen?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 07 dec 2021 08:53
av Esterox
Zalman3 skrev:
Och i Tibors artikel idag visar ju på att det är Tesla och Kineserna som är mest snabbfotade.
Tesla leder teknikutvecklingen och Kineserna kopierar och kommer med liknande teknik, fast mycket billigare.
Fascinerande att man alltid säger att Tesla leder teknikutvecklingen. Drivlina och så håller jag med om men det tänker inte jag på när jag hör ordet teknikutveckling.
Däremot tänker jag på funktioner och finesser, och när det gäller bilen borde fokus ligga på föraren. Så förklara gärna för mig hur Tesla kan leda teknikutvecklingen när man kan läsa i diverse trådar gällande enkla problem som farthållare,regnsensor,helljus-automatik, värme osv.
Ja jag vet att tesla har Netflix,pruttkuddar och spel. Samt att man kan uppdatera ovanstående problem via OTA (som nu inte åtgärdats på några år ändå men OTA finns)
Tesla har mängder utav funktioner och man försöker ta fram vissa bra saker, såsom Autopilot. Men om man är totalt sett ledande vet jag inte, ledande på vissa områden inom teknik. Absolut.
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 07 dec 2021 09:26
av Maw
Zalman3 skrev:
Och i Tibors artikel idag visar ju på att det är Tesla och Kineserna som är mest snabbfotade.
Tesla leder teknikutvecklingen och Kineserna kopierar och kommer med liknande teknik, fast mycket billigare.
Snart kommer förutom Tesla även kinesiska biltillverkare (form)spruta ut billiga elbilar på löpande band. Med helgjutna fram- och bakvagnar, billiga stora batterier och till rekordlåga priser.
Hur ska våra europeiska biltillverkare kunna hävda sig mot den konkurrensen?
Vilken modell är det som Tesla ska formspruta ut billigt på marknaden? Är det M3 och MY som ska få radikalt lägre pris eller kommer det nya modeller som är mycket billigare än de Europeiska tillverkarnas bilar?
Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?
Postat: 07 dec 2021 09:36
av Zalman3
Vilken modell är det som Tesla ska formspruta ut billigt på marknaden? Är det M3 och MY som ska få radikalt lägre pris eller kommer det nya modeller som är mycket billigare än de Europeiska tillverkarnas bilar?
Tesla MY och M3 har ju redan idag Gigacasting teknik.
Och givetvis kommer "Tesla 2"( kommer inte heta så) och få Gigacasting teknik.
Tesla tjänar idag löjligt mycket pengar på MY och M3.
Så det finns ett rejält utrymme för prissänkningar.
Dock så säljer dessa modeller så bra att man höjer priserna istället.
Men gissar att när Berlinfabriken pumpar ut 500.000 bilar, då mättas marknaden och prissänkningar kommer.
Vilket Tesla klarar utan problem.
Och min killgissning även VW.
Men Stellantis VD klagar högljutt över att de tvingas köpa kinesiska batterier till mycket höga priser, vilket gör det svårt för dom att konkurrera.
Edit:
Att VW säljer sina elbilar dyrt i Europa visas ju genom att en ID3 säljs 40% billigare i Kina.