Eftersom det tidigare i denna tråden vart svårt att skilja på sak och person så tänkte jag börja med att skriva att Nej jag tycker inte Kina är fantastiskt på allt eller att Diktaturer är att föredra.Lerumsexpressen skrev: ↑09 mar 2024 23:14Jag får inte ihop logiken med utvecklingen, kunskaper och diktaturer.niklas12 skrev: ↑09 mar 2024 22:09Diktaturer behöver inte ta hänsyn till folkets åsikter, så rent krasst är det betydligt enklare att få igenom svåra och stora beslut.Lerumsexpressen skrev: ↑09 mar 2024 20:53Vore kul att höra dina teorier om varför det inte görs i västvärlden redan idag?niklas12 skrev: ↑09 mar 2024 15:05Ja som sagt kärnan i hela diskussionen är att det behövs planerbar baskraft för alla kraftssystem.Lerumsexpressen skrev: ↑09 mar 2024 12:27Här kan en läsa lite mer om denna regeringens nya/uppdaterade direktiv till Energimyndigheten, med kärnkraft och beskriver lite om kraftvärmens nyttor och beskriver utmaningar och möjligheter med plastförbränningen.
https://www.energinyheter.se/20240308/3 ... jarrvarmen
Och i det korta perspektivet så kommer förbränning och gaskraftverk behövas, men om målet är att minska Co2 utsläpp från elproduktion så är detta inte lösningen.
Och när vi börjar bygga nya kärnkraftverk så bör man undersöka möjligheten att även ta tillvara på den termiska effekten, för att byta ut förbränning även här.
Detta görs både i Ryssland och Kina idag.
För Kinas del så har de kopplat på 2 reaktorer för att förse 2 städer och 400.000 människor med fjärrvärme.
https://www.world-nuclear-news.org/Arti ... oject-begi
Varför i diktaturer?
Det är ofta detta som stoppar och försvårar utvecklingen i Sverige, oavsett typ av projekt så kommer det med största sannolikhet överklagas och försenas ibland känns det som bara för att man kan.
Sen finns det alltid en rädsla för det man inte förstår eller känner till, vilket är just den okunskapen och rädslan kärnkraftsmotståndare trycker på.
Sen att den rädslan är ologisk och att man fått betydligt lägre utsläpp och bättre luftkvalitet väger lätt när folk är rädda och osäkra.
Det fanns långtgående planer för fjärrvärme från Barsebäck innan kärnkraftsmotståndet, men på den tiden vart inte utsläpp och klimat något problem så projektet föll på att oljan vid tillfället vart billig att elda med.
För jag kan inte se att Ryssland och Kina är smartare eller mer utvecklade än demokratier. Jag menar tvärtom, att de genom sina diktatoriska beslut tar sämre och mer korkade beslut, vidhåller att "Wisdom of the crowd" är överlägset 5 års planer av byråkrater. Diktaturer gynnas av att kostnader är ett sekundärt problem, och människovärdet ett ännu mindre problem.
Jag skulle säga att de höga kostnaderna fortfarande är problemet. Säkerhet och processteknik på verket, höga kostnader för rör och pumpinfrastruktur och löpande höga driftkostnader så som pump-el.
Kinas framgångar bygger på deras förmåga att anpassa och ta snabba beslut, samt deras långsiktighet.
Demokratin har en stor nackdel här då det blir betydligt svårare att anpassa och ta snabba beslut när samtliga åsikter ska bedömas och värderas.
Särskilt tydligt märks detta på stora infrastrukturprojekt och långsiktig planering.
Att då t.ex. dra elledningar tvärs över landet kan man i Kina göra på ett par år medans det i Sverige tar minst ett decennium att förhandla och besluta, och då har vi inte ens börjat bygga ännu.
Särskilt tydligt blir detta för långsiktiga projekt som sträcker över flera mandatperioder, den politiska risken ger begränsande möjligheter och då väljer man hellre att satsa på kortsiktiga lösningar där man kan ta billiga politiska poänger.
Ja fram tills verkligheten kommer ikapp och man måste förklara varför man plötsligt har stora prisfluktuationer och riskerar rullande bortkoppling av el.
Sen finns det självklart enorma nackdelar med diktaturer särskilt för den enskilde individen.